Welke hobby's bieden een hoge kans op diepgang op geestelijk niveau?

Weet jij het antwoord?

/2500

hobby's waarbij je je hoofd moet gebruiken simpel gezegd, waarbij interactie is met anderen en waarbij duidelijk verschil in interpretatie kan zijn. dat zouden denksporten kunnen zijn of bv een boekenclub, kunstvereniging, maar ook blogs en fora over bepaalde onderwerpen of opinie-sites volgen. verder heb ik van horen zeggen dat er ook geestverruimende middelen zijn die je als hobby kunt gebruiken maar kweetniet of het langetermijneffect daar heel gunstig van is...

Hahaha, ik lees het antwoord van ishotay en voor mij geld juist het tegenovergestelde, nl hobby's waarbij je je hoofd/ gedachten zo min mogelijk gebruikt en je dus naar de kern van 'het zijn' gaat. Zoals meditatie - yoga - biodanza - boeken van bv deepack chopra. Wanneer je goed geoefend bent in deze hobby's brengt dat een groot bewustzijn met zich mee, oftewel geestelijke verruiming en groei. Fijne dag!

Filosoferen.

Hobby's waarbij je stopt met onbewust denken. Hobby's waarbij je in flow komt.

Met elke hobby, zolang je je geest maar open kunt zetten. Een methode om dit te leren is bijvoorbeeld via meditatie, of zen. In China is kalligraferen een hobby waarin je een enorme diepgang krijgt in het spirituele. Waarbij niet alleen de chinese karakter worden 'getekend' maar ook de ware en diepe betekenis van elke lijn wordt begrepen.

Wanneer je bijvoorbeeld van tekenen houdt zou je b.v. Mandala's kunnen gaan tekenen, dat zijn cirkelvormige tekeningen die je helpen om het onbewuste op een fijne manier te openen. Maar ook intuitief en/of helend tekenen kan je gaan doen. Daar hoef je niet mooi voor te kunnen tekenen maar het brengt je wel veel inzichten. Wanneer je van zingen houdt zou je bijvoorbeeld Boventoonzang kunnen gaan doen. Dat is een hele makkelijke en toch heel eigen manier van zingen die je heel dicht bij jezelf brengt, persoonlijk vind ik het heerlijk om te doen ;-). Maar je kan ook Mantra's o.i.d. gaan zingen. Wanneer je van kleien én muziek houdt zou je eens bij iemand je eigen UDU-drum kunnen gaan maken. Dat is een instrument in de vorm van een bol (baarmoeder) die je als slaginstrument bespeelt. Zie www.leemvrouw.nl Tijdens het maken ga je vanzelf een proces door. Wanneer je van rust houdt kan je een meditatiegroep opzoeken in jouw omgeving en je erbij aansluiten. Je kan het ook alleen doen natuurlijk. Met een groep ervaar je vaak de energieën veel sterker. Als je van lezen houdt...... smullen van boeken die jou aanspreken ;-) Als je van bewegen houdt kan je Tai Chi uitproberen of de andere manieren van bewegen. Als je van wandelen houdt kan je een pelgrimstocht maken, opgesplitst in stukken als je het niet in 1 keer kan doen. Als je van tuinieren houdt kan je van je tuin een energie tuin maken, een tuin waar jij en anderen zich fijn in voelen. Kortom: kijk waar je interesse, je hart en vaardigheden liggen en kies een spirituele variant uit om het uit te oefenen. Dat zal dan meestal bij je passen. En zo niet dan probeer je iets anders uit. Bovenal, maak het niet te belangrijk, te zwaar oftewel: DOE IETS WAAR JE BLIJ VAN WORDT !! Dat zou de basis moeten zijn van een hobby waarbij je diepgang op geestelijk niveau wilt ontwikkelen. Veel plezier dus ;-))

Ik denk schaken, mensen die erg goed zijn in schaken moeten toch ook uren en uren denken om een zet te doen. En als je meer op spiritueel vlak bedoeld kun je toch ook met geesten gaan praten enzo.

Het bestuderen van de natuur in al zijn vormen. Het proberen te begrijpen hiervan en te doorzien met al zijn evolutionaire onderdelen. Hiermee kan je de rest van je leven mee vooruit! Toegevoegd na 2 minuten: Kom bij mij maar eens in de fortex staan en probeer maar eens te begrijpen wat er dan met je gebeurd, hoe het ontstaat en wat de bedoeling er van is.

De interesse moet er al zijn, vanuit 'ik kies een hobbie' heeft dit weinig zin. Of wil je meer diepgang en vraag je af welke 'hobbie' hierbij past..? (help mijn man heeft een hobbie) :) Diepgang ontstaat, vanuit een zoeken, een interesse. Niet als hobbie. Spiritualiteit, meditatie zijn geen hobbies. Meer een levensvisie of manier van leven.

Al eerder genoemd, maar helemaal mijn ding, wat het spirituele balletje aan het rollen heeft gebracht, is het mandala-tekenen. Daarnaast heb ik een aantal jaren een opleiding Thangka-tekenen gedaan bij een boeddhistisch centrum. Inderdaad, als je van tekenen houdt, maar je hoeft absoluut niet te kunnen tekenen. Ikzelf werk het liefst met geometrische vormen, ben ook niet zo van figuratieve elementen, hooguit bloemen en planten kun je nog wel eens zien verschijnen in mijn werk, maar dan ook weer gestileerd. Afijn, een heerlijke bezigheid waarin ik een aantal mensen mag begeleiden en ik sta iedere keer verbaasd over wat het mandala-tekenen bij kan dragen aan een Bewust Zijn! Mandala-groetjes, Angelique

Ik vind 'hobby's' leuk gevonden, maar dat dekt voor mij de lading niet. Diepgang vind je normaliter niet in hobby's, dat wat je leuk vind en meestal aangenaam is, maar in chaos of lastige, mn existentiële vraagstukken die niet echt aangenaam voor ons zijn. Ze confronteren ons en kunnen veel pijn, angst e/o onzekerheid oproepen/veroorzaken. Het vraagt ons keuzes te maken, hetzij oplossingen te zoeken,om het ontstane 'ongemak' ahw weer in harmonie te brengen. Dat is diepgang (lering) voor de geest, en niet te vergeten, onze ziel.

Jouw eigen genot, datgene wat jou rust of net extra energie biedt. Ik vind dat je niet moet luisteren naar iets wat zich binnen een kuddementaliteit aandringt. Ieder mens is uniek. Toch verbindt volgens mij een algemeen onderbewustzijn ieder van ons. Door te mediteren of net sterk te focussen, kom je dichter bij de kern van dit bestaan. Niemand kan echter zeggen wat voor jou het meeste diepgang zal bieden. Het is meer dan een hobby, het is een levenswijze...Ook ik heb dit gevonden, en net door minder te zoeken. Veel plezier op je weg naar ons innerlijke wezen :-)

Met een creatieve hobby kun je in dicht contact komen met je eigen scheppingskracht. Door die aan te spreken is het bijna onvermijdelijk dat je geestlijk zult groeien. Je zult dan ook op een andere manier naar de werkelijkheid leren te kijken, of anders gezegd je eigen werkelijkheid verruimen. Welke hobby specifiek bij je past mag je zelf ontdekken. Geniet bij het beoefenen ervan, hou erbij koers en laat je vooral niet van de wijs brengen door anderen. Geniet vooral van het bewandelen van het pad in de ontdekkingstocht naar het mysterie achter de verborgen inspiratiebron.