Welke hobby's bieden een hoge kans op diepgang op geestelijk niveau?

3.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat versta jij onder diepgang op geestelijk niveau?
dit lijkt me namelijk van belang om een antwoord te geven op de vraag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
???

Antwoorden (13)

hobby's waarbij je je hoofd moet gebruiken simpel gezegd, waarbij interactie is met anderen en waarbij duidelijk verschil in interpretatie kan zijn. dat zouden denksporten kunnen zijn of bv een boekenclub, kunstvereniging, maar ook blogs en fora over bepaalde onderwerpen of opinie-sites volgen. verder heb ik van horen zeggen dat er ook geestverruimende middelen zijn die je als hobby kunt gebruiken maar kweetniet of het langetermijneffect daar heel gunstig van is...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hahaha, ik lees het antwoord van ishotay en voor mij geld juist het tegenovergestelde, nl hobby's waarbij je je hoofd/ gedachten zo min mogelijk gebruikt en je dus naar de kern van 'het zijn' gaat. Zoals meditatie - yoga - biodanza - boeken van bv deepack chopra.
Wanneer je goed geoefend bent in deze hobby's brengt dat een groot bewustzijn met zich mee, oftewel geestelijke verruiming en groei.

Fijne dag!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
Ik moet om je glimlachen Puur :)
Toen ik Ishotya's antwoord las ben ik eerst gaan nakijken onder welke categorie de vraag nou eigenlijk viel... ;-)
Nou ja, ik vermoed dat Annswers meer aan jouw antwoord heeft.
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik had hetzelfde.. ;-)
Om potentie voor geestelijke groei te realiseren zou ik juist niet in hoofd maar in je hart gaan zitten. Of dat als hobby kan gelden..? :) Deepak Chopra is het trouwens.
Filosoferen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hobby's waarbij je stopt met onbewust denken.
Hobby's waarbij je in flow komt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt als hobby het maken van elektronische schakelingen hebben.
Ondanks dat je daarbij heel bewust werkt en lekker in de flow kan zijn, kan ik me niet voorstellen dat dit veel diepgang op geestelijk niveau geeft...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aan jou om uit te vinden waarom het toch zo is :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
onbewust denken kan je niet stoppen. daarom is het ook onbewust :)
Met elke hobby, zolang je je geest maar open kunt zetten.
Een methode om dit te leren is bijvoorbeeld via meditatie, of zen. In China is kalligraferen een hobby waarin je een enorme diepgang krijgt in het spirituele. Waarbij niet alleen de chinese karakter worden 'getekend' maar ook de ware en diepe betekenis van elke lijn wordt begrepen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
Ja, dat is een mooie manier ook, heb jij het zelf gedaan GD?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee.
Kristal
12 jaar geleden
Oké.
Wanneer je bijvoorbeeld van tekenen houdt zou je b.v. Mandala's kunnen gaan tekenen, dat zijn cirkelvormige tekeningen die je helpen om het onbewuste op een fijne manier te openen.
Maar ook intuitief en/of helend tekenen kan je gaan doen.
Daar hoef je niet mooi voor te kunnen tekenen maar het brengt je wel veel inzichten.

Wanneer je van zingen houdt zou je bijvoorbeeld Boventoonzang kunnen gaan doen. Dat is een hele makkelijke en toch heel eigen manier van zingen die je heel dicht bij jezelf brengt, persoonlijk vind ik het heerlijk om te doen ;-).
Maar je kan ook Mantra's o.i.d. gaan zingen.

Wanneer je van kleien én muziek houdt zou je eens bij iemand je eigen UDU-drum kunnen gaan maken. Dat is een instrument in de vorm van een bol (baarmoeder) die je als slaginstrument bespeelt. Zie www.leemvrouw.nl
Tijdens het maken ga je vanzelf een proces door.

Wanneer je van rust houdt kan je een meditatiegroep opzoeken in jouw omgeving en je erbij aansluiten. Je kan het ook alleen doen natuurlijk. Met een groep ervaar je vaak de energieën veel sterker.

Als je van lezen houdt...... smullen van boeken die jou aanspreken ;-)

Als je van bewegen houdt kan je Tai Chi uitproberen of de andere manieren van bewegen.

Als je van wandelen houdt kan je een pelgrimstocht maken, opgesplitst in stukken als je het niet in 1 keer kan doen.

Als je van tuinieren houdt kan je van je tuin een energie tuin maken, een tuin waar jij en anderen zich fijn in voelen.

Kortom: kijk waar je interesse, je hart en vaardigheden liggen en kies een spirituele variant uit om het uit te oefenen.
Dat zal dan meestal bij je passen. En zo niet dan probeer je iets anders uit.
Bovenal, maak het niet te belangrijk, te zwaar oftewel:
DOE IETS WAAR JE BLIJ VAN WORDT !!
Dat zou de basis moeten zijn van een hobby waarbij je diepgang op geestelijk niveau wilt ontwikkelen.

Veel plezier dus ;-))
Kristal
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarheid als een koe, ik denk ook dat het iets doen waar je blij van wordt essentieel is en het beginpunt voor een keuze van een goed passende hobby. Ik ga niet loeien, wel plussen... + :)
Kristal
12 jaar geleden
blij dat je plust i.p.v. loeit ;-))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, want als ik dat doe heb ik zo weer nog meer commentaar aan mijn broek van een zeker heksje, en weer een nieuw totemdier erbij... ;-)
Wel lekker rustig hè nu ze een weekje weg is... :o)
Kristal
12 jaar geleden
nou, oké, loei dan maar ff, ze is er nu toch niet en ik zeg niks... ;-)) aaaah, dus ze is op vakantie... ik dacht al...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik moet oppassen... ik was een keer op een vraag en ze kwam gelijk aanhollen toen ik riep (telepathie? het bewijs??) :)
Ze hebt best lekker weer, het is niet bloedheet en het zonnetje is er af en toe. Volgens mij was we niet ver en ergens in Nederland. Hoop dat ze een fijne tijd hebt en dat de verfdampen weer uit d'r longen ventileren.
Kristal
12 jaar geleden
Misschien zit ze wel bij mij in de buurt, in Drenthe... straks zit ze daar op een terrasje en dan bots ik per ongeluk tegen haar tafeltje aan waarop haar glas spa rood op de grond valt en zij tegen me begint te mopperen en dan herkén ik haar niet eens... :( Zucht, ik blijf maar in huis... ;-)) Had ze geschilderd Bas?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je weet ieder geval hoe haar hond eruit ziet.. :o} Ja, ze heeft haar hele optrekje gesaust en geverfd, dus die kan wel wat frisse lucht gebruiken. Daar is in Drente een boel van.. Volgende week (synchronicity) ga ik mogelijk een paar daagjes aankleven mij mijn zus die in Borger een huisje hebt gehuurd. Even onthaasten..
Kristal
12 jaar geleden
Nou inderdaad, als je alles gesausd hebt heb je wel vakantie nodig... Bas, kijk even in je pb als je wilt :-))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Blij worden we wel van het mandala-tekenen... heerlijk! Ga gauw weer verder...
Ik denk schaken, mensen die erg goed zijn in schaken moeten toch ook uren en uren denken om een zet te doen.
En als je meer op spiritueel vlak bedoeld kun je toch ook met geesten gaan praten enzo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het bestuderen van de natuur in al zijn vormen.
Het proberen te begrijpen hiervan en te doorzien met al zijn evolutionaire onderdelen.
Hiermee kan je de rest van je leven mee vooruit!

Toegevoegd na 2 minuten:
Kom bij mij maar eens in de fortex staan en probeer maar eens te begrijpen wat er dan met je gebeurd, hoe het ontstaat en wat de bedoeling er van is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
Nou zeker Ed, dat is ook een goede hobby!
Nou, haast meer een levenswijze :-) En die vortex,
bedoel je die in je nieuwe grot?
Hoe voelt die nu?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Afgelopen middag had ik een sessie met een echtpaar
we eindigen altijd in de grot en als het zo uitkomt vertel ik ook iets over de fortex. ( oude grot)
Deze mensen wisten er niets van, nooit van gehoord en konden ook niet weten wat er met ze kan gebeuren.
Ik had ze van te voren niets verteld.
Toen de vrouw er in ging staan, gebeurde er aanvankelijk niets, toen begon ze langzaam met haar bovenlijf te draaien met de energie mee ( draait links om)
het zag er heel byzar uit.
Toen de man er in ging staan, gebeurde er uiterlijk niet zo veel, maar hij vertelde dat hij 'iets' uit de grond voelde komen, dat om en door zijn lichaam heen draaide en langzaam naar boven ging en via zijn kruin zijn lichaam verliet.
Van dit soort dingen smul ik echt, omdat ze van het bestaan en gevolg van deze fortex niets wisten en ook ik kende deze mensen niet, weet geen naam van ze en weet niet waar ze wonen.
Kristal
12 jaar geleden
Mooi hoor Ed :-))
Deze energie-ervaringen herken ik van tijdens meditaties.
Kan je die grot niet even een dagje opsturen naar Drenthe met de PTT lol ??
Nou ja, fijn dat je er zo van geniet :-)) Ik geniet op een afstandje met je mee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zou hem graag opsturen, maar hij past niet in een doos.
Inmiddels weet ik dat dit soort verschijnselen ook tijdens meditatie voorkomen, ook het heen en weer gaan en het wiegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Plastic replica mini-grotjes? hihi
Voor je het weet heb je een gouden handel, vermelding in de anwb gids, laat die bussen met Japanners maar komen (of toch maar niet) :)
Kristal
12 jaar geleden
o, ja, daar zit Ed vast op te wachten om in heel Japan bekend te staan in alle digitale fotoboeken ;-))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zit wel even met het parkeerterrein, daar kunnen maar twee bussen staan :)
Kristal
12 jaar geleden
't zijn maar kleine busjes hoor Ed...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja, natuurlijk, japanners zijn klein dus ook kleine busjes!
Oh dan kunnen er wel 8 staan.
Kristal
12 jaar geleden
dat bedoel ik dus :-)))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
he, he, we zijn er uit, met wat bomen weg, kunnen er wel 10 staan, dat wordt dus zagen vanmiddag en oh, wacht, dat zijn er dan veel te veel in eens, dan zou je toch even moeten komen om te helpen!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Neeeee!! Niet de bomen! :) We bouwen je grot dan wel na, Ed. En dan gewoon in Japan zelf, daar houden ze wel van.
Maar wacht, de vortex... mmm, nou toch dan maar bij jou.. Ik kom wel patatjes met kroketjes bakken voor ze
Kristal
12 jaar geleden
Hahahahaha, nou dat kan nog heel gezellig worden :-))
Oké Ed, beloofd, als er 10 busjes vol Japanners komen kom ik je helpen lol
Kristal
12 jaar geleden
Bas bakt de patattekes en kroketjes al en ik zorg dan wel voor de warme chocolademelk met ontbijtkoek, gaan we echt op de hollandse toer. Beter maar niet koekhappen i.v.m. de hoogte van het touw... ;-))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hihihi, ik bescheur me kapot!!
Eerst koekhappen, om de ruggengraat los te maken en klaar te zijn voor een spiritueel avontuur, dan weer terug naar de basis en lekker een vette halen in het frietkot bij Bassie.. :oP
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
("vette bek" moet er staan)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zouden Japanners ook met stokjes eten?
Dan bewaar ik de takken van de twee bomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zijn ze dan zo behendig dat ze een hele Van Dobben met stokjes richting hun mond kunnen manoeuvreren?
Kristal
12 jaar geleden
denk je niet dat zo'n tak wat groot uitvalt Ed?
zegt Kristal onschuldig..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja die zijn te groot, maar ik heb mijn pasvinders mes nog!!!!
Zo, wat een diepgang op geestelijk niveau zeg, als ik mijn mes laat vallen kom ik er nooit meer bij!
Van Dobben, ja, met stokjes, wel, moet kunnen toch?
Kristal
12 jaar geleden
Loool Ed,
we kunnen ook gewoon tandenstokers naast hun bordje Baspatat met Van Dobbentjes leggen. Kunnen die bomen blijven staan, hoef jij niet te bukken om je mes op te rapen en hebben ze er twee keer plezier van: tijdens en na het eten.
Wat vind je ervan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja nu je het zegt, dan zal ik evn fghuutr jdrre oer de alle groeewn gd maar even ot doen, goed?
Kristal
12 jaar geleden
uuuhhmm...o.k.é.é.j.... zei Kristal aarzelend op goed geluk...
Kristal
12 jaar geleden
ik geloof dat je je goed uit gaat doen of zo??? lol
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hahaha :) We hebben heksje toch echt nodig nu voor de vertaling, zij is daar goed in!
Het klink ieder geval dat we de toeristen goed kunnen vermaken met onze nieuwe trekpleister! Wel even een geen-patat-ijs-bordje aan het begin plaatsen, dat kunnen we natuurlijk niet hebben dat we daar tot 's avonds laat de mayonaise van de binnenkant van de grot moeten vegen.
Kristal
12 jaar geleden
Ik zie al zo'n roodomrand wit bord met zo'n een schuine rode streep er diagonaal doorheen en dan boven de streep het ijsje en het zakje patat en dan onder de streep een boompje met een bijltje ...
Ook een gebodje voor Ed dus :-))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
he, he ben weer thuis, waar was ik?
Oh ja, diepgang op geestelijk niveau en toen bleven mijn vingers op de toetsen plakken, wat heb ik toch getypt?
En verders trekpleister, geen patat ijsje bordje boompje bijltje
Pfoe, kga slapen denk ik.
Kristal
12 jaar geleden
hahaha ja dat is nu echt het beste Ed ;-))
welterusten.
(ik moet mijn bed nog opmaken...........pffff)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
trusten............................................................
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ach, ik zeg heksje staan hier ergens. neem aan dat ik dit ben? aangezien Ed altijd bezig blijft is het misschien een optie om zijn park na te bouwen op een kleinere schaal. een soort van madurodam zeg maar. heb je een stuk meer plaats voor de japanners, en heeft Ed een nieuw project (bonsai boompjes) それは十分です。 (het is hier riant!)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
:) hoi heksje! leuk dat je even ingongd (slecht vertaald uit het engels). Komt er dan ook een minifrietkotje met een mini-ww die erin huilt als de vegetarische kroketten op zijn? :()
De interesse moet er al zijn, vanuit 'ik kies een hobbie' heeft dit weinig zin. Of wil je meer diepgang en vraag je af welke 'hobbie' hierbij past..?
(help mijn man heeft een hobbie) :)
Diepgang ontstaat, vanuit een zoeken, een interesse. Niet als hobbie.
Spiritualiteit, meditatie zijn geen hobbies. Meer een levensvisie of manier van leven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Al eerder genoemd, maar helemaal mijn ding, wat het spirituele balletje aan het rollen heeft gebracht, is het mandala-tekenen.
Daarnaast heb ik een aantal jaren een opleiding Thangka-tekenen gedaan bij een boeddhistisch centrum.
Inderdaad, als je van tekenen houdt, maar je hoeft absoluut niet te kunnen tekenen. Ikzelf werk het liefst met geometrische vormen, ben ook niet zo van figuratieve elementen, hooguit bloemen en planten kun je nog wel eens zien verschijnen in mijn werk, maar dan ook weer gestileerd.
Afijn, een heerlijke bezigheid waarin ik een aantal mensen mag begeleiden en ik sta iedere keer verbaasd over wat het mandala-tekenen bij kan dragen aan een Bewust Zijn!

Mandala-groetjes, Angelique
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoooooooooooooooooooooooo mooi!
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je... zooooooooooooooo heerlijk om mee bezig te zijn... en de verdieping die het mandala-tekenen je kan brengen, ook meditatief, dat moet je gewoon ervaren...
Kristal
12 jaar geleden
Mooi Waterlelie :-))
Fijn om te doen he?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je Kristal. Ja hoor, en die ervaring ook nog eens door te mogen geven... dat noemen ze nou 'passie' geloof ik... hahaha En ik maak van die verdieping door middel van het mandala-tekenen ook graag gebruik met mijn therapiecliënten. Zo'n mooie methode om mensen te laten voelen en ervaren hoe het met hun energetische doorstroming gesteld is en waar de eventuele blokkades zitten. Een prachtige uit de hand gelopen hobby...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sprakeloos... verbluffend mooi, Angelique! Heb je nog meer..? :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel!
Ja hoor! Kijk maar op mijn website: www.wittewaterlelie.web-log.nl op de pagina's met mandala's, de laatste vind je op de pagina 'Mandala's 2011'
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel inspiratief. Ik wil al een (hele) tijd lampen maken, is een soort ingeving geworden waar ik gehoor aan ga geven als de tijd rijp is, en 3D mandala's maken deel uit van die plannen. Ik wilde je nog vragen naar de oorsprong achter de geometrien in deze mandala, en las dat je een graancirkel had gebruikt, de Cliffords Hill (19-7-2007). Wow!! Ik ben al jaren graancirkel geinteresseerde! Heb je deze toevallig zelf bezocht in Engeland?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee helaas.... ben nooit zo reislustig geweest... De kracht en energie van graancirkels kun je werkelijk ook ervaren en voelen wanneer je ze op de een of andere manier namaakt, ook wanneer je er een mandala van maakt. Zo bijzonder... De boeken van Janosh zijn een prachtige inspiratiebron, maar je moet het gewoon voelen... Dus 'gewoon' doen! Succes met je lampen. Er is nog iemand die mandalalampen maakt... Gambheera van der Post, moet je maar eens opzoeken op google, of ken je haar al? Zo'n mooi effect om de mandala 's avonds te zien oplichten! Heb ze al eens live mogen bewonderen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je voor het doorgeven! Nee, ik kende haar nog niet. Ze zijn wel mooi, ik doel zelf op een iets andere uitvoering nl. met tiffany/glas in lood en een ruimtelijke weergave. Er is iemand die me wel eens liet zien hoe je graancirkels ook 3-dimensionaal kunt zien. Graancirkels ga ik er zeker bij betrekken, ook om de geometrische logica die in ze zit.
Ik heb plafonnières van enorme formaten in mijn wilde gedachten.. :-)
Na mijn verhuizing en het inrichten van een nieuwe werkruimte maken ga ik verder vorm geven aan die plannen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wauw,... misschien wordt ik wel een klant van je... de combi tiffany/mandala doet mij al watertanden... Ga je ze ook verkopen? Heb je trouwens ervaring in tiffany-werk? Ben heel benieuwd... Laat me ff weten wanneer je de eerste klaar hebt... Heel veel succes en vooral heel veel plezier met de lampen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hahaha, Bas, over hobby's gesproken...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, we houden het netjes "on-topic", hihi.
Verkopen houdt de flow er wel in natuurlijk. ;-) Ik heb er bepaalde ideeën over die ik nooit in lampenzaken terugzie, en soms in exclusieve (kunst)winkels waar verlichting als kunst wordt verkocht, maar tegen exorbitante prijzen die nergens over gaan. Dat is niet de bedoeling, het moet namelijk ook toegankelijk zijn voor de wat dunnere beurs, om kunst in huis te kunnen halen. Al in de 90'er jaren ben ik geïnspireerd door Damanhur.
Neem maar eens een kijkje: http://www.thetemples.org/tour/ Nee, ik heb overigens nog helemaal geen ervaring met tiffany, hoe spannend dat ook klinkt, maar ben wel erg goed met mijn handen weet ik van mezelf, en heb al heel veel ermee gemaakt. En de contacten zijn al gelegd voor de basisvaardigheden, dat ga ik mezelf trakteren als opstapje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wauw, als je nou nog geen inspiratie hebt... prachtig! Wens je werkelijk heel veel plezier met deze nieuwe hobby! Die tempel inspireert tot vele kunstuitingen geloof ik zo... en voor jou worden dat dus de tiffanymandalalampen. O wat een mooi woord voor galgje, raden ze noooooooit! Scrabble lijkt me ook wel wat hahaha...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat 3x woordwaarde en het spel is beslist, haha.
Tsje, hoe zou je zo'n lamp nou beter kunnen noemen, een mandalamp misschien. :) Ach, laat ik eerst maar eens beginnen.Wat ik het mooie vind van gekleurd glas is dat je de mogelijkheid hebt om de kleuren zoooo verzadigd te maken. Ik ben echt gek op die uitersten. Maar kan óók genieten van een mandala gemaakt van kleurpodlood of krijt met hele subtiele pastelkleuren. Zo vind ik die dicht bij elkaar liggende violet-roze kleurschakeringen in je mandala hierboven helemaal kicken, en zó 'bedoeld'. Het is op de kleine foto niet zo goed te zien, maar is het echt goud(kleurig) aan de buitenkant van de randen en de vlakken in het midden?
Ik vind 'hobby's' leuk gevonden, maar dat dekt voor mij de lading niet.

Diepgang vind je normaliter niet in hobby's, dat wat je leuk vind en meestal aangenaam is, maar in chaos of lastige, mn existentiële vraagstukken die niet echt aangenaam voor ons zijn.
Ze confronteren ons en kunnen veel pijn, angst e/o onzekerheid oproepen/veroorzaken.
Het vraagt ons keuzes te maken, hetzij oplossingen te zoeken,om het ontstane 'ongemak' ahw weer in harmonie te brengen.
Dat is diepgang (lering) voor de geest, en niet te vergeten, onze ziel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
Lifehacker, ik begrijp wat je bedoelt,
en toch,
in deze nieuwe tijd/energie kunnen we makkelijker en met meer grace en vreugde diepgang ervaren, ook door vreugdevolle hobby's/ bezigheden. Misschien is het nu juist de tijd om door het gedachtenpatroon heen te breken dat het altijd heel veel moeite en ellende moet kosten om diepgang te bereiken...
Je begrijpt vast wel wat ik bedoel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad. Chaos, het ontbreken van inzicht/duidelijkheid bijvoorbeeld, hoeft geen pijn te veroorzaken.
Het is wel zo dat wanneer de mens in harmonie leeft, hij niet 'uitgenodigd wordt' ook maar iets aan de situatie te willen veranderen en zo de kans op het verkrijgen van inzicht/diepgang zich niet zo gauw voor zal doen.
Ellende of ervaren disharmonie biedt deze kans veel meer.
Jouw eigen genot, datgene wat jou rust of net extra energie biedt. Ik vind dat je niet moet luisteren naar iets wat zich binnen een kuddementaliteit aandringt. Ieder mens is uniek. Toch verbindt volgens mij een algemeen onderbewustzijn ieder van ons. Door te mediteren of net sterk te focussen, kom je dichter bij de kern van dit bestaan. Niemand kan echter zeggen wat voor jou het meeste diepgang zal bieden. Het is meer dan een hobby, het is een levenswijze...Ook ik heb dit gevonden, en net door minder te zoeken.

Veel plezier op je weg naar ons innerlijke wezen :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mysterieus, maar mooi antwoord.
Met een creatieve hobby kun je in dicht contact komen met je eigen scheppingskracht. Door die aan te spreken is het bijna onvermijdelijk dat je geestlijk zult groeien.

Je zult dan ook op een andere manier naar de werkelijkheid leren te kijken, of anders gezegd je eigen werkelijkheid verruimen.

Welke hobby specifiek bij je past mag je zelf ontdekken.
Geniet bij het beoefenen ervan, hou erbij koers en laat je vooral niet van de wijs brengen door anderen.
Geniet vooral van het bewandelen van het pad in de ontdekkingstocht naar het mysterie achter de verborgen inspiratiebron.