nee, en in het real life ook niet.

er zit geen standaard betekenis aan kaarten namelijk. deze vul je zelf in, of je krijgt info van iemand die je naar eigen invulling kan plaatsen en kloppend kan maken zodat het in je situatie past.

de toekomst voorspellen bestaat niet (niet in die zin dat het ook exact uit komt in ieder geval bedoel ik daarmee)

omdat er gebruik wordt gemaakt van oa cold reading bij het leggen van tarotkaarten zal het leggen van de kaarten online of mega algemene info opleveren, of er zal geen hout van kloppen.

het 2e wat er gebeurd bij dit soort dingen als je er voor open staat (of je afvraagt of het helpt) is dat je dingen voor jezelf kloppend gaat maken.

wat het kloppend maken betreft info in het filmpje
en een link naar cold reading kan je vinden bij de bron.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
Mooi filmpje he ;-))
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha, ja goed he! over invulling en 'waarheid' gesproken. :)

Andere antwoorden (6)

Alleen als je erin gelooft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
blijkbaar kan je er geloven zonder dat je uitleg hoeft te geven hoe het werkt.
snap de min niet en ben het met je eens dus een + erbij
Nee, dat werkt niet.
Net zoals in het echt trouwens.

Als je wilt, kun je wel allerlei betekenissen aan de kaarten toeschrijven en die vervolgens toepassen op je huidige leven/ toekomst.

In de psychologie wordt dit het Forer effect genoemd:
Het Forer-effect, ook Barnum-effect genoemd, is afkomstig uit de psychologie en betreft de neiging van mensen om vage en algemeen geldende uitspraken over de eigen persoon te accepteren als rake, typerende omschrijving, zonder zich te realiseren dat diezelfde omschrijving voor bijna iedereen opgaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan ga je dus ervan uit de de kaarten voorspellende gaven hebben.
En helaas is dat niet zo, want ten alle tijden is een persoon in staat zijn of haar toekomst te veranderen.
De kaarten zijn bedoeld om je een andere inzicht wijze te geven, en dat kan heel verhelderend zijn, daar waar mensen geneigd zijn om in het zelfde patroon te denken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is dus precies het psychologische effect waar ik het over heb.
De 'voorspellingen' in deze zijn op iedereen toepasbaar. Als je er waarde aan hecht kan het iets voor je betekenen, anders niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1 lekker duidelijk :)
In mijn optiek niet
Tarot heeft te maken met de energie van de vraag steller en dat kan echt niet door een kabeltje.
En het programma dat er achter draait, is ook random lijkt mij.

Dus het is alleen leuk voor de grap en om te kijken of het echt overeenkomt, maar niet als je echt een vraag hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
welke energie? kan iedereen tarotkaarten leggen en lezen of is het alleen maar voor bepaalde mensen weggelegd? hoezo kan energie niet door een draadje of kabeltje? bij mij gaat het wel want anders had ik niet kunnen typen hier
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is haar "optiek" en dat energie door een kabeltje is natuurlijk niet de energie die jij bedoeld....mss was het beter een reactie geweest dan een antwoord.
Kristal
12 jaar geleden
@ Eucje, iedereen kan de Tarotkaarten leggen. Het is geen eliteclubje of zo. Iedereen die geinteresseerd is kan het. @Mobie, en je kan wel degelijk je energie verbinden met de kaarten online, maar het zal m.i. wat makkelijker oppervlakkig kunnen blijven.
Kies wat je wilt geloven. veel mensen denken dat tarot kaarten zoiezo niet werken en andere geloven juist wel heel erg in tarot kaarten. Er is geen bewijs voor dat wel of niet werkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
er is wel bewijs dat het wel kan werken, en er ook bewijs dat er een reden is waarom het kan werken. 'probleem' echter is dat de bewijzen niet liggen in de kracht of magie van de tarot kaarten.
Als we er vanuit nu even vanuit gaan dat Tarotkaarten werken dan werken ze ook online.
Maar er kan wel verschil zijn in verkregen antwoorden.
De Tarot is m.i. een instrument om datgene wat innerlijk, en vaak onbewust, bij je speelt bewust te maken. De kaarten vertegenwoordigen, op allerlei gebied, symbolen die een bepaalde betekenis hebben en voor ieder mens gelden (ook wel archetypen genoemd). Dus: eigenlijk stel je geen vraag aan de Tarot maar aan je zelf, ik noem dat dan mijn "hoger" zelf. Je schudt de kaarten, waardoor je jouw energie als het ware mengt met de kaarten zodat jouw energie kaarten aantrekt die corresponderen met je energie. Dan stel je aan jezelf je vraag, en hoe duidelijker de vraag hoe begrijpelijker het antwoord. Dan probeer je je zo neutraal mogelijk op te stellen t.a.v. het antwoord zodat je een zo zuiver mogelijk antwoord kan krijgen. Je neemt het antwoord waar, probeert te begrijpen wat je jezelf hiermee te vertellen hebt en neemt dat antwoord mee in de overwegingen die je al eerder had gemaakt. Het dient als aanvullende informatie.
Je begrijpt dat je een heel wezenlijk antwoord via de Tarot kan ondersteund worden wanneer je bijvoorbeeld een dag zou vasten (wel drinken) voor je de Tarot, of andere instrumenten, gebruikt. Daar maak je het ritueel heel echt mee en de energie veel sterker.
Of, als je daar veel waarde aan hecht kan je lichtwezens vragen om je te ondersteunen bij de Tarotlegging.
Online werken de kaarten ook, als je je energie ermee verbind in gedachten. Maar je zou het verschil als volgt kunnen zien:
Als voorbeeld:
Je kan een vraag over jezelf stellen via een smsje aan een betreffende website waarop je twee regeltjes terug krijgt als antwoord.
Of je vraagt diezelfde vraag in een intensieve sessie met een hulpverlener/vriend.
Online kaarten leggen is dus gewoon vaak oppervlakkiger,
de antwoorden dus ook.

Maar aanvullend: je kan ook een gewoon kaartspel gebruiken of een pendel of... legio mogelijkheden. Het hangt niet van het instrument af maar van de vragensteller of het verkregen antwoord als waardevol mag worden beschouwd.

Wanneer je denkt dat de Tarot geen goed instrument is zal je ook je energie er niet makkelijk mee verbinden en zullen er ook onduidelijke antwoorden uitkomen.

Maar dat maakt niets uit want dan vind je wel andere wegen om antwoorden boven tafel te krijgen als je daar naar op zoek bent ;-)
Kristal
12 jaar geleden
In de US is er eens een experiment gedaan: Een medium las de kaarten van een groot aantal studenten. Zij kregen het resultaat "onder couvert" en moesten een cijfer geven voor de mate waarin het medium hen had kunnen doorgronden. Het gemiddelde lag op 80%. Toen werd gevraagd hun resultaat voor te lezen, waarmee zij het zo eens waren. Na de tweede voorlezer bleek al dat iedereen hetzelfde papier had gekregen. M.a.w. het "medium" had algemeenheden opgeschreven, of de studenten hadden de eigenschappen etc die beschreven werden op zichzelf betrokken.