Moeten we het "halal" slachten in nederland toestaan?

Er wordt gezegt; "het dier voelt niets" en het zou de meest diervriendelijke manier van slachten zijn. Maar is dat ook echt zo? Kunnen en moeten we halal slachten in nederland zomaar toestaan?
(de volgende links kunnen schokkende foto's bevatten)
http://www.halalaudit.nl/watishalal.htm
http://images.google.nl/images?sourceid=navclient&hl=nl&rlz=1T4SNYK_nlNL303NL303&q=halal+slachten&um=1&ie=UTF-8&ei=XFgNS7mQApTx-Qbgh7zjBg&sa=X&oi=image_result_group&ct=title&resnum=4&ved=0CCwQsAQwAw

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Het dier voelt het wel degelijk. De halsslagaders worden dan wel doorgesneden maar vervolgens bloed het dier dood. Dit is wel degelijk dieronvriendelijk in mijn ogen. Als je de kip de kop afhakt is het gelijk klaar. Hetzelfde geldt voor een pin in het hoofd (hersenen) van grotere dieren, het is direct klaar (ook dit gaat wel eens mis hoor!). Ik begrijp hun overtuiging en dergelijke wel, maar het is NIET diervriendelijk. En toegestaan is het al. Maar ik vind het onnodig lijden als men dieren, die bij bewustzijn zijn, dood laat bloeden. Dus nee.

Het mag al, en persoonlijk heb ik er ook geen moeite mee. Of het dier echt niets voelt dat zullen we natuurlijk nooit weten, maar ik denk dat het zeker een stuk diervriendelijker is dan de manier waarop dieren nu geslacht worden in reguliere slachterijen. Deze worden ook toegestaan en een algeheel verbod van dieren slachten zie ik er niet van komen.

NEE. niet toestaan.

Mits dit gecontroleerd gebeurd ofwel in slachterijen moet dit gewoon toegestaan worden. Dit is voor veel mensen nu eenmaal de enige geaccepteerde manier van slachten. Als we dit niet toestaan en dus verder ook geen regels voor opstellen gebeurt dit in de schuurtjes thuis of op balkons en dan heb je helemaal geen controle meer op de manier van slachten.

Op de markt in het midden-oosten hangen de halal-geslachte geiten en schapen uren te jammeren in de brandende zon, tot ze uiteindelijk het loodje leggen....ik vind het, als veggie vanaf m'n geboorte, belangrijk dat dieren een zo goed mogelijk leven hebben, en een zo kort mogelijk einde, als ze dan tóch al geslacht moeten worden opdat wij ze kunnen opeten.... Dus : alsjeblieft niet op die manier. Net zo min als te snel opgefokte plofkuikens een elektrische schok verdienen terwijl ze in een bak water staan.... Áls men dan al vlees wil eten, ga dan naar een boerderij waar de slager aan huis komt slachten, zonder de stress van het vervoer ed, en eet alleen biologisch vlees, als je dat dan al wilt eten. (Ja, ik ben een dromer....)

Het is mij niet helemaal duidelijk of het nou diervriendelijker of minder diervriendelijk is dan andere manieren van slachten, iedereen zegt weer wat anders.

Nee, niet toestaan

Wat mij betreft mogen ze onmiddellijk stoppen met het slachten en opeten van dieren, tout court.Halal slachten is al helemaal barbaars.Verbieden dus.

Ha, die Danielle; Is al in de wet geregeld; als het maar bij een slachthuis of slagerij gebeurt. En dierenleed is een ander punt, maar die discussie kun je over elke vorm van dieren dood maken voor consumptie of geloof voeren. Als je dit gaat verbieden weet je één ding zeker; de dieren die dan illegaal in achterafschuurtjes zullen worden geslacht schieten er ook nix mee op....

Nee absoluut niet!!

Halal slachten: Moeilijke vraag. Eigenlijk zou ik, tijdens het slachten, een ECG willen maken om te kijken wat er gebeurd. Maar dan van beide slacht methoden. Bij het bloed laten afvloeien moet het dier nagenoeg ogenblikkelijk in shock raken en overlijden omdat de hersens geen zuurstof meer krijgen. Dus in zover zou je zeggen niets aan de hand. Of onze methode zo humaan is durf ik ook niet te zeggen. Ook de films van onze slachthuizen zijn niet om aan te zien. Dus verwijt hier de pot de ketel dat hij zwart ziet. Zeg het maar, ik weet het niet.!!

De Keuringsdienst van Waarde heeft een aantal jaren geleden hier op TV al aandacht aan besteed en pas nog op de radio (http://sites.rvu.nl/page/5141/nl). Toen bleek dat veel vlees al halal is. Alle kalvervlees bijv. Dieren worden eerst verdoofd en daarna volgens islam-traditie gedood. Alles bij elkaar dus niets meer op tegen als bij gebruikelijke westerse slachtmethodes. Hoe een dier gedood wordt maakt sowieso niet zoveel uit. Hier in het westen stellen we ons arme zieltje gerust door er een enorm punt van te maken HOE een dier gedood wordt, niet of het nodig is DAT het gedood wordt. Wij kunnen prima zonder vlees en in ieder geval kan het met veel minder. Eens of 2 maal per week vlees is meer dan voldoende. Scheelt een boel landbouwgrond, energie en CO2.

Ik ben absoluut tegen! Ik wordt al misselijk als ik het lees...bah!

ik vindt het walgelijk. Ik kan d'r niet naar kijken. Ik geloof niet dat een dier gelijk dood is met een haal over de keel en hier niets van voelt.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100