Moeten we het "halal" slachten in nederland toestaan?

Er wordt gezegt; "het dier voelt niets" en het zou de meest diervriendelijke manier van slachten zijn. Maar is dat ook echt zo? Kunnen en moeten we halal slachten in nederland zomaar toestaan?
(de volgende links kunnen schokkende foto's bevatten)
http://www.halalaudit.nl/watishalal.htm
http://images.google.nl/images?sourceid=navclient&hl=nl&rlz=1T4SNYK_nlNL303NL303&q=halal+slachten&um=1&ie=UTF-8&ei=XFgNS7mQApTx-Qbgh7zjBg&sa=X&oi=image_result_group&ct=title&resnum=4&ved=0CCwQsAQwAw

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
1.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daniëlle,
Ik heb het wel over de halsslagaders die doorgesneden worden. Deze zitten onmiddellijk achter het hart en er zal dus veel bloed met een enorme druk uit het lichaam gepompt worden. Maar nogmaals voor mij blijft ook een theorie en hoop dat dit ongeveer zo is.
Groetjes Lies.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik begrijp heel goed wat je bedoeld Liesbeth. Ik weet heel goed hoe een slagaderlijke bloeding verloopt.

Het beste antwoord

Het dier voelt het wel degelijk. De halsslagaders worden dan wel doorgesneden maar vervolgens bloed het dier dood. Dit is wel degelijk dieronvriendelijk in mijn ogen. Als je de kip de kop afhakt is het gelijk klaar. Hetzelfde geldt voor een pin in het hoofd (hersenen) van grotere dieren, het is direct klaar (ook dit gaat wel eens mis hoor!).
Ik begrijp hun overtuiging en dergelijke wel, maar het is NIET diervriendelijk.
En toegestaan is het al. Maar ik vind het onnodig lijden als men dieren, die bij bewustzijn zijn, dood laat bloeden.

Dus nee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet dat het al toegestaan wordt, maar dat bedoel ik ook niet zo. Ik bedoel meer als; ik stond er bij en ik keek er naar, idee. We weten het, en staan het toe.
Je antwoord, daar ben ik het helemaal mee eens. Ben blij dat er eens iemand weet hoe het echt gaat in een slachterij. +1 Beerg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat wil je echt niet weten, laat staan zien...
Als kind van een jaar of 8 ging ik vroeger wel eens mee naar de vrijbank ( waar koeien en varkens werden geslacht) en waar het vlees 'vers' werd verkocht.
Ik liep toen, niet wetend wat ik zou zien, het terrein op waar de varkens en koeien binnen kwamen, uit die vrachtwagens....
Wist ik veel..ik zag dat ze door een gang van hekken liepen en een voor een die pin kregen...BHA, maar ze waren wel in een keer dood!
Halal slachten is bruut, het dier blijft nog enige tijd na spartelen.
In Indië (als ik het goed heb) zijn er deze dagen ook van die vreselijke slachtpartijen met buffels en alle dieren die ze maar kunnen afslachten :(
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Loes , volkomen herkenbaar. In de 70'er jaren zag ik een documentaire op TV over het slachten van dieren . Ik was zó geschokt dat ik spontaan besloot vegetariër te worden . Op 8 jarige leeftijd was dat ook . Het is vreemd . Als kind kom je uit zo'n schone , paradijselijke oorsprong en dan wordt je ingewreven wat mensen eigenlijk andere wezens ( en elkaar ) aandoen. Maar na een half leven ben ik eindelijk "harder " geworden . Misschien ook wel menselijker :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De mensen worden ook steeds harder, ik heb er vaak moeite mee hoor :(
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kerel beschermd je toch wel Loes? Niks te vrezen dan toch! ;-)
Maar ik snap wel wat je bedoelt ja. We worden er ook niet echt beter van in ieder geval...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou en of Beer, heb een fijne man wat dat betreft :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@loes , Fluweelzacht pluche + hard water maakt nog steeds zachte stof hoor
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wil je dat uitleggen , goldenten?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beerg, je het in mijn ogen het beste antwoord gegeven.
Niet iedereen zal het met onze opvattingen eens zijn, maar zo te zien zijn we niet alleen in onze mening over het halal slachten. Dank je wel voor je duidelijk antwoord en mening.

Andere antwoorden (13)

Het mag al, en persoonlijk heb ik er ook geen moeite mee. Of het dier echt niets voelt dat zullen we natuurlijk nooit weten, maar ik denk dat het zeker een stuk diervriendelijker is dan de manier waarop dieren nu geslacht worden in reguliere slachterijen. Deze worden ook toegestaan en een algeheel verbod van dieren slachten zie ik er niet van komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
NEE. niet toestaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+2-1
Mits dit gecontroleerd gebeurd ofwel in slachterijen moet dit gewoon toegestaan worden. Dit is voor veel mensen nu eenmaal de enige geaccepteerde manier van slachten. Als we dit niet toestaan en dus verder ook geen regels voor opstellen gebeurt dit in de schuurtjes thuis of op balkons en dan heb je helemaal geen controle meer op de manier van slachten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad, dan gaan we dat krijgen. Maar dat wil niet zeggen dat ik het er mee eens ben dat dit in nederland gebeurt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ helemaal waar.Ik vind het ook verschrikkelijk dat gebeul met dieren en ben het er ook niet mee eens maar Arnold heeft wel gelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal mee eens arnold +1
Op de markt in het midden-oosten hangen de halal-geslachte geiten en schapen uren te jammeren in de brandende zon, tot ze uiteindelijk het loodje leggen....ik vind het, als veggie vanaf m'n geboorte, belangrijk dat dieren een zo goed mogelijk leven hebben, en een zo kort mogelijk einde, als ze dan tóch al geslacht moeten worden opdat wij ze kunnen opeten....
Dus : alsjeblieft niet op die manier.
Net zo min als te snel opgefokte plofkuikens een elektrische schok verdienen terwijl ze in een bak water staan....
Áls men dan al vlees wil eten, ga dan naar een boerderij waar de slager aan huis komt slachten, zonder de stress van het vervoer ed, en eet alleen biologisch vlees, als je dat dan al wilt eten.

(Ja, ik ben een dromer....)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is mij niet helemaal duidelijk of het nou diervriendelijker of minder diervriendelijk is dan andere manieren van slachten, iedereen zegt weer wat anders.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, niet toestaan
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat mij betreft mogen ze onmiddellijk stoppen met het slachten en opeten van dieren, tout court.Halal slachten is al helemaal barbaars.Verbieden dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Danielle;

Is al in de wet geregeld; als het maar bij een slachthuis of slagerij gebeurt. En dierenleed is een ander punt, maar die discussie kun je over elke vorm van dieren dood maken voor consumptie of geloof voeren. Als je dit gaat verbieden weet je één ding zeker; de dieren die dan illegaal in achterafschuurtjes zullen worden geslacht schieten er ook nix mee op....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee absoluut niet!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Halal slachten:
Moeilijke vraag. Eigenlijk zou ik, tijdens het slachten, een ECG willen maken om te kijken wat er gebeurd. Maar dan van beide slacht methoden.
Bij het bloed laten afvloeien moet het dier nagenoeg ogenblikkelijk in shock raken en overlijden omdat de hersens geen zuurstof meer krijgen. Dus in zover zou je zeggen niets aan de hand.
Of onze methode zo humaan is durf ik ook niet te zeggen.
Ook de films van onze slachthuizen zijn niet om aan te zien.
Dus verwijt hier de pot de ketel dat hij zwart ziet.
Zeg het maar, ik weet het niet.!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In shock raken gaat niet zo snel als we in dit geval zouden willen, daar voor moeten er al wel wat litertjes weggevloeid zijn. Ik heb eens een vraag gesteld over of we gelijk dood zijn bij een onthoofding. Daar wordt ook heel verschillend over gedacht.
dank je wel voor je antwoord, wel een +je waard!
De Keuringsdienst van Waarde heeft een aantal jaren geleden hier op TV al aandacht aan besteed en pas nog op de radio (http://sites.rvu.nl/page/5141/nl). Toen bleek dat veel vlees al halal is. Alle kalvervlees bijv. Dieren worden eerst verdoofd en daarna volgens islam-traditie gedood.
Alles bij elkaar dus niets meer op tegen als bij gebruikelijke westerse slachtmethodes.

Hoe een dier gedood wordt maakt sowieso niet zoveel uit. Hier in het westen stellen we ons arme zieltje gerust door er een enorm punt van te maken HOE een dier gedood wordt, niet of het nodig is DAT het gedood wordt. Wij kunnen prima zonder vlees en in ieder geval kan het met veel minder. Eens of 2 maal per week vlees is meer dan voldoende. Scheelt een boel landbouwgrond, energie en CO2.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben absoluut tegen!
Ik wordt al misselijk als ik het lees...bah!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik vindt het walgelijk. Ik kan d'r niet naar kijken. Ik geloof niet dat een dier gelijk dood is met een haal over de keel en hier niets van voelt.