Wat is het verschil tussen yoga en 'boeddhisme'. Beiden kennen leefregels en uitgangspunten, maar beiden lijken ook juist bij elkaar te horen?!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (4)

Ik denk dat boeddhisme eerder een godsdienst is,
terwijl yoga eerder een vrijetijdsbesteding is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Yoga is inderdaad een vrijetijdsbesteding, of ook wel een levenswijze. Het sluit elkaar dan ook niet uit. Er zijn echter, denk ik, wel meer boeddhisten die aan yoga doen, dan yoga beoefenaars die ook boeddhistisch zijn. Zo doe ik bijvoorbeeld zelf aan yoga, maar ik ben niet gelovig en houd me ook niet bezig met de boeddhistische leefwijze.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Yoga komt vanuit het Hindoeisme en kan gezien worden als een filosofie. Het oorspronkelijke doel van Yoga is om de geest en het lichaam te verenigen met goddelijkheid.

Boeddhisme ontstond zo'n 350 jaar voor Christus in toenmalig India waar destijds het Hindoeisme de heersende religie was.
Het hoogste doel van het Boeddhisme is het bereiken van spirituele verlichting.

De leefregels en uitgangspunten zijn ondergeschikt aan het hoogste doel. En hebben in zowel Yoga als Boeddhisme (als ook in Christendom, Islam etc.)
veel overeenkomsten.

Dus, we kunnen stellen dat het verenigen van lichaam en geest met goddelijkheid (yoga) hetzelfde inhoudt als het bereiken van spirituele verlichting (Boeddhisme)

De essentie en het doel van beide stromingen zijn dus gelijk. Het is alleen het pad ernaar toe dat op sommige punten verschilt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Yoga (juk: eenheid) in de breedste zin houdt fysieke, energetische en mentale oefeningen in, waarmee de beoefenaar een gevoel of bewustzijn van eenheid of eenwording ontwikkelt - of bevrijding/verlichting.
Het boeddhisme kent een aantal scholen en zogenaamde 'voertuigen' die zich via studie en beoefening richten op persoonlijke bevrijding/verlichting, op mededogen ofwel het welzijn van alle levende wezens en de aardse magie en schoonheid van het leven. Er bestaat zelfs een boeddhistische yoga.
Op zich dus niet z'n groot verschil tussen yoga en boeddhisme.
Het verschil zit 'm wel in de tradities: hindoeïstisch (atman/ziel) en boeddhistisch (geen ziel ofwel: ego is een illusie).