Weet iemand wat dit voor hangertjes zijn/wat ze betekenen?

Ik kocht ze beide op een Braderie.
Ik hou wel van dit soort symbooltjes.
Weet iemand het?
Heb nog meer hangers,maar ja, meer dan 2 foto's mag niet.

Wist de categorie niet,maar volgens mij hebben de hangers wel een soort Spirituele betekenis(?)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.2K

Het beste antwoord

De bovenste hanger bevat de letters Aries, dat zou slaan op het sterrenbeeld ram, dat verklaard de hoorns. Maar de afgebeelde figuur heeft ook een vissenstaart en vleugels, dat wijkt daar behoorlijk vanaf.
Het is een hybridisch symbooldier, een fabeldier. Hybridische symbooldieren, symbolen die bestaan uit meerdere beesten, of half dier, half mens. De meeste van deze symbolen zijn oud. Men dacht dat alles in de schepping met elkaar in verband stond, alle levensvormen kunnen ontstaan, daarom waren deze dieren niet onmogelijk.

De onderste hanger is een Tumi, dat is een ceremonieel offermes uit het Inca tijdperk. Volgens de mythologie van het Andes gebied in Zuid Amerika werd het gebruikt tijdens offerfeesten aan de zon. Dit offerfeest werd aan het einde van het oogstseizoen gehouden om de zon te bedanken voor de overvloedige oogst en te vragen om een goede oogst tijdens het volgende seizoen. Tijdens dit feest slachtte de Hoge Priester een lama met het offermes en kon hij aan de hand van de vorm en ligging van de ingewanden van het dier de toekomst voorspellen. Later werd dit mes ook gebruikt voor neurologisch onderzoek en chirurgische ingrepen die te maken hadden met lichamelijk en psychische klachten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt je uitgebreide antwoord,lekker veel info!
Vindt ik echt leuk om allemaal te lezen.Ik heb ook veel boeken over mythologie en oude culturen.
Veel zijn van mijn moeder geweest.
Dat realiseer je je dat vroeger alle info uit boeken kwam en niet van internet.;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ariës of waterman wordt wel vaker afgebeeld met een vissenstaart
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waterman is logisch:dat is meestal een zeemeerman( of hoe je dat ook noemt)zo 1 heb ik ook,dat is mijn sterrenbeeld.

Andere antwoorden (3)

Op het bovenste hangertje zie ik de letters ARIES staan, het is de benaming voor het sterrenbeeld ram.
De horens op het hoofd van het figuurtje geven dit ook aan, maar de gekrulde staart kan ik niet duiden.

Van het onderste hangertje weet ik niets zinnigs te bedenken.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het lijken mij trouwens bedeltjes: kleine hangertjes om aan een bedelarmband te verzamelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord!
De gekrulde staart is niet te plaatsen,maar ook de vleugeltjes passen niet bij de ram.
Het zijn geen bedeltjes: het ronde hangertje is ongeveer zo groot als een € 2 munt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ok, ik kon niet goed inschatten hoe groot ze waren, door de onscherpte van de foto nam ik aan dat ze zo klein waren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja,het zijn niet de beste foto's die je maakt met de I-Phone.;-)
Heeft met inca's te maken

Toegevoegd na 1 minuut:
die 2de dus. En die eerset lijkt me meer een zeemeerman, dus wat aries er mee te maken heeft?

Toegevoegd na 9 minuten:
De Romeinse versie van het sterrenbeeld steenbok (capricornus) is van voren bok en heeft achteraan een vissenstaart.
bron:
http://members.chello.nl/a.hereijgers/IconografieRomeinseKunst/symbool.htm
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jaa,bedankt!:-)
Het is een Inca-symbool,ik heb hem al gevonden.
Het is een Inca god:Tumi.
Dat is snel gevonden!
anneliez
12 jaar geleden
Ik (her)kende het, dus die was niet zo moeilijk. Die andere was lastiger
Het tweede hangertje stelt een 'tumi' voor.
Dat is een ceremonieel offermes, gebruikt door de Inca's.
Eind jaren '80/begin jaren '90 waren deze hangertjes populair. (Als talisman)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik dacht al dat het een soort talisman was.Bedankt!