Hoe moet het leven van een heks er in deze tijd uitzien om een heks genoemd te worden?

Wat wordt er van een heks verwacht om haar een heks te kunnen noemen. Dan heb ik het over deze tijd.
Een taakomschrijving van een dokter is duidelijk, maar waar moet een heks aan voldoen en hoe ziet haar leven er dan uit?

Dan doel ik natuurlijk niet op "je moet akelig doen" dan ben je een heks ;-P

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.3K

Het beste antwoord

Afgezien van alles rond de Wicca Cultuur zijn er groepen mensen die een alternatief, spiritueel bestaan leiden en geloven in magische krachten.
Een heks kan als emo, gothic maar ook als een nette burgerlijke persoon gekleed gaan . Zwarte kat en bezemsteel horen hier NIET bij.
Ze zien zichzelf meestal als mensen die witte magie bedrijven en dus het goede nastreven.
Hun geloog bevat meestal polytheistische elementen en verering van overledenen.
Het zijn doorgaans mensen die weinig in materiele zaken en rijkdom geinteresseerd zijn.
Meetal hebben z een sterke hang naar biologische zaken en kennen niet zelden veel -op kruidenbasis samengestelde - geneesmiddelen.
Uitwassen in de heksenwereld propageren vrije sexualliteit en maakt dit bij die specifieke groepen deel uit van de initiatie.

Puur als mens zijn ze dikwijls hartelijk, goedgeefs en meelevend.

Wat dat laatste betreft zou menigeen wat van hen kunnen leren.

Ze zijn dikwijls niet goed te traceren, ze dragen hun heks zijn meestal niet uit.

Dit heeft deels te maken met de wijze waarop door de eeuwen heen met heksen en andere andersdenkenden werd omgegaan.

Dat is op zich jammer , niet zelden weten ze veel van fytotherapie (plantengeneeskunde) en zijn - zoals eerder aangegeven- aimabele en gevoelige mensen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Daar zijn geen vaste voorschriften voor.
Er bestaan z.g. covens (verzamelgroepen van heksen) die strikte regels hanteren, maar de meeste heksen zijn solitaire heksen.
Die hanteren hun eigen interpretatie en vormgeving van de principes van Wicca (Wicca is de naam waaronder de heksenreligie vaak gepresenteerd wordt).
Meestal gaat het dan om eerbied voor de natuur en de medemens.
Wicca is in essentie een natuurreligie. In feite is het de oudste religie van de mensheid en gaat het om eerbied voor de natuur.
Contact zoeken met de natuur, voelen dat je een bent met alles om je heen is m.i. een goede manier om het heks zijn vorm te geven.
Het is vooral een mentaliteit en niet zozeer het voldoen aan voorschriften.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel voor je antwoord, vooral in de laatste zin kan ik mij goed vinden +
"officieel" (maar dat zegt dus niet alles) bestaat een heks in de huidige tijd niet en een dokter wel, dus het is wat ingewikkeld om dan een taakomschrijving te maken.

Er zijn wel mensen die 'iets hebben" met heksen ed en die op verschillende manieren invullen daaraan geven.

Je hebt voorbeeld die neigen naar gothic maar met sterk "heksachtige" trekjes. Dat gaat dan over het uiterlijk.

Ik denk ook (maar ben er nog nooit één tegen gekomen) dat er mensen zijn die proberen te leven zoals zij denken dat heksen vroeger leefden. Dat gaat meer over de invulling. Maar dan vullen ze het in zoals het vroeger was.

Met een beetje goede wil zou je evt een "moderne heks" kunnen definieren. Als je de definitie dan toch probeert door te trekken uit het verleden, is het iemand die afwijkt van de huidige norm, met sterke voorkeur voor "occulte" zaken, en die door de omgeving als eigenaardig wordt gezien
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat de huidige norm van de hekserij niet veel afwijkt met die van het verleden, maar als je respect en feeling voor mens en natuur de norm vind, denk ik dat er niks verandert is dan toch? En ik denk dat je onbewust vast wel eens een "heks"bent tegen gekomen hoor, de meesten dragen dit niet uitspreken uit, juist ook vanwege de vooroordelen.Dank je voor je antwoord, ik heb geen min gegeven trouwens.
Hekserij is een natuurreligie en een heks is geen duivels persoon maar predikt liefde, vertrouwen, de natuur , het leven en de diepe zin van het leven, spiritualiteit.
Een echte heks beoefent magie, heeft kennis van kruiden en kan het heden en de toekomst voorspellen. Ook kan hij/zij in het verleden kijken. Ze hebben als regel ook om niemand te schaden. Ze aanbidden de fasen van de maan en de zon die ze als resp. godin en god zien.

Er zijn verschillende heksen groepen, die meestal tot de Wiccas behoren. Er is echter wel verschil tussen de oude hekserij en de wikka's zoals Gerald Gardner ze voor het eerst bekend maakte aan het publiek. Gardner zou door een oude heksenvrouw zijn ingewijd in de geheimen van de hekserij.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankjewel voor je antwoord, mooi heldere uitleg. Ik schrok me alleen helemaal lam toen ik de link bekeek, er staat een(mooi) liedje onder deze site, maar de luidspreker stond op max volume!
Een heks moet kunnen "toveren". Dat kan ze door veel kennis van kruiden en de toepassing daarvan. Een heks kan ook met voorwerpen werken (poppetjes, naalden, op de grond getekende kring ofzo) maar het spreekt vanzelf dat degene die daarin gelooft zichzelf een rad voor ogen draait. Een heks moest vroeger op een bezem rondvliegen. Nu pakt ze haar brommer of auto. Een zwarte kat moest ze ook hebben. Een beetje heks heeft nu ook zo'n beest. Vroegere heksen hadden een toverboek, een toverstaf, onverzorgd lang haar, een puntmuts, een haakneus en een wrat op het gezicht. Dat hoeft nu niet meer; een kruidenboek volstaat en ik ook niet per sé noodzakelijk. Het leven van een heks is nu vrij normaal. Er komen mensen bij haar om raad, een "toverdrank" of om een ritueel te laten uitvoeren. De huidige heks is een combinatie van een psycholoog, een kruidendokter en een charlatan.

Toegevoegd na 4 minuten:
Nog vergeten: "mijn" heks kan ook masseren.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een "toverboek" en staf hebben wij nog steeds op ons altaar, maar wij noemen het boek ons BOS (book of shadows) een soort dagboek zeg maar. Je benoeming van de auto of brommer vond ik wel grappig. Dank je wel voor je uitleg.
Er zijn drie belangrijke regels in wicca:

Doe wat je wilt mits je niets of niemand schaadt (deze regel vindt men terug in de Wiccan rede).
Dat wat je doet komt drie keer tot je terug (wordt ook wel de Wet van Drie of de Wet van de Drievoudigheid genoemd).
Wees voorzichtig met wat je vraagt. Het zou wel eens kunnen uitkomen.

De Wiccan Rede en de Drievoudige Wet waarschuwen ervoor om magie niet te gebruiken om te schaden. De Wiccan Rede zegt dat je moet doen wat je zelf wilt, mits het niemand schaadt. De Drievoudige Wet zegt dat alles wat je doet, drievoudig bij je terugkomt).
Deze twee "wetten" gelden volgens de meeste wicca's trouwens niet alleen voor de magie, maar voor al het handelen van de wicca.

Daarnaast hebben veel covens en solitaire heksen nog extra principes waar zij zich wat magie betreft aan houden. Zo vindt de een dat magie niet gebruikt mag worden voor persoonlijk gewin en zegt de ander dat magie niet gebruikt mag worden in conflict met andermans vrije wil.
Deze denkbeelden verschillen echter per persoon.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar heb je gelijk in,dat wist ik bv,
maar ik denk wel,dat degene die dat gedaan heeft bv,
dan toch niet de wet van het karma,of 3 kende,
nuja weet je,ik ga ook niet zeggen,dat het een wicca toen is geweest,of een andere sjamaan,of weet ik veel wie,
dat heb ik ook nooit achterhaalt,en moet ook niet,
eigenlijk maakt het ook niet,en hetgene wat ik weet,weet ik,en zeker degene die het wel veroorzaakt hebben.
Ik ben daar bv ook niet tegen geweld te gebruiken,
want ik ben zeker de kosmos lost de rest wel op,
en dan is er gerechtigheid.
Vechten bv,of wraak bv(al kan die zoet zijn) heeft bv,
ook geen nut,want dan komt alles ook weer terug,
dus het is beter alles laten te komen zoals het komt,
zelf ben ik bv ook totaal geen vechtersbaas bv,
maar ik ben wel iemand die zich verdedigd,
zo hebben die bepaalde mensen,zowel mannen,
als vrouwen he toen,vechtpartijen ook tegen mij laten uitlokken,met een paar man zelfs tegen mij alleen,
zo laf,en ik heb me toen ook verdedigd als ik kon,
maar in groep voelen de meesten zich altijd sterk,
is ook een algemeen geweten,
maar zeg eens bv iets alleen tegen 1,dan hoor je meestal niets ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Trouwens,ik ben als vb iemand,die ook veel zwart draagt zelfs in zijn kleding,ben ik daarom een tovenaar,
of een slecht mens? ik zou niet weten waarom,
die meid toen,was ook geen wicca,
ik heb nooit vrienden,of vriendinnen gehad,die wiccas of tovenaars waren dat ik weet,dus ja,
maar ze zullen zo wel misschien ergens iemand gekend,
of aangesproken hebben bv,die wel er iets van kende,
of iemand die dat gexperimeneert heeft bv,
buh,duh,weet ik veel,
zoals ik zei,maakt ook niet uit,maar ik weet wel,
wat ik gezien,gevoeld,en meegemaakt heb.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel voor je antwoord. Wat jij als eerste drie noemde zijn idd de 3 belangrijkste regels die een wicca ten allertijde in doen en laten zal overwegen.
Een +