Naast al een aantal gegeven waardevolle antwoorden misschien nog een aanvulling.....
Ik denk, dat de Liefde in de 60ger jaren meer naar buiten was gericht (en meer op het sexuele: de sexuele revolutie). Nu meer naar binnen gericht, de eigen ontwikkeling binnen het Grote Geheel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, ik denk dat dit de essentie is.
Van eerst 'geen' liefde, dan liefde naar buiten gericht, nu de liefde naar binnen gericht en straks de liefde vanuit binnen naar buiten toe gericht.

Andere antwoorden (10)

In de jaren 60 werd de moraal een stuk losser dan daarvoor en dat scheelde echt enorm.
Dus ging het toen echt wel vaak om de lichamelijke "liefde".
Alles werd vrijer, opener, bespreekbaar.

"Flowerpower" was ook verbonden met de seksuele, muzikale en sociale revolutie(s) van de jaren zestig.

"Make love, not war" was zo'n hippieslogan. Vooral bedoeld als protest tegen de Vietnamoorlog.

Hippies verzetten zich ook tegen liefdeloosheid, oorlog, discriminatie en geweld.
De hippie probeerde zijn geest te verrijken en tot nieuwe inzichten te komen. Enerzijds via geestverruimende middelen (drugs), die werden gezien als een methode om het bewustzijn van mensen te verbeteren. Anderzijds ook met behulp van oosterse religie, mystiek en spiritualiteit.

Het grote verschil zit hem denk ik vooral in de verschijningsvorm.
Net als toen, zijn er ook nu heel veel mensen die proberen hun geest te verrijken en tot nieuwe inzichten te komen. Maar die mensen horen nu vaak juist tot de burgermaatschappij, dragen hun standpunten niet uit door specifieke kleding en/of muziek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is geen verschil, liefde is liefde.
Op z'n hoogst oogt het nu anders, de manier van uitten zal verschillen maar het gevoel is idem.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De liefde uit de tijd van de hippiecultuur is vertaald als liefde, maar zou eigenlijk *vrijheid* moeten zijn.
Vanuit vrijheid lijkt alles te kunnen maar voelt ook heel anders.

Spirituele liefde is een hogere, voor sommige, de hoogste vorm van liefde. De Kosmische of universele liefde, zijnde een andere dan de aardse liefde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De ideeën van de hippies waren:
Protest tegen de gevestigde maatschappij van de oudere generatie.
Liefde voor de natuur.
Liefde voor elkaar.
Vrijheid
Pacifisme
De idealen van de hippies hebben veel invloed gehad op de samenleving. Ze hebben gezorgd voor een nieuwe interesse in het milieu - onder andere in de milieuorganisatie Greenpeace is hun invloed merkbaar. Daarnaast waren ze medeverantwoordelijk voor de seksuele revolutie.
De huidige spiritualiteit heeft ook met liefde te maken, maar richt zich meer op het innerlijke, de ziel.
Daar waren de ideeën van de hippies toch enigszins anders.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De jaren '60: vrijheid; baas over eigen lijf en sexualiteit.
Heden: respect, waardering, universele liefde; (juist) niet (perse) sex gerelateerd. Het gaat over verleden/heden/toekomst. De 'gun' factor is hoog. Het individualisme op zijn retour.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De huidige spiritualiteit is veel minder politiek gericht. Het gaat in de huidige maatschappij ook niet zozeer om de maatschappij te veranderen, maar om jezelf goed te voelen.
De hippies zetten zich af tegen de consumptiemaatschappij, de huidige spiritualiteit is onderdeel geworden van de consumptiemaatschappij.
Een goed voorbeeld is de hype rond de film the Secret
http://nl.wikipedia.org/wiki/The_Secret_%28film%29
Daar gaat het vooral om zoveel mogelijk je zin te krijgen.

Toegevoegd na 4 minuten:
Je zou ook kunnen zeggen in de hippie beweging richtte de liefde zich vooral naar buiten toe (extrovert), in de huidige spiritualiteit gaat de liefde meer naar binnen toe (zelfliefde, introvert).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Stofje XTC
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij en ik heb die tijd jammer genoeg niet meegemaakt,maar volgens mij,was de hippie cultuur,
meer een hechtere subcultuur bv in die tijd,
die je tegenwoordig in zulke soort culturen of zich uiten in een bepaalde groep, niet meer snel zal vinden,
want tegenwoordig heb je,en vooral onder de jeugd,
en ondervind ik meer en meer,
de mentaliteit van..,ieder op zich,
meer geweld,ook opzettelijk,
egoisme,het niets gunnen,of verdragen kunnen van een ander,veel jaloezie,en alleen het eigen ego telt,
stoer doen,maar toch niets voorstellen bv,etc..

Let op,natuurlijk wil ik niet ieder jonger mens,over dezelfde kam scheren,maar toch moet men bij sommigen tegenwoordig goed gaan zoeken,om iets goed terug te vinden.
Veel mensen kennen geen liefde meer bv,
en denken soms al snel dat alleen sex bv het belangrijkste is in een relatie bv,
natuurlijk is het een niet onbelangrijk iets,en het hoort erbij,en ben er zeker niet vies van,
maar sommigen maken er numero uno van soms,
en denken niet aan gevoelens bv,of dat er ook mensen zijn die meer zoeken soms in relaties,
nuja in de hippie cultuur was het ook belangrijk,
maar men ging er anders mee om,
en iedereen dacht in zowat hetzelfde tussen die mensen,
en met bepaalde goede afspraken,zie ik niet zo een groot probleem op dat gebied,maar oke,goed,bon...
Ik vind,echte liefde is eigenlijk niet in iets te overtreffen,
en dan de rest volgt wel.
Ik ben thans zelf ook zeer opendminded,maar soms zijn er ook grenzen vind ik,of het loopt niet goed af.

maar geweld was er ook,en is toch ook van alle tijden,
dus ook weeral,goed en kwaad,het komt overal in terug,
je had zelfs bv ook in de jaren zestig,de sekte bv,
van de Manson family,met als cult en sekte leider,
Charles Manson,die bepaalde rituele moorden hebben gepleegd,ook zoals de bekende,La Bianca/Tate moorden,
ze zagen er bv in de looks uit als Hippies wel,
maar waren allesbehalve eigenlijk Peace and Love ;)
Ze beoefenden naar het schijnt ook Black Magic,
en oculte zaken,en hebben de hele hippe cultuur een after chok bezorgt,en de sixties achtergelaten met een nogal wrange nasmaak,maar ik wil maar zeggen,
ik denk niet dat er een periode was,met alleen love bv.
dus een zeer groot verschil was er ook weer niet denk ik,
maar ik denk dat er ook wel veel naieve mensen nog waren onder de hippies volgens mij haha,
en idd veel drugs ;) maar dat heb je nu nog.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat 'ieder op zich' valt wel heel goed te verklaren.
Want in deze tijd is het ook de ouders die allebei willen werken en daardoor MOET de kind wel 'op zich' kunnen zijn.
Het is in feit allemaal een resultaat van te weinig oprechte aandacht kunnen krijgen. Zeker als beide ouders werken, daardoor ook moe zijn als ze thuis komen en geen 'kwaliteit' tijd meer kunnen opbrengen vanwege tijdgebrek en stress. Een kind wordt gedwongen om 'ieder op zich' te zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ahja juist,op die manier die jij bedoeld wel :)
daar heb ik begrip voor,totaal,
ben zelfs ook meer iemand geweest,die op die manier,
meer op zich was,of meer op zichzelf,
maar niet in slechte betekenis dan,
maar ik bedoelde meer dan,de mentaliteit van sommigen,
als van,ik ik ik bv,de wereld draait alleen rond mij,
meer dan ook egoisme,maar was anders bedoeld.
Maar oke,en ook mijn ouders waren vroeger ook gescheiden,dus dat gevoel van ieder op zich,heeft ook wel een grote invloed gehad op mij,
nu is dat natuurlijk de normaalste zaak van heden,
maar in die tijden,nam een kind dat soms nog anders op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zelfs dat kan ik nog wel verklaren... Doordat juist in de vorige generatie (en die daarvoor) een enorme 'sociale controle' was. Zelfs de pastoor kwam regelmatig langs om te vragen wanneer er weer eens een nieuw kindje aankwam.
De buurt wist alles van iedereen en had over alles ook wel een oordeel. Zelfs wel een veroordeling!
Men leefde VOOR de anderen.
Ook daarin zie je nu verandering komen, en het 'ieder op zich' of ook wel 'ik en de rest kan stikken' komt hieruit naar voren. Zoiets van: ik vind het niet meer leuk hoe er altijd (ver)oordeeld wordt. Ik zie het als een noodzakelijke tussenstap om die sociale controle te minderen. Die erg uit de hand gelopen was.
Het is nog steeds die sociale controle die het oordeel geeft over de huidige jeugd. Men wil niet meer dat de maatschappij (buurt, buren, anderen, werk, enz) hun leven leidt. Dat lijkt teveel op dat het 'leven' je leven leidt (lijdt). Men wil meer zelf hun eigen leven leiden (beleven).
Ik wil immers zelf bepalen welk werk ik doe, of ik kinderen wil en hoe ik mijn kinderen opvoedt en hoe ik het 'geluk' uit het leven haal. Dus hoe ik MIJN leven LEIDT. Ik ben immers geen marionet en dat WIL ik ook niet zijn. Ik zie niet anders dan dat de huidige generatie de negatieve eigenschappen van de vorige generatie wilt veranderen. En de tussen periode kan heftig zijn (net zoals puberteit).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ahja juist,trouwens over die buurt wist alles van iedereen,
daar kan ik wel van meepraten,pff jammer genoeg,
ik erger me daar zelfs zo aan hé soms,die mentaliteit bv van iedereen,ken t iedereen,en weet alles van elkaar,
het is omdat ik zelf geen roddelaar ben eigenlijk,
en zeker nooit zomaar zonder reden mensen ga slecht praten,ik zie daar bv ook geen nut in,
maar waar ik hier woon,heb je zo echt dat boertjes groepsgevoel in the place of knowhere,
en dat heb je toch bv niet zo erg in een stad bv,
nuja als ik kan ooit verhuis ik nog,ik zal me dan ook al een heel stuk weer meer beter voelen,ben daar zeker van.
En die moeienissen van sommige mensen kan ik wel echt missen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dus jij beleeft wat ik bedoel. In hoeverre wordt je 'vrijheid' daardoor aangetast? Dat je leeft voor de ander. Of anders in het geheim.
Kristal
12 jaar geleden
Of verguisd wordt als je het één en het ander niet doet GD. Dat je gewoon leeft zoals je leeft, ook al ziet men het en vindt men het buiten de betreden paden. En dan bedoel ik niet opzettelijk provocerend maar zonder anderen wezenlijk te beschadigen je eigen leven leiden.
Mijn ervaring is dat je met gewoon vriendelijk blijven, en verder je eigen leven leiden, het beste is. De mensen die veroordelen verander je niet maar je leert door hen wel om in balans te blijven met jezelf ten tijde van hun tegendruk.
Veroordelers zijn van die leraren die je soms graag de nek zou omdraaien maar waarvan je na je behaalde examen zegt: Blij dat ik hem niet meer heb maar ik heb wel het meeste van hem geleerd. :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wie is eigenlijk tegen wie bezig? haha
maar oke...euh,ahja mijn vrijheid word er niet echt door aangetast maar gewoon vervelend bv,de buurt,
maar mensen weten altijd wel iets precies,
moest het dan nog allemaal waar zijn,
maar ja,dat is het leven zeker.
Maar dat is ook omdat ik veel opslorp van andere,
de energie.
Het verschil is misschien dat er in de jaren 60 meer een revolutionaire (spirituele) beweging plaatsvond tegen het geordende, het "het hoort zo", tegen het bekrompene van de generatie voor de hippigeneratie. Tegen het materialisme. Dat uitte zich op een wat losgeslagen puberale en vreugdevolle wijze. Zelf had ik breed over de muur van mijn kamer geschreven: all you need is love!! :-) en bekeek met minachting de jacht op het geld, droeg paarse lange rokken met witte bloemetjes en lange haren. Het was een bevrijdende (seksuele) revolutie. De huidige spiritualiteit is niet zozeer revolutionair van aard maar meer van een onderzoekende aard. Is volwassener geworden. De Liefde wordt dan niet meer alleen gezien als Love maar ook als zorgen voor jezelf als wezen omdat je inmiddels weet dat je verantwoordelijk bent voor jezelf.
Was het destijds meer de Liefde voor de Vrijheid die centraal stond, en wat absoluut een must was, staat nu in de spiritualiteit de Liefde voor de Essentie centraal.
Kristal
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
All you need is love...te gek ;)
ben wel een Beatles fan eigenlijk,
alhoewel mijn lievelingsnummer zelfs Helter Skelter is van de Beatles lol,Mansons lievelinsliedje :D zo zie je soms.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Prachtig antwoord. Erg in de richting waarin ik een antwoord zocht. +1
Volgens mij zit het verschil hem in het 'sjachie' of het Blowen.
Het verschil zit hem dus in het Bewuster-ZIJN en/of het Bewuster omgaan met EENZELFDE vorm van LIEFDE.

De huidige generatie Spiritueel Bewusten komen in deze Allesomvattende LIEFDE-ZIJN-toestand vanwege hun Bewuste Focus op hetgeen hen omgeeft én het Begrijpen van de Logica van de Totaliteit van "Het Leven"

Het is omdat velen in de jaren 60 nog niet wisten 'Hoe' men zonder Externe Hulpmiddelen in Trance en/of Allesomvattende Status van Gelukzaligheid (Onvoorwaardelijke Liefde) kon komen dat men naar externe Hulpmiddelen greep die hen uit hun letterlijke én figuurlijke keurslijf deden barsten... tot ze Glim-Lachten!

Echter...
Als de "Special Effects" van externe drug-middelen uitgewerkt zijn, verdwijnt de Glimlach en komt men 'pardoes' in de vaak 'harde' Realiteit terecht en grijpt men opnieuw naar externe middelen tot... men er aan went en in vele gevallen naar zwaardere en/of straffere middelen grijpt.

Het klinkt voor velen nog té Ongeloofwaardig maar de Strafste, meest Efficiënte, meest Optimale én bovendien Gratis én Duurzame 'Drug' is de GLIMLACH!

Ik heb nooit de behoefte gevoeld naar gebruik van externe Drug-middelen. Bij gemis aan Goed Gevoel 'vluchtte' ik in mijn Sprookjes-Gedachten-Wereld. Ik heb aanvankelijk Onbewust op de Zaligmakende Kracht/Impact van mijn Glimlach geteerd. Heden doe ik dat Bewust.

2 jaar geleden ben ik 1 keer héél Bewust een Jointje gerookt bij Iemand die zogenaamd 'Goed Spul' in huis had.
Mijn verwachting werd beantwoord.
Ik ga veel Directer en véél 'Zuiverder' in die Allesomvattende-LIEFDES-Toestand wanneer ik me Consequent GLIMLACHEND Focus op het Bestaan van een Universele Perfectie en/of als ik Vertrouw op het Win-Win-Verloop van "Het Leven" volgens een Perfect Ko(s)misch Plan.

Alle andere Goed-Gevoel-middelen zijn duur, van voorbijgaande aard of in bepaalde omstandigheden niet verkrijgbaar.

Onze GLIMLACH hebben we eender waar en wanneer bij. Zelfs een 'stervende' of 'doodzieke' of de meest halsstarrige 'autist' Bloeit open en/of Leeft opnieuw op in het bijzijn van mensen die Bewust komen Glimlachen!

De LIEFDE die de mensen van 'Toen' en de mensen van 'Nu' ervaren is dus DEZELFDE. Enkel het bereiken ervan en/of het omgaan ermee verschilt.

GLIMLACHEN is dé Ultieme Vorm van Onvoorwaardelijke LIEFDE voor "Het Leven" zoals het IS! Je krijgt er Eindeloze Inzichten, Kracht én Zaligmakende Goed-Gevoel-Momenten voor terug ;-)

Big Smile van me
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
Voor mij is dat dankbaarheid,
daar ga ik door glimlachen :-) Wil je me alsjeblieft uitleggen wat jou inhoudelijke betekenis is van al de hoofdletters die je gebruikt? + voor je eigen antwoord.