Is deze logica wetenschappelijk aanvaardbaar?

Ik lees op GV regelmatig dat een bepaalde stelling (om de knuppel maar meteen in het hoenderhok te gooien geef ik als voorbeeld: geesten bestaan) niet waar is zolang niet is bewezen dat het wél waar is. Volgens mij is de beoordeling waar of niet waar niet vast te stellen zolang er nog geen bewijs is dat de stelling bevestigt danwel onderuit haalt. In dat geval blijft het antwoord of de stelling waar is dus onbepaald.
Is mijn idee correct? Antwoorden die zin voorzien van argumenten stel ik bijzonder op prijs!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Je hebt volkomen gelijk. Uit het feit dat van een stelling niet is bewezen dat hij waar is kun je niet logisch afleiden dat deze derhalve onwaar is.

Van iets dat onwaar is kun je niet (onmogelijk) bewijzen dat het waar is.

De regel dat iets onwaar is als het (nog) niet bewezen is zou betekenen dat het geen enkel nut iets te willen bewijzen dat (nog) niet bewezen is. Het is immers onwaar.

Toegevoegd na 59 minuten:
Oals Hume het zo mooi vertelde: uit het feit dat niemand nog ooit zwarte zwanen heeft gezien (en dus niet kan worden aangetoond dat zwarte zwanen bestaan) kunnen we niet afleiden dat zwarte zwanen niet bestaan.

(enkele jaren later werden in Afrika voor het eerst door Europeanen zwarte zwanen gezien)
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
Helder en begrijpelijk geschreven, +1

Andere antwoorden (9)

Het lijkt mij dat een stelling bewezen moet worden, niet dat perse bewezen moet worden dat de stelling onjuist is. Want in dat geval kan er van alles beweerd worden dat dan als 'halfware stelling' blijft bestaan.

voorbeeldstelling:
Er zijn 3 kopieen van deze wereld elders in het heelal, dusdanige kopie dat alle bewoners identiek zijn en identiek handelen als de bewoners van de aarde.
(kan het niet bewijzen, maar niemand kan bewijzen dat het niet zo is).

Een stelling die op deze wijze onbepaald is, heeft geen waarde.
12 jaar geleden
rose
12 jaar geleden
Maar is niet (aantoonbaar) onwaar.
Als er geen bewijzen zijn die een stelling bevestigen of ontkrachten, dan is die onbepaald. Je weet het gewoon niet.
Logisch (in technische zin) kan zo'n stelling zelfs waar zijn, als hij niet tegenstrijdig is. Dat is niet hetzelfde als "feitelijk" waar.
De stelling "als de zon schijnt, dan is de mexuatyplocyatl blij" is logisch waar, maar feitelijk onzin.

Toegevoegd na 3 minuten:
Tenzij de mexuatyplocyatl echt bestaat omdat ik hem heb verzonnen, maar dat is weer een andere discussie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
rose
12 jaar geleden
Waarom is die stelling logisch waar?
rose
12 jaar geleden
Je toevoeging maakt de stelling nog niet waar...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat je niet bewijzen dat hij onwaar is.
rose
12 jaar geleden
Dat maakt de stelling nog niet LOGISCH waar. Er is immers een situatie denkbaar waarin de stelling onwaar is. (bij voorbeeld als de mexuatyplocyatl niet bestaat)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, maar als de mexyatyplocyatl zou wenen als de zon schijnt, dan was de stelling feitelijk onwaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet verschil maken tussen logisch waar en feitelijk waar. Een correcte redenering is logisch waar, ook als die over fictieve zaken gaat. Godsbewijzen zijn een mooi voorbeeld.
rose
12 jaar geleden
Maar Sherpa, de stelling 'als de zon schijnt, dan is de mexuatyplocyatl blij' is alleen (dan en slechts dan) (logisch) waar als ofwel in het geval dat de zon schijnt mexuatyplocyatl blij is, ofwel de zon niet schijnt. Of een redenering logisch waar is is afhankelijk van de waarheidswaarde van de termen. ¬ A → (A → B) (onafhankelijk van de waarde van B)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zie je, jij snapt het best. Logica kun je in dat opzicht vergelijken met taal. Een zin kan grammaticaal correct zijn, maar feitelijk onzinnig. Met logica is dat niet anders.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maak maar eens een compleet waarheidstafeltje.
rose
12 jaar geleden
Desalniettemin, Sherpa, de zin 'De stelling "als de zon schijnt, dan is de mexuatyplocyatl blij" is logisch waar, maar feitelijk onzin.' is een onware zin, in die zin, dat ze onzinnig is.
rose
12 jaar geleden
Overigens, de waarheidstafeltjes van Wittgenstein liggen al weer 25 jaar achter me. Althans, mijn eerste kennismaking daarmee.
Met andere woorden God bestaat omdat er geen tegendeel bewezen is dat het niet zo is? Ik vind dit een zeer vreemde manier van wetenschappelijke benadering. Je kan niet zomaar iets beweren, en dan argumenteren dat omdat het tegendeel niet bewezen is dat het dan zomaar ook zo misschien kan zijn. Het gaat er niet altijd dat die geesten niet bestaan, maar waarom ze niet kunnen bestaan, je zal alle logica moeten uitbannen en dan zal je ook kunnen stellen dat er miljarden van jou aanwezig zijn in miljarden van parallelle universums. Bewijs zal altijd wetenschappelijk bewezen moeten worden, of tenminste bij benadering.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
rose
12 jaar geleden
Het is niet zo dat God niet bestaat omdat het bestaan van God niet bewezen is. Dat betekent niet direct dat God dus wel bestaat, alleen maar dat je uit het feit dat zijn bestaan niet bewezen is niet kunt afleiden dat hij NIET bestaat.
Het bestaan van geesten is wetenschappelijk niet bewezen. Hetzelfde valt te zeggen over God of buitenaards leven.

We kunnen niet wetenschappelijk bewijzen dat geesten bestaan.
We kunnen wel wetenschappelijk onderzoek doen naar het bewijs van geesten.

Wetenschap is dynamisch, iets staat niet definitief vast, op het moment dat er nieuwe kennis word vergaard kan wetenschappelijke kennis veranderen. Het kan dus zijn dat er in de toekomst door wetenschappelijk onderzoek aangetoond word dat geesten wel bestaan.

Maar tot die tijd gaat de wetenschappelijke wereld er vanuit dat ze niet bestaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja ,vaak gaat de fantasie ,voor de wetenschap ,eerst wat verzinnen ,en dan op zoek naar het bewijs ,(zelfs Einstein ) filosofie ,en weten schap ,lopen vaak toch samen ,de weten schap gaat niet lukraak op zoek er moet n gedachte zijn ,heel vaak komt men dan ook toevallig heel bijzondere ,verschijnsels tegen .die heel bruikbaar zijn ,en inspiratie geven ,dus weer een combi.geloof heet ook geloof ,veel mensen halen dat door elkaar .,een mens is van natuur een mythisch wezen ,kijk naar een kind ,of als je naar de film gaat .je weet zelfs dat het niet waar is ,maar het voelt anders .dus het een daagt het andere uit! Mooi toch.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
rose
12 jaar geleden
stoned?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Shiftknop defect?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
(nee ratleband!) :)) gaat het eerst om 'verzinnen'???? of moeten er meer zijn voordat je iets wil onderzoeken. stel nu dat ik #verzin# dat er ergens zand bestaat dat blauw is, en 1 keer per dag een half uurtje spontaan groen gaat worden. nou dan kan ik me de schompes gaan zoeken maar denk echt niet dat ik het zand vinden kan hoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Reactie op reactie ,misschien mag ik wat voorbeelden geven ?Marie curie,Darwin ,enz hadden hun gedachten (theorie)al voor dat het weten schappelijk bewezen was .veel gingen tegen de logica van dat moment in .ook je mobieltje was al verzonnen ,voordat het gemaakt kon worden . De mensheid heeft jaren gedroomd ,om te vliegen .niet dat als je maar droomt ,het wel vanzelf goed komt . Ook mode , je mening ,veel aan kopen worden door je voel bepaal en je verstand verzint er wel een rede voor .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dus de mobieltjes bestonden al voordat ze bestonden? men kon al vliegen voordat ze ze konden vliegen? snap even niet wat het gevoel erbij doet eigenlijk. geloof heet geloof omdat er nog niets bewezen is door de wetenschap.
daarom heten theorieën ook theorieën.
een theorie is dus geen waarheid (zie uitleg http://www.goeievraag.nl/vraag/theorie-bewezen.169117 bewezen theorie bestaan dus niet want dan is het geen theorie meer. de reden die je verzint is dus ook een theorie.
Kristal
12 jaar geleden
't is even zoeken, maar misschien bedoelt Kapperkort dat er altijd eerst de gedachte is voor de manifestatie. Bedoel je dat Kapperkort?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jij doet ,je naam eer aan kristal. Ja .soms duurt het erg lang (da Vinci ,Jules Verne) en de lijst is nog veel langer . En vaak wat korter vh gebeuren .,(raket naar de maan v Kuifje)dat is wat te kort door de bocht .wat ik bedoel te zeggen is dat nieuwe andere gedachten (juist of fout)niet altijd ,direct veroordeel moeten worden ,ook al is het nog niet nu bewezen ,of voor jou of mijn wereld beeld wenselijk ,of juist. Zeker niet op5mei.
Kristal
12 jaar geleden
Dus eigenlijk is het andersom: er is NIETS gemanifesteerd voordat er de gedachte aan voorafging. Daarentegen worden niet álle gedachten gemanifesteerd.
rose
12 jaar geleden
Nou, Kristal, dat zou me een mooi godsbewijs opleveren! Maar ik wed dat er al het één en ander manifest was voor de eerste gedachte ontstond...
Kristal
12 jaar geleden
Dat weet ik niet Rose, misschien wel. Maar als ik zelf iets creeer, manifesteer, in dit leven gaat er áltijd eerst de gedachte eraan vooraf. Ervaar jij dat anders? En zo ja, hoe?
rose
12 jaar geleden
Ach... Ik denk dat er van alles ontstaat (en niet het beste) doordat mensen niet de moeite nemen eerst even na te denken. Veel uitvindingen en ontdekkingen zijn gedaan terwijl men naar iets anders op zoek was. Soms piel ik maar wat weg op mijn gitaar, zonder er bij na te denken. Ik maak dan toch muziek (dit wordt bij tijd en wijle door derden bevestigd). Daarenboven is het niet ondenkbaar de aarde (the universe and everything) er was voor er denkende wezens waren.
Er is eigenlijk maar 1 manier om een stelling te bewijzen... namelijk feitelijk en herhaalbaar bewijzen.
Er zijn ook wiskunde stellingen waarvan het bewijs rust op het bewijs dat niet bewezen kan worden dat het onwaar is (als ik me niet vergis is 'door 2 punten gaat een lijn' een van die stellingen).

Wanneer je dat laatste toepast op geesten echter loop je tegen het praktische probleem op dat er voor het bestaan van geesten 1) geen bewijs is en 2) voor de gevonden verschijnselen ook andere verklaringen zijn die wel een wetenschappelijke ondergrond hebben en 3) dat je iets reëels op die manier wil bewijzen (als het *is* dan kan je laten zien; dit gaat zelfs op voor de meetkunde... iedereen kan 2 punten tekenen en er dan een lijn doorheen trekken maar de getalsmatige bewijsvoering dat dit altijd geld is een stuk moeilijker).
Bewezen stellingen hebben nog altijd voorrang boven de stelling die bewezen niet onbewezen kan worden. Dit voornamelijk door de invloed van Galilei die de empirische wetenschap introduceerde ten koste van de tot dan toe gebruikelijke filosofische wetenschap (die door Galilei genadeloos onderuit gehaald werd met zijn beroemde experiment met de valsnelheid).
Je zal dus een heel goed excuus moeten hebben om het argument dat het ongelijk van de stelling niet bewezen kan worden te kunnen gebruiken. In de meeste gevallen zijn onderwerpen die per definitie niet bewezen (of niet onbewezen) kunnen worden geen onderdeel van de wetenschap.

Vanuit wetenschappelijk oogpunt wordt het hele onderwerp eigenlijk vooral genegeerd omdat het niet te bewijzen is. Ook is een referentiekader onmogelijk. Niemand is immers (bewezen) terug gekomen om er over te vertellen en er zijn bijzonder weinig vrijwilligers of dit uit te proberen. Per definitie onbewijsbaar; net als het al dan niet bestaan van (een) God. Per definitie onbewijsbaar en dus geen taak van de wetenschap. Discussies ontstaan voornamelijk daar waar mensen wetenschap misbruiken om met een hoop geklets halve waarheden te verkondigen. Ze komen dan geloofwaardig over op leken en de wetenschap krijgt dan de schuld dit niet zelf te hebben gemeld.

Verder worden de tegen argumenten meestal gewoon genegeerd. Toen de makers van de eerste graancirkels hun films lieten zien waarin ze lieten zien dat zij ze gemaakt hadden inclusief een volledige beschrijving van hoe werd nog steeds glashard volgehouden dat het toch echt het werk van vliegende schotels was. Op die manier maak je jezelf niet geloofwaardiger.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
rose
12 jaar geleden
Je gaat geheel voorbij aan de vraag. De vraag is: Als stelling A niet bewezen is, is ze dan onwaar? Of, zoals de vraagsteller het formuleert: (klopt het) ...dat een bepaalde stelling niet waar is zolang niet is bewezen dat het wél waar is. Wat allebei niet het geval is, uiteraard. De toevoeging tussen de haakjes is van mij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gaat mij er om dat er in de vraagstelling geen onderscheid gemaakt wordt tussen wetenschappelijk bewijs en wiskundig bewijs.
Een wiskunde stelling heeft een waar/onwaar resultaat.
Wetenschap gaat niet over waarheid maar feiten. Een subtiel verschil dat net iets te vaak over het hoofd gezien wordt. Een wetenschappelijk stelling wordt aangenomen als geldig (dat is anders dan waar) tot deze ontkracht is of bewezen. Wetenschappelijk bewijs gaat over het bevestigen of ontkrachten van een dergelijke hypothese of theorie.
Wetenschappelijke stellingen gaan alleen maar over het vormen van een model naar waargenomen realiteit. Het is niet waar of onwaar. Dat moderne wetenschappelijke modellen de werkelijkheid zo ver benaderen en voorspellen dat deze vaak voor waar worden aangenomen doet daar niks aan af. Het model dat de waargenomen werkelijkheid het best benadert wordt vervolgens gebruikt. Dat wil niet zeggen dat dit model waar is of zelfs maar klopt. Alleen maar dat dit het meest bruikbare model is binnen de grenzen van de wetenschap van dat moment. Nogmaals dus: wetenschap gaat niet om waarheid maar om observatie. Iedere verklaring van die observatie is even geldig. Probleem met het geesten voorbeeld is dus dat 1) ze er nooit lijken te zijn wanneer sceptici in de buurt zijn en dat 2) er voor de gepresenteerde waarnemingen ook andere meer logische verklaringen zijn.
rose
12 jaar geleden
Beste RoepieRoepie, het gaat niet over geesten, het gaat over logica. Mooi dat je je onmetelijke wijsheid met ons wilt delen, maar een antwoord op de vraag zou al voldoende (ja, zelfs wenselijk) zijn. De vraag is of de stelling 'iets bestaat niet als niet bewezen is dat het bestaat' geldig is. (Niet dus) Overigens. "Een wetenschappelijk stelling wordt aangenomen als geldig (dat is anders dan waar) tot deze ontkracht is of bewezen. " Dat klopt niet echt. Sterker nog, dat slaat nergens op, immers dan zou een stelling niet meer geldig zijn als ze bewezen is. Maar gezien het probleem dat we nog steeds hebben met inductie (Hume) kunnen we hooguit tot falsificatie (Popper) komen. Bewijzen kunnen we niets. Daarnaast hebben Kuhn en Lakatos laten zien dat de wetenschap vaak niet op die manier functioneert.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee het is niet meer een stelling of hypothese zodra deze bewezen is. Je praat dan over een theorie (en nogmaals: je praat dan nog steeds niet over waar of onwaar). Ik neem geesten als voorbeeld omdat de vraagsteller dat ook doet. Lees nu eens verder dan alleen het voorbeeld. Ik heb de vraag gedegen gelezen
namelijk of de stelling
"Volgens mij is de beoordeling waar of niet waar, niet vast te stellen zolang er nog geen bewijs is dat de stelling bevestigt dan wel onderuit haalt."
klopt
En mijn antwoord is: De vraagstelling zelf klopt niet daar in de wetenschap *niet* met waarheid wordt gewerkt. Binnen de wiskunde (en logica) wel maar die kan je niet toepassen op het specifieke voorbeeld onderwerp. Een stelling, hypothese, theorie, model, ed. is niet waar of onwaar. De ene stelling is niet meer of minder dan de andere. Wanneer je de stelling gaat controleren aan de werkelijkheid echter kan je concluderen dat deze wel of niet overeenkomt met de feiten zoals je die op dat moment vind. Dat je *geen bewijs vind* voor je stelling wil echter niet zeggen dat je stelling niet klopt. Enkel en alleen dat je geen bewijs hebt gevonden van de juistheid van je stelling. Wiskunde gebruikt wel waarheden en onwaarheden en als zodanig kent het ook bewijzen die bestaan uit het bewijzen van het onmogelijke om het ongelijk te bewijzen. Dit is echter wat anders dan een wetenschappelijk bewijs. Wetenschap draait om observatie en het zoeken van verklaringen voor die observatie. Als een verklaring werkt wil dat niet zeggen dat deze daadwerkelijk klopt (er worden niet voor niks dagelijks nieuwe theorieën gevormd). Enkel en alleen dat het werkt binnen het aangegeven kader zoals bekend op dat moment. Het is daarmee niet 'waar' of zelfs 'kloppend'. Het is enkel en alleen maar een mogelijke verklaring voor gevonden feiten. Hoe vaker zo'n verklaring standhoud in andere situaties en overeenkomt met nieuwe observaties, hoe meer waarde binnen de wetenschap aan die verklaring gehecht wordt. Nog steeds echter praat je dan niet over 'waar'. Wie zoekt naar waarheid heeft een priester nodig, geen wetenschapper.
rose
12 jaar geleden
Nogmaals, een mooi verhaal en ik ben blij dat jij het begrijpt en het zou heel mooi zijn als meer GV'ers dit begrepen, maar de vraag is simpeler. Ik vat het nog een keer kort voor je samen. De vraagsteller wordt regelmatig geconfronteerd met de redenering dat iets niet bestaat omdat er geen bewijzen voor dat bestaan zijn. (Er is geen A omdat we (er is een A) niet kunnen bewijzen) De vraagsteller denkt dat deze redenering niet klopt en vraagt onze mening herover. Het gaat dus eigenlijk niet over geesten, niet over waarheid, niet over wetenschap en ook niet over hypothesen, maar over logica.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De eerste stelling is idd: Ik lees op GV regelmatig dat 'een bepaalde stelling niet waar is zolang niet is bewezen dat het wél waar is'.
Dit klopt idd niet. Een stelling is niet noodzakelijk onwaar zolang deze niet bewezen is. De vraagsteller heeft daarin gelijk. Dat maakt de conclusie van de vraagsteller dat: ' in de wetenschap een stelling onbepaald is tot deze bewezen of ontkracht is' niet noodzakelijk wel waar. Ik stel dat die stelling niet waar is omdat wetenschap niet werkt met waar of onwaar (iets dat ook van toepassing is op de eerste stelling). De vraag kopt immers: is deze logica *wetenschappelijk* aanvaardbaar. Vervang wetenschap door filosofie, logica of wiskunde en ik ben het zo met je stelling in je antwoord eens dat de vraagsteller gelijk heeft (niet dat filosofie, wiskunde en logica geen wetenschappen zijn maar bewijzen vanuit logica kunnen wel werken met waarheid en vallen daarmee naar mijn inzien in een eigen categorie). Hoewel de vraagsteller in essentie geen ongelijk heeft en het idee de basis vormt voor wetenschappelijk bewijs werkt het in de praktijk niet zo. Wetenschappelijke bewijzen staan of vallen niet met ieder bewijs of tegenbewijs doordat wetenschap werkt met modellen en niet met waarheden. Een model hoeft niet te kloppen om te kunnen werken (en gelukkig maar want we hebben nog steeds geen model dat 100% werkt). Daardoor worden hooguit andere grenzen voor de bruikbaarheid van het model gesteld (zelf Einstein maakte niet dat Newton ongelijk had; alleen de grenzen van de bruikbaarheid van het natuurkunde model volgens Newton werden beter afgebakend). Er wordt overigens wel te vaak geïnterpreteerd dat zaken gepresenteerd worden als in de 1e stelling. Dit klopt ook niet. Er wordt wel beweerd dat (en hier komt het voorbeeld bij kijken) zolang andere bestaande en logischer verklaringen de beschreven fenomenen ook verklaren er geen reden is om aan te nemen dat die nieuwe stelling die niet te bewijzen is (op dit moment) met kwantificeerbare methoden aan te nemen als juist. In het geval rond de discussie over het bestaan van geesten dus (om bij het voorbeeld te blijven) wordt mijns inziens niet verteld dat geesten niet bestaan omdat ze onbewezen zijn maar dat er geen reden is om aan te nemen dat het bestaan van geesten de meest voor de hand liggende verklaring is voor wat *wel* beschikbaar is aan (bewijs) materiaal. Wederom een subtiel maar essentieel verschil.
rose
12 jaar geleden
Ah, je bedoelt natuurkunde, waar je wetenschap zegt. Logica heb je overigens voor elk discours nodig, ook in de natuurkunde. Daar ontkom je niet aan. Waar de natuurkunde weliswaar zijn modellen niet naast de lat der waarheid legt, ontkomt ze niet aan de noodzaak uitspraken logisch op hun waarde te onderzoeken. Ik zou nu een hele verhandeling kunnen houden over wetenschappelijke praktijk, paradigmata en ego's, maar ik vind het wel best zo. Het was duidelijk wat de kernvraag van de vraagsteller was.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet alleen natuurkunde... ook andere wetenschappen. Van exact tot taal (biologie is een mooi voorbeeld). Er zijn niet zo belachelijk veel takken van de wetenschap waarbij met waarheid gewerkt kan worden. En natuurlijk ontkom je niet aan een zekere verweving met logica. Zeker de natuurwetenschappen zijn doordrongen van wiskunde (eigenlijk minder logica dan wiskunde maar het punt is denk ik duidelijk). Wanneer je de stelling loslaat op 'de wetenschap' dus alle wetenschappen mee neemt, kan je de stelling niet als waar bestempelen naar mijn idee omdat er te veel wetenschappen zijn waarbij niet wordt gewerkt met waarheid en onwaarheid. Binnen het kader van die wetenschappen die wel (kunnen) werken met waar/onwaar stellingen (wiskunde het meest prominente voorbeeld) klopt de stelling wel. Als algemene stelling niet (daarvoor zijn er naar mijn mening dus te veel wetenschappen die werken met model vorming). Het tegenstrijdige in het verhaal is natuurlijk wel een beetje dat natuurkunde en wiskunde hand in hand gaan maar het laat zo wel zien dat er een heel essentieel verschil zit tussen de natuurkunde en wiskunde.
rose
12 jaar geleden
Zegt het woord verbose jou iets? En gesprek, zegt je dat iets?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zegt de uitdrukking flame war uitlokken je iets? Je trok een conclusie die niet klopte. Ik corrigeerde alleen. Insinuaties passen je niet. Ik heb uitgelegd waarom ik vind dat de stelling als gepresenteerd in de vraagstelling niet klopt. Jouw antwoord is effectief het tegengestelde. Ik heb geen filosofie gestudeerd nog de interesse daar voor. Als ik merk dat mijn woorden verkeerd uitgelegd worden dan zal ik woorden moeten kiezen waarbij dat moeilijker is.
rose
12 jaar geleden
"Je trok een conclusie die niet klopte. Ik corrigeerde alleen. " Dat zal het zijn, RR. Ik probeerde je er voorzichtig op attent te maken dat je eigenlijk geen gesprek aangaat. En dat ik de gedachtenwisseling als prettiger zou ervaren als je zo nu en dan wat puntiger was, korter van stof. Maar goed, eerlijk is eerlijk, ik had ook de indruk dat je een conclusie trok die niet klopte en probeerde dat voor jou inzichtelijk te maken.
rose
12 jaar geleden
En nee, de uitdrukking flame war uitlokken zegt mij niets.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is lastig om kort van stof te blijven als je de definities niet duidelijk krijgt (en als gevolg langs elkaar heen praat). Ik doe het soms met opzet. Meestal niet. Een verhaal wordt gemakkelijker langer dan de bedoeling is en in dit geval heb ik zeker de helft van de tekst gebruik om mijn definities proberen in woorden uit te drukken. Ik ben handiger met cijfers... Ik sta nog wel achter mijn standpunt (voor zover het uberhaupt nog duidelijk is).
De logica is prima, em logisch gezien is jouw stelling terecht; alleen is dat niet praktisch werkbaar en niet wetenschappelijk in basis. Voor dit soort problemen kwam ene Ockham met het scheermes principe (ockhams razor) want simpelgezegd inhoudt dat voor de situatie waarvoor de minste aannames gedaan moeten worden de juiste is. Ik ben het daar niet helemaal mee eens overigens maar als je het antwoord neemt dat het juiste lijkt , en dat als uitgangspositie neemt vind ik het een goede stelling.
OP de vraag " bestaan er geesten?" moet je tot de conclusie komen dat er geen enkele reden is waarom dat nodig zou zijn en dat je dus aannames moet maken, en dat de stelling "er bestaan geen geesten" de minste aannames bevat simpelweg omdat het een non-issue is (net zoals dat beestje dat iemand verzon)
In dit geval zou je dus volgens de logica de aanname "er bestaan geen geesten" als uitgangspositie innemen en bewijzen dat dat niet zo is.
Dit natuurlijk onder de aanname dat wij bestaan...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee, wetenschappelijk is dat niet aanvaardbaar.

dingen die niet zijn bewezen bestaan niet voor de wetenschap. anders kan je van alles geen verzinnen (dwergdino, reuzen kabouter... noem maar wat) en dan zou het pas niet bestaan als het bewezen is, en tot die tijd wel. dan zou echt alles bestaan en mogelijk zijn tot het tegendeel is bewezen.

zo werkt het dus voor de wetenschap. er zijn ook heel veel mensen die erop vertrouwen dat niet alles te bewijzen is.

wat de geesten betreft zijn er veel definities mogelijk. gelovigen kunnen in de heilige geest geloven.

mensen die geloven in bovennatuurlijke dingen geloven dat geesten mensen zijn die niet meer leven.

mensen die in voodoo doen geloven in boze geesten.

voor bepaalde volkeren zijn goden weer geesten.

wat geesten betreft....

er zijn mensen die er gevoel voor hebben en meer kunnen waarnemen dan anderen (spiegelen van non verbale communicatie) en hebben hier een bepaald beeld bij afhankelijk van de wijze waarop je beredeneerd.
(inductie/deductie)

met andere woorden. je kan nooit bewijzen dat iemand iets ziet wat niet #waar# is of dat hetgeen ze wel/niet niet #onecht# is.

link 1 spiegelen
link 2 nonverbale communicatie
link 3 inductie

er zijn meer manieren om iets te bewijzen. als er iets is wat je kan herhalen en waarbij je dezelfde uitkomst krijg kan je zeggen dat het waar is. zo maak je zichbaar dat iets wel of niet kan/bestaat.

er zijn ook veel mensen die geloven dat je niet alles kan bewijzen omdat er dingen zijn die je gewoon overkomen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
men wist niet welke vorm de aarde had omdat het ook niet bewezen was dat ie plat was. de aarde had dus #EEN# bepaalde vorm. de meesten namen destijds aan dat ie plat was, en velen geloofden dat ook. (schepen die misten waren eraf gevallen, dus dit was een 'bewijs') ECHT bewezen is het nooit. dan maak je dus de stapjes 'vraag-mogelijke theorie-aanname-geloven/overtuigd zijn' voor de wetenschap heeft er dus nooit een platte aarde bestaan, maar volgens theorieën wel. als de wetenschap niet in staat is om dingen te testen kan je een theorie ook zien als een wetenschappelijke theorie. maar.... er was nog steeds niet voldoende bewijs, totdat het tegendeel bewezen was van deze theorie. :)
Kristal
12 jaar geleden
+1 Eucje, en inderdaad, niet alles wat bestaat is voor herhaling vatbaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
thanx Kristal :) alles wat bestaat kan zich toch niet herhalen? want dan bestaat het al.
niet alles wat geweest heeft of bestaan heeft is voor herhaling vatbaar is het dan toch? zucht... overwerkte brains, ik moet maar eens mijn mandje ingaan. sweet dreamssssssssss!
Als iemand een stelling poneert bijv. geesten bestaan dan is de bewijslast aan degene die de stelling poneert.
Dus degene die beweert dat geesten bestaan moet op een wetenschappelijke wijze aantonen dat geesten bestaan.
Dat is nooit gebeurd.
Meestal is het onmogelijk te bewijzen dat iets niet bestaat. Als ik beweer dat er intelligent leven is op de vijfde planeet van de ster Sirius dan is het aan mij om aan te tonen dat er een vijfde planeet rond Sirius draait en dat daar intelligent leven op voorkomt.
Het zou onzinnig zijn om van anderen te eisen dat zij bewijzen dat er geen vijfde planeet om Sirius draait en als dat wel het geval zou zijn er in ieder geval geen intelligent leven op is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
rose
12 jaar geleden
Ook jij gaat voorbij aan wat er gevraagd wordt. Het gaat er niet om dat er gevraagd wordt om te bewijzen dat iets niet bestaat, het gaat er om dat je uit het feit dat het bestaan van iets niet kan worden aangetoond niet kunt afleiden dat het NIET bestaat. Het feit dat ik niet kan bewijzen dat donkere materie bestaat betekent niet dat donkere materie niet bestaat. Of nog korter: Je kunt niet zeggen 'A bestaat niet want je kunt niet bewijzen dat A bestaat'. Je kunt het wel uitspreken maar het is falacieus.