Waarom hebben mensen het idee dat als iemand die ze dierbaar zijn en die overleden is, dat degene over hen waakt als een geest?

Waakt de geest dan over een persoon en niet meerdere?
Bestaat dat eigenlijk wel? Zo ja, hoe kan je dat merken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.7K

Het beste antwoord

Niemand kan zeggen dat dat bestaat.
Dat is niet concreet te bewijzen.
Mijn moeder en zusje zijn overleden.
Soms heb ik heel sterk het gevoel dat mijn moeder nog bij me is.
Ik droom elke week wel over haar.
Die dromen zijn altijd heel echt en intens.
Ze zegt dingen als:"Jij moet nog verder leven want jij hebt hier nog een taak te vervullen"
Dat soort dingen.
Ik heb trouwens iets heel vreemds meegemaakt de dag na haar overlijden.
De CD-speler waar de laatste cd in zat die ze afspeelde ging uit zichzelf aan.(ik had hem op mijn kamer gezet)Om het nog gekker te maken: de stekker zat er niet in!
Ik ben toen echt gillend de kamer uitgerend.Mijn familie gelooft me niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel bijzonder verhaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja,alsof ze me wilde laten zien:"ik ben nog bij je hoor..."
Ik zou dat zo graag geloven.
Ik mis haar zo en heb haar nog zo nodig.
Ik was erbij toen ze dood ging na een lang ziekbed.
Ze lag de laatste week door de Morfine in coma.
De nacht voor ze stierf deed ze haar ogen open en riep:"waar is mijn kind?" Toen zakte ze weer weg.
Alsof ze niet kon sterven voor ik bij haar was..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vertrouw op je eigen gevoel en koester dit. een ander kan niet voor jou gaan bepalen wat je wel of niet goed ziet, denkt, hoort, voelt, ervaart.
laat je dus niet wijsmaken dat er iets mis is met je.
spijtig dat je je gedachten en ervaringen niet delen met je familie. zelf heb ik ook dingen meegemaakt die eigenlijk niet kunnen (wetenschappelijk gezien dan he) een paar uur na het overlijden van mijn vader, maar ook hierna en soms nog.
voor mezelf weet ik dat met de stoffelijke vergankelijkheid niet alles vergaat. zelf koester de momenten van mooie herinneringen en durf ervan te genieten. ze zijn zoveel waardevoller dan de meningen van mensen die dingen afdoen als onzin of onmogelijk. ik vind het heel flink dat je hier je ervaring neerzet.
meer mensen hier zullen het waarderen en dankbaar zijn dat je zoiets persoonlijks en bijzonders wil delen, maar er zijn er ook die keihard hun zegje en standpunt erover geven. hecht maar waarde aan de dingen die voor jou van belang zijn, en waar je wel wat aan hebt. het doet namelijk niets af aan jou als persoon, op welke manier dan ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eucalypje :Dank je wel voor je lieve woorden.
Weet je wat alleen zo jammer is?
Dat ik inmiddels zelf soms denk dat ik het me verbeeld heb( wat niet zo is, dus dat is best raar..)
Niemand gelooft het!Familie en vrienden, bedoel ik.
En ik moet nog uitkijken wat ik zeg want vanwege mijn achtergrond als anorexia-patiënt wordt ik gedreigd met gedwongen opname.(alsof dat er mee te maken heeft!)
Met andere woorden: ze is niet goed wijs!
Ik heb trouwens ook nog iets vreemds meegemaakt na de dood van mijn zusje.Dat kan allemaal geen toeval zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Karena: sommige dingen(ik noem ze liever niet) in je verhaal lijken op die van mij! Toeval?!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is echt jammer dat je het niet kan delen met je familie omdat er dan wat boven je hoofd hangt. belachelijk eigenlijk toch?! als je het wil delen kan het ook via een BP hoor, niets moet maar het is mogelijk. ik hoop niet dat je door reacties aan jezelf gaat twijfelen, want dat is helemaal niet nodig. :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor wat het waard is:ik geloof je!!En blijf erin geloven
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@KirstenB
Jammer dat je die dingen niet wil benoemen.
Wel goed voor mij te horen dat ik niet de enige ben.Je gaat al gauw denken dat je het misschien toch hebt ingebeeld,al weet je dat dat niet zo is.
Ik zag trouwens je vraag over rouwverwerking, ik neem aan dat dit alles op jou van toepassing is (helaas) en ik wil je heel veel sterkte wensen bij deze.
Mijn mening over rouw is:( kort)Je komt er niet echt overheen, je geeft het een plaats.En daar moet je mee leren leven.Zo zie ik het tenminste.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je!

Andere antwoorden (7)

Allereerst: geesten bestaan niet, zij kunnen dus niet over hun waken.
Het heeft te maken met het rouwproces, je kan nog moeilijk van hem/haar afscheid nemen en daarom zeggen ze als troost: hij/zij waakt over mij als een geest, zodat zij toch nog een gevoel hebben dat de overledene nog bij hun is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Andersom, Jasmine. Wat is het bewijs dat geesten bestaan? Bewijzen dat iets *niet* bestaat, is ten enen male onmogelijk. Dat wil echter beslist NIET zeggen, dat het "dus" zou bestaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik en mijn stiefmoeder zijn het bewijs, en zo zijn er nog veel meer hoor.
het is alleen empirisch bewijs dus het zal onder een andere noemer worden gegooid (inclusief eucje zelf)
vervolgens kunnen de definitie geest er nog even bijhalen, maar denk niet dat het opschiet allemaal :))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kan dat jij en je stiefmoeder volgens jou het bewijs zijn, maar is dat ook meetbaar door anderen met wetenschappelijke methodes?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat is een hele andere vraag, dan heb je het over WETENSCHAPPELIJK bewijs. en dat was niet de vraag dus tot die tijd zijn het mijn eigen ervaringen en waarnemingen. die jij nu voor me kan gaan invullen (of elk ander die zich hiertoe geroepen voelt natuurlijk)
Cryofiel
13 jaar geleden
Eucalypje, wat bedoel jij met "empirisch" bewijs? Voor de wetenschap is er geen verschil tussen empirisch bewijs en "echt" bewijs. Volgens jou kennelijk wel. Ik moet dus wel concluderen dat jij iets anders verstaat onder "empirisch" dan de wetenschap.
Cryofiel
13 jaar geleden
Oh ja, voor de wetenschap betekent 'empirisch': proefondervindelijk. Dus: gewoon proberen, en dan goed kijken wat er gebeurt. Voorbeeld: de theorie dat benzine brandbaar is, is empirisch bewezen (namelijk: door te proberen het aan te steken).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://nl.wikipedia.org/wiki/Empirisch_resultaat
http://nl.wikipedia.org/wiki/Empirische_wetenschap
Cryofiel
13 jaar geleden
Op je tweede link lees ik dat (onder andere) natuurkunde en scheikunde voorbeelden zijn van empirische wetenschappen. Dat was wat ik in gedachten had bij "mijn" definitie van empirisch bewijs. Ik had het idee dat jouw definitie anders was.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zoveel mensen zoveel ideeën :)
Mensen hebben het idee dat als de geest van iemand naar de hemel reist dat ze de achtergeblevenen van bovenuit in de gaten kunnen houden en hun kunnen bewaken.

Of het bestaat is nooit bewezen maar veel mensen hebben dergelijke dingen meegemaakt die eigenlijk onverklaarbaar zijn en de enige oplossing daarvoor zouden geesten kunnen zijn.

Je zou het kunnen merken als er dingen om je heen gebeuren die eigenlijk niet kloppen.....zoals bijvoorbeeld een CD speler die ineens zonder aanleiding aanspringt waarvan zelfs de stekker niet in het contact zit zoals de reactie hierboven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom hebben de het idee?

Omdat ze graag geloven in wat anderen hen voorhouden
En niet echt zelf onderzoeken wat er klopt en wat er niet klopt. Je kunt dan lekker over hetzelfde meepraten.

Papegaaien, chimpansees, en nog wat anderen dieren imiteren ook voortdurend.
Slotsom: het merendeel van de mensen imiteert anderen, vertoont papegaai en na-aapgedrag en neemt imitatie en napraten voor waarheid aan. Dan denkt men ook nog dat men denkt. helaas, men denkt niet, men imiteert :)

Waarom zou iemand, die zelf geest in een lichaam is, een geest buiten een lichaam nodig hebben om over hem te waken?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dit antwoord is een theorie is volgens de statistieken. dus snap het na-apen helemaal hoor, scheelt ook weer nadenken (buiten een bepaald kader uiteraard) maar dat geeft niet. de vraag is op zich wel interessant, maar omdat je zelf het antwoord al gegeven voel ik me niet (op)geroepen en ga mijn toverlamp maar weer in.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
- van mij, voor jouw na-aap en papegaai gedrag...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
toch zit er een kern van waarheid in! er zijn heel veel meningen over de dood! de een zweeft ergens de ander komt weer terug als dier of plant of brand in de hel
wat is waar? maar alleen degenen die ons geschapen heeft kan het weten en die zegt dat de doden zich van niks bewust zijn prediker 9:5,6 wel zo fijn dat je je geen zorgen hoeft te maken dat de overledenen zich zorgen over jou maakt of andersom
Ja Geesten waken wel over personen. Maar ze zijn er niet altijd (24/7). Maar wel als je ze nodig hebt. Ze bieden je voornamelijk mentale steun.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat vind jij van mijn antwoord dan?
Niemand gelooft me!:-(
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moeder zegt wijze dingen. Dat bedoel ik met mentale ondersteuning.
Wat moet ik geloven dan? Is dat zo belangrijk? Het gaat erom dat jij ermee om kunt gaan. Je moeder is nog altijd een steun voor je. Tot het moment dat je haar kunt loslaten en kunt zeggen dat je het leven zelf kunt gaan leiden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik geloof je wel hoor!
Omdat mensen hun dierbare niet kunnen loslaten en dit is een fijner idee voor de nabestaanden,
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mensen hebben dat gevoel naar mijn mening, omdat ze het een veilig gevoel vinden. Persoonlijk denk ik niet dat geesten van overledenen bij iemand zijn, maar als dat zo is, dan zou het dus kunnen dat het idee dat mensen hebben dus gewoon waar is. Dan is het geen idee, maar een feit. Er van uitgaande dat geesten van overledenen bestaan, dan lijkt het me logisch dat de geest van een dierbare ook een beetje waakt over de levende. Waarom zou de overleden ziel anders bij die persoon zijn? Nogmaals, ik zelf geloof dat de overledene zijn of haar rust heeft in het graf.

Dan vraag je ook, waakt de geest over 1 of over meerdere? Daarmee ga je er vanuit dat geesten van overledenen bestaan. Als ze bestaan, dan lijkt het me logisch dat ze niet aan plaats of persoon gebonden zijn en dus over meerderen kunnen waken.

Je vraagt: bestaat dat wel? Ik denk het niet, anderen denken het wel. Een bewijs is er niet. Hoogstens kun je proberen het antwoord in een religie die je aanhangt te vinden. Ik ben moslim en moslims (nogmaals) geloven dat niet. Wij zeggen: Dat kan niet, de ziel rust in het graf tot de Dag des Oordeels en God de doden uit het graf laat opstaan.

Overigens geloven moslims wel in djinns, een soort ijle wezens die ook op de wereld zijn en de gedaante van mensen kunnen aannemen. Je kunt ze doorgaans niet zien, maar ze zijn er wel. Hun aanwezigheid wordt soms verward met geesten van overledenen. Djinns zijn volgens de islaam echter wezens geschapen door God, net als de mens en de engelen en zijn dus geen overleden mensen. Sommige djinns blijven bij mensen, omdat ze die zo leuk vinden. Ze kunnen verliefd worden en bijvoorbeeld bezit van iemand nemen. Door 'duiveluitdrijving' kun je van een djinn verlost worden. Als je glaasje draait, roep je djinns op. Volgens de islaam roep je dan bijvoorbeeld niet de geest op van je overleden oma, maar de djinn die altijd bij haar was. De djinn weet precies wat je oma deed en kan daarom ook de antwoorden geven, maar ze ook verdraaien.

Natuurlijk bestaan er binnen andere religies andere opvattingen, maar dit is mijn kijk en een korte uitleg van de islamitische uitleg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Na de moslima voor mij, zal ik mijn visie als christen geven... Ik geloof ook niet in geesten van overledenen die nog ronddwalen. Wel, dat er veel meer is tussen hemel en aarde dan wij alleen kunnen zien. Er bestaat wel zoiets als een geestelijke wereld, van God en de duivel, waarin ook engelen en demonen bestaan die invloed hebben op deze wereld en mensen. Dus vreemde verschijnselen hóeven geen inbeelding te zijn. Verder spelen er m.i. vaker allerlei psychologische verwerkingsprocessen een rol.