De granaatappel (ook wel rimmon genoemd in het jodendom) staat voor het vrouwelijk schoon, en de pitjes voor de vruchtbaarheid.

Het vrouwelijke schoon wordt met zijn sierlijke vorm vergeleken. De vele zaden staan als zinnebeeld van vruchtbaarheid en het heerlijke rode "sap van granaatappelen" geldt als liefdesdrank. De bloesems zien er zo liefelijk uit en geuren zo heerlijk dat ze als zinnebeeld gelden voor de ontluikende lente. De appels zelf sierden met hun bevallige vorm de tempel en het gewaad van de opperpriester.
De verspieders die Mozes uitzond om het land Kanaän te verkennen, namen behalve wijndruiven en vijgen ook granaatappels mee om te laten zien hoe rijk het beloofde land was.

Overigens vormden de granaatappels geen voedsel, zoals dadels of vijgen dat waren, noch een echt handelsartikel. Toch worden ze gerangschikt onder de "zeven goede gaven" waarmee het land was gezegend.

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/34741-granaatappel-in-de-bijbel-en-daarna.html

http://nl.wikipedia.org/wiki/Hooglied

Toegevoegd na 2 minuten:
Sorry, ik vergeet het belangrijkste.... de granaatappel, heeft niet een precies aantal pitjes. Dit verschilt per appel. Net als bij vele andere vruchten.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Granaatappel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat verschilt per appel neem ik aan?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met een wetenschappelijke statische analyse kom je uit op een gemiddeld aantal van 600 pitjes.
Voor de berekeningen en grafieken zie: