Zijn de gidsen die overleden mensen naar het hiernamaals moeten begeleiden bekenden van de overledene of niet? En hoe weet men dat gidsen bestaan?

Ik lees her en der wel eens dat mensen soms wachten tot ze opgehaald worden om naar het hiernamaals te gaan. Maar hoe heeft men ontdekt of waarom zijn sommigen ervan overtuigd dat die gidsen ook daadwerkelijk bestaan? En wat als degene die achtergebleven is (in zijn hart en hoofd) niet wil dat de energie van de overledene verloren gaat en dus in principe geen toestemming geeft om over te gaan? Blijft de overledene dan ook hangen in het vagevuur (ik weet het even niet beter te verwoorden?)

Ik geloof verder wel in God, kunnen die gidsen ook familieleden zijn of disciplinen of engelen of of..??

Graag serieus antwoord!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
11.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga van je eigen ervaring uit die je in het verleden hebt gehad .
Cryofiel
13 jaar geleden
Begin eens bij het begin, zou ik zeggen. Dus eerst eens uitvinden of er eigenlijk wel gidsen bestaan, en hoe men dat denkt te weten. Stel dat je dan ontdekt dat er helemaal geen gidsen bestaan, dan zijn je overige vragen niet meer van toepassing.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar dat is nou precies het punt denk ik Cryo: het gaat om 1 of meer persoonlijke ervaringen van mensen.
Dat is het begin.
Ik neem aan, dat je meeleest. Zo ontzettend veel ervaringen van zoveel GV-ers....
Cryofiel
13 jaar geleden
Ik heb al eerder geschreven dat ik die ervaringen ken, dat ik ze erken, dat ik ze serieus neem. Da's echter iets anders dan de vraag of die ervaringen wijzen op iets dat werkelijk aanwezig is. *Dat* is de vraag die wij ons moeten stellen, vind ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De vraag: "WAT is dat"? bedoel je?
Cryofiel
13 jaar geleden
Nee. Ik bedoel dat veel mensen een stap overslaan. Die redeneren als volgt: 1.  Ik ervaar een gids.
3.  Wie is die gids en waar komt hij vandaan? Je slaat dan een essentiële stap over - en daardoor sluit je je af voor een enorm scala aan mogelijkheden. De juiste redenatie is: 1.  Ik ervaar een gids.
2.  Betekent dat, dat er een gids is?
3a.  Zo ja: wie is die gids en waar komt hij vandaan?
3b.  Zo nee: waar komt mijn ervaring dan wel vandaan? Zoals je ziet, is dit puur een uitbreiding. Je mist niets, geen enkele mogelijkheid gaat verloren. Wat eerst stap 3 was, is nu stap 3a geworden. Je staat dus nog net zo open voor die kant van het verhaal als voorheen. Wat er bij is gekomen, is stap 3b. Die is extra. Hier lijkt mij niets mis mee. Toch wordt stap 2 maar al te graag overgeslagen. Mensen worden zelfs kwaad zodra je die vraag zelfs maar durft te stellen. Waarom? Het kan toch hooguit iets toevoegen? Ofwel extra zekerheid dat pad 3a het juiste pad is, ofwel de mogelijkheid het voorheen verborgen pad 3b te zien. In beide gevallen een positief resultaat, zo lijkt mij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uh..... vanwaar deze aanval??? Ik stel een vraag dacht ik en ik ben totaal niet kwaad??? Ik heb niks met "mensen" te maken.... Maar bedankt voor je antwoord.
Cryofiel
13 jaar geleden
Welke aanval? Ik geef gewoon antwoord op je vraag. In erg veel woorden wellicht, maar het blijft heel gewoon een antwoord. Daar waar ik het over "veel mensen" heb, heb ik het expliciet NIET over jou - dan had ik dat wel zo verwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Denk dat het meevalt, Wendy... Cryo wil graag wat verder spitten. Het ervaren van gidsen is een gevoelskwestie voor velen, en een enkeling ziet hem gewoon staan, zoals Kristal noemt over haar ervaring. Mijn ex vrouw heeft ook wel eens zo'n ervaring gehad van haar leermeester, en dat was iets eenmalig. Dat was gewoon buiten overdag in de natuur en naar haar zeggen levensecht. Heb je slecht contact met je gevoel, zul je waarschijnlijk helemaal niets ervaren. In het andere geval weet je alle stappen in 1x. Er zijn dan geen vragen, ook geen antwoorden. Er is dan ook niet een 'waar' en 'waarvandaan'. Er is ook geen garantie op een volgende keer, het kan wel eens bij die ene ervaring blijven. Het is dan heel goed voor te stellen dat er mensen zijn die zo'n ervaring snel zullen weg beredeneren, en gewoon met de orde van de dag verder gaan, omdat de ervaring gewoon niet past in hun belevingswereld of te onlogisch is. Dit zijn ervaringen die je niet kunt afroepen, het overkomt je.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vraag me af of het er toe doet of een gids ook daadwerkelijk bestaat. Als jij het ervaart, als jij het waarneemt, dan is het toch zo? Iedereen ervaart dat toch op zijn eigen manier? Ik wil ook niet klakkeloos dingen aannemen en zomaar denken dat mijn gevoel ook altijd juist is, want ik weet dat dat niet echt altijd zo hoeft te zijn. Maar ik stel mij gewoon open voor dit onderwerp en ik ben benieuwd naar de ervaringen van andere GV'ers, evenals dat ik op zoek ben naar een beetje bevestiging. Ik vind jouw antwoord dan ook okee, Cryo. Ik wil alles lezen. Maar ik ga niet aan de hand van wat een ander ervaart er zomaar vanuit dat het ook zo is, laat staan dat ik ontken dat verschijnselen als deze bestaan. Ik vind het overigens ook wel een beetje eng om ergens zeker te weten dat er gidsen bestaan of andere (paranormale) verschijningen. Ik ben bang dat ik me dan te veel richt op het leven na de dood en dat dat uitloopt op een teleurstelling, in plaats van dat ik me bezig houd met leven. Maar ik probeer ook open te staan voor waar wij vandaan komen, en waar we naar toe gaan. Ik denk dat het heel gezond is om daar zo nu en dan even mee bezig te zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Hier lijkt mij niets mis mee. Toch wordt stap 2 maar al te graag overgeslagen. Mensen worden zelfs kwaad zodra je die vraag zelfs maar durft te stellen. Waarom? Het kan toch hooguit iets toevoegen?" Over dat stukje... dat vond ik aanvallend overkomen (ergernis) en derhalve niet ter zake doende richting mij. Maar okee....het zijn woorden en ik zag er misschien een andere lading in dan bedoeld. Je punt 3b."Zo nee (dus er is geen gids/ geest/ entiteit/ bovennatuurlijk weetikveelwat): waar komt mijn ervaring dan wel vandaan?" is JUIST heel belangrijk vind ik.
Dat was ook wat ik bedoelde met WAT (met hoofdletters) is dat (dan)?
En daar gaaaaaaaaaan we weer ;-)))))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik moet even tussendoor kwijt dat ik dolgelukkig word met de hartverwarmende antwoorden hier. Ook al zitten er mensen bij die niet ervaren wat ik ervaar of zich niet afvragen wat ik me wel afvraag, ik ben allang blij dat ik serieus genomen word. Dat is in het verleden wel eens anders geweest...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is veel tussendoor "getekst" hahahaha.
Vóór mijn stukje van 20 minuten geleden had ik
jullie (Bas en AnneP) antwoorden niet gelezen. @AnneP: Ik neem niets aan en ervaar mijn eigen ervaringen. Ik geniet ervan, het verbaast me, ik vind het prachtig, leer ervan etcetc. Ik vind ze ook "gewoon".
Het lezen van de ervaringen/ideeën van anderen, daar geniet en leer ik ook van: van voor-, midden- of tegenstanders.
Jammer, dat je niet serieus genomen bent in het verleden! Het is zo belangrijk vind ik, dat iedereen met respect wordt behandeld.
Kristal
13 jaar geleden
@Cryo, ik vind je vragen goed, door 3b hou je het zuiver, die mogelijkheid is er gewoon. Dat is ook een vorm van aarden/gronden door n.a.v. die vragen als waarnemer naar je ervaring te kijken. @Bas, dat heb je heel raak verwoord, sommige ervaringen laten zich niet beredeneren. Die Zijn. En niet te herhalen. @Annepanne, het weten dat er gidsen bestaan kan ook een onderdeel van dit leven op aarde zijn. Om het op die manier te kunnen ervaren is het belangrijk om te gronden/te aarden. Dan blijf je in het heden, en dat zou ik wel prettig vinden by the way want dan ben je tenminste niet ergens anders en kan ik nog genieten van jou op GV
:-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@cryo
los van de 'juiste' 'scala van mogelijkheden overslaan' ik begrijp wat je wil zeggen :)
zou dit opgaan voor alle dingen die je niet naar anderen kan bewijzen, niet zijn te verklaren of hard te maken zijn? bv
1 ik ervaar enorm veel liefde voor mijn kinderen
2 betekent dat dat die liefde er is? (ja zéker!)
3a wat is die liefde, en waar komt het vandaan (tja.... het is een gevoel wat uit mij komt)
3b waar komt die ervaring dan wel vandaan (die komt nergens anders vandaan) en kan 3b hiermee 3a en de rest teniet doen als ik hier niet op kan antwoorden omdat het enkel om een gevoel gaat?
zo kan ik mijn liefde naar de kids uiten op vele manieren, maar dit is ook te faken natuurlijk. je kan ook domweg doen wat er van een moeder verwacht word en wat 'normaal' hoort te zijn. maar het is dan niet oprecht, en gemeend, dus niet echt.
Cryofiel
13 jaar geleden
@eucalypje, liefde is een gevoel. Dat is inderdaad niet te bewijzen, maar goed: dat weten we allemaal, en we accepteren dat dat gevoel er echt is, en dat dat gevoel echt is (klein verschil in verwoording, groot verschil in betekenis). Het ervaren van een gids is ook een gevoel. Ook dat is niet te bewijzen, maar ook daarvan wordt, net als bij liefde, geaccepteerd dat die ervaring er echt is, en dat die ervaring echt is. Het wordt opeens heel anders wanneer je kijkt naar de gids zelf. Je stapt dan over van de ervaring cq het gevoel naar de realiteit. DAT is wat het verschil maakt. Dat is, wat mij betreft, de meest interessante vraag. Al het andere is immers al geaccepteerd. Dat verschil is ook wat maakt dat vraag 2, en de mogelijke antwoorden 3a en 3b, voor het *bestaan* van de gids in de echte wereld *wel* van toepassing zjin, maar voor het bestaan van het gevoel van liefde niet.
Cryofiel
13 jaar geleden
@Annepanne, ik maak juist het verschil tussen het *ervaren* van een gids, en het *bestaan* van die gids. Of, zo je wilt: tussen een "persoonlijke waarheid" en de echte waarheid. In beide gevallen kan dat een groot verschil maken. Dat iemand een gids ervaart, en dat het bestaan van die gids voor die persoon een persoonlijke waarheid is, daar is natuurlijk niets mis mee. Geen enkel probleem. Ik wil, uit interesse, graag ontdekken "in wat voor wereld wij leven". Of "hoe onze wereld functioneert". Of "hoe alles werkt". Of "welke verbanden er allemaal bestaan". Je ziet, ik vind het wat moeilijk de juiste bewoordingen te vinden; hopelijk geven bovenstaande vier frasen een redelijke indruk van waar ik persoonlijk naar op zoek ben. Ieders persoonlijke waarheid hoort daar natuurlijk gewoon bij. Zoals gezegd, maar ik kan het niet genoeg herhalen: niets mis mee, geaccepteerd, dik in orde. Maar er is iets dat al die persoonlijke waarheden overstijgt. Dat is waar ik naar op zoek ben. Iets dat een grotere, bredere blik geeft. Iets dat een inkijkje geeft in de achterliggende, samenvoegende werkelijkheid. Vandaar mijn vraag: bestaan die gidsen ook in die overkoepelende werkelijkheid?
Cryofiel
13 jaar geleden
@WendyH, ik denk dat je het stuk tekst waar je over viel, op jezelf betrok. Dat je het heel persoonlijk opvatte. Zo was mijn tekst niet bedoeld. Ik denk (hoop) dat ik in mijn vorige reactie een inzicht heb gegeven in hoe ik die tekst wel had bedoeld. Sorry voor het misverstand - dat was niet mijn bedoeling. -- Over het laatste stuk van jouw reactie: Je vindt het heel belangrijk waar jouw ervaring dan WEL vandaan komt, schrijf je. Ik ben dat helemaal met je eens. Want naast de vraag of gidsen wel of niet bestaan in de overkoepelende waarheid, dus los van al die persoonlijke waarheden, moet je ook de vraag stellen waar die ervaringen dan vandaan komen. Bij eerdere vragen is hier al op ingegaan. Ik weet niet of je die vragen (en de antwoorden en reacties) allemaal hebt gevolgd. (Het volgende is "slechts" de meest recente stand van het wetenschappelijk onderzoek. Het kan zijn dat nieuw onderzoek een ander licht op de zaak werpt.) Het komt erop neer dat het gevoel dat er een "entiteit" in de ruimte aanwezig is, door onze eigen hersenen wordt gegenereerd. Meestal wordt zo'n "entiteit" een halve tot een hele meter achter jezelf geplaatst, meestal schuin achter de rechterschouder. Het gevoel dat er zo'n entiteit aanwezig is, kan worden opgewekt door de juiste delen van de hersenen te prikkelen. Ook door bepaalde vormen van meditatie kan het aanwezigheids-gevoel worden opgewekt - het ziet ernaar uit dat zulke meditatie-oefeningen precies dat hersendeel stimuleren dat ons doet ervaren dat er "iets" aanwezig is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Cryo: heb ik begrepen en had ik ook al een stukje terug geschreven.
Ik heb heeeeeeeel veel gevolgd, dus ja ;-))
Over een entiteit rechts achter je: je schrijft dat dit kan worden opgewekt. Is dat dan een bewust proces?
Cryofiel
13 jaar geleden
Oke, helder - heb ik weer eens teveel uitleg gegeven... Op je vraag: ik weet niet of je nu vraagt naar het opwekken van die ervaring via stimulatie van de hersenen, of via meditatie. Daarom zal ik maar beide mogelijke vragen beantwoorden. (Ben ik even blij dat ik mezelf heb aangeleerd om met tien vingers te typen...) Goed, eerst het opwekken van de ervaring dat er een entiteit aanwezig is door middel van elektrische stimulatie van de hersenen. Dit is ooit toevallig ontdekt tijdens een hersenoperatie waarbij de patient bij vol bewustzijn was. Dat was nodig omdat die patient een elektrode kreeg ingeplant waarmee (als ik me goed herinner) heftige spiertrillingen konden worden onderdrukt. Zo'n elektrode moet echter precies op de juiste plek worden aangebracht, anders werkt hij niet. Om die plek te bepalen, moest de patient bij bewustzijn zijn. Terwijl de chirurg in de buurt van de juiste plek rondroerde in de hersenen, moest de patient vertellen wat hij voelde en merkte. Stomtoevallig trof de chirurg de plek die de ervaring van een entiteit opwekt. De patient vertelde dat hij een aanwezigheid voelde. De chirurg nam even de tijd om wat te experimenteren, en zo kon hij - samen met de patient - precies bepalen welk plekje hij moest stimuleren om die ervaring op te wekken. In dit geval is het antwoord op je vraag dus: ja, dat was een bewust proces. Overigens is een aantal jaren later een manier ontwikkeld om dat hersengebied ook zonder operatie te stimuleren. Dat gebeurt door gigantisch hoge wisselende magneetvelden rond de hersenen aan te brengen. Die wisselende magneetvelden veroorzaken ionenstromen in de hersenen, die tot hersensignalen leiden. Indien de juiste plek wordt getroffen (deze methode met magneetvelden buiten het hoofd is niet zo precies als een puntige elektrode), ervaart de patient een sterk gevoel dat er een entiteit aanwezig is. Ook dat is dus een bewust proces.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@cryo
dank je wel voor je reactie :)
persoonlijk denk ik dat het verschil in acceptatie ligt. van mezelf hoef ik het niet te bewijzen, zowel niet de liefde voor mijn kids als de ervaring met mijn 'gids' (ik mag zo graag zelf mijn weg uitstippelen/uitdokteren) toch heb ik wel een ervaring met 'iets' of 'iemand' wat me waarschuwde (en goed ook) ik heb dit geaccepteerd, maar snap heel goed dat anderen hier een verklaring voor zoeken. voor mij is deze ervaring realiteit, dus ik kan deze stap hiertussen niet maken. er was niemand in de buurt die hard riep 'naast je' voor ik bijna onder een auto liep.
maar vertellen anderen hun ervaringen, dan vraag ik me weer hetzelfde af dan wat jij hier doet. gewoon omdat ik voor mezelf een reden wil hebben om het aan te nemen.
doe je dit niet kan je idd alles geloven wat iemand zegt. wat mijn persoonlijke ervaringen aangaan, zijn zowel vraag 2 als 3a/b mogelijk. maar zal het uitblijven van een antwoord op vraag 3a/b niet bepalend zijn, en zullen 3a en 3b elkaars tegenpolen ook niet zijn.
gaat het weer om ervaringen bij anderen kijk ik hier weer heel anders tegenaan.....
Cryofiel
13 jaar geleden
Dan het opwekken van de ervaring via meditatie. Dit is min of meer een kwestie van toeval: ben jij (niet jij persoonlijk, maar "jij" in het algemeen) in staat, toevallig het juiste gebied te stimuleren, en is dat gebied gevoelig genoeg? Zo ja, dan kun je al mediterend die ervaring oproepen. Eerst heel licht, maar als je de ervaring eenmaal hebt, kun je door te varieren en te experimenteren je meditatiemethode verbeteren. Uiteindelijk kun je dan redelijk betrouwbaar jezelf die entiteit-ervaring geven. Dat vereist oefening, en niet iedereen zal het uberhaupt kunnen. Of dat een bewust proces is, hangt af van jouw definitie van mediteren. Vind je mediteren een verhoogde of andere staat van bewustzijn, dan is het een bewust proces. Vind je mediteren juist het loslaten ("uitschakelen") van het bewustzijn, dan is het een onbewust proces. (Heb ik met deze twee reacties je vraag beantwoord?)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Cryo en Wendy
Even inhaken op de uitleg van Cryo over meditatie als mogelijke trigger van het ervaren (zien?) van entiteiten. Kun je ook aanvullen welke vorm van meditatie dit in het bijzonder zou triggeren en welke intenties daar dan een rol spelen? En is het dan zo dat de resultaten dan vaak eenduidig zijn?
In mijn beleving geeft meditatie trouwens een vergrotend effect op je bewustwording, als het juist gebeurt. Anders neigt het naar slapen... zzzzz (en als we het over tijd hebben, lijkt het hoogte tijd te worden :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Cryo Wat ik iedere keer dan weer opmerk in die wetenschappelijke verklaringen is het volgende. Je zegt: Stomtoevallig trof de chirurg de plek die de ervaring van een entiteit opwekt. Dat kan net zo goed betekenen dat wanneer je dit deel van de hersenen stimuleert, men meer openstaat om een entiteit op te merken.
Zo ook met de meditatie.
Het hoeft niet zo te zijn dat het brein deze ervaring CREERT. Het kan net zo goed zijn dat het brein zich meer OPENSTELT voor de waarneming van een entiteit. Wat mij betreft ben je dus geen stap verder met zo'n onderzoek.
Cryofiel
13 jaar geleden
@basmeyer, ik zou zo niet meer weten welke vorm van meditatie je zou moeten gebruiken. Ik weet wel dat mediteren een moeilijkere methode is: sommige mensen slagen er op die manier niet in het juiste hersengebied te stimuleren, sommige slechts met grote moeite, of soms wel en soms niet. @reistebrein, daar heb je gelijk in. Je kunt bijvoorbeeld ook bepaalde gebieden in de hersenen stimuleren, en er zo voor zorgen dat je lichtflitsen ziet. Die lichtflitsen zijn niet echt, maar je stimuleert een deel van het brein dat normaal gesproken in aktie komt wanneer je lichtflitsen ziet die wel echt zijn. In theorie zou het met die entiteiten ook zo kunnen zijn. Door het betroffen hersendeel elektrisch te stimuleren, zorg je ervoor dat de patient een entiteit voelt die er in werkelijkheid niet is. Het zou dan natuurlijk kunnen zijn, dat datzelfde hersengebied normaal gesproken aktief wordt wanneer er een entiteit aanwezig is, die er wel echt is. Dan kom je dus weer terug op de vraag: hoe weet je nu of die entiteit er echt is? Da's de 3a of 3b discussie: je hebt echt andere aanwijzingen nodig om daar achter te komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De dokter heeft bepaald dat het geen echte entiteit was, hoe kan een dokter dat nu constateren?
Stel deze dokter geloofde wel in het bestaan van entiteiten,( gidsen) dan zou hij juist een tegenovergesteld verklaring geven ,maar ook dat zegt totaal niets en is deze theorie gebaseerd op een enkele ervaring?
Ik zie wel iets in de theorie van reistebrein.
Als het ene mogelijk is, dan is het andere net zo goed mogelijk.
Dus zegt dit onderzoek totaal niets.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Cryo: misschien kan je beter een boek schrijven met alle vragen en je antwoorden van GV. 1x 10-vingerig typen en ernaar verwijzen....wat heet: verkopen natuurlijk hahahahahaha. Was maar een ideetje ;-)
Dank voor je antwoord. Het elektrisch + magnetisch stimuleren was me bekend, het meditatief stimuleren niet. Interessant!
De ervaring van een entiteit zou zo te verklaren kunnen zijn.
Helaas heel veel ook (nog) niet. Maar wat niet is kan komen! Zoals je je eigen zoektocht hebt verwoord bij je reactie op AnnePanne vond ik heel duidelijk.
Ik vraag me overigens af of er een overkoepelende werkelijkheid bestaat.... maar dan gaan we wel heel ver denk ik ;-)
Cryofiel
13 jaar geleden
Het wel of niet bestaan van een objectieve werkelijkheid is inderdaad een vraag waar vele filosofen zich over hebben gebogen. "De zon geeft warmte en licht". Is dat een objectieve waarheid, of is dat alleen maar zo omdat wij dat met ons allen vinden? Maar goed, zo gek is de vraag of er een "echte" werkelijkheid bestaat dus helemaal niet. Het is mijn persoonlijke geloof dat die werkelijkheid bestaat, dat er maar één van is, en dat die werkelijkheid in principe kenbaar is. Dat wij op dit moment nog bezig zijn met onze ontdekkingstocht, maakt niet uit voor de "principiële kenbaarheid" van die ene werkelijkheid. Oh ja, en ik geloof ook nog dat het "goed" is om die ene werkelijkheid te leren kennen, dat het "goed" is om daar inzicht in te krijgen. Tot zover mijn geloofsbelijdenis.   ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Bas: Is er een "juiste" of "onjuiste" manier van meditatie dan?
Serieuze vraag!!! Zet dat er maar even bij, want voor je het weet .... ;-)))))))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die vraag is zeker niet gek.... Je gaat dan uit van de aanname dat die echte werkelijkheid er IS. In feite is dat al een soort van dogma ;-)))) Maar ik zei al: het gaat dan heeeeeeeeeeeeeel ver.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Ed: het onderzoek zeg toch wel iets: door elektrische prikkeling in het brein ervaart de mens "iets".... Zoals Reistebrein zo mooi verwoord:
"Het hoeft niet zo te zijn dat het brein deze ervaring CREERT. Het kan net zo goed zijn dat het brein zich meer OPENSTELT voor de waarneming van een entiteit."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wendy
Misschien versterkt het juist de waarneming, wat wondebaarlijk blijft, dat ik los van alle bestaande informatie, zelf al tot de ontdekking kwam, waar de gids zich meestal bevond en pas jaren later van Cryo. moest horen dat die plaats ook de plaats is die er bij proeven uit kwam.
Mogelijk hebben mijn hersenen 'spontaan' aangegeven waar de juiste plaats is, zonder me er bewust van te zijn.
Is goed mogelijk!
Maar ik voel meer in de mogelijke uitleg van reistebrein.
Cryofiel
13 jaar geleden
Uit het onderzoek blijkt dat de ervaring die door de hersenen wordt gegenereerd, de gids op een halve tot een hele meter schuin achter de rechterschouder plaatst. Jij rapporteert hetzelfde. Dat is dan toch een prima overeenstemming? Ik zie hier alleen maar in dat kennelijk bij jou precies dit hersengebiedje actief is. Meer zegt het niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar dat is dan toch juist super?
Voor mij geldt hetzelfde: ik heb de ervaring ook zonder in eerste instantie te weten dat dit kennelijk een algemeen "iets" is en dan blijkt dat ook nog op te wekken te zijn met stimulatie.
Ook het idee van reistebrein is mogelijk; het 1 sluit het ander niet uit. Dat is een mogelijke conclusie, zoals ook een andere conclusie mogelijk is.
En dan blijven er nog een ziljoen aantal vragen over ;-))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Cryo, mijn voorlopige conclusie is dat er maar één waarheid is, en die is niet universeel, maar individueel. Die in jezelf. Puur en souverein. Maar comfortabel is die gedachte voor menigeen natuurlijk niet, het betekent dat je louter 'alleen' bent. En alleen.... dat is voor veel mensen slecht verteerbaar, ze willen graag bij een groep horen, een stam, een geloof, een internet forum.... noem het maar op.
Het probleem is dat we alleen bestempelen met het begrip 'eenzaam'. Dat is natuurlijk niet zo. Alleen is "al" "een", alles in een unieke eenheid. Die vast kan stellen, dát wat wáár is.
In andere talen is dat ook zo, het Engels b.v. 'alone'...... "all" "one". Natuurlijk is het wel zaak dat je je eigen waarheid erkend, of er plannen voor hebt om dit te gaan doen. Helaas is die waarheid niet of slechts gedeeltelijk overdraagbaar is. In het beste geval kun je elkaar aankijken en aanraken om een stukje essentie van jouw waarheid non-verbaal over te dragen terwijl je de ander in de ogen kijkt. De liefde voor iemand bijvoorbeeld. Of een gebaar.
Al het andere is secundaire waarheid. Er zit te veel tussen, de vertaling naar woorden, de interpretatie, de tijdduur van het overdragen van een gedachte. Je kunt het misschien wel praktische werkelijkheid noemen, maar die blijft van een secundaire orde ten opzichte van de échte werkelijkheid, die is uniek. Nu kun je best voor het gehele voorafgaande "ik vind" zetten... want hij is mijn waarheid, niet de jouwe. ;) Zo het filosofiekwartiertje is over.. (de lunchpauze ook)
Iemand anders mag weer het woord voeren... :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Overigens werkelijkheid en waarheid betekent niet geheel hetzelfde. Zie de aardige beschrijving van Guido Eekhaut hieronder die het onderscheid aan de kaak stelt in zijn boek. http://www.boekenroute.nl/gasten/gtn1Boek.aspx?BoekID=4482 Citaat: Waarheid en werkelijkheid lijken elkaar overlappende begrippen, maar zijn dat niet. Er bestaat immers een aanzienlijke kloof tussen de werkelijkheid zoals wij die waarnemen en zoals die ons gepresenteerd wordt – in het bijzonder door de media – en de waarheid, waarvan de waarneming ons voortdurend bemoeilijkt wordt, of die wij uit luiheid, ijdelheid of domheid niet willen waarnemen.
De waarheid is niet waarneembaar. Haar zoeken en vinden vraagt om het gebruik van de pure Rede. Deze Rede werd echter in de postmoderne tijd van de late twintigste eeuw te slapen gelegd. Zij mag, wanneer de machthebbers hun zin krijgen, voorgoed blijven slapen. Want wie de Rede gebruikt en hooghoudt is doorgaans een kritische burger, en machthebbers houden niet van kritische burgers. Indien onze wereld in alle opzichten een postmoderne wereld is, dan is hij tevens een wereld van de werkelijkheid geworden. Hij teert op de eindeloos uitgeoefende economische macht, op de politieke waan.
De échte wereld daarentegen is deze van de moderniteit, een filosofisch project met oorsprong zowel in de Renaissance als in de Verlichting. Dit project legt de nadruk op de Rede, legt de nadruk op het diepe nadenken over de werkelijkheid en, impliciet, het niet kritiekloos aanvaarden van wat gangbaar is of geacht wordt te zijn vanuit de grote publieke consensus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Poeh en dat allemaal in je lunchpauze!
Kwam je wel aan eten toe? ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Wendy, in het kader van sereneus zijn :) In een aantal reacties terug noemde Cryo:
Wat ik daarna bedoelde met het juist zijn van de meditatie is dat de meditatie dan niet moet aansturen op het verminderen van het bewustzijn. In feite is dat dan eerder richting slapen, en dat zal ongetwijfeld resulteren in het spontaan doorzagen van een boom bij de mediterende deelnemers.
Meditatie is je juist veel bewuster maken. Wél in een ontspannen sfeer en omgeving. Afijn, volgens mij weet je nu wat ik bedoel. ;) @Cryo: Dank je, voor het noemen en de verhelderende openheid van zaken dat het een mogelijkheid is voor het initiëren van soortgelijke visualisaties. Doch een zeer potentiële!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
(hap, slik, weg) Nauwlijks Ed... :X
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hey we gaan nog steeds over en weer :) Bas zegt....
mijn voorlopige conclusie is dat er maar één waarheid is, en die is niet universeel, maar individueel (persoonlijke waarheid dus) Cryo zegt
Ik (persoonlijk dus) zie hier #alleen maar# (ook persoonlijk) in dat #kennelijk# (niet per definitie waar/onwaar) bij jou precies dit hersengebiedje actief is (een bepaalde theorie). Meer zegt het niet. (zo duidelijk als wat) conclusie
er zijn meerdere waarheden, maar deze zijn #persoonlijk#.
volgens #mijn# persoonlijkheidje kan#ik# me eerder vinden in de uitspraak van Bas, dan in de theorie van Cryo
over bepaalde hersengebiedjes. maarrrrrrr..... dit doet niets af aan de/een waarheid, en zegt niet per definitie iets over onbegrip of begrip aangaande iemand zijn #persoonlijke# opvatting of waar deze dan ook uit voor mag komen. het niet kunnen #begrijpen# van een bepaald standpunt word erg lastig als je dingen uitsluit. je spreek dan niet over begrip, maar over een bepaalde 'waarheid'. (pff...snap ik m zelf eigenlijk nog wel.....??)
Cryofiel
13 jaar geleden
@basmeyer, de tekst die jij citeert hanteert een definitie van 'werkelijkheid' die ik niet deel. Volgens die tekst is de 'werkelijkheid' datgene wat aan ons wordt voorgeschoteld. Of dat nu door de media gebeurt, die al dan niet worden beheerst door een machthebber, of dat het door onze zintuigen gebeurt: 'werkelijkheid' is volgens die tekst datgene wat we voorgeschoteld krijgen. Voor mij is 'werkelijkheid' juist de overkoepelende werkelijkheid. Wat we voorgeschoteld krijgen maakt daar deel van uit, maar ook de vertaling tussen 'waarheid' ofwel overkoepelende werkelijkheid enerzijds, en voorgeschotelde werkelijkheid anderzijds, maakt daar deel van uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vandaar dat ik 'm "aardig" noemde, hij sluit niet helemaal 100% aan met wat we hier bedoelen. Echter wat gezegd wordt over de media, daar sta ik wel achter. Ik kom uit een hoek professioneel gezien waar media een rol speelt, en de invloed op de vorming van het denken van 'de massa' (naar begrip, moet even genoemd worden) is GIGANTISCH. Zo ook over paranormale verschijnselen, die zijn vrijwel altijd alleen maar belachelijk gemaakt door journalisten of onder het kopje volksverlakkerij belandt. Als een journalist een artikel had geschreven wat te positief was, werd hij door de redacteur gewoon niet geplaatst.
In dat opzicht vond ik het wel zinnig om te noemen. Ik ben ook van mening dat je er niet aan ontkomt om dit onderwerp zo nu en dan op een filosofische wijze te benaderen. Puur academisch loop je geheid vast, vermoed ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Bas: Moge u het wel verteren ;-))
Ik weet wat je bedoelt, ben ook bekend met mediteren, vroeg me alleen af wat je daaraan "fout" kunt doen. In het kader van een vooropgesteld doel als bedoelt door Cryo is het wel de bedoeling bewust te zijn en blijven inderdaad.
Op zich is het doorzagen van bomen tijdens een meditatie wel een wonder te noemen!!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet ze de kost geven (snurkz) - gaan wij niet doen hè met onze experimenten.. ook al is het 24.00, geen excuus! :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Neenee: doorgaan met die handel!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryo. je zegt hier wat reacties terug:.................Ik zie hier alleen maar in dat kennelijk bij jou precies dit hersengebiedje actief is. Meer zegt het niet................... Maar mij gids kan praten!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
-snif- ik heb alleen maar een telefoongids :O( ach zolang mijn dokter nog niet begint over hersengebieden, en vervormingen van waarnemingen maak ik me niet zo druk, en hou hetgeen wat Cryo zegt als een eventuele mogelijkheid. tot die tijd vertrouw ik toch maar op hetgeen ik zelf hoor en zie en voel etc.
Cryofiel
13 jaar geleden
@ed, dan heb jij kennelijk meerdere ervaringen tegelijk. Die elkaar overigens kunnen beïnvloeden. Het zegt - sorry - nog steeds niets over het werkelijk aanwezig zijn van een gids. @eucalypje, ben jij dat, op je nieuwe avatarfoto?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
tja dat ligt er een beetje aan Cryo. het zit namelijk zo.....de hond die staat rechts, en ik sta links op de foto.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Okee ik dacht even andersom. Mooie foto, prachtmens om te zien:-) En wat een lief (?) beessie!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
thanx anne,
tja ik dacht al dat het verstandig was om er even bij te vermelden :O) over het mensje op de foto doe ik geen uitspraken (daar ben ik echt niet goed in)
en de hond, haha ze ziet er een beetje uit als een piranha, maar het is echt wel een lieverd hoor!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zag ik zo!! Prachtdier!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ssttttt bas, niet zo hard.
ze krijgt het hoog in die bolle kop van d'r hoor. :)
en weet je.....als je d'r ff op tijd wakker maakt, en niet vergeten om 'luid' te zeggen is ze nog waaks ook!
:OP
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Even soundchecken: 'wahoeff'?
(in hondentaal, kun je even een geluid produceren dat vrijwel zeker 120km ver draagt?)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kyra zegt "wrafff!!''
vrij vertaald; 'dit is voor een hond niet mogelijk op deze afstand meneer Bas'. oh, wat is ze beleeft he die Kyra van me?

Het beste antwoord

Lieve Annepanne, op een maandag gingen mijn zus en mijn nichtje, van 22 jaar, naar de dokter omdat ze wat klachten had en diezelfde middag hoorden we dat ze leukemie had. Mijn nichtje was zo ernstig ziek dat voor haar leven gevreesd werd en zij diezelfde week, op vrijdag, een chemokuur zou krijgen.
Twee jaar ervoor was mijn vader overleden op 2 februari. Op de vrijdag dat mijn nichtje in het ziekenhuis in Nijmegen de chemokuur zou krijgen was ik bij mijn moeder in Apeldoorn. Terwijl ik daar aan tafel zat zag ik mijn vader. Hij stond duidelijk ergens op te wachten met een geduldig en vriendelijke glimlach. Even later zag ik mijn nichtje aankomen lopen. Ze zag er verward uit en liep rechtstreeks naar mijn vader toe die haar liefdevol opving.
Ik keek op de klok in mijn moeders huiskamer. Na ongeveer een half uur belde mijn zus mij op vanuit het ziekenhuis. Ze hoefde niets te zeggen, ik wist dat mijn nichtje was overgegaan. Ik kon mijn zus vertellen hoe laat
ze was overgegaan, en zij bevestigde dat. En ik kon vertellen dat onze vader op haar dochter had gewacht om haar op te vangen.
Dit gebeurde trouwens op exact dezelfde datum als mijn vader was overleden, 2 februari, maar dan 2 jaar later.
Dus ja, Annepanne, het kan zijn dat de overledene opgevangen wordt door familie. Als er geen familie is zullen er altijd andere entiteiten, bijvoorbeeld engelen, vanuit het licht zijn om de overledene op te halen, als die zelf wil.
Degene die achterblijft kan het gevoel hebben dat de energie verloren gaat van hem die ze zo lief heeft. Maar energie kan niet verloren gaan, hooguit van vorm veranderen. Voor degene die overgegaan is wordt het lastiger om door te gaan op zijn/haar weg in de andere sfeer wanneer nabestaande zoveel verdriet hebben dat zij hem terug willen. Ze komen natuurlijk niet in een vagevuur, ze zouden gewoon graag willen dat hun geliefden, die zij tijdelijk moesten achterlaten, ook weer konden genieten van het leven. Ook al mis je degene enorm die overgegaan is, je zou het hem wat makkelijker kunnen maken door hem goede reis en tot gauw toe te wensen. Dan zal je misschien ook zijn aanwezigheid af en toe kunnen ervaren als hij even komt kijken hoe het met je is.
Lieve groet, Kristal.
Kristal
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
pfffffffff...... wat een enorm enerverende en mooie ervaring Kristal. De rillingen lopen me over het lijf.
+ voor het delen ervan met ons!
Kristal
13 jaar geleden
Lieve Wendy, zulke ervaringen zijn het zo waard om te delen :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
oef.... kippenvel!!! wat bijzonder.
een hele respectvolle +,
wát een ervaring zeg!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb er een brok van in mijn keel, ik vind het echt bijzonder en wondermooi hoe je dat vertelt. Dikke plus!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In een notendop een bijzonder verhaal. Wat je dat mooi verwoord, Kristal!! Ben er net als je andere antwoorden en reacties stil van en zie veel herkenning. Wat je noemde over verdriet, zo denk ik er precies ook over. Met verdriet laat je niet los. Het is natuurlijk logisch en laat de boel maar eens flink stromen, maar als het je emoties heeft geklaard is het zaak met zeer veel positieve intenties aan een overledene te denken. Zo heb ik dat ontvangen van de Tibetaanse leer en dat werkt voor mij goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een hele mooie ervaring. Het is jouw persoonlijke ervaring, en het zal je troosten.
Ik bedoel dat je je in dit leven niet te veel moet focussen op de zoektocht naar gidsen. Het leven wordt geleefd en moet worden geleefd. En jouw ervaring ben je in feite zelf. Alles wat je droomt of denkt, komt uit jou voort. Je hield veel van je vader, die een liefdevolle persoon was, En je hield ook veel van je nichtje en houdt van je zus. Dat is mijn ""verklaring"" daarmee niets af willen doen aan jouw bijzondere verhaal.
Annepanne mag hopen dat zij ook zulke liefhebbende mensen om zich heen heeft. Die zullen haar helpen om te rouwen, als zich dat voordoet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die heb ik zeker, dank je wel Ineke!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
We moeten maar eens een Kristal fan-site oprichten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat moet en kan ik hier nog aan toe voegen.
+
Kristal
13 jaar geleden
Ja, jullie begrijpen wel, dit is één van de ervaringen die mij innerlijk veranderde. En mij niet alleen. De ceremonie rond de begrafenis was van zo'n intensiteit, zo ontroerend, met zoveel licht en liefde, dat het ook voor veel andere, jonge en oudere mensen, een innerlijke groei teweegbracht.
Dit is wat we aan haar graf zongen: Licht en liefdevol
is zij opnieuw gestart.
Samen dragen wij haar op handen
en in ons hart.. Iedereen zong, stond hand in hand,
en mijn zus zong mee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wauw Kristal...
dát is loslaten, zo heftig en intens, maar zo bijzonder!!
dank je wel dat je zo'n intiem en mooi moment wil delen. ik moet meteen denken aan de handje van 1 van mijn kinderen.
in mijn ene hand het handvat van de kist van mijn vader toen we hem naar het crematorium brachten, en ineens voelde ik in mijn andere hand het kleine handje van mijn 1 van mijn kids dat mijn hand vastpakte.
wát een mega contrast, en wát ongelofelijk veel power gaf dit kleine handje mij. we keken elkaar heel even aan. ze zei niets, maar glimlachte naar me en ik gaf haar een knipoog terug. vol trots en met een goed gevoel heb ik de kist naar de auto gedragen, mijn vader aan mij ene zijde, en mijn kleine meid aan mijn andere zijde.
wat een kracht kan een hand(je) geven, ook als het een geringe afmeting heeft.
Kristal
13 jaar geleden
...ach Eucje, ik zie het voor me... wat ontroerend, en práchtig.
Dat gevoel, die kracht, dat vergeet je nooit meer he.
Dat zijn van die onverwachte ervaringen...
dat zijn geschenken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee, dat vergeet ik never nooit niet meer!
het is idd een geschenk, het geeft me nu nog steeds kracht. en allemaal door dat ene kleine handje......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
echt machtig mooi! rondom het overlijden van mijn zus heb ik ook wat bijzondere dingen meegemaakt, maar niet haarzelf gezien. zoals een roos drie drie weken vers bleef in een vaasje bovenop een schoorsteen van een brandende haard... een roos uit haar begrafenisstuk... een roos houdt normaal hooguit een week en zeker boven zon warmtehaard nietlang...
Kristal
13 jaar geleden
ja Forallweknow, dat is ook weer zoiets...
wat mooi he...
prachtig...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat een schitterende voorbeelden komen hier los..!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De derde dag dat mijn zus lag opgebaard was er kleur op haar wangen, en leek het of zij sliep. er liep een traan uit haar rechteroog. van het biedemeyerboeket met witte bloemen, waren de rozen 5 cm gegroeid in de dagen dat zij opgebaard lag. Ik weet niet of dat wetenschappelijk te verklaren is, maar ik vond het wel bijzonder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wetenschappelijk te verklaren of niet.....
bij dit soort dingen heeft het (juist?) géén toegevoegde waarde om iets te kunnen verklaren. het zijn wederom waardevolle herinneringen om te koesteren. toen bij mijn vader de auto open stond voor het crematorium (we konden er bijna naar binnen) stond mijn meisje te kijken naar de kist. er viel een roos af voor haar voeten. ze wou het pakken maar de uitvaartverzorger haalde het net voor haar weg, er viel nog een roos af weer voor haar voeten. dit keer was het wel bingo. 'opa wil je een roos geven schatje, 1e ging niet goed, maar nu heb je hem'
op de vaas kon de roos niet meer. ze heeft hem de rest van de dag iets te stevig vastgehouden.
het boeket van mijn vader had allerlei bonte knal kleuren want hier hield hij zo van. enkele rozen hier en daar in het bloemstuk waren wit, maar de 2 rozen die eraf vielen waren beiden wit. te verklaren? voor mij wel :))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wil je delen warom wit?
Kristal
13 jaar geleden
Forallweknow, ja, dat is zéker bijzonder. Eucje, wat fijn voor jou meisje dat ze jou als mamma heeft, jij begrijpt wat er gebeurt op zo'n moment.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dank je wel Kristal, ik probeer het naar mijn kinderen toe begrijpbaar te maken. en och, ze waren zo stoer die dag, ik ben zo trots op ze! de betekenis van de witte roos heb ik net opgezocht (big smile bedankje naar mijn paps)
die pa, ik had het eigenlijk al kunnen weten
mooier kan het toch gewoon niet? :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat een mooie ervaringen allemaal, wat bijzonder.. Het hoeft niet eens te verklaren te zijn, voor ons betekent het genoeg.. Op de begrafenis van papa zou ik een toespraak houden. Nu, ik ben bekend met chronische hyperventilatie. Daardoor struikel ik soms nog wel eens over mijn woorden, omdat ik adem tekort kom. Maar op het moment dat ik naar voren liep om mijn toespraak te houden, was het net of pa mij influisterde: de woorden goed scheiden en pauze nemen. Het is jouw moment.
Opeens voelde ik een warmte om me heen, net of hij met zijn hoofd op mijn schouder leunde, wat hij altijd deed als hij aandachtig naar me luisterde. Ik voelde kippenvel, maar ook een arm om me heen, wat ook iets is wat hij altijd deed.
Alle angst viel weg. De kerk was voor mijn gevoel leeg. De zon scheen door het glas in lood heen en ik voelde me vrij. In gedachten zag ik pa op de voorste rij zitten, zonder iemand erbij. Hij knikte en lachte en zei me dat ik mocht spreken. Ik begon met mijn toespraak en ik heb nog nooit zo rustig geademd als toen. Alle stress viel weg. Alle verdriet. Het was alleen nog hij en ik. Het was of de hemel open was die dag en hij op de trap zat te luisteren naar mijn verhaal over hem. Ik was niet verdrietig op dat moment, maar het was goed. Ik heb de hele toespraak gelachen en daarna gaf ik een kus op zijn kist en fluisterde ik hem "Toppertje" toe. Dat moment vergeet ik nooit meer... zo mooi...
Kristal
13 jaar geleden
ik ben er stil van Annepanne...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben ook regelmatig stil van jouw bijzondere verhalen, Kristal... zo puur...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tsja Anne, dat heb je met pure Kristalletjes ;-)))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Annepanne, flink dat je de moed had het ons te vertellen, wat een wondermooi verhaal!!
Zo herkenbaar dat gevoel dat je had en de warmte er om heen en vooral de intense innerlijke rust, telkens weer kom ik dit in verhalen tegen, niet te verklaren, wel heel echt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat vreselijk moedig van je om er toch te gaan staan wetende dat je over je woorden kan struikelen. dank je wel voor je bijzonder mooie verhaal en het delen van je ervaring. ik hoor hier 2 lieve toppertjes! :O) het is 'opvallend' dat er meer zijn die de rust ervaren, het gevoel dat het okay is, de rest even tijdelijk niet lijkt te bestaan, de kleine details die je opneemt, het gevoel van troost, dat het goed is zo, maar vooral de rust die over je komt en het intense ervan..... ('toeval' my @ss!! diegene die het hebben ervaren weten dat het hier niets mee te maken heeft. excuus voor mijn Engelse uitspraak)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
echt mooi dit
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
shoot, ging voorbij aan de je vraag, of ik wil delen waarom wit (vallende roosjes voor de kleine lady hier :) Bloem Betekenis Kleur Wit
De bloemenkleur wit staat voor puurheid, zuiverheid, reinheid, eenvoud, frisheid, geboorte, helderheid, licht, stilte en kalmte, onschuld, waarheid, naturel, volmaaktheid en vroomheid, onschuldige liefde
(vertrouw me) spirituele liefde en puurheid, onschuldigheid en charme, trouwwit toont gelukkige liefde. bij deze:)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook al zijn alle andere antwoorden heel erg goed, dit antwoord spreekt mij gevoelsmatig net even het meest aan...

Andere antwoorden (10)

Er kan op geen enkele wetenschappelijke methode aangetoond worden dat er dergelijke gidsen bestaan. Daarom berust iedere invulling van een dergelijke gedachte op speculatie. Maar iedereen kan hier natuurlijk wel in geloven, want voor geloof is geen bewijs nodig. Maar dan kun je m.i. ook wel gaan geloven in kabouters, elfen en feeën of zelfs in koekiemonsters.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
klopt als een bus, alles kan. wie weet als koekiemonster uit de tijd is zien we hem ook verschijnen, net als mensen erin geloven van elvis nu zich nu en dan laat zien. alles is mogelijk, je kan het zo gek niet bedenken!!
maar het wil daarmee niet zeggen dat alles onzin is. aangezien het om persoonlijke belevingen, gevoelens en opvattingen gaat dus ik ben persoonlijk wat voorzichtiger in mijn uitspraken en vergelijkingen. ieder zijn eigen bewijs....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je iemand uit de middeleeuwen zou zijn en ik zou jou vertellen dat we in de toekomst in voertuigen rondbewegen en met apparaatjes contact met elkaar hebben, zou jou reactie dan niet veel anders klinken als deze nu hier, hanson? Het aannemen dat is 'niet' is, is ook geloven (in verband met je "Daarom" stelling). Lees ook 's de vele antwoorden en reacties die de laatste tijd geplaatst zijn over dit onderwerp. Kom dan terug om aan een opbouwende discussie deel te nemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wacht maar Bas, later als ik groot ben word ik kabouter, en ga dan een partij lopen spoken zeg ! trouwens, de feeën he, die kunnen helemaal niet vliegen ontdekte ik vandaag. wist jij dat?
ze zitten in een trailer joh! alleen de man die ze vervoerde kan niet zo goed schrijven.... feevervoer met een 'F' wat dom he?!!! @hanson,
even voor de duidelijkheid hoor, hier geloof ik niet echt in.....ssssttt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ooooh!!!! Dat doet ze wél, hoor, wélles!! :D
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
HAHAHA spelbreker!!!!
thanx hoor bas.... zo bouw ik nooit aan een 'normaal' imago natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ach dan wil je toch ook niet, beetje boven het maaiveld steken maakt de wereld een stuk leuker...
Ik wou altijd al een koekiemonster zijn, weet je, ik wacht niet.... ik begin er nu al mee!!!! (crunch, crunch, crunch... hammmm) :o)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ZIE JE NOU??? er is WELLES meer dan wat we kunnen bevatten!!!
steeds als ik denk dat ik echt gek word komt er iemand op mijn pad! dan blijk ik nog niet halverwege gekte te zijn. geweldig!!!
dank je wel voor je aanwezigheid hier Bas, ik kan je niet genoeg bedanken!! :OP eet smakelijk!! (ik lig echt in een deuk hier...!!!!) :))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ER is 1 ding waar ik stellig in geloof jongens en dat is dat jullie knettergek zijn :-) Prachtig!
Kristal
13 jaar geleden
...stelletje malloten... ;-))))
Lekker hoor !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
betrek mij er niet bij wil je!!! gaan jullie nu ook al alles over 1 kam scheren? ohhhh, wat een tegenvaller zeg!!!
:-P bas, wat ben je stil.
ik begin me zorgen te maken. je hebt je toch niet verslikt in een koekje he... :O(
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Knettergek....malloten.... HOEZO RESPECTVOL??????????
Vind je het gek dat Bas stil is?
Die zit met open mond vol koek verbijsterd niet in staat te zijn om de zaak geestelijk in het hier en nu te verteren!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
HAHAHAHA, dat zal het zijn idd Wendy!!!
zie het helemaal voor me hihi. arme Bas !!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee hoor, ik kon niet meer bij de computer komen, lag kermend op de grond.... te veel koekjes gegeten (burps).... oh - pardon :D
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat een sterk antwoord! +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En een sterk verhaal :-p
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jammer van die reacties dan... :P
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
:) (BIG smile!) ik zeg niets!!!!!
Als er over gidsen wordt gesproken, kan je het beste op een overdrachtelijke (figuurlijke) manier verstaan. Nabestaanden hopen dat de overledene nog ergens terecht komt. Op een goede plaats.
En daarheen wordt begeleid.

Maar verder is het niet verstandig om aan gidsen in de letterlijke betekenis te geloven.
Wij leven hier op aarde en what you see is what you get.

Als geloof ik wel in God. En Jezus als de bijzondere mens die ons een goede manier van leven heeft voorgeleefd, en voorgezegd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
What you see is what you get én ik geloof in God vind ik tegenstrijdig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat wou ik ook net zeggen, erg tegenstrijdig.
Ik geloof absoluut niet in God. Maar wel in gidsen. Intuïtief voel je hun aanwezigheid en kun je zelfs communiceren met ze. Meestal zijn het juist geen familieleden maar volkomen vreemden.
Dat ik niet religieus ben wil niet zeggen dat ik niet spiritueel ben. Het zijn echt twee verschillende dingen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gidsen, engelen, geesten, overledenen.... ieder heeft zijn opvatting en definitie voor deze woorden dus ik noem het maar even 'iets' voor het gemak :)

als je 'iets' ziet naar je overlijden weet je dat het bestaat, alleen is het niet te bewijzen (bijna dood ervaringen zijn er bv genoeg, maar het kan ook komen door de narcose volgens anderen)

sommigen zien 'iets' als een engel (helder wit) dit kan een engel van god zijn als je geloofd, maar ook een engel van de vrede, het is maar net welke naam je eraan wil geven.
anderen zien het duidelijk als een duidelijk familie lid die hun komt begeleiden.

sommigen geloven dat 'iets' hun dood nog niet heeft geaccepteerd en in de wereld van de levenden kan bevinden (klopgeesten, spookverschijningen) maar anderen (ik zei de gek) geloven dat 'iets' zich kan tonen in een droom of een ander teken of gevoel kan geven waardoor je kan denken dat het na de dood nog niet op zal houden. dit wil niet zeggen dat het waar is, het zegt wat over mijn ervaring en de gedachte die ik hieraan koppel. voor mij persoonlijk is het dus wel waar.

wat ik wel heel raar vind. vlak voor mijn vader overleed had hij een pak gekocht. tegen mijn stiefmoeder had hij gezegd 'mijn vader (mijn opa dus, al dik 30 jaar geleden overleden) zegt mij dat ik dit pak op een begrafenis zal gaan dragen. deze opmerking is afgekapt, het was te raar en te eng.
maar idd. een paar maand later had hij dit pak aan helaas. we dit pak gekozen voor zijn eigen uitvaart.

je kan zeggen dat het niet kan, je kan zeggen dat het wel kan. je kan het onzin vinden, stom toeval, of een teken van 'iets'......
ik maak me er niet zo druk om hoe ik het moet noemen. feit blijft, mijn pa wist iets wat hij niet had kunnen weten en wat niet met welke zekerheid dan ook te verklaren is :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kristal
13 jaar geleden
ja Eucje, voorbeelden te over, en voor degene die het meemaakt is het vaak indrukwekkend.
Lieve + van mij
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Indrukwekkend en mooi. En zo ontzettend veel mensen hebben dit soort voorbeelden/ervaringen. +!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@kristal, dank je wel :)
heb nog meer voorbeelden van niet te verklaarbare dingen, of juist wel te verklaarbare dingen hoor.
maar word dan meteen in een bepaald kadertje gedrukt en mijn verstandelijk vermogen keldert waarschijnlijk met ettelijke IQ' en natuurlijk de bekende vraagtekens bij mijn vermogen om waar te nemen/blind te staren op iets of mijn geestelijke gezondheid hihi :)
beschrijf het dus lekker algemeen voor zover het kan, maar het veranderd echt niets aan mijn idee erover als iemand hier een benaming aan wil geven. @wendy
ik vind het ook indrukwekkend en mooi (los van de situatie gezien natuurlijk) en daarom ook heel bijzonder!! :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wauw, geen toeval meer denk ik... Mensen kunnen hun overlijden dus echt voelen aankomen... Mooi verhaal Eucaatje.. echt.. ben er stil van. Ik heb ook zoiets meegemaakt: 9 jaar geleden overleed mijn oma. De avond van tevoren ging ik naar haar toe, niet wetende dat ik afscheid zou nemen. Ze had een tumor op de lever en was verder ernstig afgezwakt. Ze lag al een week bij opa op een bed van de thuiszorg in de woonkamer. Ze zei al niets meer, want daar had ze de kracht niet meer voor.
Oma en ik hadden net als pa en ik een speciale band.. Toen ik bij haar kwam aaide ik oma over haar bol en zei ik zachtjes: lieve oma, waar je ook bent, ik zal altijd van je houden.
Opeens opende ze haar ogen en kneep ze stevig in mijn hand die eerst o,zo slap en levenloos leek. Ze zei "pop" tegen me. Dat was haar koosnaampje voor mij. Daarna sloot ze met een glimlach haar ogen weer en viel ze in slaap. Na dit gezegd te hebben, heeft ze tegen niemand meer wat gezegd.
Die avond toen ik weer thuis was, bad ik tot God. Ik vroeg hem of hij oma wilde komen ophalen, omdat ik niet meer kon aanzien dat ze zo moest lijden. Dat was om kwart over 2 's nachts.
De volgende ochtend kwam pa mij vertellen dat oma overleden was, om 10 voor half 3 's nachts, vijf minuten na mijn gebed. Toeval of niet, voor mijn gevoel was mijn gebed verhoord... :-) Die ervaring zal ik dan ook nooit, maar dan ook nooit meer vergeten...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat lief en bijzonder! je zal het nooit vergeten, en niemand zal dit je ooit afpakken. het gaat om jou gevoel hierbij annepanne, jou bijzondere boodschap aan je oma, en jou bijzondere moment en ervaring met je oma en je gebed hierna.
of anderen het nu onzin, toeval, zweverig of logisch vinden, who cares!!!
het veranderd geen hol aan je idee, gevoel en ervaring die jij zo koestert. :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi voorbeeld Euca! Uit het leven gegrepen, écht. Dank je voor het delen hier! Prachtig en ontroerend is ook jouw ervaring Annepanne! X voor beiden!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo mooi, bijzonder en persoonlijk hè Anne!!! Lief dat je dat wilde delen, dank je wel!
Je hebt helemaal gelijk vind ik Euca: dit is wat je meemaakt en ervaart: wat en hoe wie dan ook erover denkt.
Kristal
13 jaar geleden
Prachtig Annepanne, zulke ervaringen zijn zo waardevol he, dat zijn schatten voor het hart. Wat fijn dat jij en Eucje het vertellen. Liefs voor jullie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo zijn er duizenden verhalen van bijzondere gebeurtenissen, we kunnen er niet meer omheen.
Het te delen met anderen maakt de zwakke sterker.
bedankt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
geen dank voor het delen van mijn verhaal hoor. ben blij dat het niet afgedaan word als onzin, dus dan deel ik het graag, het doet me goed dat het zo gewaardeerd word door jullie hier, dank jullie wel!!
hiervoor een verdiende -KNUFFFFF- voor jullie! :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik sluit me hier volledig bij aan als zwakkere :-) Dikke knufffffffff
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
-shock-!!! anne?????
niks zwakker, je bent sterker juist! kijk eens naar je verhaal!!!! lees, voel, ervaar, koester en hou het vast....voor altijd!! zwakker...pfffff!
grapjas :OP
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
:-p Okee ik klop even af Eucalypje. Was gewoon een reactie op wad Ed zei, het delen van je verhaal met anderen maakt de zwakkere sterker. En ik voel me erg gesterkt dankzij jullie. (Maar toch voel ik me niet echt sterk als persoon, maar vooral moe en uitgeput) Oma leeft door in mij, en ik zal de ervaring en de herinnering koesteren. Heb ik altijd al gedaan. Dat is t mooie van herinneringen... Het zijn net kadootjes die je keer op keer mag openmaken, die je verrassen en blij maken en de lol is er nooit van af hoe vaak je ook terug denkt aan de herinnering.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
niet te hard kloppen anne, dan hebben we hier weer wat op te helderen naar bepaalde mensen op GV
:)) maar ik snap wat je bedoeld hoor, iedereen is weleens moe en uitgeput (zegt Burn out Bep hier....) maar toch heeft het naar mijn idee niets maken met je innerlijke kracht. en juist dát zorgt ervoor dat je niet bij de pakken neer gaat zitten en de draad weer op kan pakken.
ons lijf kan moe zijn, maar onze 'geest' hoeft zich hier niet bij aan te sluiten gelukkig, en daar kunnen onze ervaringen een heel stuk bij helpen :)
waar staat eigenlijk dat er wat mis is met even tijd voor jezelf te nemen en een pauze in te lassen door aan je vermoeidheid toe te geven? we zijn nog steeds geen robotjes (gelukkig maar!!!!)
:)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En zo is het maar net. Ik worstel en kom boven! Ik geef niet op!!!! Dat is wel weer mijn power denk ik, de kracht hervinden om er zelf wat van te maken. Anders heb je niets. dank je dr. BBBep!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hihi, geen dank, Powerrrrrrrr Anne!!! :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
pssstt.... annepanne.
ik hoorde vandaag een liedje en moest aan jou denken. (ivm het loslaten waar je het over had op GV) sorry maar ik 'moet' het even met je delen. ik weet niet of je het kent, maar deze is voor jou en je bijzondere paps....
http://www.youtube.com/watch?v=GtM6s1Dj000
Nergens staat er in mijn Bijbel iets over gidsen. Wel dat in een gelijkenis de arme Lazarus werd gedragen door engelen in Abrams schoot. De Bijbelse christen geloofd dat hij of zij uit pure genade eeuwig goed af zijn met een leven met en bij God in een volkomen leven, zonder zonden en dus ook zonder wonden. Volmaakt gelukkig en eeuwig bij onze God. God neemt ons op in Zijn heerlijkheid. De andere zijde is dat mensen verloren gaan omdat ze niet geloofde in Jezus de gegeven Zoon van God, die in onze plaats onze zonden weg wilde dragen en onze straf op Zich nam en zo ons verloste uit onze verlorenheid. God zelf zorgt er voor dat een ieder op de plaats komt, die hij of zij zelf wilde, door wel of niet in Jezus de Zaligmaker van zondaren te geloven. Er bestaat geen vagevuur, er zijn geen gidsen, God staat er voor in dat al Zijn kinderen eeuwig goed thuiskomen bij Hem.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De Bijbel geeft hier antwoord op dat er engelen (lees goede geesten) zijn die de gelovige begeleiden naar het hiernamaals.
Het boekje van Sadhoe Singh ( een bekeerde Indier ) beschrijft visioenen over de hemel en het hiernamaals met soms familieleden die wachten.
Hij beschrijft een God van liefde die eigenlijk niemand verloren wil laten gaan, maar door zonde kan men de hemel en het licht daar niet verdragen en vlucht men in de afgrond. De Here Jezus aannemen en Zijn bloed reinigt ons van alle zonden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Al weer jaren geleden was ik al weken lang ziek en werd een beetje wanhopig er van, ziekte van Croon of darmkanker was niet ondenkbaar, dus maak je je veel zorgen.
Tot ik op een dag, s 'avonds voor ik ging slapen aan gene zijde vroeg om genezing.
Direct was er een visioen en zag 3 witte gestaltes ( dokters) met elkaar overleggen wat ze met me gingen doen, een van hen keek even naar me en ik zag hem knikken.
Toen waren ze weg, maar een andere gestalte kwam in beeld, hij kwam naar me toe,en vertelde dat ik geholpen zou worden, dat hij mijn gids was en Martin heette ,die zelfde week was ik beter.
Sinds die tijd, heb ik dagelijks contact met Martin, ik kan hem dingen vragen en krijg direct antwoorden.
Hij vertelde me, dat gidsen dierbaren van ons zijn
, maar dan uit een vorig leven.
Een gids krijg je al voor je geboorte, zelfs voor de conceptie en blijft bij je tot aan je dood.
Zijn vaste plaats is rechts schuin achter je, soms voel je hem als een warmte aan rechter bovenarm of wang.
Martin helpt me vaak bij het beantwoorden van spirituele vragen hier op g.v. en mede door hem zijn er hier zeer bijzondere dingen gebeurd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Apart.. ik vind het mooi dat jij Martin hebt, ik voel dat niet zoals jij. Ik sta er wel voor open, maar aan de andere kant vind ik het ook wel een beetje eng. De dierbaren die je begeleiden zijn dus niet van dit leven, maar van het leven dat je hiervoor geleid hebt? Waarom is dat? En waarom is rechts de vaste plek? Ik voel soms juist even vaak links of achter mij een warme gloed, een energie. Maar goed, iedereen zal het wel anders ervaren. Bedankt voor je verhaal!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Annep. ieder mens heeft een gids, sommige twee, maar ook hebben de meeste mensen dierbare overledenen bij zich uit dit leven, heel vaak een oma ( lievelings oma) maar het kan ieder overleden dierbare van je zijn.
Hun vaste plaats is direct achter je, komt het meeste voor.Je gids is al bij je voor je geboren wordt, ja, zelfs voor de conceptie.
Het is een dierbare uit een van je vorige levens, jullie kennen elkaar dus, maar ons verstand is verduisterd, zodat je hem niet kan herkennen mocht je hem eens 'zien'.
maar voor de reis naar aarde, hebben jullie elkaar gesproken.
Er is geen enkele reden voor enige angst, het is je vriend, je beste vriend zelfs!
Hij is er voor jouw.
Kristal
13 jaar geleden
Fijn dat je dit verhaal vertelt Ed, nu begrijp ik meer over Martin en hoe je hem hebt ontmoet. Wat een mooie ervaring en wat fijn dat je energetisch genezen bent. En Annepanne, ben het met Ed eens, je gids is je allerbeste vriend(-in). Je gids staat letterlijk en figuurlijk achter je, en soms aait je gids je even over je bolletje :-) Stel je maar gewoon voor dat het net zo is als wanneer jouw aardse vriendje achter je staat, dan ben je toch ook niet bang (hoop ik ;-) )
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou als mijn aardse vriendje achter me staat moet hij maken dat hij weg komt anders doe ik hem wat :-p Maar ik vind het een mooi idee. Ik heb ergens heel erg het gevoel dat mijn oma over mij waakt, ik heb nooit vreselijk veel met oma gepraat toen ze nog leefde, maar toch hadden we zo'n enorm sterke band, niet in woorden uit te drukken, gevoelsmatig en in gedachten begrepen we elkaar gewoon. Nu heb ik vaak ook nog het gevoel dat ze er gewoon is. Ik zie haar gezicht dan niet altijd voor me, ik voel wel de warmte en de veiligheid die ik ook bij haar had toen ze nog leefde. Net of ik soms nog steeds 4 jaar oud ben en haar handje vasthoud.... :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je oma is nooit weg geweest.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Denk je? :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja annepanne, voor liefde en warmte en een duwtje in de goede richting heb je geen lijf nodig :) bij mijn vader vorig jaar stond ik aan de kist vorig jaar. ik keek naar hem, dacht aan hem had verdriet om dat verdraaide definitieve wat ik niet kon bevatten al stond ik er met mijn neus bovenop!! hoe duidelijk moet zijn vroeg ik me af. ik kon het niet bolwerken, niet rijmen in mijn hoofd. mijn gevoel lag beslist niet op 1 lijn met wat ik domweg kon zien. mijn gevoel was nog lang niet zo ver. en ineens werd ik rustig. het verdriet ebde weg in een paar seconden en maakte plaats voor rust en een heel goed gevoel. ik heb me nog nooit zo rustig gevoeld. ZOveel rust, ik stond er zelf van te kijken (ik met mijn HSP en ADD en zonder ritalin in mijn mik met al die drukte en emotie om me heen)
niet te bevatten, zo intens rustig en vredig dat er een glimlach op mijn gezicht kwam en de gedachte in me opkwam 'pap, je hebt gelijk, het is goed zo'.
dit gevoel is ook altijd gebleven. als ik aan die lieve ouwe van me denk die er zo stiekem tussenuit is geknepen voel ik rust, want ik wéét dat het goed is zo.
veel mensen vragen zich af hoe ik het zo snel kon verwerken, maar wat valt er dan nog te verwerken? verdriet is normaal maar ik verdrink er niet in. (de naam van mijn vader is trouwens ook Martin) anne als jij een bijzondere band hebt gehad met iemand kan dit buiten het stoffelijke lichaam omgaan. het is een gevoel, een emotie en bepaalde energie. overlijden veranderd hier niets aan, want alleen het stoffelijke vergaat.
net zoals de liefde die je in je hebt voor iemand. dit zit ook niet in 1 van je organen of in een andere stoffelijke weefsel opgaslagen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mijn beschermengel of hoe je het noemen wil heeft me mijn @ss gered (ik ben niet 1 van de meest oplettende personen) 1 keer was het een gevoel waar ik niet omheen kon (maar goed ook anders was ik hier niet meer) en 1 keer heb ik 'het' echt gehoord NAAST JE!!!!(was toen een jaar of 14 en totaal niet bezig met dingen die je niet kan zien) ik schrok en keek om zodat ik op het laatste nippertje de auto zag langsrazen waar ik nét onder wou lopen.
ik keek achterom om te bedanken, er was alleen niemand.
dus eng? nee echt niet! het is enger als je er alleen voor staat en nee het is niet wetenschappelijk te bewijzen of te herhalen (lijk me niet verstandig in dit geval) net zoals alle andere bijzondere en mooie verhalen hier. maar voor mij is het o zo duidelijk dat de wetenschap nog lang niet alles kan verklaren. tot die tijd draag ik het labeltje zweverig, raar, verkeerd, fout, niet reeel, verdwaald of gek. of wat een ander er dan ook op mag schrijven. ze gaan hun gang maar want hier hecht ik geen enkele waarde aan..... wél aan hele andere dingen :)
Kristal
13 jaar geleden
Eucje, je deed het al in een reactie op mijn antwoord, en nu doe je het weer.
Je ontroert me.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waarschijnlijk ga je met een excuus niet akkoord, dus geef ik jou bij deze een knuffel
:)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zit me net te bedenken wat anderen hierover denken.
op VG, dan zijn er mensen die zeggen. zo, kom hier in deze ruimte zitten. herhaal het allemaal eens wat er gaande is op GV.
al het begrip, de steun, de waardering, het herkenbare, het respect, het intense gevoel bij de verhalen en reacties, de ontroering, de opluchting, iemand wat moed en kracht geven.... dan gaan wij gaan het meten en als er niets van dit alle te meten is bestaat het niet. dit zijn dan enkel woorden naar elkaar. woorden naar mensen die je niet kent.
niets meer dan letters die een zin maken. wat jij voelt en ervaart, de brok in je keel, de glimlach als je wat bijzonders leest, dat bestaat gewoon niet want het is niet. anders hadden we het wel bewezen.
dus je haalt het in je hoofd, je ziet wat je zien, voelt wat je wilt voelen.....
ja, dáááhááágggg!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kom net uit mijn groente tuin en zie dat jullie nog lekker bezig zijn en haak weer even aan.
Sinds febr. 2009 zit ik nu op g.v.
na enkele weken van inwerken en het vinden van de letters op mijn toetsenbord, want alles was nieuw voor me, kreeg ik contact met een hier bekende g.v.er.
Doordat ik nogal geisoleert in mijn kleine zeeuwse wereldje zit, zag ik ineens de wereld voor me open gaan en ontmoette hier op g.v. gelijkdenkende waarvan sommige veel verder waren in het spirituele dan ik, als een spons nam ik zoveel mogelijk informatie op en dacht toen nog, dat alle aan mij gestelde vragen, goed bedoelt waren.
Toen kwam de eerste botsing!
Paranormale zaken was een product van je hersenen, volkomen normaal en prima uit te leggen, dus ik hoefde niet verder meer te zoeken, alleen maar de tientallen links te lezen die ik in antwoorden tegen kwam.
Er ontstonden al heel snel voor en tegenstanders van paranormale zaken en het modder gooien begon.
Een ingreep van de moderators, moesten de oververhitte gemoederen afkoelen.
Maar al spoedig kwamen de kemphanen elkaar weer tegen en begon het spelletje opnieuw.
In vertrouwen dat het nog wel goed zou komen, kwam ik met voorbeelden, helaas werd daar driftig op ingehakt en de rel werd alleen maar groter.
De een na de andere g.v.er die spititueel bezig was, werd weggepest door beledigende, vernederende reacties, ook hun hadden de zelfde fout gemaakt door in vertrouwen persoonlijke ervaringen hier te vertellen.
Het ging als volgt, na het vertellen van een persoonlijk verhaal, kwamen heel vriendelijke vragen, die sterk de indruk gaven, echte interesse te hebben in de ervaringen van de persoon zelf, na wat reacties over en weer, werde er steeds meer persoonlijke ervaringen verteld.
Dan ging het fout en werd alles zonder pardon naar de fabeltjes wereld verwezen, er werden psychiaters aangeraden enz, enz,
Diep geschokt gingen velen nog in verweer, maar dat gaf alleen maar meer weerstand en opnieuw kwam het modder gooien.
Nog steeds willen sommig 'wetenschappers onder ons' alles maar telkens opnieuw verklaren, dat alles tussen de oren zit, totaal geen idee hoe bepaalde ervaringen voelen. Zie vervolg:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Na alle zeer bijzonder persoonlijke verhalen en ervaringen, groeit alleen maar de weerstand en het onvermogen elkaar te begrijpen.
na iedere Paranormale vraag en antwoorden, komt er een nieuw golf van wetenschappelijk uitleg over ons heen, soms heel vriendelijk, soms heel kleinerend, zelfs beledigend.
En waag het niet er iets van te zeggen, dan zijn ze beledigd, niet begrepen, niet voor vol aangezien, want ze hebben het al zo vaak uitgelegd en wij willen maar niet luisteren!
Maar konden ze ook maar 1 min. kunnen voelen, wat sommige van ons soms voelen, ze hebben totaal geen idee.
Een nieuw insteek in deze discussie, is er niet van uit gaan wat het niet is, maar dat los te laten en met elkaar kijken wat het dan misschien wel is!
Kijk hoeveel verschillende ervaringen op elkaar lijken!
Echte wetenschap is verder kijken dan de al bestaande verklaringen. Als ik met een nieuw, of al eerder verteld voorbeeld kom, en het past niet in de bestaande wetenschappelijke verklaringen, wordt er gezegd, ja maar er is ook geen vooronderzoek geweest, geen neutrale personen die het konden waarnemen, geen afspraken vooraf om het te kunnen controleren, geen onafhankelijk proef,
Maar dat komt goed, we zullen een proef gaan organiseren, om bij voorbaat, alle invloed van toeval uit te sluiten. Het is net zo iets, dat je met tien wetenschappers een week bezig bent met het opzetten van een belangrijke proef, allerlei apparaten staan klaar, ieder toeval wordt zoveel mogelijk uitgesloten.
Als iedereen dan klaar staat, moet de bliksem in de kerktoren in slaan om precies om 2 uur in de middag en op de woensdag.
Maar de bliksem slaat inderdaad wel eens in de kerktoren, maar niet op afspraak!!
Zo willen de 'wetenschappers'een proef nemen met het paranormale.
Op afspraak!!
Dus is er niets te bewijzen, dus bestaat het niet.
En dan lees ik hier jullie verhalen en voel de emotie.
Krijg er soms beelden bij en voel een tintelende energie door mijn lijf gaan.
Ach en dan denk ik, laat ze maar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
daarom, ik hoef hier niemand iets te bewijzen, en ik wil hier niemand iets te bewijzen. ik verwacht ook niet dat mensen geloven wat ik denk en zeg.
meningen kan je altijd delen, maar niet iedereen kan dit zonder persoonlijk te worden of het persoonlijk op te vatten of het respect te verliezen.
het ligt ook heel dicht bij elkaar. en daarom denk ik .... kom maar op met je label, er is nog wel een plekje hoor tussen al het andere. plak het maar op, doe wat je niet laten kan en schrijf het er desnoods nog iets bij als je gefrustreerd bent. ik vind het best, ik kan me hier ook echt niet een boos over maken of aan ergeren. want ook dit label is een persoonlijke mening, ik hecht hier geen waarde aan, het veranderd niets aan mij als mens, en al helemaal niet aan de ervaringen die ik heb, op welk gebied dan ook. het enige wat ze willen testen en bewijzen is een persoonlijk gevoel van iemand. kansloos!
je loopt met een meetlat de temperatuur te meten, met een maatbeker de afstanden in meters. gek he dat je geen bewijs vind??
ach ze doen hun best maar. dus geloven wij alles wat er niet is, van kabouters tot reuzen, van duivels tot goden en alles hiertussen, verzonnen en opgedrongen door anderen of niet.
het tegendeel bewijzen is ook al onmogelijk dus ben je lekker snel in een hokje te plaatsen, met als bewijs de wetenschap achter je.
weet je, ik vind het sneu die kortzichtigheid en heel jammer, dus hoe harder ze gaan blèren, hoe meer medelij ik eigenlijk met ze krijg. ik maak me echt alleen druk om dingen die voor mij persoonlijk van belang zijn. op die manier kan iemand die een andere kijk op de dingen heeft je nooit kwetsen. met andere woorden..... 'loat goan' !!! :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Here Jezus ik ben even weg en de dames en heer zitten weer te kleppen. Eerst maar eens even lezen hoor voor ik verder reageer. Ook al zullen de meesten wel ouder zijn dan ik, ik hou jullie haast niet meer bij :-p
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
:) kom maar op maar op met je inhaalslag!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Ed: Deze zin van jou "Een nieuw insteek in deze discussie, is er niet van uit gaan wat het niet is, maar dat los te laten en met elkaar kijken wat het dan misschien wel is!"
Wat bedoel je precies?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tot nog toe wordt ieder bestaan van paranormale zaken, ontkend en uitgelegd waarom het niet bestaat en welke wetenschappelijke verklaringen er zijn.
Als je dat uitgangspunt kan loslaten, ( wetenschappelijke uitleg) maar met elkaar kijkt wat vanuit het gebeurde, wat het dan zou kunnen wezen.
Voorbeeldje:
Ik krijg tijdens een sessie een naam binnen die erg belangrijk blijkt te zijn voor de aanwezige. Wetenschappelijk gezien, kan je gaan berekenen hoe groot de kans is de juiste naam te noemen, je kunt kijken naar cold reading, was het mogelijk de naam van te voren al te weten, kan kijken, heb je deze vrouw al eerder gesproken en ken je deze vrouw al langer, heb je onbewust ergens de naam gehoord enz Dus niet zeggen het is onmogelijk, maar zeggen, de naam is correct, hoe is dit mogelijk? .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar op de vraag "hoe is dit mogelijk": daar krijg je toch nooitneverever een antwoord op?
Dat is naar mijn idee nou juist het punt steeds: het valt niet te "bewijzen". Of bedoel je iets anders?
De strijd, zoals jij noemt, zal blijven bestaan, totdat er bewijzen zijn.
Het zou mooi zijn, als er geen strijd is..... en dat is een Utopia, trouwens niet alleen op dit gebied :-))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het doorkrijgen van exact de juiste naam, terwijl ik de naam zelf nog nooit van gehoord had, is voor mij een bewijs, maar voor velen andere niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoi Ed, ben je gelukkig met die gids ? of beheerst het je leven ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn gids is mijn beste maatje, hij is er als ik hem nodig heb.
Hoe kan je denken dat hij mijn leven zou beheersen?
Het blijft mijn leven, wat dan ook en het zijn mijn beslissingen, wat dan ook, maar zie het als een aanvulling, als ik het even niet meer weet.
Of bij zaken waar ik het niet kan weten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@wendy
helemaal mee eens. je zal van de ene vraag in de andere vraag komen.
waarom die naam, waarom weet ik die naam, is het van Martin, wie is Martin, wat doet Martin, waarom doet hij dat, hoe doet ie dat, waarom bij mij, wie was Martin. etc. (zijn maar voorbeeldjes) wetenschappelijke antwoorden krijg je never nooit, en daarom.... loat goan! (het scheelt zoveel!)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Ed: Dat is DUS het punt! Het is voor JOU een bewijs en voor anderen niet, dus who cares??? Snap je? Je spreekt jezelf tegen in mijn idee, maar ik hoor het graag als je het anders ziet. Ik reageer op 2 tekststukjes van je: Eerst schrijf je:
"En dan lees ik hier jullie verhalen en voel de emotie.
Krijg er soms beelden bij en voel een tintelende energie door mijn lijf gaan.
Ach en dan denk ik, laat ze maar." En dan ook: "Een nieuw insteek in deze discussie, is er niet van uit gaan wat het niet is, maar dat los te laten en met elkaar kijken wat het dan misschien wel is!" Dus bij 1: laat maar (niks bewijzen, ik weet voor mezelf hoe het in elkaar zit) en bij 2: bewijzen (wat is het wèl...).
Wat kunnen "die anderen" je dan schelen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wendy, even lezen wat je nu bedoelt hoor, ik hoop dat ik je begrijp:........... En dan lees ik hier jullie verhalen en voel de emotie.
Krijg er soms beelden bij en voel een tintelende energie door mijn lijf gaan.
Ach en dan denk ik, laat ze maar." daarmee bedoel ik, wij hebben onze eigen ervaringen, vaak heel heftig maar fijn, ook al roept de ander, het is allemaal suggestie. En dan het andere stukje:...... Een nieuw insteek in deze discussie, is er niet van uit gaan wat het niet is, maar dat los te laten en met elkaar kijken wat het dan misschien wel is!" Daarmee bedoel ik, als er dan toch een discussie moet zijn, doe het dan op een andere manier.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eucalypje :-) :-) Dikke knuffel... ik voel me erg verbonden met jou, want soortgelijke ervaring, dat er rust over je heen kwam en gelukzaligheid, heb ik net beschreven in de reactie op Kristal's verhaal hierboven... Verder denk ik dat veel van de mensen die niets te maken willen hebben met paranormale zaken (die eigenlijk heel normaal zijn), bang zijn voor het onbekende. Men is eigenlijk zo ingesteld dat hij of zij bevestiging krijgt. Eerst zien dan geloven, zeg maar.. Maar met ervaringen als wij hebben, kan je eigenlijk nooit echt zeker weten waar die vandaan komen, omdat er geen tastbaar bewijs voor is. En dat is wat mensen missen: bewijs. Men vindt het moeilijk om tevreden te zijn met "slechts" de overtuiging dat iets bestaat of dat iets wat je meegemaakt hebt in verband kan worden gebracht met iets bovennatuurlijks. Wetenschappers zijn er ook altijd op gebrand om bewijs te vinden. Ze willen altijd resultaat zien bij hun experimenten. Maar wat er voor of tijdens of na het leven gebeurd wat niet altijd te verklaren is, is een gevoel waar veel mensen voor weglopen. Dat begrijp ik ergens ook wel, ik vind het zelf soms ook eng om er (te) veel aan te denken, en soms zou je maar liever willen dat alles vanzelfsprekend was, opdat je er geen vragen bij zou hebben, vragen waar geen antwoorden op zijn. Maar voor mij en voor jullie is dit een belangrijk iets. Wij staan heel erg in contact met ons gevoel en met de ervaringen die we hebben. Die moeten we koesteren en we hoeven ons door niemand wijs te laten maken dat wat wij geloven en voelen flauwekul is, want dat laten zij zich ook niet aanpraten. Blijf bij jezelf. Liefs.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Yeps.... en dan bedoel ik dus: wat is dan die andere manier?
"Hoe kunnen we kijken, wat HET (-al die ervaringen die iedereen zo mooi beschreven heeft-) dan misschien wel is."
Daar komen we dus niet uit. Op geen enkele manier.
Er is niet een DE waarheid, niet van de voor-, midden-, of tegenstanders. Wat we wel kunnen, is mekaar respectvol benaderen, zodat een herhaling van zetten (die je hebt verteld over het verleden op GV) dus niet meer voorkomt.
Bedoelde je dat met een andere manier van discussie?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn bovenstaande verhaal was voor Ed ;-))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ AnneP en Euca: ook al deel ik mijn ervaringen niet op GV, ik herken enorm veel in die van jullie en anderen.
Super, dat jullie ze hier willen vertellen.
De "bewijsvraag" zal er wel altijd blijven, maar wie weet maken we het nog mee voor ons overgaan, dat alles helder en duidelijk bewezen wordt. Zou tóch wel mooi zijn!! ;-)
Jullie zijn allemaal kanjertjes!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik was bijna 3 maanden niet op GV ivm met prive-omstandigheden. tussendoor afentoe nog wel even gelezen, maar een discussie als deze heb ik al even niet meer gezien. De toestanden zoals Ed die beschrijft heb ik in alle hevigheid meegemaakt. Na het vertellen van een aantal indrukwekkende ervaringen, werd ik ook in de "pan gehakt" en niet al te positief benaderd, zoals Ed beschrijft.
Inmiddels kan ik er prima mee dealen, maar "de wetenschappers" onder de GVers hebben het me niet makkelijk gemaakt.
Er is zo'n heftige behoefte van sommige medeGVers om deze ervaringen met de grond gelijk te maken, dat het bijna beangstigend is.
Persoonlijk heb ik vele van deze heerlijke, positieve ervaringen als het gaat om gidsen of geleide-geesten. Er is wat mij betreft altijd iemand bij je om je te helpen, ook al voel je dat niet altijd.
Ik herinner me nog een moment in grote nood waarin ik zo moest huilen en eigenlijk geen uitweg meer zag. Plotseling voelde ik mijn vader en broertje(beiden overleden) naast me staan en hun armen om me heen slaan. Ik voelde hun armen en wist ook meteen dat zie het waren. En er was op dat moment geen enkele reden om aan hen te denken, maar ze waren er plots.
En van mijn schoonmoeder hoorde ik toen haar man erg ziek was, ze naast zijn bed zat en hij plotseling tegen haar zei, kijk daar zijn heit en mem(vader en moeder), zie je ze, ze komen me halen. Er was op dat moment geen sprake van dat hij zou overlijden maar een uur later was hij dood. Er zijn duizenden van deze verhalen in alle culturen. wetenschappelijke onderbouwing daarvoor is slechts een benadering en die is ook ook weer deel van een cultuur die het zo op die exacte manier benadert dat het alle andere opties vernietigd, zelf gesprekken daarover worden onmogelijk omdat alleen de op een bepaalde manier geregistreerde feiten tellen. In wezen is het erg onwetenschappelijk gedrag, want het moet juist ontzettend interessant zijn lijkt mij om al deze nieuwe ervaringen te horen en er over na te denken. Maar die ene instelling kapt alles erover af en daarna wordt het een welles/nietes spelletje, waaraan ik nooit meer mee ga doen. De andere kant is, als je het zelf hebt meegemaakt, weet je genoeg, dan is het wat het is.....en dat verrijkt je leven enorm deze zaken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wendy, kijk, jij hebt hier nog nooit iets van je ervaringen verteld, stel je voor, na heel lang getwijfeld te hebben,vertel je toch iets hier op g.v.iets heel persoonlijks, iets heel dierbaars, je verteld b.v. dat je bij je bed een blauwe kraai hebt gezien, die licht gaf.
Zodra het hier op g.v. staat, krijg je direct te horen dat lichtgevens blauwe kraaien niet bestaan, dat het de lichtinval was dat het zo leek, een gevolg van medicijngebruik, overspannenheid, te weinig slaap gehad enz.enz.
Daar zit je dan met je dierbare verhaal over de blauwe kraai, geen mens neemt je serieus meer.
Er is geen enkele mogelijkheid nog open om precies uit te leggen wat je zag en wat je er bij voelde. Een andere mogelijke discussie, is vragen wanneer je die blauwe kraai zag, wat voor een kleur licht die gaf, of je hem meer gezien hebt, welk gevoel er nu precies bij was, dus net wat pieker zegt, voor de wetenschap is het een buitenkansje dit bijzondere geval te onderzoeken.
Misschien blijkt dan inderdaad wel, dat je aan het afkikken was van medicijnen en je daarom dat zag, of je was enorm oververmoeid, of het was een migraine aanval, of wat dan ook, in ieder geval wordt je dan serieus genomen
Ook al is de uitkomst het zelfde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pieker, fijn weer een reactie van je te lezen.
ja zo zijn er duizenden verhalen.
Alle culturen zijn doorspekt met dit soort verhalen en ervaringen.
Kristal
13 jaar geleden
@Ed, het is duidelijk dat je je toen enorm teleurgesteld voelde. Men kwam destijds, net als wij nu, met persoonlijke, prachtige en kwetsbare verhalen en dan werd dat even onderuitgeveegd door de verstandelijk ingestelden. Ik denk dat we dat allemaal kennen, ik wel tenminste en het heeft jaaaren geduurd voor ik zo ver was dat ik eindelijk mijzelf durfde zijn. De mannen uit mijn familie en veel vrouwen zijn erg verstandig of calvinistisch. Wat ik van jou begrijp Ed is dat er velen weggegaan zijn van GV door het kapot beredeneren van andermans spirituele ervaringen. Ik vind het heel sterk dat jij wel gebleven bent. Want ik kan mij voorstellen dat het voor jou als man zijnde nog een graadje lastiger is als voor vrouwen, van vrouwen kan je dat gevoelige verwachten, ze zijn niet wijs natuurlijk maar ja... vrouwen he... ;-) Voor een man ligt dat nog gevoeliger. Het is mannen wat meer eigen om een andere man uit te dagen om zich te bewijzen. Tja, en dat kan dus niet in deze materie die geen materie is.
En ik begrijp Ed, dat als je de verhalen hier leest, dat je rust over je voelt komen en zegt: ach, laat maar, het zijn prachtige ervaringen, het is wat het is, waarom zou ik me nog geroepen voelen een soort strijd aan te gaan...
Dat is een mooie (transformerende) gedachte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
He ed, mooi voorbeeld zoals hierboven omschreven vwb de blauwe kraai, en inderdaad het belangrijkste is over welk onderwerp dan ook serieus genomen te worden en respectvol behandelt te worden..
Ik had altijd bewondering voor de manier waarop je de discussie aanging , als ik allang niet meer meedeed.
groet Pieker
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Ed: helemaal met je eens, dus dan bedoel je inderdaad wat ik dacht. Elkaar respectvol benaderen is zo belangrijk. En dat doe jij!!!
Gelukkig heb ik de ellende van jou en Pieker niet meegemaakt; lijkt me vreselijk!!!!
Knap inderdaad, dat jullie zijn gebleven: ik sluit me aan bij Kristalletje ;-)) @Kristal: wat lees ik NOU?????
"....prachtige en kwetsbare verhalen en dan werd dat even onderuit geveegd door de verstandelijk ingestelden"... ben jij, ben ik, zijn wij dan niet verstandelijk ingesteld???????? Uhhhh.... :-)))))) Afschuwelijk hè, dat onderuit knallen..... gelukkig maar, dat je jezelf hebt gevonden!! Daar pluk je zelf de vruchten van....en (beeeeeeeeeetje egocentrisch van me...) WIJ OOK!!! hahahahha.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kristal, vorige week was ik nog erg boos geworden, totdat ik ontdekte dat het wel leek, dat het persoonlijk was, maar het was bedoelt voor een bepaalde groep.
Maar als man zijnde in dit soort discussies is soms wel erg dubbel, ik vecht me vaak door een discussie heen, terwijl ik even daarna, met tranen zit van emotie, geen tranen van verdriet, maar van geluk!
Veroorzaakt door een van jullie, in een golf van gelukmakende energie, die me plotseling kan overspoelen, naar aanleiding van soms maar enkele woorden.
Onvoorstelbaar dat dit soort reacties, ook die van jullie, afgedaan worden als uitlegbare wetenschappelijk bewezen processen.
Als we wisten hoe het werkte, dan konden ze de hele drugshandel wel opdoeken, want zo heftig is soms de uitwerking van, ja , waarvan.
Tijdens een sessie, vertelde een meisje me eens, ik ben zo verschrikkelijk high geworden, en dat zonder drugs!
Het was van de energie, maar van welke?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
pieker, dank voor je mooie woorden, ik hoop dat de situatie nu zo is, dat we je wat meer zien op g.v.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
he, die vogels ook....:) ik droomde dat ik hier op mijn bank lag te slapen en in mijn droom naar buiten keek. ik zag soort van kleine wervelstorm dat uit zwarte dingen bestond. ik kroop in de vensterbank (dit is geen onderdeel van het weerbericht bedacht ik me) om eens beter te kijken. toen het dichterbij kwam gewerveld zag ik dat het zwarte kraaien waren die om elkaar heen draaiden. aangezien ik sommige dingen meteen wil vertellen zeiden verschillende mensen.... dan gaat er iemand dood. ik dacht eens na .... ik ken niemand die ernstig ziek is, mijn stiefvader lag ik het ziekenhuis maar beslist geen levensbedreigend iets. tot die tijd was de droom gewoon een droom, tot na 2 weken de telefoon ging. mijn stiefvader was overleden (geïnfecteerde navelbreuk, was niet te voorzien dus) ga je dan een verband leggen van de droom naar de dood van iemand, dan kan het ineens niet meer! als die blauwe vogel voor jou wat betekend Ed, wat maakt het uit als anderen hier anders over denken. word je ervaring hier minder van? verliest het zijn intensiteit? veranderd je wat aan je waarnemingen?
dierbare herinneringen blijven dierbaar, bijzondere gebeurtenissen blijven bijzonder. sommigen zoeken ook naar een verklaring. ze praten je een oorzaak aan (hoofdpijn afkicken) en verliezen gaandeweg respect want ze denken dat ze sterker staan met de wetenschap en het overgrote deel van GV achter zich. groepsvorming heet had, en een gebrek aan normen en waarden. maar dan nog, verandert het jou als mens? ik denk dat jij teveel zoekt naar verklaringen en hierbij neigt af te gaan op de opvattingen van anderen. zal dit het zijn, zal dat het zijn??? als je even op 1 lijn zit en iemand kan volgen zie je het als herkenning en erkenning, maar als de ander het anders ziet kwetst het je.
kijk....iemand snap het of snapt het niet. als je het uit moet gaan leggen wat je voelt denk ik dat het al niet goed is en schiet je tekort, het mist zijn doel al als je het in woorden wil vangen.
het gaat immers om ervaringen, gevoel, JOUW waarnemen. wie kan jou vertellen dat het niet goed is omdat het niet te verklaren is? waarom wil je die verklaring? elders hier nam ik als voorbeeld...
ik hou intens veel van mijn kinderen en voel hier heel veel liefde voor. hoe bewijs ik het? waar komt het vandaan? wie zegt dat het niet waar is omdat je het kan faken in je doen en laten? het is niet te meten, niet wetenschappelijk aan te tonen, maar daarom beslist niet minder waar!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Amen Toverkolletje!!!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
euca, dank voor je laatste reactie, natuurlijk zoek ik verklaringen, misschien omdat ik een man ben, maar ik ben vooral een poort opener, waar iedereen vrij in en uit kan lopen.
Kan je dat begrijpen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ed
ik snap het, maar de poort gaat naar een bepaald terrein en gebied wat van jou is. stel nu dat je tuin is.
als iemand uit nieuwsgierigheid je poort binnenkomt en de dingen anders waarneemt omdat ze hier een andere voorstelling bij hadden? in je tuin kan alles want dingen gaan zoals ze gaan, dingen zaaien zich uit, het is een wilde tuin. de persoon die door je poort komt verwacht strakke bloembedden. je kent het wel afrikaantjes die kleur om kleur staan, en dan nog het liefste met lappen aarde ertussen. dit is te snappen, dit is overzichtelijk en de hele tuin is te overzien. maar jij en anderen snappen je tuin wel. ze zien de kleine kruiden tussendoor staan waar de meesten aan voorbij gaan. je kan proberen uit te leggen waarom die planten juist op die manier groeien en waarom juist op die plaats. je vertelt over de eigenschappen van de plant, de meest gunstige omstandigheden waarin het groeit. maar je kan niet bewijzen dat alles een natuurlijk beloop heeft gehad omdat je niet aantonen dat deze planten hier niet met opzet zijn gepoot.
de strakke afrikaantjes bezoeker is teleurgesteld, dingen zijn niet zoals hij had verwacht en hij luistert wel naar je verhaal, maar keurt het bij voorkeur al af.
hij kwam met nieuwsgierigheid je poort door maar het viel hem gewoon tegen want deze ging uit op zijn eigen idee van je tuin vanuit zijn eigen verwachtingen. maar je tuin veranderd niet. het blijft even mooi en even natuurlijk als dat het voor het bezoekje was. dus denk je er niet over om een klein bedje afrikaantjes neer te zetten zodat iedereen tevreden is in je tuin en wat herkenbaars kan vinden.... toch? je bent gastvrij, iedereen kan in en uit lopen, ze zijn niet verplicht om je poort door te gaan, het is allemaal vrije wil. juist een open poort trekt nieuwsgierige mensen aan met verschillende opvattingen.
zo is het ook met het delen van ervaringen. maar als je er van te voren vanuit gaat dat iemand niet niet kan zien en snappen scheelt het al meer dan de helft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja zeker goed wat het park hier betreft, maar ik ben vooral op g.v. een poortopener!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
yep, en daarom laat je mensen toe op jouw 'terrein' :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ons terrein.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
idd, voor sommige mensen wel, voor weer anderen niet. maar dat is prima, rondkijken, en vragen mag. je kan je er thuis voelen maar dat hoeft niet, en ook dat kan. je kan andere opvattingen erover hebben, en dat is ook prima.
ieder zijn terrein. dat ontdek je pas als je er rond hebt gekeken :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Openstaan voor alles. De poort open houden ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik hoe de poort open om andere binnen te laten in de spirituele wereld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik snap hem Ad, maar je zal daarmee ook mensen trekken die zich hier niet in kunnen vinden zoals de 'wetenschappers' waar jij je misschien gekwetst/misleid/beledigd/bedrogen door voelt.
gebruik maken van de poort wil niet zeggen dat je op het juiste #persoonlijk# plekje of gebied komt, en ieder heeft hier zijn eigen reden, ervaring, standpunt, opvattingen over. het is geen persoonlijke aanval, maar een verzet of acceptatie/begrip voor of over iets in het algemeen.
dat is wat ik er mee wil zeggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja er staan wel eens de verkeerde personen op de poort te slaan, of sommige komen wel binnen, maar schrikken zich rot, die zijn er nog niet klaar voor en gaan weer terug.
Maar voor een grote groep die aan het zoeken is waar de poort zich bevind, daar doe ik hem voor open en die groep is heel groot aan het worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
((((zei ik nou Ad? oops...schaam!!!))))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier zijn intussen al weer een boel interessante uitspraken gedaan, mooi, de beeldspraak! @pieker
Ik kan het me levendig indenken wat je hebt meegemaakt hier op GV, aan de hand van rondproeven bij anderen wat er zoals bij hun in de pannen kookt. En bij sommige staat de soep vrij heet op, en brand je zo je mond. Bij anderen smaakt het allemaal best lau, waterig en dun. - OK dat was de beeldspraak want voordat ik het heb uitgelegd is de avond passé. ;)
Ik heb gemerkt hoe bot en ongenuanceerd de reacties soms kunnen zijn, en ik ervaar het dan als een uitdaging om heel kalm mijn eigen standpunten te verwoorden. En dan moet ik bekennen, dat gaat steeds beter. Af en toe ontkomt je er echter niet aan om jezelf bloot te leggen, en dan maar zien wat voor reacties er op komen. Iedereen kan dan genadeloos toeslaan en ik ben op een punt in mijn leven gekomen (heh, dat klink oud, is nier zo hoor!) dat het veel makkelijker is om het zó van me af te laten glijden. Dat *mijn* standpunten er ook toe doen, en ze met hand en tand te verdedigen. Maar de dreiging van strijd voorkomt dat je niet alles zegt, niet alles laat zien.. en dat kan wel eens wat frustratie oproepen. Gelukkig valt het reuze mee de laatste tijd. Om andere plekken/fora kon ik me wel eens groen en geel ergeren aan bepaalde personen. Wat is dit daarmee vergeleken dan een prachtplek en een verademing om jullie mooie krachtige mensen te ontmoeten! @kristal
Ja, het lijkt er wel op hè, dat er een vrouwen en een mannen 'groep' is hier op GV (dat bedoel je toch een beetje, niet?).... maar er is voldoende 'kruisbestuiving' (hihi) om het in balans te brengen zie ik nu aan de mannenreacties van de afgelopen week/dagen. @euca
Fijn om je lekker wroetende reacties te lezen. Voelt echt als dingen losmaken, naar boven brengen. Prima, doe je goed! @allen
Ik zou best eens gewoon 's een boom willen opzetten met jullie face to face, heart to heart. Lijkt me heerlijk!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bas.het is niet voor het eerst dat deze wens hier op g.v. speelt.
Ik ben wat dat betreft een bevoorrecht persoon, 12 mensen van g.v. heb ik persoonlijk mogen ontmoeten en ik moet je zeggen, dat is een hele vreemde gewaarwording, zeker als je niets visueels van die persoon hebt, sommige zie je in hun avatar, zoals jij en ik, maar de meeste doen dat niet.
Je gaat je dan een beeld vormen van de persoon, het is wel zo, als je eenmaaliets gaat afspreken, weet je in ieder geval al wel of het een man of vrouw is en waar hij, zij woont.
Maar heb je geen foto, en ben je geen helderziende ;-)
Dan kan je geweldig het schip in gaan en het meest vreemde is de stem!!
Daar kan je je niets van voorstellen, hoe zou je dat moeten doen, maar toch plaats je brein er een stem bij, nou als het moment van ontmoeten dan daar is, moet je gewoon lachen om elkaars stem, vaak ook nog met dialect. ja ik zag deze wens al een tijdje aankomen, je groeit er soms zo maar naar toe.
Ik ben er wel een voorstander van, maar de afstanden is vaak het grootste struikelblok.
Ooit 2 jaar geleden was er deze wens ook, en zouden er 5 personen naar het rananatuurpark komen, hier in Dreischor, maar toen het er op aan kwam, bleek dat toch heel moeilijk, zeker als je schoolgaande kinderen hebt.
Uiteindelijk kwamen er toen eerst een later twee van dit groepje. Ook nu zou ik jullie wel willen uitnodigen, maar Zeeland is ver weg voor sommige.
Maar de gedachte dat ik jullie zou ontmoeten in de spirituele grot van het park, boven op de leylijn, maakt me toch wel blij, er is niets onmogelijk natuurlijk.
Als het zo zou moeten zijn, gebeurd het toch.
Dus welkom.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
We waren elders toch al bezig met een date?
Midnight, volle maan, Euca's eigen heksenbrouwsel, jouw limabonen, espresso, mijn spinnenweb (nieuwe inbreng).
Wat heb je trouwens met bomen??? Je zaagt ze om tijdens meditatie en nou zet je um weer op...?????
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kan jullie niet altijd volgen hoor, zitten jullie de hele dag soms achter je toetsenbord?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, het is de toetsenkolder, ik ben het aan het oplopen vrees ik. Kan het roodgloeiende ding toch al moeilijk aanraken na al dat geklop erop.... ;]
Wow, daar had ik niet eens zo op gelet, Wendy. En dat voor een vervent bomenknuffelaar -ahem, nou ja- liefhebber in hart in nieren (ziel al zo vaak gehad).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh, Wendy, je hebt gelijk meiske! Bij een ander vraag... zelfde setting, ook antwoord van Ed... wat lijkt alles zo op elkaar soms he...... wat ik nog vragen wilde, is jouw spinnenwebje ook eetbaar? (smek)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bas, heeft mijn Leo een soulmate die in jou huist misschien? hungry!!!!! :) wat de date betreft, kunnen we hier geen tour van maken? ff los van het scherm en het toestenbord, een wandeling door de tuin bij Ed, eventueel even het hoofd leeg laten waaien aan het water, zodat er weer een hoop nieuwe ervaringen in kunnen.
dan pakken we de om-gemediteerde boom van Bas op, face tot face heart to heart om hem vervolgens te verslepen naar de Veluwe (het menu is inmiddels bekend :) een kampvuurtje in de natuur (met of zonder euca's kookketel) en dan gewoon lekker praten, vragen, ervaren, luisteren.....
NEE, dat kan niet, straks zeggen ze nog dat we een sekte worden!!! (vraag eens of ik me druk kan maken om dat soort uitspraken of opvattingen) :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lijkt me een leuk plan! Gaat het ook allemaal lukken om het bij daglicht te doen, het klink als 's nacht beginnen en 's nachts finishen (lijkt inloggen op GV wel....hahaha)
Over finishen gesproken, a domani (je vais domir ici). Sekte? Dan kleuren we mooi af bij de zwarte kousen in de buurt, niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haha, die in Uddel die hebben toch een paar kousen!! het is zo erg dat bijna maillots zijn!!!
kousen breien doe ik niet, maar brei er ook een eindje aan, bonne nuit et rêves doux
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Bas: mijn webjes zijn alleen ter decoratie hahahaha (binnenpretje)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
HAHAHA Wendy, ik weet niet wat het is hoor met die Bas, hij heeft het altijd over eten lijkt het wel!
als zelfs de spinnenwebjes niet meer veilig zijn, waar moet dat dan toch heen? ik hoop niet dat we ons zorgen moeten gaan maken. :OP
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Erg hè?? En zo opvallend ook.... mmmmmm....kweetniet.... ook die bomen hè.... nou we toch effe samen babbelen: ik vind die combi verontrustend... hou het tussen ons hè.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
(((gniffel gniffel))))
ja zeker Wendy, ik hou het tussen ons!
ik weet ook niet wat het is, maar misschien komen we er samen nog wel achter als ie nog wat meer van zichzelf laat zien hier op GV? de enige logische combi die ik me kan voor stellen bij knabbelen en bomen is..... een bever? nahhh dat lijkt me sterk toch? of hebben Ed en Willem een broer die Bas heet? nee toch?! Neeeejjjoh, daar is ie weer veel te menselijk voor.....
zucht, ik eh, ....ik weet het niet. ik kom er zo 1,2,3 écht niet uit hoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bas de Wolf?? Nèèèèè...dawasBor.... Kan zijn Euc, dat-ie een valse naam hier heeft hè.... nee, we moeten afwachten, je hebt gelijk, as usually!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
=slik= as usually??
haha Bor :)
zou het zo zijn dat hij weet ie dat we hem door beginnen te krijgen? hij is verdacht stil vind je niet? misschien is ie zich aan het bedenken hoe ie zich hier uit kan praten.
nou, ik ben wel benieuwd naar, en jij? :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Was het nou vannacht of morgen volle maan??? Ik denk dat BasBorWeerwollefie zich aan het voorbereiden is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
HAHAHA, morgen toch?
ik denk dat ie de gel en haarmaskers alvast klaar zet. ook een weerwolf moet natuurlijk een beetje goed voor de nacht komen he? en een scary look oefenen voor de spiegel (grrroaawwrrrllll)
of misschien wel een route uit aan het stippelen waar hij de mensen de stuipen op het lijf gaat jagen.
hihi. zie je het al voor je? ineens komt het zo'n harige XXL hond uit de struiken duiken... 'BOEH!!!! ik ben BasBorKoffieWolfie" 'geef me die koffiepads of ik vreet je op' (chocola kan misschien ook nog je leven redden) whoaah!!!mega scary toch??!! -bibber bibber ril-
ik moet nu niet meer aan denken ook, anders doe ik vannacht geen oog dicht door de nachtmerries brrrrr iehhh!!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb er zo een in huis!!! Een heeeele echte!!! En niet alleen bij volle maan. Zonder gel, zonder maskers, zonder valse nagels.....
En zal ik je een geheimpje verklappen? De truuk om weerwolfjes te weerstaan is: neem een bakkie black and white koffie en stay CALM and ASSERTIVE!!!
Sssssst....wacht effies... ik kijk even om me heen of er niemand is.... vertel ik je NOG wat: ik ben....THE...sssssssssssst...WEERWOLFWHISPERER!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
NEEEEJJJ!!!! een héle echte in je huis!???
respect!!
en nu mijn geheim.... ik lust geen koffie!!!! BRUL HUIL JANK SNIF SNOTTER, dus ik ga noooooit meer naar buiten met volle maan! de black and white oplossing werkt niet voor mij.
stay calm and assertive, shoot zeg!!!hoe?? ik hoop dat ik er nooit 1 tref hoor (muts op strand avatar telt niet mee, verkapte fiefie) maareh what about the aggression? hoe doe je dat? fear aggression (afbluffen die handel??) dominant aggression? de ballen, dank je de koekoek?
als het om voernijd gaat ga ik echt wel een blokje om hoor!!! vlucht behaviors heet dat toch? maakt ook niet uit dan maar behavioural issue erbij, plak op dat label!!! volgens mij is alles een energie thing toch Mrs weerwolfwhisperer? oh my god, nog meer kansloos PANIEK!!!!! niets CALM en al helemaal niet assertief!!
hellupppppppp!!!!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Grooooooooooooote Genaaaaaaaaade....een op hol geslagen heks.... Sorryyyyyyyy....mijn expertise reikt niet tot aan jou level meis.... Ik trek me geheel en al terug....
IEIEIEIEKKKKSSSS *rent als een dolle hond richting...uh WAAR?????????*
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hond? HOND!!!!! ff niets harigs meer op 4 poten graag, en al HELEMAAAAAL geen hond!!!! arghhhhh!!!!!!!!
NEEEEJJJJJ
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zo, de valium werkt, dat was ff flippen zeg!!!
ik ga een poging doen om te slapen zonder nachtmerrie (al zou het écht de eerste knol niet zijn die ik zadelmak maak en beleer, haha we 'whispreren' wat af hier!) trustuh!!! en veel sweet dreams!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Trust in rust meis ;-))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
goed man, die placebo valium! alle nachtmerries zijn getemd, én de weerwolven onder de duim! nu eens de markt op met de kids..... kijken of ik bij hun ook een pack leader kan zijn voor hun :) hef a naajzzzz deej!!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Truukje weten Eucje? Aan de riem en bij de minste geringste misdraging een enorme ruk zijwaarts. Helpt dat niet, en dat kan ik me voorstellen bij nakomelingen van een heksje: de zweep erover!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ohw, die ruk zijwaarts, daar heb ik nog nooit aan gedacht eigenlijk!!
ik doe altijd het tikje met de voet eigenlijk. vind het er ook wel eleganter uit zien dan een draai om de oortjes.
moet alleen nog even oefenen want heb niet de juiste intensiteit te pakken. gevolg is dat de kids alles bij elkaar schreeuwen. béétje jammer is dat.......(en ook erg genant) heb dus al zitten denken aan een blafband of een muilkorf, maar dat ziet er ook weer zo gek uit.
maar thanx voor tip!!! ik ga het morgen meteen uitproberen!! (yesss, misschien is er nog hoop!!!!!)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Graag gedaan. Ik mail je mijn rekeninggegevens en consultbedrag per PB!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
oh perfect!!!ik doe ALLES wat je vraagt om de nu nog onstuimige puppy's', in de hand te krijgen voordat het dolle honden worden. ik moet gewoon ingrijpen!!! ik MOET voor dat het te laat is....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aaaaaahaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!!!
*het geldWOLFJE ruikt extra eurie, pakt het vers geslepen potlood achter de oortjes vandaan (en dat doet verrekte zeer hoor heej, die punt in je oorlel!! Meteen een oorbelgat extra...) en vult 'n paar extra nullen vóór de komma in.....* Tuurlijk meis, tuurlijk!!! Voordat het te laat is!!!
Inmiddels half 1 geweest na midnight.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dan is het nog niet te laat, en dat oor komt helemaal goed, (ik bedoel... als je er mij een aan kan naaien beheers het kunstje toch?) :OP
maar het is nooit te laat!!!! je kent mijn lieftallige bloedjes van kindertjes zeker niet? arghhh.....vreselijk!
al pak je niet alleen mijn hand bij die vinger die ik geef, maar ruk je me alle ledematen van het lijf, I don't care. euh... wel ff wachten hiermee trouwens, moet eerst ff internet bankieren
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
:-))))))))))))))))))))))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haha,
dat het kan he al die onzin hier. (ssst.... geen enkele slapende euhmm canis lupus familiaris wakker maken) dan kunnen we het vergeten hier :O/
Op het moment dat je de laatste adem uitblaast zal je uit jezelf treden, en kun je worden verwelkomd door een familielid om de overgang wat makkelijker voor je te maken.
Je hoort vaak van kleine kinderen met een doodervaring, dat ze worden opgewacht door een opa en oma die reeds al is overleden.
Deze zal hun bij de hand nemen, om in de tunnel te gaan naar het licht toe.
Ook kan het voorkomen dat er een engel staat te wachten, om hand in hand naar het grote licht toe te gaan.
Voor mensen die een plotselinge dood hebben gehad, en nog niet goed beseffen dat ze dood zijn, zal er een rustplek zijn, waarin ze liefdevol worden verzorgd, om zo te kunnen aanvaarden dat hun lichaam dood is.
Het licht bestaat echt, soms merk ik als er een intensief liefdevol contact is, dat de omgeving om mij heen begint op te lichten, en dat er een diepe lome vrede over mij heenkomt.
Er is dan zo een diep contact dat woorden niet meer gesproken hoeven te worden, omdat er een diep begrijpen is.
Het is wel zo dat je naar een plek gaat, wat het beste bij je aansluit.
Is haat je leven geweest, dan zul je ook naar zo"n plek gaan.
Is liefde en mededogen je leven geweest, dan ga je naar de plek waar liefde en mededogen is.
Zo zijn er vele niveaus van uiterst donker tot het grote licht.
Liefde voor elkaar, zal altijd blijven bestaan, voorbij de grenzen van de dood.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
meestal niet volgens wat ik heb gelezen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zou handig zijn als je dan vermeldt wat je hebt gelezen, anders is dit antwoord niets anders dan "nee", zonder motivatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
meestal niet? dus soms wel? vertel vertel vertel..... :)
Goede vraag, lange tijd heb ik geloofd in zaken als gidsen en reincarnatie, maar ben tot de conclusie gekomen dat het fantasieën zijn.
Zo zijn er onderzoeken geweest waarbij men in een laboratorium dergelijke ervaringen kunstmatig kon opwekken door hersenen op bepaalde plaatsen te stimuleren.
Wel zijn het fantasieën die mensen troost bieden in moeilijke tijden en daarom geloven ook veel mensen erin.
Wat er na de dood gebeurt is hetzelfde als je voor je geboorte hebt ervaren.
Voor je geboorte was er het ongemanifesteerde, totale rust en stilte. Datzelfde zal er ook zijn na de dood.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
voor de geboorte of voor de zwangerschap? een kind kan voor de geboorte wel degelijk horen namelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het organisme bestaat al voor de geboorte. De geboorte is slechts wanneer het voor de wereld zichtbaar wordt.
Dus voor de conceptie.