groei je spiritueel als je veel hindernissen moet doorstaan?

Ik ben bezig om een spirituele groei door te staan. Maar sinds ik hier mee bezig ben hoe meer hindernissen ik tegen kom. Dit vooral op lichamelijkheid (gezondheidsklachten) en op mijn werk loopt het ineens ook niet soepel. Is dit een leerproces van je spirituele groei of zit ik aan de verkeerde kant te zoeken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.5K

Antwoorden (11)

dat kan maar het hoeft niet.
je kan tegenslagen ook zien als een negatief iets zodat je er geen lering uit trekt. (je kan dan zelfs mentaal aftakelen)

als je leert van de overwinning groei je. dit kan spirituele groei zijn als jij het als zodanig ziet, maar je kan het ook levenservaring noemen.

het antwoord is dus
het kan wel, maar het hoeft niet.

ook van het zoeken aan de verkeerde kant kan je leren, dus verkeerd hoef niet verkeerd te zijn al lijkt dit op het moment misschien wel zo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat versta je onder spirituele groei? Probeer toch gewoon een goed mens te zijn en ga daar geen zweverige benamingen aan geven. Als je veel hindernissen op je pad tegenkomt, kun je je beter wapenen tegen de komende belemmeringen. Maar waarom dat nu spiritueel te noemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben het eens met eucalypje: het kan, maar het hoeft niet. Ik kan me daarnaast ook voorstellen dat wanneer je bezig bent met spirituele groei, je je meer bewust wordt van dingen. Je verandert en dat heeft effect op jezelf en je omgeving.
Ik hoop voor je dat je snel de positieve effecten gaat merken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben het eens met mijn voorgangers. Als iemand te maken krijgt met problemen dan kan dat een stimulans zijn om dieper te gaan kijken, maar niet iedereen doet dat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1. Klopt en die verdieping kan wel die klachten erger doen lijken.
Je voelt of je nog erg jong bent.
Je hebt het over spirituele groei, dat is een erg mooi woord, waarvan de meeste mensen niet eens weten wat het inhoud.
Hoe weet jij of je een spirituele groei nu mee maakt?
Als er toevallig iets meer gebeurd dan anders, wat meer droomt dan anders, wat meer voelt dan anders, dan wil dat niet betekenen dat je een groei meemaakt.
En dan direct dat dan te koppelen aan gezondheidsklachten en werkomstandigheden.
Als de asbak van de auto vol is en de auto start slecht, dan heeft dat niets te maken met die volle asbak, je haalt hier twee dingen door elkaar heen.
Spiritualiteit heeft te maken met de spirit, de geest.
Dat staat volkomen los van je lichaam en zeker van deze klachten.
Dus ja, je zoekt aan de verkeerde kant.
Als je echt een spirituele groei zou mee maken, dan zou je deze vraag niet stellen, dan wist je het.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dit keer ben ik het niet helemaal met je eens ed.
Uit mijn ervaring komen lichamelijke klachten wel voort uit mentale en emotionele blokkaden. Dus zeg maar een vastzittende geest. Als je die kunt bevrijden, dan zullen de lichamelijke klachten ook vrij zijn om opgelost te worden.
In mijn optiek heeft een keelpijn te maken in de emotionele onmacht om te spreken. Natuurlijk wordt de keelpijn veroorzaakt door een virus of zo, maar dat het lichaam zichzelf heel traag herstelt op juist die plaats heeft weer een mentaal probleem. Hoe vrijer de geest kan zijn, hoe vrijer het lichaam kan zijn. Maar ook omgekeerd. Lichaam en geest hebben een hele nauwe connectie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gdan, we hebben hier waarschijnlijk te maken met een erg jong iemand, wil het daarom simpel houden.
Hij is geneigd zijn spirituele ontwikkeling te koppelen aan zijn gezondheid en tegenslag en dat zou heel goed kunnen , maar ook niet kunnen.
Hij moet zijn eigen dus ook niet gek maken en daar lijkt het op, hij is op zoek naar een ontwikkeling bij zich zelf om dat er de schuld aan te geven.
Dan kom je in een negatieve spiraal terecht van angsten!
Bij een volwassenen had ik een ander antwoord gegeven.
Ik ben het trouwens maar voor een deel met jou eens, zoals jij het stelt kan het, maar dat hoeft zeker niet altijd zo te zijn.
Als ik maagklachten krijg doordat ik verkeerd leef, prima, geloof ik in, maar als mijn grote teennagel is ontstoken doordat hij is ingegroeid, dan kan ik er niets mee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat heb ik in mijn antwoord ook al geprobeerd om meer naar de nuchterheid te brengen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een mens is een onderdeel van de natuur en die natuur heeft zijn eigen wetten en daar horen ziek worden en dood gaan ook bij, volkomen normaal voor de natuur, het zelfde gebeurt bij alle dieren op aarde.
Door het sterke bewustzijn van de mens, heeft dit bewustzijn, ook invloed op zijn gezondheid, maar kan je al je lichamelijke en geestelijke problemen toch niet plaatsen als veroorzaakt door het bewustzijn van de mens?
Dat zou wat te makkelijk zijn, maar dat niet alleen, iedereen zou zich schuldig kunnen voelen als veroorzaker van zijn eigen kwalen.
Voor een deel is dat ook wel zo, maar voor een deel zijn het ook andere omstandigheden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat ziekten kunnen komen door externe factoren dat geloof ik zeker. Ik zeg er alleen ook bij dat veel van die ziekten opgelost kunnen worden door het lichaam zelf. Mits het lichaam in goede conditie is. En die conditie wordt mede beïnvloed door de geest.
Maar soms beïnvloed de geest al zodanig het lichaam dat er vanzelf meer ziekten en kwalen ontstaan. "iedereen zou zich schuldig kunnen voelen als veroorzaker van zijn eigen kwalen."
Dat ken ik wel.
Ik zelf hanteer wel de bovenstaande uitspraken. En dat de geest een grotere invloed heeft dan dat nu wordt aangenomen in de wetenschap/geneeskunde en meer dan dat de mens zou willen geloven (om die schuld gevoel/vraagstuk te ontwijken). Liever dan een pilletje...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja nu klinkt het heel anders, hier kan ik wel achter staan.
Kristal
13 jaar geleden
Ed en GD, Hannekuhh is vrouw en 26 jaar. Niet meer piep dus ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja kristal dat had ik kunnen weten, als ik even gekeken had, voor mij is dat nog steeds jong, maar zeker geen piep meer, dank je.
Mijn antwoord blijft het zelfde, dat hoef ik niet aan te passen, maar heb er wel een paar vragen bij gekregen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hallo Ed, bedankt voor uw reactie (en natuurlijk de rest) Ik loop bij een chakratherapeut en ben erg hooggevoelig. Sinds ik bezig ben met de therapie heb ik veel lichamelijke klachten. Vandaar dat ik het op een spirituele groei zet. Ik droom veel,voel van alles om mij heen zonder dat ik het zie en voel mensen sterk aan. Dit word vaak niet begrepen door mensen die dit niet hebben. Vandaar dat ik ook een vraag heb of mijn lichamelijke klachten krijg van een spirituele groei.Ik moet zeggen sinds ik bij de therapie ben ik veel minder voel. Mijn lichamelijke klachten zijn:buikpijn,en keelpijn,moe,hoofdpijn.Op dit moment heb ik bijholteontsteking en kaakholteontsteking.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja hannekuhhh, ik had je te jong ingeschat, voor mij voelde je erg jong.
Maar je bent al volwassen, mogelijk ben je spiritueel aan het ontwaken, maar het is ook mogelijk dat je een allergie hebt, b.v. voor koemelk of gluten.
Drink pepermuntthee voor je bijholteontsteking, dat geeft weer lucht, en thee van duizendblad gaat de ontsteking van je bijholte tegen.
Wel wat aan doen hoor, anders wordt het chronisch.
Zo min mogelijk een antibiotica nemen.
je lichaam moet het zelf oplossen.
Zoek contact met je gids als je dat kunt, dat zal je rust en vertrouwen geven.
Je bent een van de lichte gevallen, je wil niet weten wat er met sommige mensen allemaal kan gebeuren.
Sterkte!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kan helaas nog niet echt contact maken met mijn gids. Ik denk wel dat ik hem ontmoet heb en af en toe komt hij in mijn dromen voor. Wat bedoel je trouwens met lichte gevallen? Alvast bedankt voor de vele adviezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hannekuhhh, zoek maar eens op google, bij spiritueel ontwaken.
ja je gids , die is voor de meeste mensen niet te bereiken, maar in je dromen komt het meeste voor, dan staan we helemaal open.
hallo,
Ik ben momenteel ook bezig in een proces van spirituele groei.Dwz.het volgen van sessies van de innerlijke reis en energetische behandelingen.Voor mezelf brengt dit alles heel veel inzichten en geeft het richting in je leven die je wordt aangereikt vanuit je eigen wijze wezen!Je gaat aan de slag met je kernwaarden enz.
Wanneer je uit balans bent kan ik je aanraden om je zoveel mogelijk te aarden!En blijf bij jezelf!

Veel kracht licht en liefde
Miranda
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dit keer ben ik het niet helemaal met je eens ed.
Uit mijn ervaring komen lichamelijke klachten wel voort uit mentale en emotionele blokkaden. Dus zeg maar een vastzittende geest. Als je die kunt bevrijden, dan zullen de lichamelijke klachten ook vrij zijn om opgelost te worden.
In mijn optiek heeft een keelpijn te maken in de emotionele onmacht om te spreken. Natuurlijk wordt de keelpijn veroorzaakt door een virus of zo, maar dat het lichaam zichzelf heel traag herstelt op juist die plaats heeft weer een mentaal probleem. Hoe vrijer de geest kan zijn, hoe vrijer het lichaam kan zijn. Maar ook omgekeerd. Lichaam en geest hebben een hele nauwe connectie.
Kristal
13 jaar geleden
Super belangrijk: aarden! +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
beste doepie
bedankt voor uw reactie. Ik kan me in uw antwoord goed vinden. Welke sessies volgt u als ik vragen mag? Hoe kan ik mij het beste aarden? alvast bedankt
Door moeilijkheden en hindernissen kun je inderdaad een spirituele groei doormaken, mits je dit maar met een positieve blik doet.
Door jouw groei kun je meer van je problemen bewust worden, die vragen om opgelost te worden, zodat je versneld je karma kan doorleven, om het vervolgens achter je te laten.
Onderga je hindernissen, en besef dat je het op een goede manier kunt oplossen, zonder daarbij in het negatieve te schieten, en dan zul je in wijsheid toenemen, en vernieuwd inzicht verwerven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb het meeste geleerd van mijn negatieve ervaringen . Als iets goed gaat namelijk ,denk je dat het zo hoort , en vraag je jezekf niet af waarom . Als het tegenzit , bijt je op je tanden en rust niet voor je uitgevonden hebt waar het aan ligt . Dus ben je spiritueel gegroeid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee, dat geloof ik (spiritueel) niet. Die problemen zou je ook hebben meegemaakt als je niet bewust met spirituele groei bezig was.
Het enige verschil nu is, dat jij heel nauwlettend alles observeert en dan lijken dingen vaak uitvergroot en groot.
Je geeft ook een betekenis aan 'niet soepel lopen', terwijl zonder die spirituele loop, je het als een off-day had bestempeld.

Ik denk dat je juist voor die spirituele groei hebt gekozen, omdat je problemen te groot werden en je vond dat dit niet meer zo door kon gaan.

Je problemen groeien momenteel omdat je nog niet zodanig bent gegroeid dat je ook daadwerkelijk emotionele blokkaden hebt weggenomen en hebt opgelost. Daardoor hebben de lichamelijke problemen nog niet de vrijheid om te verdwijnen.

Ga vooral door, want uiteindelijk is je groei groot genoeg om de effecten in positieve zin waar te nemen.
Eventueel kan je Taichi of QiGong doen om je hierbij te ondersteunen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is een groot verschil tussen 'groeien' en 'van volharding blijk geven', hoewel ze rechtstreeks met elkaar in verband gebracht (kunnen) worden.

Het tweede heeft eerder te maken met het 'steviger geworteld raken' ten gevolge van tegenstand onder beproevingsvolle omstandigheden;

Het eerste, 'groei' zelf, is een gevolg van het in je opnemen van 'voedingsstoffen', waardoor het voor iedereen ook zichtbaar wordt dat je onder alle omstandigheden in staat bent tot uitdrukking te brengen op alle domeinen van je leven dat die wortelstructuur ook werkelijk de 'draagkracht van je bestaan' is.

Petrus, die zelf een dergelijk proces had meegemaakt, en op een bepaald ogenblik ernstig in gebreke was bevonden (in Getsemane, toen hij de Christus verloochende) wijst op dit proces en wat er kan gedaan worden om het in de enige goede baan te houden:
(2 Petrus 1:5-8) 5 Ja, juist om deze reden moet GIJ, doordat GIJ als weerklank van UW zijde ernstig elke krachtsinspanning bijdraagt, bij UW geloof deugd voegen, bij [UW] deugd kennis, 6 bij [UW] kennis zelfbeheersing, bij [UW] zelfbeheersing volharding, bij [UW] volharding godvruchtige toewijding, 7 bij [UW] godvruchtige toewijding broederlijke genegenheid, bij [UW] broederlijke genegenheid liefde. 8 Want indien deze dingen bij U bestaan en overvloedig zijn, zullen ze U beletten hetzij inactief of onvruchtbaar te zijn . . .

Je 'groeit dus niet', maar je wordt rijper en standvastiger. Je krijgt kleur' ahw... (Zie ook (Jakobus 1:2-4) 2 Beschouwt het een en al vreugde, mijn broeders, wanneer U velerlei beproevingen overkomen, 3 daar GIJ weet dat deze beproefde hoedanigheid van UW geloof volharding bewerkt. 4 Maar laat de volharding haar werk voltooien, opdat GIJ volkomen en in alle opzichten ongeschonden moogt zijn en in niets te kort schiet. . .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik sluit me voor een groot deel aan bij eerdere antwoorden; het kan, maar hoeft niet. Het is maar net hoe je omgaat met de hindernissen en obstakels die je op je pad aantreft. Het heeft dus alles te maken met bewustwording.
De mens heeft in principe de vrijheid om te denken, te handelen en te kiezen tot doen en laten. De oorzaken en gevolgen van deze daden vinden we dus dagelijks terug in onze levens. Waarom bepaalde dingen (goede en slechte) ons overkomen kunnen niet altijd worden herleidt naar gebeurtenissen binnen hetzelfde leven, maar kunnen dus heel goed een gevolg zijn van onze eigen keuzes die in vorige incarnaties (levens) werden gemaakt.
Karma is een keuze, iedereen maakt zelf zijn eigen keuzes en schept daarmee dus zijn eigen karma (Iedere actie geeft een reactie!).
Indien de steeds bewuster wordende mens de mogelijkheid krijgt geboden om in een van zijn levens te kiezen voor een kortere weg naar boven, kan het leerproces (het groeien door loutering, door vallen een opstaan), daarmee worden versnelt.
Het vergt een volledige inzet en moed om zich los te maken van oude patronen, die vaak allang niet meer bij de persoon horen, maar dit is inherent aan het groeiproces.