het kan zijn dat een bepaalde god, geest het leven heeft gegeven, maar ze kunnen ook geloven in de theorie van het onstaan van de aarde en/of evolutie of een combinatie van dit alles.

sommigen denken dat er geen mensen bijkomen maar lichamen van een geest die al eerder heeft geleefd en nog niet klaar is met leren hier op aarde, of fouten goed moet maken die het in een vorig leven heeft gemaakt.

weer anderen denken dat je aldoor aan het leren bent en hier verschillende levens voor nodig hebt zodat je als je uitgeleerd bent zelf een geest word die weer mensen kan leren .

er zijn dus niet 1 theorie, maar er zijn vele theorieën.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Daar zijn allerlei varianten op. Veel mensen geloven dat de aarde is geschapen door een geest, een god of een spirit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar valt geen eenduidig antwoord op te geven.
Een constante is bijna altijd de lotsbestemming...als zou de toekomst van de mens al op voorhand uitgetekend zijn.
Verschillende scholen uit bijv. de Theosofie spreken zich niet onmiddellijk uit over het ontstaan van de mens , maar proberen parallellen te trekken of te vinden tussen de bestaande godsdiensten .
Maar het zijn vooral een aantal personen uit zulke stromingen die af en toe iets op tekenen , dikwijls met een logica en ingewikkelde berekeningen en veel aandacht voor het occulte, maar zonder een algemene consensus.
Mevr. Blavatsky was zo iemand.(link)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Inderdaad, de lotsbestemming komt vaak voor. Vaak zie je ook dat men de lotsbestemming verlaat, omdat men dat geen fijn idee vindt. In plaats daarvan komt dan de "taak" of "opgave" of "leerweg" die je moet voltooien. Je komt terug zolang je nog niet de dingen hebt geleerd die je moet leren. Dit vereist dus het bestaan van een iets of iemand die bepaalt WAT je moet leren, en die bepaalt of je bent gezakt en dus terug moet, of dat je bent geslaagd. Maar daar hoor je de gelovigen nooit over. En *wat* moet je dan leren? Vanzelfsprekend precies datgene waar die bepaalde paranormaalgelover in gelooft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor mij persoonlijk is er niet iemand die voor mij bepaalt wat ik te leren heb. Ik ben dit 'zelf'. @Cryo, wat bedoel je met je laatste alinea?
Cryofiel
13 jaar geleden
Iemand die gelooft dat liefde voor de medemens het hoogste goed is, zal zeggen dat "de grote regeerder die we nooit noemen" ons zal laten terugkomen tot wij allemaal hebben geleerd dat liefde voor de medemens het hoogste goed is. Iemand die gelooft dat bescheidenheid het hoogste goed is, zal zeggen dat "de grote regeerder die we nooit noemen" ons zal laten terugkomen tot wij allemaal hebben geleerd dat bescheidenheid het hoogste goed is. Enzovoort. Iemand die zo'n geloof heeft, zegt eigenlijk: iedereen moet net zo lang terugkomen tot hij datgene heeft geleerd wat IK nu probeer te leren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ok, dus iedereen deelt zijn eigen overtuiging.
Wellicht vanuit die overtuiging kan door de ander wel eens opgevat worden dat hij/zij "nog iets te leren" heeft. Dat is natuurlijk niet zo. Niemand kan en mag over de ander zeggen dat hij nog iets te leren heeft.
Dat weet alleen hij die zich hiervan bewust is. En dan noch...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dus als ik het goed begrijp is er niet een theorie in de spirituele wereld die met kop en schouders boven andere theorieen uit steekt mbt het onstaan van "alles".
Dat is toch wel vreemd.
Je hoort ook wel eens dat zij geloven dat wij uit sterrenstof zijn onstaan maar ja waar zou die sterrenstof volgens hen dan weer vandaan komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op gv heb ik al eens geschreven dat vanuit de Gnostiek bezien, in den beginne, alles uit geest bestond. Door verdichting van geest ontstond materie en de mens. De mens is vanuit die visie zowel geest als materie.
Wellicht kun je hiermee verder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Interessant dank je wel lifehacker.
de ziel bestaat al sinds een eeuwigheid. Zelfs al toen onze aarde nog uit gasvorming bestond.
Toen onze aarde een vastere vorm kreeg, moet de ziel ook naar een vastere vorm toe en kreeg het een belichaming.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is is dat geheel afhankelijk van de religie die zij aanhangen.
Esoterici (dit zij beoefenaars van de esoterische kennis, ongeacht welke religie zij aanhangen) daarentegen, hebben er zo hun eigen ideeën over.
Wil je meer weten, ga dan naar http://www.esoteria.nl
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nonamanis, je vraag is hetzelfde als wanneer je zou vragen: welke religie hebben religieuze mensen. Daar kunnen ze ook allemaal verschillend op antwoorden.
Vandaar dat er eigenlijk geen algemeen antwoord op te geven is, alleen een persoonlijk.
Kristal
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kristel dat klopt wel alleen zie je dat er bij de verschillende geloven voor zover ik weet, er een bepaalde theorie is, afhankelijk welk geloof het is als je bv kijkt naar het Hindoeisme, Scientology, het Boeddhisme, de Islam, en het Christendom, die ik in het spiritualisme niet concreet terug kan vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sorry het is Kristal.
Kristal
13 jaar geleden
Ja, dat is zo, veel religies hangen een bepaald idee aan, en denken daar vaak bij dat zij de enigen zijn die het juist hebben. Overigens, het Boeddhisme is een levenswijze, geen religie. Boeddhisten hebben daarom ook vaak een totaal verschillende religieuze of juist niet religieuze achtergrond. Zelf noem ik mijzelf een lichtwerker. Ik ben onderdeel van een wereldwijde groep lichtwerkers en ook daar zijn onderling weer veel verschillen in achtergronden, theorien en ervaringen te vinden. Dat is juist het bijzondere; door al die verschillen is er altijd wel een weg waarop je dat kan leren wat je nodig hebt om je spiritueel te ontwikkelen hier op aarde, als je die behoefte hebt. Wil je dat niet, is dat even goed. Iedereen is op de golflengte waar hij/zij thuishoort. Misschien is een samenbindend geheel van mensen die met spiritualiteit bezig zijn dat men open staat voor elkaars ideeen zonder er vanuit te gaan dat één van de twee gelijk heeft of moet hebben. Dat is een manier van omgaan met elkaar die in de nieuwe energie past. De nieuwe Tijd. De oude energie creeert afgescheidenheid en dus ruzie. Het verdeel en heers principe. Dat is iets wat ik niet meer (of veel minder in ieder geval) ervaar bij mensen die al langer bewust bezig zijn hun bewustzijn te verruimen. Die bewust met spiritualiteit bezig zijn. Bij hen ervaar ik meer het verbondenheids principe waarin iedereen uniek mag zijn en waarin men zelf de verantwoordelijkheid voor de beslissingen neemt zonder dat af te wentelen op een heerser. Maar waarbij men wel om inzicht kan vragen. De één zal zich ondersteund voelen door de Christusenergie, de ander door aartsengel Gabriel en/of Michael, nog weer een ander raadpleegt zijn Hoger Zelf, of zijn Gids(en) die hij/zij heeft leren kennen. Enfin, je ziet het, ook hierin weer vele mogelijkheden. Hoe dan ook, je eigen beslissing neem jij, en als je bewust bezig bent met je spirituele ontwikkeling probeer je een beslissing te nemen voor het hoogste goed (welzijn) van iedereen en de aarde.
In ieder geval vaak in onbewezen theorieën