Wat hebben chinezen met goud ?

Ik doel op de restaurants, de een heet de Gouden Piano, de ander weer de Gouden muur en weer een andere heet The Golden City. Waarom verwijzen ze hun restaurant naar goud ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (5)

Volgens mij klopt dat niet altijd....
Plaatje bij antwoord
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haha, die generator ken ik...
Als je ooit de kans krijgt, bezoek dan eens de "Verboden Stad" in Bejing. Je zult dan zien, dat er heel veel goud en stierenbloed-rood is gebruikt in de stad, die alleen door de keizer van China, zijn families, en zijn concubines (véél!) bewoond werd, maar dienstbaren mochten wel in het eerste gedeelte komen. Als je de "Verboden Stad"binnenkomt, kom je op die pleinen binnen, en naarmate je dichter bij het keizerlijke deel komt, is er meer en meer goud te zien.
Ik denk, dat de chinezen dit prachtigs, dat ze eeuwenlang niet mochten zien, zó mooi vonden, dat ze hun restaurants, waar ze tenslotte gasten gingen ontvangen, óók zo mooi wilden maken. Gastvrijheid staat hoog in het vaandel van mensen uit het Verre Oosten. (Midden-Oosten ook trouwens, maar daar gaat dit niet over).....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Of kijk de film: The last empiror.
Dat is van voor er "Chinese" restaurant's waren.

Elke rang at van een gekleurd servies volgens een bepaalde code en dit was afhankelijk van de status. Alleen de keizer en keizerin mochten van gouden of felgeel porselein eten. Meer dan drieduizend stukken servies van goud of zilver werden opgeslagen in de keuken tijdens de Qing dynastie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
kleuren symboliseren in daosisme (en oude chinese mythologie) bepaalde karakteristiken. elke kleur heeft volgens chinesen eigen energie en betekenis. goud kleur is blijkbaar special
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
volgens me heeft het iets te maken met feng shui

Toegevoegd op 22-06-2009 15:35:25
Goud - Goud is de kleur van kracht en overvloed, maar ook voor hogere idealen en wijsheid.

goud is de kleur van kracht en overvloed maar ook hogere idealen en wijsheid