De puntmuts waarmee heksen in sprookjes worden afgebeeld werden vroeger echt gedragen tijdens bepaalde rituelen. Hogepriesteressen en sjamanen geloofden dat ze door de punt van hun hoofddeksel die richting hemel wees, beter in verbinding stonden met de goddelijke wereld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

misschien dat ze sneller zijn als ze op hun bezem vliegen maar belangrijker is dat ze niet met hun lange haren aan de takken blijven zitten in het Bos.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook jonkvrouwen die op kastelen woonden droegen lang geleden een puntmuts.
Een puntmuts staat voor aanzien en macht.
Ook al zijn heksen slecht kijken mensen toch tegen heksen op en zijn ze bang van hun macht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat komt,omdat ze elke keer als ze een huis binnen gaan vergeten dat ze een puntmuts op hebben en dan tegen de bovenkant van de deuropening stoten, waardoor hun puntmuts afvalt! Daarom hebben ze maar bedacht geen puntmutsen meer te dragen.
Dit zou het antwoord zijn,als je had gevraagd waarom ze GEEN puntmuts op hebben.
Waarom ze wel een puntmuts op hebben? Heksen dragen wijde mantels, maar daar zitten geen zakken in. Maar toch hebben ze iets nodig waar ze hun spullen in kunnen bewaren. Heksen hebben altijd kruiden en kruidendrankjes bij zich en een toverstok, sommige roken (heel erg dom) ook nog sigaren en andere hebben altijd zo'n grote groene pad bij zich! Daarom hebben ze een punthoed met allerlei vakjes en laadjes er in,zodat ze hun spulletjes goed kunnen opbergen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de puntmuts staat symbool voor vruchtbaarheid in de occulte gebeurtenissen of dat nu een antwoord is voor je dochter van 7 weet k niet ...........
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mensen die vroeger werden beschouwd of afgebeeld als heks droegen geen puntmutsen. Pas na de middeleeuwen is de puntmuts in mode geweest. En is dat naar het platte land overgewaaid.

Op een gegeven moment was het niet meer poplair in de stad, maar nog wel in de afgelegen gebieden. In de verhaaltjes die toen werden geschreven werden heksen conform het stereotype 'raar oud mens' van die tijd neergezet.