Spiritueel hoeft niet persee te maken te hebben met religie (kan natuurlijk wel). Eigenlijk houdt het gewoon in dat je bezig bent met innerlijke verrijking en opzoek bent naar antwoorden in 'geestelijke' vorm.

Spiritualiteit heeft vooral te maken met eigen persoonlijke ervaringen en belvingen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iemand die spiritueel is, is iemand die open staat voor zaken die als minder rationeel beschouwd worden.
(b.v.geloven in zaken die niet bewezen kunnen worden)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Spiritueel Zijn betekent letterlijk Geestelijk Zijn, want spiritueel betekent Geestelijk.

Iemand die men spiritueel noemt, is over het algemeen geïnteresseerd in dingen die met de menselijke geest te maken hebben, en dan meestal met name in het ontwikkelen van geestelijke waarnemingen en bewustzijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Spiritueel zijn , is de dingen die je omringen op een milde manier naar waarde schatten en je beoordeling ervan op een fijne, volwassen manier naar voor te brengen, er steeds voor zorgende je publiek niet te kwetsen, anders wordt het sarcasme.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mensen met een spirituele geaardheid houden zich bezig met existentiele vraagstukken, maar op een wat andere manier dan filosofie dat benadert.
Vooral de vraagstelling, wat gebeurt er met mijn (bewust)zijn na het fysieke leven, hoe dingen zijn ontstaan, de mogelijkheid van geestelijke invloed door een scheppende kracht maar ook de verwondering over de werking van het (onder)bewustzijn en de eigenschappen van het biologisch leven en de (wiskundige) aard die verstopt zit in de materie en in al wat leeft.
Kortom mensen die spiritueel zijn denken en beleven veel over alles aangaande het leven , het besef en de oorsprong van alles.
Ook het leven na de dood intrigeert hen en biedt ook veel troost, omdat het in hun beleving na het gewone leven niet afgelopen is maar dit bewustzijn ook zonder lichaam kan existeren.
Zo stellen spirituele mensen minder interesse in materie
en meer in het beleven en geestelijk investeren in de medemens omdat dat eeuwigheidswaarde heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mensen gebruiken graag de trem 'spiritueel zijn' om zichzelf of een ander een identiteit te geven. Het zou gaan om bewustwording of mediteren of mediumschap of andere 'spirituele' gedragingen.

Wij zijn echter allen 'spirits', bezielde wezens, een begeesterd lichaam en je kunt dan ook niet niet-spiritueel zijn. Wat je ook doet, je doet het vanuit de spirit. Wat je ook bent, je bent spiritueel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het bezig zijn met vraagstukken op het "geestelijk vlak", met name wat er in een mens om gaat.

Spiritueel zijn heeft te maken met persoonlijke innerlijke ervaringen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je aangeraakt bent door het licht, en een diep mystiek verborgen gevoelsleven hebt, en liefde je drijfveer is, dan ben je spiritueel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Spiritueel heeft niet altijd met religie te maken.
Ik ken mensen die atheist zijn en yogales volgen.
Yoga,tai chi en body balance zijn spiritueel.Goed voor lichaam en geest.
Niet iedereen staat daarvoor open,het valt mij op
dat tijdens de meditatie veel mensen de zaal verlaten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij ben je spiritueel als je handelen vanuit een zelfkennis en een kennis van de wereld op een doelgerichte manier het welzijn van alle levende wezens beoogt, niet in gedachten of woorden alleen maar ook in daden.