De Maya kalender houd dan op, of eigenlijk, een cyclus houd op. Net als een dag, maand, jaar etc..

De Maya's waren erg slim en goede astronomen, zij konden berekeningen maken die wij de laatste jaren pas kunnen. Zij wisten allang dat de aarde rond was en hoe alles draaide.

Op 21 december 2012 is er een grote cyclus voorbij, iets met ons zonnestelsel en de planeten. Alleen hebben de Maya's een rekenfout gemaakt, het zijn ook mensen. De datum had 21 december 2208 moeten zijn.

Waarom komt 2012 dan veel voor op spirituele sites? Dat komt omdat zij elkaar nadoen, het is een hype. Zij willen op de een of andere manier mensen iets laten geloven. Geloof niet alles meteen, de wereld zal nog lang niet vergaan.

Ik kan alleen nog zeggen, neem de bronnen door, en tot 2013!

Toegevoegd na 4 minuten:
Hier een mooie wetenschappelijke onderbouwing:
http://www.astro.uu.nl/~strous/AA/nl/2012.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (16)

21 dec 2012 zou de wereld ophouden te bestaan

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik ben net met een spreekbeurt van mijn zoon bezig over de maya's. Die hebben al ca 3000 jaar geleden deze dag voorspelt en hun kalender eindigt daar ook. Op dit moment eindigt een cyclus van 26000 jaar en staan de aarde zon en het sterrenstelsel de pleiaden op één lijn in het centrum van ons melkwegstelsel (even uit mijn hoofd geciteerd) maar als je googled op maya 2012 of "einde wereld" vind je van alles.

Wij vonden trouwens ook ergens een verhaal dat ze toch een rekenfout hadden gemaakt en dat het pas over 200 jaar zou zijn, dat weerhoudt talloze groepen er niet van er toch druk mee te zijn
13 jaar geleden
2012 komt op veel spirituele sites voor omdat ze elkaar napraten.
Als je meer informatie wilt google je op 2012 AD en je hebt zo miljoenen hits met meer informatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat door een FOUTE interpretatie van de Mayakalender geconcludeerd is dat de wereld in 2012 zal vergaan.
Inmiddels rollen allerlei mensen over elkaar heen met de melding dat 2012 2010 moet zijn, nietes, 2238, niets, alleen maar 'spiritueel ontwaken', nietes, dan komt er een ruimteschip de goeie aardbewoners redden want omdat alle planeten op 1 rij staan [tuurlijk] breekt op de hele aarde een superwinter uit - noem maar op.

Als je een beetje rondsurft met als zoektermen 2012 maya, kom je sites tegen die het serieus proberen uit te leggen en sites waarbij je afvraagt of de maker inmiddels opgenomen is omdat ze te bizar zijn (ook in opmaak van de sites, soms!).

Maar feitelijk is het dus puur een misrekening, die 2012-datering.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn meerdere geloofs overtuigingen die dit jaar hebben berekend als het jaar dat "het" gebeurd!

Meer informatie is via google te vinden!

Maar wees gerust!
In 2013 stellen we hier de vraag, waarom was 2012 "het" jaar!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De mens is helemaal gek van dramatische berichten, hoe verschrikkelijker de berichten zijn, hoe mooier ze het vinden, dus is 2012 een rampzalig jaar, het einde van de wereld, misschien zelfs wel van de kosmos.

Het is al een tijdje bekend dat de Maya's een rekenfout hebben gemaakt, maar dat is geen dramatisch nieuws, dat wordt niet verder opgeblazen, nee liever verzwegen.
ga naar google en type 2012 in dan heb je 442.000 hits om te lezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De datum 20-12-2012 is ook terug te vinden in de piramide van Cheops , maar die hebben natuurlijk net als velen anderen ook een "foutje"gemaakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat er veel te doen is over het jaar 2012. Enkele pseudowetenschappers voorspellen het einde van de wereld in 2012.
Het jaagt veel mensen angst aan, en angst verkoopt goed.
De werkelijkheid zal anders zijn.
Het jaar 2012 zal een nieuw tijdperk inluiden, een tijdperk waarin mensen zich langzaam zullen ontpoppen, om van een rups een vlinder te worden.
Een tijdperk waarin niet het materialisme meer centraal zal staan, maar de zorg voor elkaar, voor het milieu, en voor de schepper.
Voor het zover zal zijn, zal de wereld zijn oude vel eerst moeten afschudden, want het verpoppen is een proces, en dat zal zijn tijd moeten hebben.
Veel angst en onvrede, oud karma, zal versneld verwerkt moeten worden, om het vervolgens af te leggen en het nieuwe kleed aan te trekken.
Wel is er een waarschuwing op zijn plaats, de huidige wereld is druk bezig om moeder aarde om zeep te helpen, met daarbij ons als bewoners.
Ik hoef alleen maar te denken aan het project HAARP, waarbij hoeveelheden energie de lucht ingeschoten wordt, en zo de ionensfeer verstoort.
Dit soort experimenten verstoort de natuurlijke balans van moeder aarde, en het is niet bekend wat de gevolgen daarvan zullen zijn.
Dit is het probleem van de mens, wetenschap in een vergevorderd stadium, maar met het verstand van een kleuter.
Straks in de vooruitlopende tijd, zullen wetenschap en spiritualiteit hand in hand gaan lopen en gaan samenwerken.
Dan zal er wetenschap verricht worden met een verlicht verstand, ten gunste van de mensheid, en in overeenstemming met de natuur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar zijn verschillende meningen over. De datum komt in eerste instantie vanuit de maya's welke deze datum hadden berekend waarom de wereld/aarde een nieuw tijdperiode in gaat.
Later is aangegeven dat de berekening naar onze tijdstelsel verkeerd is gemaakt en dat het niet in 2012 zal gebeuren.

Wat er gaat gebeuren kan niemand weten en vanwege die onbekende factor zullen er een heleboel fantasieën losgelaten worden. Van de ondergang van de wereld en de mensheid, tot niets. Met alles wat daartussen zit.

Ik heb geen specifieke sites, maar een heleboel via google.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij omdat de Maya's een kalender hadden, waarop stond dat er in 2012 iets groots stond te gebeuren. Ze dachter dat de wereld dan zou eindigen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het hangt vast aan allerlij complottheorieën.
Annaki,planet x,aliéns,Mayas. En dat in die tijd 2012 de buiten aardse wezens terug zullen komen.Die wezens zouden ons gemaakt hebben als arbeiders om goud voor hen te verzamelen. De maya's hadden ook een tekening van een raket met een mens er in met slangetjes,of dat nou een toekomst voorspelling is dat weten we niet,of ze mischien contact hebben gehad met aliens idemdito?
Maar de op zetters van deze ideeën zijn, sithien,david IKe,
Reptiliens. En er zijn weer andere die geloven dat er een andere tijd zal aanbreken....Maar mischien waren de mayas het gewoon zat om verder te gaan met die kalender, je moet toch een keer stoppen.

Mensen houden van complottheorieën,daarom is het interessant,denk ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onlangs verscheen een helder boek hierover, waar archeologische, historische en wetenschappelijke feiten op een rij zijn gezet. Als je tijd hebt en wilt luisteren kan je de auteur Fred Butter hier horen over zijn speurtocht naar het ware verhaal. http://www.stardustradio.nl/odems/odem352-fredbutter.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
er zijn ook ontzettend veel boeken over 2012,ikzelf denk dat er een klimaat verschuiving gaat komen,eigenlijk is dat nu ook al bezig,we gaan nu ook over van het vissen naar het watermantijdperk,dat is in 2023 definitief,we zitten nu in een overgangsfase,de mens word bewuster van zichzelf en alles om hem heen,de natuur reageerd daar ook op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens de islam leven wij nu is 1429 en eindigd in 1433
volgens de sumerische leven wij in 3328 en eindigd in 3333(2013)
opheffing van alle culturen in 2012
maakt de weg vrij voor de natuur mens gesymboliseerd door getal 33

Door veel culturen heen lezen wij een eind en begin. Allen komen wat tijdsbestek dicht bij elkaar.

Niemand weet de datum of tijd echt alleen onze schepper.

Een ding weet ik met logisch denken dat de wereld zo niet kan blijven bestaan. Alles word verwoest door overconsumptie hebzucht en ga zo maar door.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan zou zogenaamd het einde van de wereld zijn. De mayakalender houdt dan op, maar dat is geen reden om te geloven dat de wereld dan ophoudt, de maya's konden nou eenmaal geen eeuwige kalender maken en moesten toch een keer stoppen.
Het is dus één grote grap, een hoax om mensen angst aan te jagen. Leef dus vrolijk verder en laat je niet bang maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://www.oth-channeling.com/

Op deze site vind je veel informatie over 2012.
Deze gaat niet over de ondergang maar juist over bewustzijn.
Deze tijd leven wij in een andere bewustzijn.We groeien steeds meer en willen meer weten en beleven.Vroeger werd alles maar in de doofpot gegooid en alles was een schande zoals bv scheiden ,ik noem maar iets.Tegenwoordig kom je steeds meer tot bewustzijn dat alles gebeurd met een reden.Mensen worden zich bewust dat ze zijn geworden zoals ze zijn door blokkades uit het verleden.Dit is niet erg het is gewoon een proces en de mens moet hierdoor heen wil hij worden hoe hij of zij was toen hij geboren werd.De mens word geboren geheel compleet,maar door dingen van buitenaf krijgt hij een ego die zich vormt om te overleven.Dit ego moet hij of zij weer verliezen wil hij of zij weer willen worden die hij of zij toen was.
2012 is een overgang van dimensies ,ze noemen het ook wel de 5de dimensie mensen gaan meer beleven naarmate ze meer hun eigen overgeven aan het leven zelf en ontdekken dat wij alle met elkaar in verbinding staan.
2012 Is eigenlijk zoiets als opnieuw geboren worden in de vorm van bewustzijn.Velen hebben al heel wat mogen ervaren ,ook komen er steeds meer kinderen die voor voelen en helderziend zijn.
Veel meer kun je hier over lezen op deze site.Het is dus niet dat de wereld vergaat (misschien wel ,wanneer je het met andere ogen bekijkt,al het oude verdwijnt en maak plaats voor nieuwe dimensies)maar veranderd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat een informatie heb je om uit te pluizen hoe het werkelijk zit....over het algemeen zeggen alle sites iets over 2012, dat er iets groots staat te gebeuren.

Ik denk dat het allemaal speculaties zijn.