Wie bepaalt dat kinderen paranormaal zijn?

Uitgaande dat paranormaal bestaat, zag ik gisteren een uitzending waarin kinderen vertellen en ook laten zien, wat ze met hun paranormale waarnemingen kunnen doen.
Het is een volgende stap in de commerciele t.v. om geld te verdienen aan dit omstreden onderwerp, maar ook is het een stap vooruit om dit "probleem"met kinderen bespreekbaar te maken.
Nogmaals uitgaande dat wat we op t.v. zagen echt was, waren het zeer bijzondere opnamen, zeker toen het jongetje een fam. geheim bekend maakte, dat hij vernomen had van zijn overleden oma, die hij eigenlijk niet bewust gekend had.
Cold reading was hier ook zover we het konden begrijpen, uitgesloten.maar ik weet het het is T.V.
Maar wie bepaalt nu, of kinderen hiervoor een gave hebben?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
die heb ik ook gezien
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb expres niet gekeken, omdat ik vind dat je hier geen kinderen voor moet gebruiken, althans niet bekend in beeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb het ook gezien. Vond het toch wel "vaag". Wie zegt mij dat het jongetje niet een half jaar geleden een gesprek/discussie tussen de familieleden heeft opgevangen en daar enorm mee zat? Daarbij denk ik dat er ook nog eens het nodige tussenuit is geknipt. Tel daarbij de zalvende maar ook richting aangevende begeleiding van het medium en..........ja, het kind heeft dè gave! Vond het niet overtuigend, in ieder geval...... Ik vind dat er hiermee een behoorlijke stempel op het kind gedrukt wordt, wat zijn/haar hele leven kan bepalen! Best pittig!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb het ook gezien. Tenminste een stukje. Heb wat tranen gelaten van herkenbaarheid. Maar vond het ook erg sturend en suggestief. Uiteindelijk maar afgezet. Het voelde niet helemaal goed en zuiver.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij dat jochie was het heel duidelijk. Zij zei, ik zie iets als rook, zie jij dat ook? Hoe makkelijk is het om ja te zeggen. En het jochie had echt een gezicht erbij: ik moet nu iets zeggen.
Dat bedoelde ik met suggestief. Het leiden van...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sturend! Ja, dat is inderdaad precies het woord dat ik zocht, gdanonym.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Ed: goeie vraag hoor! interessant. :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn eigen gevoel zegt een deel nep en een deel waar, ik proefde ook veel emotie bij de kinderen, dat kan een jong kind niet zo maar spelen, zo herkende ik meer zaken die klopte met mijn eigen ervaringen, ook 'voelde' ik regelmatig zelf emotie, maar met sommige andere dingen had ik weer erg veel moeite.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie vraag, helaas weet ik het antwoord ook niet.
Volgens mij mag iedereen zichzelf of een ander paranormaal noemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja Ed, ik voelde ook diepe emotie, vooral bij het meisje wat haar vriendin heeft zien vermoord te worden. Dat was echt, heel echt.
Maar als ze jong zijn kunnen ze wel eenvoudig gestuurd worden. Dat vond ik gebeuren met het jochie daarna en heb ik de zender uiteindelijk afgezet. Ik hoefde niet meer te horen wat hij van zijn oma moest vertellen na die reclame. Echt of niet echt, en ik weet hoe moeilijk kinderen hun emotiesx kunnen vertellen. Het idee, programma voelde niet meer goed.
Teveel leed? Leedvermaak?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja gdan. leedvermaak, emotie, huilende mensen, ongelukken en rampen, helaas, dat is handel!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ze doen maar, ik heb gelukkig de keuze om wat anders te gaan kijken. Dat hoeft dus niet voor mij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja mee eens Kaylee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de bijbel staat dat het niet goed is om met paranormale zaken bezig te zijn. Zie link: http://www.rejoicenow.nl/page/handelingen-waarzeggerij
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit geldt zeker niet voor alle paranormale zaken.
Werken met de liefde van God, kan onmogelijk verkeerd zijn, iemand genezen of pijn wegnemen, kan nooit verkeerd zijn, een hand van een moeder op de zere knie van haar kind,kan nooit verkeerd zijn, maar is wel handoplegging.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bovendien, heeft God niet de bijbel geschreven. Daar is eerste meerdere 'secretaresses' tussen geweest en zijn de 'wijsheden' in hun oren toegefluisterd.
(hoe heet dat spelletje ook alweer?) Bovendien heeft het geloofsinstituut een geschiedenis waarin ze absolute macht wilden hebben. Deze zijn ook verantwoordelijk voor het opstellen van het schrift.

Antwoorden (8)

Vooral de mensen die er toch al in geloven. Het wordt in ieder geval niet door een bevoegde instantie bepaald ofzo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het voornaamste doel van een commerciele tv zender is winst maken. Deelnemers aan quizen en shows worden hiervoor door een casting bureau uitgezocht. Ze kijken daarbij of je wel leuk over komt op scherm, goed past in bij programma, etc. Je kunt er gerust van uit gaan dat deze paranormale kanditaatjes door hetzelfde bureau zijn gecast.

Toegevoegd na 4 minuten:
Deze kinderen zijn gecast door masmedia, via deze pagina: http://www.sbs6.nl/web/show/id=103836/langid=43/contentid=70478
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dank voor je site, heb hem gelezen, waarschijnlijk zijn de eerste kinderen in het programma, kinderen die Elisabeth zelf in haar praktijk ontmoet heeft en met een oproep in de site, komen er van zelf meer.
+1
Ja Ed, We komen zoals je wellicht weet in een nieuwe tijd. Een programma als deze was 20 jaar terug volledig taboe.Echter er zijn veranderingen welke elkaar nu snel opvolgen, een nichtje van mij heeft ook regelmatig beelden die ze niet wil zien en waar ze bang van is. Bij het eerste meisje was duidelijk te zien dat ze e.e.a niet had verzonnen en er ook danig van onder de indruk is.
Kinderen zijn sowieso veel gevoeliger en kunnen dit overgroeien, maar soms ook als "gave"de rest van hun leven hebben. Een bijzonder leuk programma past in deze tijd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeker als je het van die kant bekijkt, komen er zelf steeds meer kinderen met een duidelijke gave en we komen niet in een nieuwe tijd, we zijn er al een tijdje in is mijn ervaring.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt gelijk, een slip van de pen. We zitten volop in de nieuwe tijd .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als jij weet waar je over praat, kan jij dan je nichtje niet helpen dat ze er niet meer bang voor hoeft te zijn?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze is inmiddels al een traject ingegaan. Hopelijk helpt dit haar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ach er zijn zoveel kinderen ,momenteel met dit probleem, er komen er steeds meer, helaas kan een gewone dokter ze niet helpen, ik zie het bij mijn buurmeisje, helemaal vast gelopen in het jonge leven en waarom?
Omdat ze veel te veel kan waarnemen ( geesten) , elke dag weer, ze wordt er helemaal gek van en dit kost haar zeer veel energie, een gewone arts zou kalmeringspillen gegeven hebben, maar had ook geen oorzaak gevonden.
Wanneer proefondervindelijk door wetenschappelijk (herhaald) onderzoek onder strikt controleerbare omstandigheden ondubbelzinnig kan worden vastgesteld,dat bij zulke kinderen sprake is van ESP (Extra Sensory Perception= Buitenzintuiglijke Waarneming,zoals telepathie,helderziendheid,proscopie,e.d),dan zou op grond van zúlke onweerlegbare bevindingen hét bewijs geleverd zijn.

Maar aangezien dit een TV-uitzending was voor een breed publiek,is het echter héél goed denkbaar dat hier óók wel sensatiezucht van de media om de hoek komt kijken.

Maar aan de ándere kant dient de wetenschap dergelijke verschijnselen --en dus ook kinderen waarvan wordt beweerd dat zij deze eigenschappen zouden bezitten--- grondig te onderzoeken,omdat iedereen in feite zou willen weten,of dergelijke paranormale verschijnselen mogelijk zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je innerlijke zeker weten, of de Godsvonk die in ieder mens zit is de toetssteen om te bepalen of iets echt is.
Door je daar op af te stemmen, verkrijg je zekerheid of deze kinderen een gave hebben.
Het is misschien een beetje vreemd antwoord, maar ik denk dat jij en vele anderen dit antwoord zullen begrijpen.
We gaan een nieuwe tijd tegemoet, waarin de morgenzon helder zal schijnen en velen zal verlichten.
Al de aandacht in boeken en op tv, is een voorbode van deze tijd, waarin mensen langzaam kunnen wennen aan het ritme van de nieuwe tijd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Laat ik beginnen met het feit dat ik de uitzending niet heb gezien en mij daardoor niet heb kunnen laten overtuigen of er kritiek op kan hebben.
Wel wil ik ingaan op het fenomeen op zich.
Als een kind blijk geeft van kennis of weten van zaken die onmogelijk kunnen worden ingebracht door anderen dan geven we daar aandacht aan. Datzelfde geldt voor kinderen die blijken over bijzondere andere talenten te beschikken.
Daar is niets mis mee.
Wel gaat het fout als deze talenten een naam moeten krijgen.
Paranormaal is zo'n etiket.
Er zijn legio mensen groot en klein die deze eigenschap hebben, maar er aan voorbij gaan omdat het niet meer dan een ingeving schijnt of omdat je er gewoon niets aan hebt.
Het is ook niet van deze tijd.
Vroeger, en ik mag dat zeggen met mijn vijfenzeventig jaar, had ook ik ervaringen die voor mij zo echt waren dat ik er niet aan twijfelde. Mijn ouders verwezen het echter naar een droom en daarmee was de kous af.
Nu in deze tijd is het een belangrijk onderwerp geworden en reageren ouders in het algemeen met belangstelling.
Mijn ervaring is dat deze kinderen vaak ouders hebben die hier al mee bezig zijn en bij een eventuele opmerking van het kind dit zelf gaan aanvullen en er een verhaal van maken die het spannend en extra interessant laten zijn.
De kans bestaat dan dat deze kinderen, door de aandacht die ze krijgen ook zelf, dat wat ze "doorkrijgen" aan gaan vullen.
Dit kan heel geloofwaardig overkomen.
Ik geloof in het fenomeen. Maar ik wordt wel een beetje geprikkeld als men deze kinderen de status geeft van indigo-nieuwetijdskinderen enz. en daarmee een bijzondere status.
Het is van alle tijden.
Het zaagt ook geen hout. Je hebt er niet veel aan. Het maakt alleen maar nieuwsgierig zoals graancirkels, ufo's en andere onverklaarbare zaken.
Niet om het af te doen als flauwe kul, maar er een beetje normaal mee omgaan.
Natuurlijk is hier nog heel veel aan toe te voegen, maar ik laat het hier even bij.

Ik hoop dat iedereen gelukkig wordt en of dit daar aan bijdraagt?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben zelf een meisje van 13, en ben ook paranormaal.
Mijn moeder is spiritueel , en ze ging samen met mij naar een man die er heel veel verstand van heeft. Vervolgens ging die man mij onderzoeken met zijn gave.
Zo kwamen wij er ook achter dat ik paranormaal ben.
Het kind kan dus het beste weten !
Betwijfel nooit maar dan ook echt nooit een gave van een kind!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het vaststellen of een kind paranormaal begaafd is moet alleen gebeuren als dat in het voordeel van het kind is. Bijvoorbeeld in het er beter mee om kunnen gaan.
Verder is het heel belangrijk dat het kind gewoon kind kan zijn, zich kan aarden op deze aarde.

Helaas gebeurt het vaststellen vaak door mensen die geen idee hebben van de invloed hiervan op de verdere ontwikkeling van het kind. Laat ze vrij, om te zijn en te worden wie ze zijn. Om hun eigen weg te vinden en te volgen. In alle vrijheid.