Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

In vele landen wordt bij een rechtszaak een jury gekozen uit de burgerbevolking, wat te doen wanneer je als christen wordt opgeroepen ?

Gaan wij als christen hier op in ?
Of , oordelen wij niet over anderen als christen ?
Welke handelswijze dient een christen te volgen vanuit het standpunt van de bijbel en ons geweten ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zijn "wij christenen "soms een beter slag volk? Je bent ingezetene van een land,naar geloof wordt niet gekeken.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Sommige christenen hebben zich als jurylid gemeld en in bepaalde jury’s zitting genomen.
Anderen voelden zich gedrongen dit te weigeren, zelfs met straf voor ogen.
Iedere christen moet voor zichzelf beslissen wat hij zal doen en anderen dienen zijn beslissing niet te bekritiseren.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

gewoon gaan
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je burgerlijke plicht volgen en gehoor geven aan de oproep
(Lees meer...)
13 jaar geleden
Ik begrijp het dilemma maar ik denk dat je toch gewoon moet gaan. Van vrienden uit Amerika heb ik weleens gehoord dat je niet eens màg weigeren.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bent verplicht om gehoor te geven aan oproep om te dienen als jurylid. Niemand vindt dat leuk en als het niet verplicht zou zijn, dan zouden er juist alleen gelovigen op komen dagen, want die houden juist van het veroordelen van anderen. Zeker als je de ambtsdragers aanhoort: dominees, pater, pauzen en bisschoppen, alleen prediken zei hel en verdoemenis over anderen
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet gewoon gaan ongeracht je religieuze visie.

De jury is namelijk niet degene die een oordeel velt. De jury moet alleen aangeven of een persoon zich schuldig heeft gemaakt aan een vantevoren vastgesteld strafbaar feit. De jury hoeft daar helemaal niets van te vinden; Dat is een objectieve observatie.

De rechter bepaald vervolgens de veroordeling en passende strafmaat.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je oordeelt bij een jury rechtspraak (= strafrecht meestal) NIET over een persoon maar over een daad...of die daad door betreffende persoon wel of niet gepleegd is om precies te zijn. (Guilty or Not Guilty oftewel: Wel of niet gepleegd ..op elk punt van de aanklacht apart trouwens)
Derhalve niet in strijd met de bijbel.

Dit oordeel is mi dus GEEN oordeel over de persoon in kwestie. Je zegt niet: Wat een onaardig achterbakse figuur is dat.. dan pas ben je over de persoon aan het oordelen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gehoor geven aan de oproep en neutraal oordelen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet gaan.Een doktersbriefje vragen.Ik zou het niet op mijn geweten willen hebben een oordeel te moeten vellen over de schuld of onschuld van iemand anders.Je ziet wel wat we nu allemaal krijgen: ze veroordelen iemand zonder bewijs.Iemand is in mijn ogen nog altijd onschuldig tot het tegendeel wordt bewezen zonder redelijke twijfel.Wat er nu gebeurd is is de zaken omdraaien.Ik vind dat een gevaarlijk precedent en het geeft me een onveilig gevoel.Een volksjury is mijn ogen onbekwaam.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding