Wat zijn bidprentjes?

Op een boekenmarkt heb ik kleine kaartjes gekocht, met afbeeldingen van Jezus Maria enz. (wie worden er afgebeeld op deze prentjes?). Ik wil hier graag meer over weten. Hoe kom ik aan meer van deze kaartjes?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
1.7K

Antwoorden (5)

het is een ouderwets katholiek gebruik om bij het overlijden van iemand bidprentjes uit te delen aan familie en vrienden.
daar kon een religieuze afbeelding op staan, maar ook een portret van de overledene.
om aan meer van deze kaartjes te komen, moet je rommelmarkten af, of kijken op marktplaats e.d.
of mogelijk heb je wat oudere katholieke vrienden of kennissen?

ik heb er al een stuk of 70 verzameld :)
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op één die ik heb staat achterop geschreven: Souvenir de S'Elisa. Dan heeft het toch niet met een overledene te maken? En één met een tekst van een winkel in Lourdes. Zijn dit dan wel bidprentjes?
Rieneke1
13 jaar geleden
dat zou ik niet weten.
ik verzamel ze al lang, en heb alleen overlijdensbidprentjes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, het zijn eigenlijk de Yu-Gi-Oh plaatjes van de Katholieke kerk van vroeger ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1,
Bidprentjes komen uit de Katholieke kerk.

Vroeger werden bidprentjes bij allerlei gelegenheden aan mensen gegeven. Kinderen konden ze verdienen door b.v. op school een hoog cijfer te halen voor godsdienst of iets anders goeds te doen wat met de kerk te maken had, en stopten ze in hun catechismus. Ook kreeg je ze b.v. bij een doopsel of bij de communie.

Er stond een heilige en een stukje gebed op.

Tegenwoordig worden bidprentjes eigenlijk alleen nog uitgereikt bij een uitvaart, met een nagedachtenis aan de overledene er op. Meestal staat er een foto van de overledene in en een beschouwing of een gedicht. In Vlaanderen worden ze ook nog uitgegeven bij de communie.

Bidprentjes worden fanatiek verzameld, er is zelfs een bidprentjes-startpagina. Google er maar eens op!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bidprentjes zijn in het zuiden nog heel gewoon bij het overlijden van iemand.
Alhoewel het met 'bidden' weinig meer te maken heeft.
Vaak ook zijn de religieuze afbeeldingen vervangen door een foto van de overledene en staat er een korte levens beschrijving van de persoon in.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hier in italie is het nog steeds heel erg in om bidprentjes uit te delen
er staat een gebed op, ik bewaar ook alle prentjes, ik heb ze nu ook van Padre Pio beschermheilige van de zieke
heel mooi om te hebben
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als kinderen kregen we van de zuster die ons op school handwerkles gaf die bidprentjes als we haar zilverpapier of melkflessendoppen brachten. Die verzamelde ze om te verkopen en de opbrengst was ervoor bestemd om de arme negerkindertjes in Afrika te helpen. Die bidprentjes legden we in ons kerkboek. Ze fungeerden zo ook een beetje als bladwijzer. Als je je best had gedaan op de godsdienstles gaf de pastoor ze ook. Ze kunnen willekeurige religieuze afbeeldingen bevatten; vaak een afbeelding van een heilige. De doodsprentjes nemen een aparte categorie in binnen de bidprentjes.