Waarom moet je eerst je rechterschoen aantrekken?

Bij het verlaten van een moskee trek je natuurlijk je schoenen weer aan.

Een Turk vertelde mij dat je eerst je rechterschoen aan moet trekken en dan pas je linkerschoen. Volgens hem was dat een eqituette-verplichting in de Islam.

Hij vertelde dat deze volgorde je leven kon redden als je tijdens het aantrekken van je schoenen zou struikelen - maar hoe dat zat, kon hij niet uitleggen omdat zijn Engels daarvoor ontoereikend was.

Vandaar mijn vraag: wat is de achtergrond van deze volgorde? Is het werkelijk verplicht cq gebruikelijk? Welk verhaal steekt er achter het mogelijk struikelen?

13 jaar geleden
in: Religie
4.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
goeie vraag. Ik heb echt geen idee hoe het zit ;)
itsme
13 jaar geleden
is geen compleet antwoord, maar ik vind ergens op internet in een forum: Ik weet nog wat de eerste soenna was die ik ging praktiseren vanuit een hadith toen ik pas begonnen was.. Eerst je rechter schoen aan doen en bij het uittrekken eerst je linkerschoen.

Het beste antwoord

Mohammed zei: "Als je jouw schoen aantrekt, trek dan eerst de rechter schoen aan, en als je ze wilt uitrekken, trek dan de linker eerst uit." Deel 7:747
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en toch ben je nog niet verloren !
Goedemorgen loenie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zelfs met het aantrekken van schoenen is er een regel :S
wat een strenge geloof zeg.....maar als je links handig bent hoe zit het dan inelkaar??want dan ben je toch gewend om eerst links en dan rechts aan te doen??
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe zit dan dan met sokken ?

Andere antwoorden (1)

Er zijn inderdaad veel etiketten binnen de Islam.
Een van de belangrijkste is het gebruik van je rechter en linkerhand (voet).

De profeet Mohammed en diens familie hebben deze etiketten bedacht en het volk geboden ze na te leven. Ik denk dat het komt doordat de meeste mensen (waaronder de profeet zelf) allemaal rechtshandig waren.

Zo doe je alles wat goed is met rechts en alle andere handelingen met links.

Eten, drinken, iemand de hand schudden, aankleden enz. gebeurt met rechts. Je billen afvegen en ik dacht geld aannemen doe je met links.

Als je ergens naar binnen gaat zet je eerst je rechtervoet binnen, wanneer je er weer uitkomt, als eerste je linkervoet.

Het verhaal dat het je leven zou redden is denk ik een verzinsel. De logica zou kunnen zijn dat je sneller weg kunt rennen als je alvast een rechterschoen aan hebt.