Hoe wisten de mensen in de tijd van de Bijbel dat God mannelijk was?

Hoorden ze dat aan zijn stem? Misschien is God wel vrouwelijk. Ik ben benieuwd hoe jij hierover denkt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
1.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben het met deze vraag eens. Hoe weet je het. En waarom geen dochter in plaats van een zoon Jezus Christus?

Antwoorden (14)

Omdat de maatschappij gedomineerd wordt/werd door mannen, is bij het schrijven van de bijbel zonder enig nadenken aangenomen dat god eenmannelijke verschijning zou moeten zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als god vrouwelijk was, dan was de hemel roze en niet blauw...?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alle belangrijke mensen waren toen mannen. Vrouwen waren echt onbelangrijk toen. Maria kreeg nog enigszins een rol van betekenis. Maar natuurlijk alleen in de marge. Ook alle geestelijke rollen werden vervuld door mannen dus zowel Jesus als ook God moest wel een mannelijk figuur zijn.

De invulling van God is voor iedereen anders en als jij het fijner vindt om te bidden tot een man dan is god voor jou een man. Degene die zich meer thuis voelt bij een vrouw mag God als vrouw zien. Uiteindelijk is God natuurlijk veel meer dan een vrouw of een man. God is alles, dus mannelijk en vrouwelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat Jezus dit in zijn visioenen zag. Hij noemde hem 'Vader'.

Dus Jezus -> Apostelen -> geschriften/Kerk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat ze aan God grote krachten toeschreven die je niet meteen bij vrouwen terugvond.Iemand die krachtig is kan ook bescherming bieden, vrouwen kwamen dus niet in aanmerking.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die astronaut die terugkwam op aarde en vertelde dat hij God had gezien.
En?
Zij was zwart.

In een door mannen gedomineerde wereld zal God als een mannelijk persoon worden aangesproken.
Mensen kunnen niet anders definieren dan met de mens bekende beelden.

Toch is het heel mooi dat in de Bijbel wordt gesproken over God die van zichzelf zegt: Jaweh. Ik ben die Ik ben en Ik zal zijn die Ik zijn zal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En die over zichzelf spreekt in het meervoud. "laten wij mensen maken naar ons beeld... "
Ik denk dat iedereen die in God gelooft er zich zelf een beeld bij probeert te vormen.. En aangezien de Bijbel is geschreven door mannen krijg je al gauw het beeld van God de Vader. In die tijd vrij logisch, het beschermen en verdedigen van huis en haard was een mannelijke aangelegenheid. En het straffen en belonen ook.
Dat vrouwen niet in tel waren is natuurlijk niet helemaal waar. Israël heeft vrouwelijke richters gekend, koninginnen, maar de man was dominant.
Vandaar dus God de Vader.
En dat Jezus het ook over ZIJN Vader had? Hetwas in die tijd al moeilijk genoeg om een boodschap van liefde te brengen. ga je dan ook nog God in een Godin veranderen, dan kun je beter stoppen.
Nu zijn we zover dat we kunnen zeggen dat we niet weten of God man of vrouw is, maar om daarvoor de Bijbel en alle liedboeken te herschrijven?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tot en met de middeleeuwen, werden vrouwen alleen gezien als constante bron van ellende, van de zondeval, volledig zonder denkvermogen en zonder capaciteiten. Zoals sommige moslims in Verweggistan ze nog zien. In de Europese geschiedenis zijn er eigenlijk maar twee vrouwen, die boven dat beeld stonden. God kon volgens de mannen nooit zo stuk mislukt product zijn als een vrouw of bijv. een neger. Bedenk het is een verzonnen verhaaltje, dus weerspiegelt de geest van de tijd. Ook in Amerika zijn in de bible belt nog grote groepen, die dergelijke ideeën aanhangen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de oudste delen van de bijbel (oude testament) met name in genesis maar ook op andere delen, staat god in meervoud, meer als god-volk dan een entiteit.
In feit heeft god in de oorspronkelijk tekst 10 verschillende namen maar de vertalers van de bijbel naar Grieks en later naar andere talen hebben het onder een naam gebracht en een mannelijk vorm van gemaakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
God heeft geen geslacht. God is God, en hoeft niet als een mens een entiteit te hebben.

In genesis 1 staat in vers 27 dat God mensen maakte naar zijn evenbeeld, zowel man als vrouw. Hiermee zou je kunnen beweren dat God beide geslachten heeft, en dus eigenlijk geen geslacht heeft. In deze tekst wordt echter het innerlijke bedoeld, de mens leek innerlijk op God.

Toegevoegd na 2 minuten:
''entiteit'' moet zijn : ''geslacht''
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
U gaat er van uit dat God een man is! God is een Geest. Het heelal is God. Overal is God.

Dat er een enig God is
Wij geloven allen met het hart en belijden met den mond dat er is een enig en eenvoudig geestelijk Wezen, Hetwelk wij God noemen: eeuwig, onbegrijpelijk, onzienlijk, onveranderlijk, oneindig, almachtig; volkomen wijs, rechtvaardig, goed, en een zeer overvloedige Fontein van alle goed. (uit de Nederlandse geloofsbelijdenis)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat God een vrouw heeft.

Voor niet-Bijbelkenners zal dit misschien vreemd overkomen.
Maar het is zo.
Anderen die de Bijbel wél kennen zullen nu verwijzen naar de Natie Israël als zijn vrouw.

Maar neen ,het is nog meer hemels.
Zijn organisatie van hemelse engelen worden als zijn vrouw kenbaar gemaakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat wisten ze niet dat hebbenze verzonnen. Niet iedereen is het met me eens maar het gehele testament is verzonnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
God is mannelijk en vrouwelijk