Mag ik een mis bijwonen zonder communie gedaan te hebben.?

Hoi, ik wil graag elke zondag naar de kerk. Maar ik heb mijn communie niet gedaan. Is dit erg? Ik ben wel gedoopt. Ik wil mijn communie wel doen, maar ik weet niet waar ik moet beginnen...

6 maanden geleden
in: Religie
jc54
6 maanden geleden
je zou kunnen behinnen met een gesprek(je) met de pastoor. Die kan je vast verder helpen.
ronron1212
6 maanden geleden
Je bent altijd welkom bij de dienst Heeft verder niets met dopen of communie te maken.
Edraket
6 maanden geleden
Wat ik me nog herinner van de godsdienstlessen op de lagere school, is dat als je gedoopt bent, je door die doop lid bent van De Heilige Moederkerk, en dus ook de communie mag/kunt ontvangen.
Edraket
6 maanden geleden
@ronron
Bij de dienst is iedereen welkom.
De RK-kerk wijst niemand af.
Maar om de communie te mogen ontvangen moet je gedoopt zijn.
ronron1212
6 maanden geleden
Ben nooit gedoopt en verder ook helemaal niet gelovig maar ben echt wel vaker in de kerk geweest en heb zelf niet mee gedaan aan de communie maar daar wordt niet naar gevraagd,
Ritsuka
6 maanden geleden
Vraag dit na bij de kerk waar je graag heen wilt.

Antwoorden (1)

Iedereen mag een Heilige mis bijwonen gedoopt of niet zelfs als je van een ander geloof bent.
Voor het ter communie gaan zijn inderdaad wel wat meer voorwaarden. Zo moet je inderdaad je eerste communie gedaan hebben en moet je bijv geen doodzonde hebben gedaan waarom je niet de absolute hebt ontvangen.

Je kunt overigens bij de uitreiking van de communie wel naar voren gaan naar de priester. Je moet dan kruislings je handen op je schouders leggen. De priester weet dan dat je de communie niet mag ontvangen en zal je zo de zegen geven.
6 maanden geleden
ronron1212
6 maanden geleden
@erotisi en wie controleert dat dan god of wie anders
erotisi
6 maanden geleden
je geweten.