Priester(s)
Ons woord ‘priester’ komt etymologisch van het Griekse ‘presbyter’. In het Nieuwe Testament wordt gesproken van
‘presbyter’ (‘oudste’) en ‘episkopos’ (‘opzichter’). De presbyters bestuurden gezamenlijk een christelijke gemeenschap, naar analogie van een synagoge-bestuur. Zie bijvoorbeeld Hand. 11,30, 14,23 en 15,22. In onze huidige tijd slaat het woord ‘priester’ op een door één of meerdere bisschoppen gewijde man die gemachtigd is zes van de zeven sacramenten te bedienen (een priester kan geen priester wijden). Later kwam het Latijnse woord ‘sacerdos’ in zwang.
Pastoor / pastoors

‘Pastoor’ komt van het Latijnse ‘pastor’ wat ‘herder’ betekent. Een pastoor is verantwoordelijk voor de kleinste kerkelijke eenheid in de r.k.-kerk: de parochie. Een pastoor wordt gezonden door de bisschop, maar wordt betaald door de parochie zelf. Een pastoor is altijd een gewijde priester.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

De pastoor is binnen de Katholieke Kerk, de Anglicaanse Kerk en de oudkatholieke Kerk de priester die door de bisschop benoemd werd als verantwoordelijke van een parochie. Het woord pastoor komt van het Latijnse woord pastor, dat herder betekent. Dat verklaart waarom een pastoor soms over zijn kudde spreekt.

De aanspreekvorm voor een pastoor is "Zeereerwaarde Heer Pastoor
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een pastoor is altijd priester, een priester is niet altijd pastoor. Een pastoor is een priester die is aangesteld als verantwoordelijke van een parochie.
Het is een soort bedrijfsleider van de parochie
waar ook andere priesters, maar tegenwoordig ook
met name leken actief zijn.
Om aangesteld te kunnen worden als pastoor moet je
als priester gewijd zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ absdoluut duidelijk antwoord, maar wat doet een priester dan als hij geen pastoor is?
Een pastoor is een priester, maar ene priester is niet altijd een pastoor. Priesterschap is een wijding, pastoor is net als kapelaan een functie in een bepaalde kerk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een pastoor is een gewijde priester, aan wie door een bisschop de zorg over een parochie is toevertrouwd. Op grond van zijn wijding mag deze pastoor voorganger zijn in de eucharistie, en de sacramenten van de katholieke kerk toedienen: doop, communie, vormsel, doop, huwelijk, biecht, ziekenzalving. De priester moet een man zijn en ongehuwd celibatair leven.
De pastoors die geen eindverantwoordelijkheid dragen worden pastor genoemd. Die functie kan door een vrouw worden bekleed, en een man mag getrouwd zijn en een gezin hebben. Ook zijn er priesters die buiten een parochieverband werken: in een ziekenhuis, gevangenis, op een school, in het leger. Hoewel dat tegenwoordig meer pastorale werkers zijn. Want er zijn maar weinig actieve priesters meer, zodat die vooral voor het parochiewerk worden ingezet.
Amadea