Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Was de profeet nathan een goede of slechte man?

Aangezien wat hij bij koning David gedaan heeft in de Bijbel vroeg ik mij af wie de goede- en de slechterik was ?
Ik ken koning David als een goede man in de Bijbel maar ken niet zijn achtergrondverhaal hoe hij koning is geworden ?
Zo ken ik ook verder profeet Nathan niet verder dan behalve het verhaal wat hij met koning David gedaan heeft ,
Zo wil ik er achter komen wie de goede en de niet-goede was (slechte is een zwaar woord voor Bijbelse legendes)

een jaar geleden
in: Religie
924
Cryofiel
een jaar geleden
Ten eerste: niemand is 100% goed of 100% slecht.

Ten tweede: het is een slechte zaak over iemand te oordelen op grond van 'horen zeggen'.
HannekeJanssen
een jaar geleden
Het mooie van Bijbelverhalen is nou juist dat het allemaal "net mensen" zijn. David was een koning van God, voorgeslacht van Jezus, maar hij haalde OOK vreselijke dingen uit. Jezus zelf kon behoorlijk driftig worden - zie het verhaal van de verkopers in de tempel. Een profeet is door God gezonden om recht te laten geschieden - maar ook Jona was bijvoorbeeld een profeet, en hij bakte er niet zoveel van, in eerste instantie.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Het feit, dat Nathan een profeet is geeft al aan, dat hij een goede man was. Profeten gaven namelijk het woord van God door. Profeet Nathan was een vertrouwde vriend van koning David en hij was o.a. de persoondie aan koning David de wens van God doorgaf om een tempel te bouwen.
In het
Maar hij was ook de profeet, die door God werd gestuurd om koning David te bestraffen wegens het gepleegde overspel met Bathseba en het vermoorden van Uria. Door een passende gelijkenis wist hij het geweten van koning David te raken.
Zelfs, als hij koning David had gestraft zonder door God te zijn gezonden, maakt dat hem nog geen slecht mens. Koning David had daarvoor namelijk zelf een grote zonde begaan, door Uria te vermoorden en vervolgens zijn vrouw te stelen.
(Lees meer...)
een jaar geleden
De profeet Nathan was een goede man. Hij was een profeet van God die de Israëlieten aanspoorde om hun trouw aan God te bevestigen. Hij was een voorbeeld van liefde, gerechtigheid en trouw.
(Lees meer...)
10 maanden geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding