wat is de achterliggende betekenis van een kruisje slaan (katholiek)?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Religie
6.1K
Castle
3 jaar geleden
Katholieken geloven dat de woorden van het kruisteken hen onderdompelen in de liefde van de heilige Drie-eenheid. Zij voelen zich innig verbonden met Vader, Zoon en heilige Geest. Ze raken het voorhoofd aan als zetel van al het denken en doen. God openbaart zich als Schepper van alle (on)zichtbare dingen. Als Vader is Hij de bron van alle leven. Met de hand op het hart/ de borst (de schoot): de plaats waar God mens is geworden in Maria. Van schouder tot schouder: de plaats van de kracht, want de heilige Geest is persoonlijke goddelijke liefde.
Bron:http://www.venstersopkatholiekgeloven.nl/hoofdartikelen/aan-de-symbolen-herkent-men-met-het-geloof/

Antwoorden (2)

Het kruisteken symboliseert (al dan niet uitgesproken) de zegenbede: In de naam van de Vader (aanraking hoofd) en de Zoon (borst) en de Heilige Geest (linker- en rechterschouder), Amen.
SimonV
3 jaar geleden
Een kruisteken slaan is het begin van een gebed of smeekbede. Zie het als het begin van een brief; 'geachte heer of dame'. Met dit teken begin je je te richten tot de Heilige Dieëenheid...'de Vader, de Zoon en de Heilige Geest' je eindigt met 'amen' (het slotwoord).
Het is een symbolisch gebaar.

Mensen die je een kruisje ziet slaan, zoeken steun, bescherming, hulp enz. en vragen hierom de steun van 'boven'. Iemand die bijv. in het diepe springt , huiverig is of onzeker, voelt zich meer gesterkt als er iemand is die hem/haar bijstaat en zal beschermen en vraagt middels het kruisje om bescherming en bijstand. Dit geldt uiteraard voor alles waar iemand steun bij nodig heeft...veel mensen doen snel een schietgebedje als de nood hoog is.
Je ziet het echter ook vaak bij gelovige sporters die een belangrijke prestatie moeten doen. Even snel een kruisje voor steun van boven.