Ga je naar de hel als je als niet moslim dingen doet volgens de islam?

Ik wil al een hele lange tijd moslim worden maar, ik krijg pas toestemming om te bekeren wanneer ik 18 ben. dus ik heb even jullie hulp nodig. Ik probeer namelijk wel dingen volgens de islam te doen maar ik vraag me af of Allah dat wel accepteert aangezien ik eigenlijk geen moslim ben.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Religie
8.1K
MasterSword
4 jaar geleden
Mijn mening:
Volg je eigen geweten van wat goed en fout is.
En ga niet een stuk tekst uit het verleden blind volgen.
Probeer zelf een uniek persoon te zijn.
( Zelfs ongelovige mensen, kunnen een goed persoon zijn. ) Van mij kunnen slechte personen naar de hel als die,
onschuldige, kwetsbare, weerloze mensen kwaad doen.
( maar wie weet, krijgen zelfs slechte mensen weer een kans in een volgend leven. ) EEN DING WAAR: GEEN EEN LEVEND WEZEN OF BOEK,
WEET WAT ER NA DE DOOD IS?
Dus wat de gevolgen zijn van jou daden, is een vraag zonder antwoord.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Hemel en hel bestaan niet. Geen zorgen!
Thecis
4 jaar geleden
@manonnetje33
Een lastige opmerking. We hebben namelijk niet kunnen bewijzen dat het er niet is (door zeker te weten wat er namelijk wel is). Het eerste is het bewijzen van een negatief wat bijna altijd onmogelijk is. Maar het 2e (bewijzen wat er wel is), is nagenoeg net zo lastig. Daarbij bestaan er psychische klachten die zo sterk kunnen zijn dat je er lichamelijk last van hebt. Ofwel, een geloof ergens is, kan ijzersterk zijn. Iemand die heilig is de hemel of hel gelooft, zou daar best eens in terecht kunnen komen. Deze 2 termen zijn namelijk voor genoeg verschillende dingen uitlegbaar, dus een snelle uitspraak als "Hemel en hel bestaan niet, geen zorgen", is eigenlijk heel erg misplaatst (en zou zelfs kunnen impliceren dat je daadwerkelijk erg weinig van het onderwerp af weet).
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Thecis,
Zoals een ander misschien er van overtuigd is dat het wel bestaat en daar zijn gedachte, leefwijze en uitspraken op baseert, zijn er ook zat mensen (waaronder ik) die het niet geloven en ook daar hun gedachte, leefwijze en uitspraken op baseert. Daar hoef je er geen verstand van te hebben. Het is geloof en geloven doe je wel of niet. Niks feitelijks over bekent dus mag ieder zijn eigen waarheid er aan verbinden. Dat doe ik dus ook. Net als dat kerkgangers dat ook doen.
Thecis
4 jaar geleden
@manonnetje33
Hartelijk dank voor de reactie. Maar het onderschrijft direct dat u (mijn inziens) niet genoeg er over in gelezen hebt. Wat veel mensen niet erkennen, is dat er wellicht aan de geloofsovertuiging ook een filosofisch deel zit. De hemel en de hel hoeft dus niet direct te worden verbonden aan het leven na de dood.
Zelf zit ik in uw kamp (niet gelovig). Maar begrip toont niet alleen interesse aan, maar ook een onderbouwing van het begrip wat het een en ander in houdt. Daar moet je de materie wel degelijk voor begrijpen. Zonder dat begrip uitspraken doen, vind ik op z'n zachtst gezegd onverstandig. Ook al is het in een reactie. Daarbij is al duidelijk dat de vraagsteller wel gelovig is of in ieder geval niet uw mening deelt. Het toevoegen van het commentaar dat er geen zorgen zijn omdat het niet bestaat (uw mening) biedt dus eigenlijk totaal geen toegevoegde waarde. En dat is heel jammer.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Het spijt me. Ik ben atheïst. Daarom mijn reacties.
Neemt niet weg dat ik mensen die wel geloven met respect behandel. Zij moeten zelf weten wat zij geloven. Ik persoonlijk heb er grote moeite mee dat er zoveel op het geloof gebaseerd wordt. Scholen, politieke partijen, feestdagen etc. In mijn optiek wordt het de niet gelovigen “opgedrongen” er wel mee te leven. We moeten wel. Excuses als ik bot overkwam want dat is zeker NIET de bedoeling. Maar zo stellig als vele gelovigen zijn dat het waar is zo ben ik zo stellig dat het niet waar is.
In het vervolg zal ik genuanceerder reageren.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Mensen die zeggen dat God mensen pijnigt voor eeuwig in een hel lasteren de God "die liefde is".

Antwoorden (1)

Goed nieuws: Allah zal blij zijn als je probeert dingen volgens de islam te doen. Om die reden zul je niet naar de hel gaan. In de islam wordt de beslissing over wie naar de hemel gaat en wie naar de hel gaat volledig aan Allah overgelaten, omdat alleen Hij de harten van mensen kent en zich bewust is van hun daden. Er zijn geen standaardregels waardoor je wel of niet in de hel komt.
Ook niet-moslims gaan niet automatisch naar de hel.
Mocht je uiteindelijk toch in de Jahannam (hel) belanden, dan worden de straffen gegeven in overeenstemming met de mate van kwaad die je tijdens je leven hebt gedaan. De kans hierop is dus klein als je een liefdevol leven hebt geleid.

Bijsluiter
De islam is een monotheïstische godsdienst. Het Arabische woord islam betekent letterlijk overgave (aan God) en wijst op het fundamentele, religieuze principe dat een aanhanger van de islam (moslim) zich overgeeft aan God's wil en wetten. Het bestaan van een God, noch hemel of hel, is echter nog nooit bewezen. Je geloof dus misschien in iets wat in werkelijkheid niet bestaat.
SimonV