Hoe komt het dat atheisme zo'n taboe is in de VS?

Ik vraag me af hoe dit vanuit historisch perspectief verklaarbaar is.
http://www.depers.nl/buitenland/301153/Amerikanen-durven-ook-atheist-te-zijn.html

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Religie
1.4K

Antwoorden (6)

Amerika is gesticht door mensen uit Europa. Omdat het land geen lang beschaving kenen en geen eenheid was werd het Christendom het enige wat de Natie samen kon binden. Atheïsten ondermijnen daarom het geloof in de Amerikaanse droom, volgens sommigen.

De kerk heeft in Amerika ook meer macht. Ze zorgen voor de armen en wie zonder werk zit is afhankelijk van giften van kerkelijke organisaties.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De "founding fathers" hadden niet echt veel op met religie en hebben hun best gedaan om het uit de staats inrichting te houden. Later is het eigenlijk steeds belangrijker geworden.
Het is inderdaad vreemd voor een land dat officieel geen staats-religie heeft dat er zoveel waarde aan religie gehecht wordt.

De overgrote meerderheid van de amerikanen geloofd dat de waarde en normen gebaseerd zijn op religie. Het idee is ooit eens ontstaan dat je zonder die religieuze basis geen goede waarde en normen kunt hebben.

De afgelopen 10 jaar is Amerika behoorlijk geradicaliseerd en is religie belangrijker en conservatiever geworden. Wellicht dat met Obama een frissere wind zal waaien en er vrijer gedacht zal kunnen worden.

Ik voeg een link naar een video toe over atheisme en de vs. Er is namelijk wel degelijk een grote groep die zich niet verbonden voelt met een reliegie of zich zelf atheist noemt.

http://www.ted.com/index.php/talks/richard_dawkins_on_militant_atheism.html
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik denk dat dit in europa ook zo is :liever een beetje katholiek (doop-huwelijk en begrafenis als rituelen) dan openlijk een atheïst. Atheïsme is in de vs zeker een grote taboe .je kunt geen baseball match of inaurguratie of evenement in de states voorstellen zonder een gebed en een "God bless our nation"Zie je hier al bij het openen van het parlement de volksvertegenwoordigers een "God zegen ons land" uitspreken. Dus je zet helemaal aan de zijlijn door als atheïst je te outen dan een light-gelovige te zijn.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
God bless America, is voorsal een stuk zelfoverschatting. En dat delen veel Amerikanen. Als de titel Beloofde land niet reeds bezet zou zijn door Israel, dan ze dat ook ingelijfd hebben. Nu moeten ze volstaan met 'Gods own Country'
Zou het zo kunnen zijn dat atheïsten de verantwoordelijkheid voor de toestand van de wereld níet bij enige godheid leggen? En daarmee de andere fellow-americans tegen de haren instrijken? Want als je de verantwoordelijkheid niet buiten jezelf legt, moet je hem wel binnen jezelf leggen.... en dat is geen prettig gevoel als het niet goed gaat met je land...

Daarnaast is het voor de meeste mensen die fanatiek ergens in geloven en zich met dat geloof identificeren enorm pijnlijk als anderen dat geloof ontkennen...hun waarheid wordt op zo'n moment aangetast en moet natuurlijk met hand en tand verdedigd worden...dat is ook het fanatisme dat ten grondslag ligt aan de vele religieuze vetes en oorlogen...

Het zijn maar veronderstellingen hoor...wie weet is er wel een religieus/wetenschappelijke verklaring voor...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
omdat Amerika de grootste dichtheid aan mensen zonder eigen mening herbergt.

Mijn bescheiden mening!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Historisch gezien, is Amerika bevolkt door funda's: joden, Ieren, Iitalianen, andere christelijke versies uit west Europa., zelfs uit Nederland. Die mensen waren gedreven om een nieuw bestaan op te bouwen binnen hun geloofskader.
Gegeven het feit, dat mensen - ook jongeren - niet willen nadenkenover de mogelijkheid, dat de wereld niet speciaal voor hen geschapen is, dat het leven zonder doel is, en dat je na overlijden gewoon niet meer bestaat leidt ertoe, dat kinderen - die bovendien niet anders weten - de traditie voortzetten. De zinloosheid van het bestaan is niet vanzelfsprekend voor mensen, dat moet je leren accepteren. Religies spelen daar handig op in.
Maar vrees niet: er is maar een kleine groep gelovigen in Amserika, althans onder mensen met een hogere opleiding.
Wat grappig is, is dat de Founding Fathers zelf niet gelovig waren en dat zij ervoor gezorgd hebben dat de scheiding tussen Kerk en Staat veel beter is geregeld dan in Nederland. Als atheist ben je in Amerika beter beschermd dan in Nederland.