mag je als moslim een hond in huis hebben als je autisme hebt , want er is aangetoond dat dat helpt?

er is een 4 jaar studie gedaan en er is aangetoond dat het heel goed is voor mensen met autisme maar je mag geen hond hebben in de islam maar wel als je blind bent , geld dat ook voor autisme?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Religie
21K

Antwoorden (1)

Er wordt in eerste instantie niet verboden door de koran een hond in huis te hebben, je zou het beter kunnen zien als afgeraden. Daarnaast wordt er inderdaad gezegd dat als het nut heeft, het mag.

http://www.vragenenislam.com/mag-je-de-islam-een-hond-hebben-als-huisdier
Volgens de Hanefi school kan er gebeden worden wanneer een hond tegen iemand aankomt. Echter, wanneer het speeksel van een hond tegen iemand aankomt, is dat wel vies.

Er zijn Hadith als: “Een huis waarin een hond bevindt, zullen er geen engelen van barmhartigheid bevinden; de goede daden zullen verminderen, --- behalve van hen die daarvoor genoodzaakt zijn ---, zoals jagers, wachters en herders.” Er is echter ook de mogelijkheid dat zij middels hun speeksel en haar onze gezondheid en smeekbede kunnen schaden. Om deze redenen is het ---afgeraden--- (dus niet verboden) een hond in huis te hebben, mits het noodzakelijk is. Het is geen haram om een hond in huis te hebben, maar het is lichtelijk mekroeh (vies). In de Islamitische regelgeving wordt dit ook wel “Tenzih-i mekroeh” (onschadelijke viezigheid) genoemd.

Het is wel zo dat er geleefd, gebeden en religieuze handelingen verricht kunnen worden in een huis waar een hond zich in bevindt; als de plek waar wij bidden maar schoon is.

Onze Profeet (v.z.m.h.) zegt het volgende:

“De goede daden van de persoon die een hond in huis voedt, vermindert iedere dag; met uitzondering van de jaag-, akker-, tuin- en herdershonden.” 1

Wanneer we voor ogen houden dat er Hadiths zijn dat er geen engelen in huizen komen waar er honden in bevinden, wordt het door de Islam verhinderd –met uitzondering op noodzaak- een hond in huis te hebben. Want:

a) Het geld dat wordt uitgegeven aan een hond, kan beter gegeven worden aan arme mensen.
b) Volgens duidelijke bewijzen in geneeskunde zijn er vele ziektes die door een hond overgegeven worden op een mens.
c) Een hond schrikt vele mensen op straat en thuis af. 2

De reden dat er geen engelen een huis ingaan waar er honden bevinden, is omdat zij vies ruiken en viezigheden eten. Om deze redenen worden zij die ---nutteloos--- een hond in huis nemen, gestraft met dat er geen engelen in hun huis komen. 3
--

Als autisme dus een goede reden is om een hond in huis te nemen lijkt er weinig in de weg te staan dit te doen, behalve wellicht je eigen of het geloof van anderen om je heen. Er zullen vast geloofsgenoten zijn die een beslissing als het nemen van een hond in huis niet zullen begrijpen, ondanks de reden.
5 jaar geleden
Ivana
5 jaar geleden
Bedankt LeonardN. Soms weet een mens dingen zonder de achterliggende reden te weten. Bedankt voor de uitleg. Er is mij nu iets veel duidelijker geworden. PLUS
LeonardN
5 jaar geleden
Opeens werd mij ook iets duidelijk door deze bron idd. Iets met wat er gebeurd als je een hond uitlaat en bepaalde mensen treft.
Antoni
3 jaar geleden
In de tekst op die website zal men 'tenzij het (hebben van een hond in huis) noodzakelijk is.' bedoelen in plaats van 'mits ...', anders is de tekst heel onlogisch.