Hoe spreek je iemand van het Bisdom aan?

Binnenkort moet ik mail sturen naar het Bisdom van Roermond voor de aanvraag van een aantal bidprentjes. De vraag is alleen welke aanhef ik in die mail moet gebruiken. Geachte heer/mevrouw of geachte heer lijkt me niet het beste. Of bestaat er iets anders dat in dit geval beter past?

7 jaar geleden
in: Religie
16.4K
Utrecht
7 jaar geleden
Heb je enig idee bij wie je mail terecht komt?
Bedenk dat er veel leken (niet geestelijken) bij het bisdom werken. Een normale aanhef met "Geachte mevrouw, meneer" is dan niet raar.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
zijne excellentie? voor als het een beetje chique moet...
gast167780
7 jaar geleden
Ik heb geen idee bij wie het mailtje terecht komt. Het is in ieder geval het officiële mailadres dat op de website staat.
Antoni
7 jaar geleden
@Utrecht, in zo'n aanhef is het gebruikelijk niet "meneer" te gebruiken, maar "heer", en de heer vóór de mevrouw te noemen. Het wordt dus "Geachte heer, mevrouw".

Antwoorden (1)

Er zijn nogal wat verschillende functies en daarbij behorende aanspreektitels. Op deze website http://taaladvies.net/taal/advies/tekst/21/#8 vind je de onderstaande lijst, maar ik raad je aan, als je echt niet van tevoren kan achterhalen wie je bericht ontvangt, "gewoon" "Geachte heer, mevrouw" te gebruiken.

rooms-katholieke titulatuur

functie, rang of ambt - titulatuur in de adressering - titulatuur in de aanhef boven een brief

aartsbisschop - Zijne Hoogwaardige Excellentie Mgr. - Monseigneur

bisschop - Zijne Hoogwaardige Excellentie Mgr. - Monseigneur

nuntius - Zijne Hoogwaardige Excellentie Mgr. - Monseigneur

pronuntius - Zijne Hoogwaardige Excellentie Mgr. - Monseigneur

protonotarius - De Hoogwaardige Heer Monseigneur - Hoogwaardige heer/Monseigneur

ereprelaat - Ereprelaat van Zijne Heiligheid, De Hoogwaardige Heer Monseigneur - Hoogwaardige heer/Monseigneur

kapelaan van zijne heiligheid - Kapelaan van Zijne Heiligheid, De Hoogwaardige Heer Monseigneur - Hoogwaardige heer/Monseigneur

vicaris-generaal - De Hoogwaardige Heer Monseigneur - Hoogeerwaarde heer

bisschoppelijk vicaris - De hoogeerwaarde heer - Hoogeerwaarde heer

kanunnik - De hoogeerwaarde heer - Hoogeerwaarde heer

officiaal - De hoogeerwaarde heer - Hoogeerwaarde heer

deken - De hoogeerwaarde heer - Hoogeerwaarde heer

plebaan - De hoogeerwaarde heer - Hoogeerwaarde heer

prior - De hoogeerwaarde heer - Hoogeerwaarde heer

president (groot-seminarie) - De hoogeerwaarde heer -Hoogeerwaarde heer

professor (groot-seminarie) - De zeereerwaarde hooggeleerde heer - Zeereerwaarde hooggeleerde heer

professor (klein-seminarie) - De weleerwaarde/weledelgeleerde
/weledelzeergeleerde heer - Zeereerwaarde heer

pastoor/rector - De zeereerwaarde heer - Zeereerwaarde heer

rector (seminarie) - De zeereerwaarde heer - Zeereerwaarde heer

kapelaan - De weleerwaarde heer - Weleerwaarde heer

diaken - De weleerwaarde heer - Weleerwaarde heer

abt - De Hoogwaardige Heer - Hoogwaardige Vader Abt

pater - De eerwaarde pater - Eerwaarde pater

zuster-overste - De eerwaarde moeder - Eerwaarde zuster

broeder (frater) - De eerwaarde broeder (frater) - Eerwaarde broeder (frater)

zuster - De eerwaarde zuster - Eerwaarde zuster

Toegevoegd na 8 minuten:
Wil je echt de hoogste functionaris van het bisdom aanspreken in je bericht, dan begin je met "Monseigneur,", dus niet met "Geachte Monseigneur,", maar alleen met "Monseigneur,":

Monseigneur,

Hierbij wil ik u vragen...

(...) enzovooort.