Hoe spreek je iemand van het Bisdom aan?

Binnenkort moet ik mail sturen naar het Bisdom van Roermond voor de aanvraag van een aantal bidprentjes. De vraag is alleen welke aanhef ik in die mail moet gebruiken. Geachte heer/mevrouw of geachte heer lijkt me niet het beste. Of bestaat er iets anders dat in dit geval beter past?

Weet jij het antwoord?

/2500

Er zijn nogal wat verschillende functies en daarbij behorende aanspreektitels. Op deze website http://taaladvies.net/taal/advies/tekst/21/#8 vind je de onderstaande lijst, maar ik raad je aan, als je echt niet van tevoren kan achterhalen wie je bericht ontvangt, "gewoon" "Geachte heer, mevrouw" te gebruiken. rooms-katholieke titulatuur functie, rang of ambt - titulatuur in de adressering - titulatuur in de aanhef boven een brief aartsbisschop - Zijne Hoogwaardige Excellentie Mgr. - Monseigneur bisschop - Zijne Hoogwaardige Excellentie Mgr. - Monseigneur nuntius - Zijne Hoogwaardige Excellentie Mgr. - Monseigneur pronuntius - Zijne Hoogwaardige Excellentie Mgr. - Monseigneur protonotarius - De Hoogwaardige Heer Monseigneur - Hoogwaardige heer/Monseigneur ereprelaat - Ereprelaat van Zijne Heiligheid, De Hoogwaardige Heer Monseigneur - Hoogwaardige heer/Monseigneur kapelaan van zijne heiligheid - Kapelaan van Zijne Heiligheid, De Hoogwaardige Heer Monseigneur - Hoogwaardige heer/Monseigneur vicaris-generaal - De Hoogwaardige Heer Monseigneur - Hoogeerwaarde heer bisschoppelijk vicaris - De hoogeerwaarde heer - Hoogeerwaarde heer kanunnik - De hoogeerwaarde heer - Hoogeerwaarde heer officiaal - De hoogeerwaarde heer - Hoogeerwaarde heer deken - De hoogeerwaarde heer - Hoogeerwaarde heer plebaan - De hoogeerwaarde heer - Hoogeerwaarde heer prior - De hoogeerwaarde heer - Hoogeerwaarde heer president (groot-seminarie) - De hoogeerwaarde heer -Hoogeerwaarde heer professor (groot-seminarie) - De zeereerwaarde hooggeleerde heer - Zeereerwaarde hooggeleerde heer professor (klein-seminarie) - De weleerwaarde/weledelgeleerde /weledelzeergeleerde heer - Zeereerwaarde heer pastoor/rector - De zeereerwaarde heer - Zeereerwaarde heer rector (seminarie) - De zeereerwaarde heer - Zeereerwaarde heer kapelaan - De weleerwaarde heer - Weleerwaarde heer diaken - De weleerwaarde heer - Weleerwaarde heer abt - De Hoogwaardige Heer - Hoogwaardige Vader Abt pater - De eerwaarde pater - Eerwaarde pater zuster-overste - De eerwaarde moeder - Eerwaarde zuster broeder (frater) - De eerwaarde broeder (frater) - Eerwaarde broeder (frater) zuster - De eerwaarde zuster - Eerwaarde zuster Toegevoegd na 8 minuten: Wil je echt de hoogste functionaris van het bisdom aanspreken in je bericht, dan begin je met "Monseigneur,", dus niet met "Geachte Monseigneur,", maar alleen met "Monseigneur,": Monseigneur, Hierbij wil ik u vragen... (...) enzovooort.

Bronnen:
http://taaladvies.net/taal/advies/tekst/21/#8

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100