is het zondig als christen als je als vrouw trouwt met een jongere man?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Religie
5.5K
kierkegaard47
7 jaar geleden
Waarom zou het dat zijn ?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Er is niets mis om als christelijke vrouw te trouwen met een jongere man. Als er iets mis is, dan is het geen geloofskwestie.
https://www.nrc.nl/nieuws/2011/08/11/hertogin-85-wil-een-24-jaar-jongere-man-huwen-12029710-a490305
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nee,het is soms wel een cultureel probleem, maar dat stamt niet uit de bijbel:
http://www.versebyverseministry.org/bible-answers/can_a_man_marry_an_older_woman
Amadea
7 jaar geleden
Nee, daar is niets zondigs aan. Nergens in de bijbel wordt een leeftijd gehangen aan twee mensen die met elkaar mogen trouwen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik heb nog nooit gehoord van een christelijke stroming die dat als zondig zou beschouwen.
In sommige kringen is het wel belangrijk dat de vrouw haar echtgenoot erkent als 'het hoofd'. Als hij een stuk jonger is zal dat lastiger zijn.

Antwoorden (3)

Het is wettelijk toegestaan voor vrouwen om met een jongere man te trouwen.
Dit geldt ook voor vrouwen die behoren tot een christelijke gemeenschap. De christelijke kerk heeft geen zelfstandig en afwijkend huwelijksrecht.

Toegevoegd na 17 minuten:
Er wordt op religieuze grondslagen wel een onderscheid gemaakt in de definities en interpretaties van het burgerlijk huwelijk en het kerkelijk huwelijk. Het onderscheid dat gemaakt wordt is dan afhankelijk van de religieuze overtuiging van de echtgenoten. Het verschil kan ook historisch of cultureel bepaald zijn.

Toegevoegd na 38 minuten:
Het kerkelijk huwelijk is geen apart huwelijksrecht, maar is binnen de christelijke traditie een verbintenis tussen een man en een vrouw, tegenwoordig in Nederland afhankelijk van principiële keuzes van degene die de dienst leidt. De man mag ouder zijn dan de vrouw, de vrouw mag ouder zijn dan de man.
Er is geen enkele huwelijksbelemmering die gebaseerd is op het verschil in leeftijd tussen de man en de vrouw.

Toegevoegd na 2 dagen:
Een vrouw die met een oudere man een wettelijk toegestane burgerlijk huwelijk of een kerkelijke huwelijksovereenkomst wil aangaan, zal door geen enkele christelijke variant die je maar kunt bedenken, heden ten dage een zondares dienen te worden genoemd. En dat is waarover de vragensteller vraagt of er ‘Iemandeeniedee’ heeft.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Plus
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
-
Het is wettelijk toegestaan voor homo's om te trouwen en seks te hebben onder Nederlands recht, ook als deze behoren tot de meest conservatieve kerk hier. Maar de vraag is niet of het wettelijk is/mag, de vraag is of het zondig is. Die twee dingen staan los van elkaar. Wat een christen/christenen als zonde ervaart is niet altijd illegaal, zeker niet onder Nederlands recht. Je antwoord is dus een ontwijking van de vraag, of eigenlijk geen antwoord op de vraag. Dat zou nog veel duidelijker worden als iemand de gelijkwaardige vraag zou stellen: "Is het een zonde als christen om seks te hebben met een man?" en jij zou effectief hetzelfde antwoord geven. Of vergelijk: Is het ongehoord een witte jurk te dragen als je niet de bruid bent? Dat mag onder Nederlands recht.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
*Is het als christelijke man een zonde om seks te hebben met een man.
erotisi
7 jaar geleden
"Het kerkelijk huwelijk is geen apart huwelijksrecht," Dat klopt niet iig niet in de RKK. De RKK heeft een eigen wetgeving (canonieke recht) die eigen regels heeft voor een huwelijk. Het kerkelijke huwelijk heeft dus expliciet een apart huwelijksrecht: Boek IV deel I titel VII https://nl.wikipedia.org/wiki/Codex_Iuris_Canonici Dat uit zich onder ander in de volgende voorwaarden voor een huwelijk die afwijkend zijn van de Nederlandse wet voor huwelijken: "Er zijn drie huwelijksbeletselen waarvoor nooit dispensatie wordt verleend:
- ten eerste voorafgaande en blijvende impotentie tot geslachtsgemeenschap bij de man of de vrouw (niet te verwarren met onvruchtbaarheid, wat geen beletsel is)
-; ten tweede het bestaan van een vorige huwelijksband; Het katholieke huwelijk kan alleen door de dood ontbonden worden, behoudens de uiterst uitzonderlijk gevallen van het paulijns privilege en het petrijns privilege.
- ten derde een te enge band van bloedverwantschap. Huwelijken tussen bloedverwanten in de derde of in de vierde graad van de zijlijn (vb. oom en nicht, neef en nicht) zijn in principe ongeldig, net als aanverwantschap in de rechte lijn (vb. schoonzoon en schoonmoeder) of huwelijken tussen een geadopteerde die adoptief verwant is in de rechte lijn of in de tweede graad van de zijlijn (vb. geadopteerde en adoptante), maar in deze gevallen kan de plaatselijke Ordinaris een dispensatie verlenen" Andere afwijkende regels:
-Als het huwelijk niet wordt geconsummeerd is dat voor de Katholieke Kerk een grond voor echtscheiding.
-Verder is belangrijk dat de kandidaten open staan voor nieuw leven.
-Het huwelijk is balleen tussen man en vrouw.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Huwelijk#Katholiek_huwelijk Maar inderdaad klopt het dus wel dat leeftijdsverschil op zich geen belemmering volgens het kerkelijk huwelijksrecht is en bij deze niet als zondig wordt beschouwd, al kan je daar persoonlijk om wat voor redenen dan ook anders naar kijken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Boek IV deel I titel VII bevat geen Huwelijksrecht maar de voorwaarden waarop het Sacrament van het huwelijk wordt toegediend. Het Kerkelijk huwelijk wordt niet voltrokken door een priester of diaken.Man en vrouw geven elkáár in de Kerk het sacrament van het huwelijk.Twee mensen dienen elkaar het Sacrament van het huwelijk toe volgens het Kerkelijk recht. Dat is iets anders dan een huwelijksrecht, op grond waarvan de ambtenaar het huwelijk voltrekt.
erotisi
7 jaar geleden
Dat is juist, het huwelijk wordt voltrokken door man en vrouw net zoals een gewoon huwelijk een overeenkomst is tussen partners maar ingezegend door een priester. Om boek IV geen huwelijksrecht te noemen maar voorwaarden voor het sacrament is natuurlijk wat vreemd als boek IV over het huwelijk gaat en het staat in de codex iuris. Bovendien wordt op de KUL die hoofdstukken wel als kerkelijk huwelijksrecht betiteld:
https://onderwijsaanbod.kuleuven.be/syllabi/n/B0C08AN.htm#activetab=doelstellingen_idp3594480 Maar het is inderdaad iets anders dan het huwelijksrecht gedaan door een ambtenaar van de burgerlijke stand.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@erotisi, wij zijn nu samen precies waar wij moeten zijn: het Huwelijksrecht is niet gelijk aan het Kerkelijk huwelijksrecht, het Kerkelijk huwelijksrecht is geen vervanger van het
Huwelijksrecht dat voor iedere Nederlandse burger geldt. Het komt er niet voor in de plaats.
Het antwoord op de vraag blijft:
een vrouw die met een oudere man een kerkelijke huwelijksovereenkomst wil aangaan, zal door geen enkele christelijke variant die je maar kunt bedenken, heden ten dage een zondares dienen te worden genoemd. En dat is waarover de vragensteller vraagt of er 'Iemandeeniedee' heeft.
Alle genodigde dames en meisjes mogen zelfs in een witte jurk komen feesten, zolang het geen bruidsjurk is, maar dat is een kwestie van etiquette, van fatsoen dus. Mijn voorstel is de discussie te sluiten voordat Antoine Bodar zich er in gaat mengen.
Wat is christelijke zonde?

https://nl.wikipedia.org/wiki/Zonde
Als iemand een zonde begaat, betekent dat dat er wordt ingegaan tegen de wil van God, zoals die in de Bijbel wordt beschreven. Een belangrijk voorbeeld daarvan zijn de Tien Geboden.

Het staat niet in de tien geboden noch in de rest van de bijbel dat het tegen de wil is van jouw god of wel het is geen zonde.

Toegevoegd na 3 minuten:
"is het zondig als christen als je als vrouw trouwt met een jongere man?"

Neen.

Toegevoegd na 1 dag:
Since the Bible is silent on this concern, all believers have liberty in this area.

Omdat de bijbel niets over dit onderwerp zegt zijn alle gelovigen vrij hierin.

Of wel mocht nationaal of ker
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De bijbel spreekt nergens over leeftijden die moet worden gehanteerd , dus iedereen is daar vrij in om een oudere of jongere of dezelfde leeftijd partner te zoeken. En kan dus geen zonde zijn.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Helemaal niet over leeftijden? Dus als je met iemand van 6 zou willen trouwen vind de bijbel dat geen probleem..?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik zou daar wel een groot probleem mee hebben , maar ik kan nergens in de bijbel een tekst of verbod vinden die over leeftijden spreekt , als u mij dat kunt aanwijzen , dan houd ik mij aanbevolen . En daar gaat de vraag over , of het zondig is om met een jonger iemand te trouwen . Ik neem aan dat elk weldenkend mens met enig verstand begrijpt dat wij hier in Nederland geen kind van 6 jaar ten huwelijk vragen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
nog even een aanvulling op het hierboven geschreven stukje van mij . Ik las eens ergens het volgende : ¨ de Bijbel laat wel zien dat het verstandig is te wachten met een huwelijk totdat je de periode in je leven bent gepasseerd waarin de seksuele gevoelens heel sterk zijn (1 Kor. 7:36). Waarom? Omdat sterke seksuele verlangens je oordeelsvermogen kunnen aantasten, waardoor je misschien onverstandige beslissingen neemt die later tot verdriet leiden. ¨ Dus als je dit in acht neemt dan ben je echt geen kind meer en kun je in deze periode goede verstandige keuzes maken . Hieruit is al heel veel op te maken , maar geeft nog steeds geen leeftijd aan dat een vrouw een zondige daad doet als zij een veel oudere man trouwt of andersom, een oudere man met een veel jongere dame zou trouwen.
Maar zoals u ziet in 1 Kor. 7 : 36 geeft de bijbel echt niet aan dat je dan ook rustig een klein kind kunt trouwen , de bijbel gaat ervan uit dat de mens zeg maar geslachtsrijp moet wezen in iedergeval en het is nog beter om een goede verstandige keus te maken nadat sexueel niet de hoofdmoot is om een partner te zoeken , maar dat je eerst naar de persoon in kwestie kijkt , zijn/haar innelijk , het is volgens de bijbel wel de beste stappen te zijn om een stabiel en een lange verbintenis te verkrijgen als men niet het sexuele op de voorgrond plaatst,
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
beetje te simpel om te zeggen: de bijbel verbiedt het niet, dus is het niet zondig.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@HeleneF Kan je dan de methode beschrijven die je volgens jou moet volgen om als christen te snappen wat zonde is? Kan ook hier:
http://www.startpagina.nl/v/maatschappij/religie/vraag/611119/christen-zondig
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
HeleneF , Als de bijbel ons hierin verder geen leeftijdsbeperking oplegt , wie zijn wij dan om daar wel een beperking op te zetten ?? Wij kunnen zonden begaan tegenover God en als deze God ons daarin de vrije keus geeft , maar wel ons een tip geeft om een verstandige keus te maken , wie zijn wij dan om het moeilijker te gaan maken dan wat God ons biedt ??