Bestaat het origineel manuscript van de koraan nog hedentendage of zijn er alleen nog kopieen van het origineel ?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Religie
5.7K

Het beste antwoord

De oudst nog bestaande kopie van de (gehele) koran stamt uit de negende eeuw. Waarvan dat dan een kopie is weet ik niet, maar wel blijkt dat er vele varianten van manuscripten in omloop waren die nu en dan werden vernietigd.

Een van de eerste die een gehele koran wilde samenstellen (canonisatie van de koran) was Uthman ibn Affan (r. 23/644–35/655) die twintig jaar na de dood van Mohammed de canonisatie had beeindigd. Maar daarnaast zijn in diezelfde tijd door de dienaren van Mohammed enkele andere codexen gevormd die wel enisgszins van elkaar afweken.

Het oudste bestaande manuscript, met een deel van enkele soera's, wordt wel het recent gevonden/gedateerde Birmingham Quran manuscript genoemd die ook uit de tijd van mohammed wordt geschat.

https://en.wikipedia.org/wiki/History_of_the_Quran
https://en.wikipedia.org/wiki/Birmingham_Quran_manuscript
https://www.scientias.nl/1-500-jaar-oude-koran-stamt-uit-de-tijd-van-profeet-mohammed/
7 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Er is geen sprake van een originele Koran.

Omdat er geen papier was in Arabië in die tijd, werd de Koran geschreven op alles wat voor handen was. De metgezellen schreven de verzen van de Koran op dadelpalmbladeren, platte stenen, boomschors, hout, gedroogde dierenhuiden en zelfs op de schouderbladen van schapen of kamelen. De verzen van de Koran werden dus bewaard in zowel de harten van de moslims, als op schrift, tijdens het leven van de Profeet. Sommige mensen traden de islam binnen in diverse stadia van de missie van de Profeet. Slechts enkelen hoorden de gehele Koran rechtstreeks van de Profeet. Ook waren bepaalde metgezellen beter in het onthouden dan anderen. Dus ook al onthielden ze allemaal gedeelten van de Koran, slechts enkelen waren in staat om de gehele Koran te onthouden tijdens het leven van de Profeet.
Toen de Profeet in 632 overleed, was de gehele Koran niet opgeschreven in één compleet boek. Het was bewaard op verscheidene stukken schrijfmateriaal en bleef in het bezit van verschillende volgelingen van de Profeet. Zij hadden allemaal een gedeelte, maar niemand van hen had alles. Omdat de verzen van de Koran doorlopend geopenbaard werden, tot een paar maanden voor de dood van de Profeet, maakten de metgezellen zich meer zorgen om het te onthouden dan om het allemaal in een boek vast te leggen. Als gevolg daarvan is de bundeling van de Koran in één tekst niet gedaan tijdens het leven van de Profeet.
SimonV
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Leerzame site/bron!