Onze vraag is: De Peettante van onze Zoon is overleden, kan je dan via de Kerk een nieuwe Peettante aanwijzen?

Toegevoegd na 2 minuten:
Mijn Zoon wil graag nu iemand anders als Peettante.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Religie
3.6K

Antwoorden (3)

Nee, dat kan niet. Want iemand wordt maar één keer gedoopt. De overledene kan er nu niet meer op toezien dat jullie zoon in het geloof wordt opgevoed. Het staat jullie vrij om een andere persoon te vragen dit voor haar in de plaats te gaan doen. Maar het doopregister van de kerk zal er niet om aangepast worden.
Amadea
7 jaar geleden
Bij de katholieke Kerk wordt in het doopregister vastgelegd wie peter en meter zijn. Die zijn altijd bij de doop aanwezig geweest.

Als de peettante overlijdt, kun je wel een andere tante (enz.) vragen om die taak op zich te nemen, maar dat verandert niets aan het doopregister. Het gaat niet via de Kerk.

Toegevoegd na 19 uur:
Voor wat betreft het Vormsel: Canon 892 van het kerkelijk wetboek vermeldt dat een vormeling een peetouder dient te hebben "voor zover dit kan". (Peetouder, enkelvoud dus. Verplicht is het niet.)
In Canon 893 lid 2 staat: "het verdient aanbeveling dat als peetouder genomen wordt degene die dezelfde taak bij het doopsel op zich genomen heeft".
De peetouder moet zelf gedoopt zijn, gevormd zijn en zijn eerste H. Communie te hebben gedaan. (En minstens 16 jaar zijn).

Hoewel het dus de voorkeur heeft, dat de "andere" peetouder als peetouder bij het Vormsel fungeert (meestal is er bij het Doopsel een peter en een meter aanwezig geweest) bestaat de mogelijkheid een andere te vragen. De naam van de peetouders bij het Vormsel wordt in het vormboek geregistreerd.
Computoon
7 jaar geleden
Niet als doopgetuige, MAAR: als je zoon nog niet gevormd is, kan hij bij het vormsel een andere meter c.q. peettante krijgen. Heel vaak zullen de peetoom en -tante bij het vormsel dezelfde zijn als eerder bij het doopsel. Maar soms zijn deze er niet, bijvoorbeeld omdat iemand protestant gedoopt is en later overgaat naar de katholieke kerk of als de dooppeter -of meter is overleden.

Ook iemand die bij het vormsel voor het eerst optreedt als peettante, is ook officieel - dus voor de kerk - peettante. Als je zoon al gevormd is dan kan er geen nieuwe peettante worden aangewezen, maar er is natuurlijk niets wat jou of hem ervan weerhoudt om zelf iemand uit te kiezen om die rol op zich te nemen.