Bestaat de "Heilige familie" maar uit drie personen?

Er schijnt in de bijbel te staan (ik weet niet precies waar) dat Jezus broers had. Misschien had Hij ook nog wel zussen. Afbeeldingen van de "Heilige familie"tonen echter altijd maar drie personen: Josef, Maria en Jezus. waarom blijven de andere kinderen van Jozef en Maria buiten beeld?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Religie
1.4K
erotisi
8 jaar geleden
broers werd in die tijd vaak ook gebruikt voor neven en nichten. Zo wordt Jacobus ook wel de broeder des heren genoemd. Maar dat wil niet zeggen dat hij ook een kind van Maria was. Misschien een neef.
En anna en joachim de vader en moeder van maria behoren overigens ook bij de heilige familie.
Er is overigens nergens aangegeven dat maria nog meer kinderen had. Sterker nog meestal wordt er in christelijke kringen vanuit gegaan dat maria maar 1 kind had.
Wat betreft Josef zijn er ook geen aanwijzingen dat deze nog andere kinderen had. Wel een broer en die zou eventueel nog bij de heilige familie kunnen horen dat weet ik niet

Antwoorden (1)

Inderdaad, de heilige Familie bestaat uit drie personen: Jezus, Maria en Jozef. Maria is altijd maagd gebleven.

De oorspronkelijke taal van de evangelieën is Grieks. Het Griekse woord voor 'adelfoi' (meervoud van adelfos) zou je met 'broers' kunnen vertalen maar datzelfde Griekse woord kan ook neven of verwanten betekenen, zoals een oom.

Kijk maar eens in het Oude Testament. In Genesis 11:27 staat dat Abram en Haran broers waren, zonen van Terach. Lot was de zoon van Haran en zodoende de neef van Abram, die later van God de naam Abraham kreeg.

In Genesis 14:14 en 14:16 wordt Lot de neef van Abraham genoemd. Het Griekse woord dat hier in de Septuagintversie van het Oude Testament staat, is opnieuw adelfos. Blijkbaar kende het Oudhebreeuws en het Oudgrieks geen woord om een neef-oomrelatie mee aan te duiden. Daarom gebruikten de vertalers de alternatieve betekenis van het woord voor broer (adelfos in het Grieks) in die passages, omdat Lot in werkelijkheid Abrahams neefje was.

Als de broers van Jezus echte broers waren, waar waren ze dan tijdens de kruisiging en dood van hun broer? En voordat Jezus stierf aan het kruis, zei Hij tegen Johannes: "Dat is je moeder" (Johannes 19:27). Waarom zou Hij zijn moeder hebben toevertrouwd aan Johannes als zij andere volwassen kinderen had gehad die voor haar hadden kunnen zorgen? Alleen als Maria helemaal alleen was geweest en Jezus dus goede reden had gehad om bezorgd voor haar te zijn, zou Hij iets dergelijks tegen Johannes hebben gezegd.

Bovendien stelt de Kerk zich deze vraag: als Jezus echte broers of zelfs maar halfbroers of stiefbroers had gehad, waarom hebben zij na zijn dood dan niet de leiding van de Kerk op zich genomen? Waarom mochten Petrus en de andere apostelen de Kerk besturen en besluiten nemen, als er directe familieleden van Jezus in de buurt waren? Dat valt eigenlijk alleen maar te begrijpen als de enige verwanten van Jezus verre neven en nichten waren geweest.

Het katholicisme plaatst de Kerk niet boven de Schrift maar ziet haar als enige authentieke hoedster en uitlegster van het geschreven Woord en van het ongeschreven of gesproken Woord, dat ook wel de heilige Traditie wordt genoemd.

(Met dank aan het boek: Katholicisme voor dummies)
Computoon
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als reactie op je vijfde en zesde alinea:
Het zou ook kunnen dat Zijn (half)broers hem niet als messias erkenden en Jezus haar liever aan de zorgen van Johannes toevertrouwde. Voor de leiding van de kerk geldt dan - met aanpassing van de termen - hetzelfde.