Wie was de oom van van Jezus?

Dus te tijde dat Jezus in Israel woonde leefde.
Dus de zus van Maria.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Religie
3.1K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De zus van Maria = oom van Jezus. Iets klopt er niet.
Amadea
8 jaar geleden
Ben je misschien in de war met een andere Maria uit de Bijbel? Maria Magdalena had een broer, Lazarus, en een zus, Martha. Maar dat was heel lang voor de tijd dat Jezus werd geboren.
Erna55
8 jaar geleden
Vraag: "Waarom zijn de genealogieën van Jezus in Matteüs en Lucas zo verschillend?"
De genealogie van Jezus wordt ons op twee plaatsen in de Schrift aangereikt, namelijk in Matteüs hoofdstuk 1 en Lucas hoofdstuk 3. Matteüs volgt de genealogie van Jezus tot Abraham. Lucas volgt de genealogie van Jezus tot Adam. Maar er zijn goede redenen om aan te nemen dat Matteüs en Lucas twee volkomen verschillende genealogieën beschrijven.
Matteüs zegt bijvoorbeeld dat Jakob de vader van Jozef is (Matteüs 1:16), terwijl Lucas zegt dat Heli de vader van Jozef is (Lucas 3:23).
Matteüs volgt de familielijn via Salomo, de zoon van David (Matteüs 1:6), terwijl Lucas de familielijn via Davids zoon Natan volgt (Lucas 3:31). Feitelijk zijn Sealtiël en Zerubbabel de enige twee namen in de twee genealogieën die tussen David en Jezus met elkaar overeenkomen (Matteüs 1:12; Lucas 3:27).
Uit : http://www.gotquestions.org/Nederlands/Jezus-genealogieen.html
nounka
8 jaar geleden
De evangelisten schreven hun evangelie met een andere doelgroep voor ogen.
Ook hadden ze een andere kijk op de rol van Jezus. Dat hij Messias was, was wel gemeenschappelijk, maar de ene keek meer naar het menselijke, de andere het goddelijke gedeelte van zijn boodschap. Zo zijn er ook twee geboorteverhalen en die twee zijn ook niet zo helemaal hetzelfde.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Amadea, niet blijkt dat deze Maria de Maria Magdalena is, althans niet uit het Nieuwe testament. Verder is deze Lazarus door Jezus uit de dood opgewekt, zoals beschreven in o.a. Johannes 11, en dus een tijdgenoot.
Amadea
8 jaar geleden
Daarom vroeg ik dus of vraagsteller zich niet vergist met een andere Maria.
erotisi
8 jaar geleden
Als maria inderdaad geen zussen of broers zou hebben gehad is het misschien beter om inderdaad van stiefoom te spreken.
Nergens blijkt evenwel uit dat maria geen broers of zussen zou hebben gehad. Wel is er het apocriefe evangelie waaruit je zou kunnen concluderen dat maria enigs kind is. https://nl.wikipedia.org/wiki/Proto-evangelie_van_Jakobus

Antwoorden (2)

Daar wordt niet over gesproken in de bijbel. Wel over Elisabeth een nicht van Maria, moeder van Johannes de doper
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
nounka
8 jaar geleden
Ik denk dat hij idd Elisabeth wil bedoelen
Kleopas wordt wel eens de oom van Jezus genoemd, hij was de broer van Josef.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Maria_(vrouw_van_Kleopas)
http://www.israelcnn.com/documenten/04_de_familie_van_jezus/

Toegevoegd na 4 uur:
De Maria die jij waarschijnlijk bedoelt is dan de vrouw van de broer van Jezus.

Maria was gehuwd met Kleopas, de broer van Jozef en was dus de tante van Jezus.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Plus voor jou)
de Apostel Cleopas is inderdaad de jongere broer van Josef van Nazareth, de voedstervader van Jezus en de vader van Simon the Zealot.
http://orthodoxwiki.org/Apostle_Cleopas
https://en.wikipedia.org/wiki/Cleopas
Cleopas wordt genoemd als één van de twee Emmaüsgangers: te vinden in hoofdstuk 24, vers 13-35.
http://www.emmausgangers.nl/