Wat bedoelt men in de Bijbel met 'verdrukking in het vlees'?

Het wordt gezegd over mensen die trouwen, dat ze verdrukking in het vlees zullen hebben. Bijvoorbeeld 1Korinthiërs 7:28

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Religie
2.3K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Plat gezegd: zin in seks met een ander.
Cryofiel
8 jaar geleden
Best interessant om dit te weten. Je leert er de maatschappelijke cultuur van lang geleden in een ver land door kennen. Praktische waarde voor de maatschappij van nu in ons land heeft dit natuurlijk niet.
Poet
8 jaar geleden
Daarmee wordt erop gedoeld dat je zult lijden; onder druk komt te staan. Echter, het begrip wordt daarbij mede gebruikt om het onderscheid te maken met "verdrukking in de geest". Daarmee wordt gedoeld op een verdrukking die veel erger is, namelijk die is veroorzaakt door zonde.
http://www.gbs.nl/assets/Uploads/PublicatiesOnline/Bijbelvertaling/L.M.P.-Scholten-NBV-een-grote-verarming-StandVastig-2000-4-p.-8-12.pdf
http://www.online-bijbel.nl/bijbelboek/Mattheus/24/15-28
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Paulus had sowieso weinig met vrouwen op.

Het beste antwoord

Het Griekse woord thliʹpsis, dat gewoonlijk met „verdrukking” wordt weergegeven, betekent: benauwdheid, kwelling of lijden als gevolg van de door bepaalde omstandigheden uitgeoefende druk.
In de context van het door jou aangehaalde Bijbelvers blijkt dat Paulus zegt dat het huwelijk bepaalde angsten en zorgen om man, vrouw en kinderen met zich mee brengt (1 Kor 7:32-35). Dat is de de verdrukking in het vlees.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
""" In de context van het door jou aangehaalde Bijbelvers blijkt dat Paulus zegt dat het huwelijk bepaalde angsten en zorgen om man, vrouw en kinderen met zich mee brengt (1 Kor 7:32-35). Dat is de de verdrukking in het vlees.""" helemaal mee eens.

Andere antwoorden (2)

Ik dacht iets van dat je verleidingen zult moeten weer staan Want verrukkingen vh vlees is sex en dat moeten onderdrukken .
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De Bijbel in Gewone Taal vertaalt dit vers als volgt:
"Als je toch trouwt, doe je niets verkeerds. Ook een meisje dat trouwt, doet niets verkeerds. Maar mensen die trouwen, krijgen veel zorgen in dit leven. En daarom zeg ik dat jonge mensen maar beter niet kunnen trouwen."

Aldus de heilige apostel Paulus, die overigens vrijgezel was.

Ik kan eerdergenoemde bijbelvertaling (2014) iedereen aanbevelen, al was het maar om 'm te vergelijken met de 'gevestigde vertalingen'.

Toegevoegd na 5 minuten:
De katholieke Willibrordvertaling vertaalt het als "beslommeringen op de hals halen".
Computoon
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Jonge mensen kunnen beter niet trouwen omdat ze veel zorgen zouden krijgen in dit leven. Wat oudere mensen niet dan?
Computoon
8 jaar geleden
Ongetwijfeld ook. Maar je kunt het in samenhang zien met vers 1 Kor.7:26: "Ik denk dat het voor jonge mensen beter is om ongetrouwd te blijven. Want ze hebben al genoeg zorgen in deze tijd vol ellende en moeilijkheden." Paulus vindt het eigenlijk beter niet te trouwen (zie vers 38). "Ik wil het liefst dat jullie dag en nacht de Heer dienen. Zonder dat jullie bezig hoeven te zijn met de dingen van deze wereld." (Deel van vers 35). In die dagen leefde ook de gedachte dat de wereld niet lang meer zou bestaan. (Zie de verzen 29 en 30). Dat ongetrouwd blijven omwille van het Rijk der hemelen is ook de reden dat priesters in 'ons deel' van de katholieke Kerk niet 'mogen trouwen'. Ze kunnen dan God dienen met onverdeelde aandacht terwijl een gehuwde man zich ook bezig moet houden "met de dingen van de wereld. Want hij denkt ook aan wat zijn vrouw graag wil. Hij moet zijn aandacht verdelen." (vers 33 en 34 uit dit hoofdstuk, gedeeltelijk).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In die dagen leefde ook de gedachte dat de wereld niet lang meer zou bestaan. (Zie de verzen 29 en 30). Wat toch alles wat Paulus zegt in twijfel brengt. Als hij niet goed begrijpt wat hij zegt in het ene vers hoe kan je dan het andere vers aanhouden??
Computoon
8 jaar geleden
Paulus leerde in Jezus te geloven als de Messias (de Christus) en Zoon van God om goed door dat veronderstelde nabije einde der tijden heen te komen. Eigenlijk moet je het hele hoofdstuk in samenhang lezen. Jezus zelf had overigens gezegd dat alleen de Vader weet wanneer dat 'einde' is. Ik ben theologisch onvoldoende onderlegd waarom Paulus (en niet alleen hij) dachten de 'eindtijd' nog mee te maken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Computoon. Goed antwoord: +
De behoeften van de man en die van de vrouw sluiten in de praktijk van het dagelijkse leven niet altijd op elkaar aan. De daaruit voortkomende stress gaat al te vaak ten koste van "de toewijding aan de zaak des Heren". Die zorgen zou hij zijn toehoorders graag willen besparen . . . .
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
duidelijk antw. +