kan je in god en jezus geloven zonder precies te leven zoals in de bijbel staat?

Sommige dingen zoals als masturbatie wil ik eigenlijk wel blijven doen maar dat mag eigenlijk niet volgens de bijbel ga ik als ik dan masturbeer nog wel naar de hemel

Weet jij het antwoord?

/2500

Ja, dat kan. Zou je in een god willen geloven die je eeuwig naar de hel stuurt, als je iets natuurlijks en onschuldigs doet als masturberen?

Ja, je kan je in god en Jezus geloven zonder precies te leven zoals in de bijbel staat. Dat doe jij toch? Dus kan het.

Jazeker kan dat ; dat is namelijk ook weer het mooie van religie : hoe eventuele heilige teksten geïnterpreteerd worden, is vaak sterk afhankelijk van de plaats en tijd en de groep mensen bij wie je je al dan niet aansluit. Zo zijn er voor elke denkbare "onvergefelijke zonde" in bepaalde kringen, altijd ook wel groeperingen te vinden die de betreffende zonde in en andere context (bijvoorbeeld een historische of een symbolische) kan plaatsen en daardoor niet meer alszodanig veroordeelt. Denk aan homoseksuelen in diverse kerkelijke stromingen, of de vele wetenschappers (van beroep) die ondanks hun kennis toch ook kiezen voor de mystiek / spiritualiteit van een religie. Vergeet niet dat of er nu een god is of niet , de heilige boeken zonder uitzondering door mensen zijn geschreven , vaak met een vooropgesteld doel dat niet per definitie met de "wensen" van de veronderstelde god te maken hoeft te hebben gehad. Zoals 1 Tessalonicenzen 5:19-21 zegt : onderzoekt alle dingen en behoud het goede ;-) Waarbij ik overigens nog wel de taak voel er op te wijzen dat er ook niet-religieuze stromingen zijn die het onderzoeken meer dan waard zijn. Toegevoegd na 6 minuten: Of je nog christen bent (volgeling van Christus) als je besluit bepaalde dingen uit de bijbel minder letterlijk te nemen maar de kern van het geloof volledig onderschrijft, mag je tot op zekere hoogte eigenlijk zelf bepalen ; daar zijn geen wetten of regels voor. Of je echter op die voorwaarde nog welkom bent in een bepaalde kerk / groep Christenen is een ander verhaal ; hoe strenger en conservatiever in de leer, hoe moeilijker dat zal worden. Het kan betekenen dat je op zoek moet naar een groep (tolerantere) mensen die je wel accepteren zoals je bent.

Christenen geloven dat niemand precies zo kan leven als dat in de Bijbel staat. Dat is dan ook precies de reden waarom ze christenen zijn: ze geloven in Christus. En Christus is degene die gestorven is voor de zonden van de christenen. Maar, om Paulus aan te halen: Betekent dit dan dat christenen gewoon kunnen blijven zondigen? En dat ze dan alleen maar meer genade krijgen? Nee, zeker niet! (Romeinen 6:1 en 2). Christenen die zich bewust zijn van hun zonde, zullen juist extra dankbaar zijn voor de vergeving die God geeft, daarom willen ze juist minder zonde doen. Dat lukt (natuurlijk) niet, maar we mogen wel weten dat christenen geen slaaf meer hoeven te zijn van de zonde (dus je hoeft er niet aan toe te geven). Paulus zegt dat als: "Je bent dood voor de zonde, maar in Christus Jezus levend voor God." (Rom.6:11) Ik denk dat je, juist als je je heel bewust wordt van de genade van God, anders gaat leven. Maar tegelijk vraag ik me een beetje af waar precies in de bijbel staat dat je niet mag masturberen. Je moet alleen er niet verslaafd aan worden, maar dat geldt voor zowel christenen als niet-christenen. Als je dat wel bent - en dat geldt volgens mij voor elke verslaving - moet je proberen daar vanaf te komen, genieten: tuurlijk, maar onder de plak komen van je genot, mwah.

Bronnen:
http://www.jongerenbijbel.nl/bijbel/lezen/...

Natuurlijk kan dat: geloven dat Jezus je Redder is, is iets anders dan ‘leven zoals in de Bijbel staat’. De Bijbel beschrijft een totaal andere tijd en cultuur dan de onze, dus die manier van leven kún je niet realiseren. Jezus gaf wel zélf bepaalde richtlijnen om te leven, dus als je hem wilt navolgen, ligt het redelijk voor de hand dat je je ook wilt houden aan zijn regels over hoe je omgaat met God en met de mensen om je heen. Maar het christendom is bij uitstek de religie die leert dat de mens allesbehalve perfect is en dat we helemaal niet in staat zijn om precies te doen wat God van ons vraagt. En dat is volgens de Bijbel ook precies de reden dat wij mensen Jezus en zijn vergeving nódig hebben. Daarbij is de interpretatie van de richtlijnen door de eeuwen heen én in verschillende groeperingen ook niet altijd eenduidig. Neem nu het voorbeeld wat je noemt: er staat nergens in de Bijbel dat je niet mag masturberen. Hiervoor wordt soms ten onrechte de geschiedenis met Onan aangehaald: volgens de geldende wetgeving was Onan verplicht om op naam van zijn kinderloos gestorven broer kinderen te verwekken door zijn schoonzus als vrouw tot zich te nemen. Maar omdat Onan wíst dat eventuele kinderen op naam van zijn broer zouden komen te staan, morste hij zeg maar zijn kwakje op de grond terwijl hij dééd alsof hij zijn schoonzus - inmiddels vrouw - probeerde te bevruchten. Hij werd dus gestraft omdat hij a) de wet overtrad: hij móest immers voor zijn broer kinderen krijgen; en b) hij de weduwe van zijn broer bedroog. Daar komt nog bij (c) dat het feit dat hij verrekte om voor zijn broer kinderen te krijgen een behoorlijk issue was in die tijd omdat kinderen je oudedagsvoorziening waren, maar nog belangrijker: als je kinderloos stierf, kon de messias niet uit jou voortkomen en stierf jouw naam uit, wat gold als heel erg. Die wet van het zwagerhuwelijk was er natuurlijk niet voor niets. Met masturberen had het niets te maken. Het enige wat je verder nog tegenkomt is dat volgens de oudtestamentische reinheidswetten een jongen of een man die een zaadlozing had gehad, tijdelijk onrein was. Maar datzelfde gold bijvoorbeeld voor menstruerende vrouwen of meisjes of mensen met bepaalde huidziekten. ‘Onrein’ betekende dus duidelijk iets anders dan ‘zondig'. Jezus predikte vooral liefde en vergeving. Niet dat hij maar iets af wilde doen aan de wet van Mozes, maar als je de bedoeling achter een regel begrijpt, is het gemakkelijk hem toe te passen.

Je wilt in God en Jezus geloven, maar niet volgens de Bijbel leven. Mijn antwoord is: Dat zijn tegenstrijdige dingen, die niet gecombineerd kunnen worden. Als je God/Jezus écht leert kennen (dat leer je door in de Bijbel te lezen en te bidden), dan wil je jezelf niet een beetje aan Hem geven, maar helemaal. Dan gá je ervoor! Vergelijk het eens met de liefde. Als je verliefd wordt op iemand, wil je die persoon beter leren kennen. De liefde wordt steeds meer en je wilt altijd bij hem of haar zijn. Je hebt er alles voor over om bij elkaar te zijn en te blijven. Je past je leven en gewoontes eventueel aan, zodat niets je liefdesrelatie in de weg staat. Nu wil jij in God geloven. Maar je wilt wel je eigen leven blijven leven. Wat is dan het nut van het geloven in Hem? Is het enige nut dat je denkt dat je dan in de hemel komt? Dan is het een kwestie dat je van twee walletjes wilt eten. Eerst je eigen leven leiden, en na je dood wil je met God leven. Vind je zelf ook niet dat dat een beetje vreemd is? Ik hoop dat ik het goed heb uitgelegd en dat je het begrijpt. Ik wil je van harte uitnodigen om met God te leven. Het is waardevol in het leven, maar ook na de dood.