kan je in god en jezus geloven zonder precies te leven zoals in de bijbel staat?

Sommige dingen zoals als masturbatie wil ik eigenlijk wel blijven doen maar dat mag eigenlijk niet volgens de bijbel ga ik als ik dan masturbeer nog wel naar de hemel

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Religie
3.8K
ronron1212
8 jaar geleden
Als je maar vergeving blijft vragen gaat dat prima.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dus zolang je telkens vergeving vraagt maakt het niet uit?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het maakt sowieso niet uit, elke kerkelijke wet of regel is uiteindelijk maar een menselijk bedenksel, en zal geen invloed hebben op een verondersteld maar nooit aangetoond hiernamaals. Het gaat er om hoe en of jij met je eigen geweten in het reine kunt komen. Masturberen is een normale menselijke vorm van seksualiteit.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als je precies zou leven zoals dat in de Bijbel staat ga je het hedendaags niet redden...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ronron1212, misschien even Romeinen 6 lezen ;)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
MasterNL, je valt in herhaling.
Vraag (met antwoorden) heb je eerder gesteld....
Cryofiel
8 jaar geleden
Vraagsteller, je vraagt "zoals in DE bijbel staat". Maar er zijn tientallen bijbels. Welke daarvan bedoel je? En van de door jou gekozen bijbel, daarvan bestaan tientallen interpretaties, als het er geen honderden zijn. Welke van al die interpretaties bedoel je? Daarnaast zijn er honderden miljoenen gelovigen die weten dat al die bijbels leugens bevatten die zijn bedoeld om de mens van god weg te lokken. Die honderden miljoenen mensen geloven in god en Jezus, en ze verwerpen de bijbel.
ronron1212
8 jaar geleden
@WinnyS vroeger ik weet niet of dat nog kan ging je biechten en werd je vergeven Hoe zondig ook.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@ ronron1212
Sinds wanneer kan een mens zonden vergeven ?? Ieder mens is zelf een grote zondaar voor God en hoe wil je als zondaar voor God andermans zonde vergeven ?? een mens is geen God dus kan het ook nooit bestaan dat een mens-persoon , die zelf zondig is en doet andermans zonden vergeeft , die ander heeft alleen tegen God gezondigd en God is dus ook DE Persoon(als ik het even zo mag uitdrukken) die onze zonden kan vergeven , niemand op aarde mag en kan zich met God vergelijken. In Marcus 2 : 10 lezen we : 10 Doch opdat gij moogt weten, dat de Zoon des mensen macht heeft, om de zonden op de aarde te vergeven Dus alleen Jezus en Zijn Vader (God) hebben de macht om zonden te vergeven . Zel;fs de discipelen hadden die macht niet.
We lezen nergens in de bijbel dat er ook maar 1 mens is die dezelfde macht heeft als Jezus. Als u op bijbelse gronden kunt onderbouwen dat ook deze macht aan enig menselijk schepsel op aarde is gegeven zou ik dat graag horen , ik kan het niet vinden.
ronron1212
8 jaar geleden
@passantje wil je nu echt een serieus antwoord of reactie biechten is juist om je zonden aan god voor te leggen.
Cryofiel
8 jaar geleden
@passantje, graag wat bescheidener. Je schrijft nu "ieder mens is een grote zondaar voor god". Het zou beter zijn te schrijven "mijn geheel persoonlijke versie van geloof zegt dat ieder mens een grote zondaar is voor god".
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als jij daarin wil geloven zal de kerk en god je het niet kwalijk nemen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Lees eens Job 14 eerste 4 versen. 1 De mens, van een vrouw geboren, is kort van dagen, en zat van onrust. 2 Hij komt voort als een bloem, en wordt afgesneden; ook vlucht hij als een schaduw, en bestaat niet. 3 Nog doet Gij Uw ogen over zulk een open; en Gij betrekt mij in het gericht met U. 4 Wie zal een reine geven uit den onreine? Niet een. Hier wordt het toch ons duidelijk aangezegd dacht ik zo , een kind van een vrouw , een onreine (zondige ) vrouw Niet 1 en wat zegt de verklaringen hier over ? Niet een.
Dat is, niemand kan een mens bekomen, die zuiver en zonder zonde, naar den algemenen loop der natuur, uit een zondigen mens geboren is. Zo bekent hij dat hij mede onrein en zondig was, wensende dat God hem niet minder dan andere boetvaardige zondaren, genadig wilde wezen en hem niet meer dan anderen straffen. Het is niet mijn mening Cryofiel , maar dit komt rechtstreeks uit Gods woord, de Bijbel
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Waar in de Bijbel staat dat je niet mag masturberen? Volgens mij staat dat er niet in. In de Bijbel (in de Tien Geboden, Exodus 20:14) wordt vreemdgaan/ontrouw verboden. Als je masturbeert, overtreed je niet persé dat gebod. Als je gewoon lekker met jezelf bezig bent, is daar niets mis mee.
Maar als je ondertussen fantaseert over seksuele handelingen met iemand anders dan je eigen partner, of met iemand die een andere partner heeft, dan ben je in gedachten bezig met vreemdgaan. En dat is verboden.
Cryofiel
8 jaar geleden
@passantje, je blijft doen alsof er maar één bijbel is (onjuist) en alsof er maar één interpretatie is (onjuist). Deze pagina alleen al bewijst jouw ongelijk. Laat staan wat je ontdekt als je verder kijkt dan alleen deze ene webpagina.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Cryofiel Dus u twijfelt aan Gods Woord ?? Gods Woord wordt vanuit de grondtaal vertaald naar onze taal en daar kunnen geen 20 verschillende uitleggingen voor zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@ronron1212 Dat is het nu juist , je legt de zonden niet rechtstreeks aan God voor en je vraagt niet rechtstreeks aan God of Hij je de zonden wil vergeven terwijl je wel tegen God gezondigd hebt met een biecht wordt een priester ingeschakelt , wat overigens ook een gewoon mens is met een zondig hart , en die gaat in naam van Jezus , andermans zonden vergeven en voorzeggen hoeveel je moet werken voor kwijtschelding (ligt aan hoe groot de zonden zijn) en dat bedoelde ik ermee te zeggen , dat is onbijbels , Er staat nergens in de bijbel dat er ook maar 1 mens is die de zonden van een ander kan vergeven in naam van Jezus . Als u het kan vinden mag u het aanwijzen , maar ik kan het nergens vinden. Helaas .
ronron1212
8 jaar geleden
@passantje vreselijk hoe kan je dan met god spreken ik zie of hoor hem nooit.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@ronron1212 Op deze manier kun je met God rechtstreeks spreken: Ga in gebed. Bidt en u zal gegeven worden;
Klopt en u zal opengedaan worden.
Want een ieder, die bidt, ontvangt,
En wie zoekt, vindt, en wie klopt, hem zal opengedaan worden. Matteüs 7:7-8 Jezus leert ons overduidelijk dat wie bidt, ontvangt. Dan zal dit voor ons moeten betekenen dat, wanneer wij tot God komen in gebed, wij ook moeten geloven dat God ons verhoort! Bidden, zoeken en kloppen in gebed, zegt Jezus, zal als gevolg hebben: ontvangen, vinden en opengedaan worden.
Bidt en u zal gegeven worden, zegt Jezus. Maar naar aanleiding van deze uitspraak zeggen velen: Dan is God zeker veranderd, want ik ontvang niet. Maar, zou het ook niet zo kunnen zijn dat wij verkeerd bidden? Dan komt aan de orde: Hoe moet ik dan bidden? Hoe zal ik weten dat God mij verhoort? Bidden in een vertrouwelijke relatie tussen God de Vader en ons, de bidders. Jezus zei: 'Als gij bidt zegt dan: Onze Vader die in de hemelen zijt.' Daarin zien wij de diepe relatie die er moet zijn als wij bidden. En als wij dan tot de Vader bidden, dan zal Hij ons geven wat wij Hem vragen.De discipelen zagen, hoe Jezus in gebed met de Vader verbonden was. Dat bidden was zijn krachtbron.
Dat bidden gaf Hem een aanraking. Dat bidden gaf Hem een totale vernieuwing. Daarom zeiden de discipelen tot Hem: 'Here, leer ons bidden. Ook wíj willen deze kracht in het bidden ervaren. Ook wíj willen verhoring ontvangen als wij bidden'. Dus leerde Jezus hen de principes van het bidden. Deze belangrijke principes kunt u in het woord van God vinden. Als het gebed op deze oprechte manier gedaan wordt zal u zeker verhoort worden en rust vinden in hetgeen de mens onrustig maakt en dan komt daar echt geen tussenpersoon bij kijken.
Cryofiel
8 jaar geleden
@passantje, ik begrijp dat juist u degene bent die twijfelt aan gods woord. Dan wel dat u iemand bent die zonder enige vorm van twijfel het woord van god verwerpt en een dwaalleer volgt. Dit overigens met alle respect. Ik wil maar zeggen dat een ander over u beweert wat u over een ander beweert. Kernpunt: u en die ander hebben precies evenveel gelijk.
ronron1212
8 jaar geleden
@passantje hoe krijg je dan te horen dat je vergeven bent ik heb nog nooit een antwoord ontvangen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
God luistert naar mensen die Hem vrezen, die ontzag voor Zijn grootheid, goedheid en kracht hebben.
Maar misschien denkt u: 'Ik heb tot God gebeden en Hij deed niet wat ik vroeg.
Sommigen beschouwen gebed als een soort afstandsbediening van God. Hij moet alles doen wat wij vragen wanneer wij op de knopjes duwen. God is soeverein. Hij heeft alle wijsheid en alle kennis. Hij kent de toekomst. Hoewel Hij zich door onze gebeden laat beïnvloeden, moet Hij doen wat het beste is voor ons. Ons gebed maakt heel veel uit. Toch heeft een gebed steeds de hoedanigheid van een verzoek aan onze soevereine God bij wiens wil wij ons neerleggen. Maar door de Heilge Geest zal God u laten merken dat Hij uw gebed heeft verhoort en dat u vergeving is gegeven door middel van bv. een tekst of vers uit de bijbel , die in uw hart wordt gelegd door de Heilige Geest .
Het kan ook wezen als u naar een kerk gaat dat u daar zit en dat er een preek wordt gedaan , dat u na afloop zich afvraagt bij u zelf , wat weet deze voorganger van mij af ?? Hij preekte precies voor mij , De Heilige Geest is dan krachtdadig met de preek tot u gekomen en u heeft het antwoord gekregen op uw vraag , zodat u er verzekerd van bent dat God u vergeven heeft. Het kan ook bv. doordat u in de vrije natuur wandelt en u opeens iets bijzonders opmerkt wat u vaak genoeg gezien heeft ,maar er nooit bij stilgestaan hebt en dat uw ogen opeens daar naar die plek worden getrokken en het wordt u opeens heel duidelijk voor ogen gesteld en dan ziet u dat als een wonder wat daar gebeurde dat u daar via de natuur het antwoord kreeg op al uw vragen . Het staat God vrij om Zijn antwoord ons op verschillende manieren te geven. Maar hoe meer dat je dit bemerkt , hoe wonderlijker wordt het voor jezelf , dat God nog naar ons mensen wil luisteren en ook nog wil antwoorden
ronron1212
8 jaar geleden
Kanp hoor hij antwoord via de natuur of andere mensen. Ik moet dan weten dat het antwoord is dat ik vroeg of dat ik vergeven ben.
ronron1212
8 jaar geleden
kanp = natuurlijk knap
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@ronron1212 Ja , God kan Zich op allerlei manieren aan u openbaren , In feite openbaart God Zich al elke dag aan de mens in de natuur .
God openbaart Zich ook door middel van mensen . Maar wees u er zeker van als dit gebeurt dat u het ook zeker zal weten, daar is geen twijfel in mogelijk
ronron1212
8 jaar geleden
Ben nu 64 en nog nooit iets van gemerkt.
Cryofiel
8 jaar geleden
@passantje, wat jij beschrijft is jouw *gevoel*. Jij hebt het *gevoel* dat je contact hebt met jouw god. *Heb* je dat contact? Dat is onbekend. Jouw *gevoel* leidt tot een overtuiging. Komt die overtuiging overeen met de werkelijkheid? Dat is onbekend. Het is jouw geheel persoonlijke overtuiging. Het is zelfs onwaarschijnlijk te noemen dat jouw persoonlijke ideeën overeenstemmen met de werkelijkheid. Er zijn namelijk honderden van die persoonlijke overtuigingen. Die zijn allemaal gelijkwaardig. Hooguit (!) één van die overtuigingen kan met de werkelijkheid overeenstemmen. De kans dat dat juist jouw overtuiging blijkt te zijn is dus minder dan 1%.
ronron1212
8 jaar geleden
De rectie gaat om de reactie van passantje lees de reactie en volg ze
ronron1212
8 jaar geleden
Die vraag is niet te beantwoorden want god praat niet zie reacties
ronron1212
8 jaar geleden
@MasterNL je gelooft of je gelooft niet als je gelooft doe je alles wat in de bijbel staat of dat kan is de vraag want klopt de bijbel helemaal. We weten het niet zoals ik al eerder opmerkte god spreekt niet met ons en de wereld verandert steeds en de bijbel is heel oud en er is de afgelopen eeuw niets van god vernomen.
Cryofiel
8 jaar geleden
Je kunt niet leven zoals in "de" bijbel staat omdat "de" bijbel niet bestaat. Zelfs als je (op goed geluk) één van de bijbels kiest bestaat de kans dat alle bijbels ons van god wegleiden en dus sat je fout bezig bent.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@MasterNL - Het lijkt mij vrij eenvoudig ; geloven is gewoon denken dat iets waar is, zonder daarvoor bewijzen te verlangen. Als jij DENKT dat God (de God zoals jij je die voorstelt of die je geleerd hebt) bestaat, en dat Jezus bestaande persoon was zoals beschreven in de Christelijke bijbel , dan GELOOF je dus in God en Jezus.
Kwestie van geloven of niet geloven. Zolang jij denkt dat beide entiteiten echt bestaan, geloof je dus. Het GELOOF zegt niets over het al dan niet bestaan van de entiteiten in kwestie. Net zoals het GELOOF in kabouters of reïncarnatie beiden niet waar of onwaar maakt. Of je daarmee een Christen bent, of zelfs een GOED christen, is een kwestie van de definitie van de geloofsgemeenschap waarbij je je wenst aan te sluiten of waarmee je je wenst te identificeren. Die kunnen natuurlijk geen oordeel vellen over jou GELOOF, want dat zal blijven tot je zelf NIET meer denkt dat het waar is, ze kunnen je hooguit vertellen hoe zij de regels interpreteren en of jij je daar naar hun visie goed aan houdt. Maar je GELOOF kunnen ze daarmee niet onderuit halen, al zou je alle tien geboden met voeten treden. Er zitten heel wat trouwe gelovigen in de gevangenis, om maar een voorbeeld te noemen. Of je naar de hemel gaat als je in zekere mate "zondigt", kan niemand voor jou bepalen. Zelfs christenen niet. Zolang er nog geen enkele concrete aanleiding is aan te nemen dat er überhaupt nog iets is na de dood en dat je je daarvan dan ook nog bewust bent, is alles wat daarover te zeggen is pure speculatie en interpretatie. Juist het feit DAT we dat niet weten en nooit te weten zullen komen, maakt dat we er van uit moeten gaan dat we maar één leven hebben, en dat iedereen op aarde maar één leven heeft, en dat het onze taak is te zorgen dat iedereen uit dat ene leven kan halen wat er in zit, dat we verantwoordelijk zijn voor onze naasten en voor wie na ons komen, dat we voor elkaar zorgen en elkaar helpen. En of jij daarbij de behoefte hebt af en toe met je piemel te spelen, doet echt volstrekt niet ter zake.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je bent een vrij mens, maar besef dat God de bijbel niet voor niets heeft gegeven. Hij laat zich erin kennen, en vertelt ook wat hij van ons verwacht. De meeste reacties hierboven (vreemd genoeg) hebben het over dat je zelf van alles mag beslissen. Maar niemand schijnt zich af te vragen wat God daar dan van vindt. Als God bepaalde dingen veroordeelt, zal hij degenen die die dingen beoefenen (als gewoonte uitvoeren), ook veroordelen. Lees 1 Kor. 10:21, daar laat God ons onomwonden weten dat je òf vóór òf tegen hem bent. Nu komt de clue: ga je de bijbel als leidraad zien, of de reacties van GV-gebruikers? Wat zou God willen?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het mooie aan "geloof" is dat het geloof is, en dat je dus kan geloven wat jij denkt dat je wilt geloven... Dus... de vraag is meer, geloof jij dat je in een god kan geloven zonder een bijbel te volgen?? Voorbeeld: Ik geloof dat er meer is dan wetenschap, al heb ik hier soms mijn twijfels over. De wereld is wel heel erg op elkaar afgestemd, lijkt mij dat wetenschap dit niet kan verklaren. Maar in Jezus, en de bijbel heb ik nooit in gelooft.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Atra, je hoeft je niet af te vragen wat god er van vindt want gods enige excuus voor de ellende in de wereld is dat hij niet bestaat. God heeft de bijbel ook niet gegeven. Mensen hebben verhalen geschreven en andere mensen hebben veel later een selectie van die verhalen tot bijbel bestempeld. En wat jij met je opmerking doet is precies datgene wat alle gelovigen doen. Je neemt niet alleen je eigen geloof voor waar aan (wat overigens je goed recht is) maar je plaatst ook een subtiele opmerking over vergelding voor het niet volgen van jouw geloof, waarmee je een ander probeert over te halen jou geloof aan te nemen op basis van de angsten die jij hebt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@atra Geheel met u eens Hier wordt maar steeds gesproken hoe de mens . het geloof zien en hoe wij het willen doen en hebben , maar de bijbel zegt geheel wat anders , de bijbel zegt ons aan hoe wij God moeten en kunnen dienen , maar dat is de gevallen mens niet naar het zin , de mens maakt zelf wel uit hoe hij / zij zijn /haar leven zal doen en daar heeft God zich maar naar te schikken , zo wil de mens anno 2015 de bijbel zien en lezen , Gods Woord wordt omgedraaid en daar voor in de plaats gaat de mens staan met zijn eisen , ik wil dit , ik doe het zus of zo , maar dat is niet in God geloven, dan moet God in de mens gaan geloven , want die meent dat hij het beter weet dan God , wij mensen stippelen wel de weg uit die we bewandelen willen , maar dat is niet Gods Weg , Gods Weg wordt ons uitgelegd in de bijbel en God is daar heel duidelijk in , en nu is niet de vraag, God moet maar ons doen en laten goed vinden , nee de vraag is wat wil God dat ik doe . @mullog
U zegt de bijbel is niet door God geschreven , nee dat is de bijbel ook niet God heeft mensen geinspireerd en gestuurd om wat zij ter plekke zelf zagen of hoorden vertrouwelijk op schrift te stellen zodat latere nageslachten uit hetgeen ooit is gebeurd en gezien lessen kunnen trekken om niet die fouten te maken die ooit in het verleden zijn gemaakt en Gods bedoeling is ook hiermee om de nageslachten te wijzen op weg ter zaligheid en ons eeuwig behoud Dat velen daar lak aan hebben ligt niet aan God , ieder mens heeft zijn eigen verantwoording hierover , wil je Gods geboden na leven (in zoverre het in ons vermogen ligt) of schuiven we de uitgestoken hand van God om ons te redden aan de kant en durven we het er op te wagen dat we aan het einde van ons leven voor eeuwig verloren gaan ? Ieder maakt zijn /haar keus hierin , geheel vrijwillig , maar bedenk wel als u straks in uw stervensuur voor Gods troon zal moeten verschijnen gevraagd zal worden of u nooit van Gods wegen heeft gehoord zal niemand meer kunnen zeggen dat zij niet wisten dat de bijbel nu juist wel de weg van God heeft aangewezen maar dat je dit geheel vrijwillig aan de kant hebt geschoven gewoonweg omdat je het niet geloofde dat de bijbel Gods Woord weergeeft.
Cryofiel
8 jaar geleden
@passantje, je valt in herhaling met telkens opnieuw dezelfde redeneerfouten. "De" bijbel bestaat niet. Er zijn er vele - dat kun je ontkennen, maar daarmee sluit je je af van de dagelijkse realiteit. Ook standaard is jouw opmerking aan het einde. Daarin doe je net alsof alleen jouw interpretatie van alleen jouw versie van alleen jouw heilige boek correct zou zijn. Maar dat doen die andere 9999 roependen op het plein ook. Heb jij je al eens afgevraagd hoe jij je zult verantwoorden wanneer je na jouw "overgang" Mohammed zult ontmoeten? Je hebt al jaren de gelegenheid gehad je waarlijk open te stellen voor het werkelijke geloof. In plaats daarvan heb je alle handreikingen die jou zijn geloven afgewezen, en ben je achter een dwaalleer aangelopen. Hoe ga jij dat uitleggen? Hoe ga jij verantwoorden dat je zelfs anderen hebt overgehaald zich bij jouw dwaling te voegen? Je hebt al jarenlang de kans gehad je te bekeren. Hoe veel of hoe weinig jaren zijn jou nog gegeven om jouw dwaling recht te zetten? Nu heb je de kans nog. Als je over 30 jaar, of -wie weet- over 30 minuten voor Mohammed staat, is het definitief te laat voor je.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Passantje mocht god bestaan en kom ik voor hem op zijn troon dan zal ik hem naar eer en geweten zeggen dat ik mijn leven op mijn manier geleefd heb, dat ik daarbij goed heb gedaan en slecht en dat ik geen moment spijt heb gehad van mijn daden. En als deze god de macht heeft om mij voor eeuwig en altijd naar de hel te sturen en dat om een of andere misstap van mij ook besluit te doen dan zal ik dat deemoedig aanvaarden (ik kan er toch niks tegen doen). Maar weet wel dat ik met opgeheven hoofd en een schoon geweten de hel zal binnen wandelen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@passantje Ieder maakt zijn /haar keus hierin , geheel vrijwillig , maar bedenk wel als u straks in uw stervensuur voor Gods troon zal moeten verschijnen gevraagd zal worden of u nooit van Gods wegen heeft gehoord zal niemand meer kunnen zeggen dat zij niet wisten dat de bijbel nu juist wel de weg van God heeft aangewezen maar dat je dit geheel vrijwillig aan de kant hebt geschoven gewoonweg omdat je het niet geloofde dat de bijbel Gods Woord weergeeft. Ja en waarom zou iemand nou gestraft moeten worden omdat deze iets na lang beraad aan de kant heeft geschoven? Hoe kan ongeloof nou straf vertegenwoordigen? Dat is toch absurd?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Passantje ; je doet net alsof geloven een KEUZE is. Dat is het niet ; je gelooft wat je hoort of niet, al dan niet na onderzoeken van het mogelijke waarheidsgehalte. Dat is geen keus, dat is -althans voor mij - de enige mogelijke conclusie. Het hele God-concept heeft voor mij een dermate hoge mate van onwaarschijnlijkheid (die gedurende mijn leven alleen nog maar meer en meer toeneemt) dat het inmiddels zelfs aan het absurdustische grenst, en het zelfs steeds moeilijker wordt nog respect te kunnen opbrengen voor mensen die - vaak beter weten in - blijven geloven. Ik heb dan ook geen enkel greintje angst voor het door jouw geschetste scenario, simpelweg omdat ik geen enkele reden, direct of indirect, heb om ook maar in het verste hoekje van mijn achterhoofd te kunnen of moeten vermoeden dat er wellicht een kern van waarheid in zit.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@ Marleen U moet ook mij niet geloven , maar God verlangt dat de mens , die Hij zelf geschapen heeft naar Hem luistert en gehoorzaam is naar Zijn geboden. een voorbeeld : Kijk als ouders kinderen hebben , dan zijn ze toch uw bezit ? Of heeft de buurman de verantwoording en zeggeschap over de ouders kinderen ?? De ouders zullen toch eisen dat hun kinderen naar hen luisteren en niet naar de buurman ?? En als kinderen ongehoorzaam zijn zullen de ouders straffen uitdelen , niet dat die ouders dat fijn of leuk vinden , maar uit pure liefde voor de kinderen , zodat die merken zullen ok. pa of ma is wel de baas over mij en dan zal ik wel moeten gehoorzamen. Doe ik het niet , dan riskeer ik straf. Nu zo is het ook met God , God heeft u en mij geschapen opdat wij naar Zijn geboden zullen leven tot eer van Zijn Naam , doen we dat niet ? Dan roept God ons terug , en luisteren we dan ?? Soms zal er geluisterd worden , maar vaker wordt de mens nog ongehoorzamer , en is het dan vreemd dat God , de maker van ons , dus eigenlijk zijn we Gods kinderen en die zijn eigenwijs en onwillig en willewn niet naar God de Vader luisteren , is het dan vreemd dat God ons bestraft ?? Nu hoeft u niet naar mij te luisteren , luister naar God , dat kan uw eeuwig behoud zijn , maar ook dit kunt u gewoon naast u neer leggen en niet willen geloven , ook daar staat u vrij in , het is maar een waarschuwing , en waarschuwingen kan men aannemen en geloven , maar men kan waarschuwingen ook in de wind slaan , die keuze maakt een ieder naar zijn eigen geweten. Maar mocht u straks aan het eind van uw leven toch merken dat u in u stervensuur voor God zal verschijnen en verantwoording zal moeten afleggen wat u ook met dit gesprek hebt gedaan is de verantwoording voor u , en bedenk wel als er wel een God is die zo te werk zal gaan zoals ik hier de bijbel citeer dat het voor eeuwig te laat is om u leven te kunnen veranderen , Het is nu maar de vraag, durft u en velen met u dit erop te wagen . als er geen God is verliest u niets , maar stel dat er wel een God is zoals ik beschrijf , bent u en velen met u dan bereid om God verantwoording af te leggen ?? We kunnen allen weten dat er wel een God bestaat , vanuit de bijbel worden we dagelijks uitgelegd hoe en wat , maar als we daar geheel moedwillig en vrijwillig niet naar willen luisteren zal de consequentie ook voor de mens zelf zijn
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@MrTomaat u schrijft : Ja en waarom zou iemand nou gestraft moeten worden omdat deze iets na lang beraad aan de kant heeft geschoven? Hoe kan ongeloof nou straf vertegenwoordigen? Dat is toch absurd? U beschrijft hier zelf al dat u een keuze hebt gemaakt , want u schrijft , ¨ na lang beraad ¨ Dus u had keuzes , anders hoeft u zich niet te beraden en is er geen keus en kan het niet anders dan dat ene , maar u zegt na lang beraad heeft u wat aan de kant geschoven , dus u heeft de bijbel aan de kant geschoven, geheel moedwillig en vrijwillig en na lang beraad . En in die bijbel wordt nu juist de zaken besproken en uitgelegd hoe God werkt en hoe God de mens wil helpen in zijn /haar leven en hoe God wil dat wij Zijn geboden naleven , want God heeft de mens goed geschapen, dus we konden allemaal naar Gods geboden leven , maar juist dat de mens niet wil leven zoals God heeft bedoelt om de mens hier op aarde rond te laten lopen zijn wij ongehoorzaam en overtreden we dagelijks Gods geboden en daar kan men in geloven of niet , maar God eist wel van ons dat wij het doen , als we het niet doen is het onze vrije eigen keus , maar God zal die ongehoorzaamheid niet ongestraft laten . God heeft niet de mens hier op aarde geschapen om maar wat lol te schoppen en hier deze aarde te vervuilen ?? Nee God zag dat Zijn schepping zo mooi was dat hij daar ook de mens van wilde laten genieten en zodoende de mens heeft geschapen , maar na Adam en Eva die ook in het paradijs woonde en die geheel van God af gingen omdat zij ook dachten dat zij het beter wisten en hun eigen wegen kozen is het mensdom steeds verder bij God vandaan gegaan en menen dat we het zonder God ook wel af kunnen
.
Wat zou het toch zonde zijn als we aan het einde van ons leven erachter komen dat we alle goede waarschuwingen achteloos naast ons neer hebben gelegd en daardoor eeuwig spijt zouden krijgen ?? Dan is het niet meer te veranderen . Durft u die gok te wagen ??

Antwoorden (7)

Ja, dat kan.

Zou je in een god willen geloven die je eeuwig naar de hel stuurt, als je iets natuurlijks en onschuldigs doet als masturberen?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Maar ik wil blijven doen zondig je dan niet tegen de heilige geest
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Er zijn in mijn ogen 3 opties. 1. Je stopt met geloven in een god die flauwe regels stelt
2. Je stopt met masturberen
3. Je vindt een reden in de bijbel welke je vrijpleit van je zonden. Als je voor 3 kiest ben je een prima christen. Als je 2 doet een hardcore christen en als je voor 1 kiest ben je atheïst. 4. Of je blijft het idee houden dat er een god is en dat je zondigt, wat me een vrij onwerkbare situatie lijkt. Misschien helpt dit: https://carm.org/masturbation
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Min van mij: 'zou je willen geloven in...' is geen antwoord op de vraag. (Ja dat kan is wel een antwoord op de vraag, maar zonder argumentatie slaat een 'ja' eigenlijk nergens op)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@MrTomaat
Kleine nuance: wanneer je in een god/meerdere goden gelooft die niet zo sadistisch en wraakzuchtig is/zijn als JHVH zoals deze in de Tenach wordt geportretteerd of 'flauwe regeltjes' oplegt/opleggen, ben je geen atheïst. ;)
kierkegaard47
8 jaar geleden
@masterNL, "Maar ik wil blijven doen zondig je dan niet tegen de heilige geest" Ik ben zwaar gelovig opgevoed, vol met schuldgevoelens en dergelijke, maar zelfs in die opvoeding heb ik de volgende stelregel meegekregen: "Wellicht is het mogelijk om "de zonde tegen de Heilige Geest" te begaan. Maar zolang je je zòrgen maakt dat je tegen de Heilige Geest gezondigd hebt, heb je die zonde niet begaan". Waarom? Omdat gesteld wordt dat het de 'taak' is van de Heilige Geest om mensenharten "te overtuigen van zonde, van gerechtigheid, en van het oordeel". Als de Heilige Geest iemand definitief verlaten heeft , zou diegene (volgens die theorie) zonder de 'hulp' van de Heilige Geest niet meer _in staat_ zijn tot berouw, niet meer _in staat_ zijn om te verlangen naar vergeving ... zo iemand heeft "zijn hart verhard". Even los van wat ik tegenwoordig van de rest van "het geloof" vind -en er zitten in mijn optiek heel wat ongezonde elementen in- vind ik deze gedachte tenminste nog getuigen van een relatief gezonde instelling. Naar "wereldse termen" vertaald: "zolang je je nog zorgen maakt dat je je GEWETEN monddood gemaakt / dichtgeschroeid hebt, door 'te ver' te gaan (in welk moreel systeem dan ook) heb je dat NIET gedaan".
Ja, je kan je in god en Jezus geloven zonder precies te leven zoals in de bijbel staat. Dat doe jij toch? Dus kan het.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Maar ben je dan nog christen?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Tinus1969, er staat niet dat MasterNL dat doet ;)
@MasterNL, lees het antwoord van Marleen nog even... dat is wel erg algemeen, maar het raakt wel jouw vraag hier: het christendom is zó breed... en hoewel er groeperingen zijn die zich het enige ware christendom noemen, kan niemand dat écht claimen. Dus eerst zou je moeten definiëren wat eigenlijk een christen is...
tinus1969
8 jaar geleden
@MasterNL: wie bepaalt of jij christen bent? Wie heeft die bevoegdheid? Alleen jijzelf toch?
Jazeker kan dat ; dat is namelijk ook weer het mooie van religie : hoe eventuele heilige teksten geïnterpreteerd worden, is vaak sterk afhankelijk van de plaats en tijd en de groep mensen bij wie je je al dan niet aansluit. Zo zijn er voor elke denkbare "onvergefelijke zonde" in bepaalde kringen, altijd ook wel groeperingen te vinden die de betreffende zonde in en andere context (bijvoorbeeld een historische of een symbolische) kan plaatsen en daardoor niet meer alszodanig veroordeelt. Denk aan homoseksuelen in diverse kerkelijke stromingen, of de vele wetenschappers (van beroep) die ondanks hun kennis toch ook kiezen voor de mystiek / spiritualiteit van een religie.

Vergeet niet dat of er nu een god is of niet , de heilige boeken zonder uitzondering door mensen zijn geschreven , vaak met een vooropgesteld doel dat niet per definitie met de "wensen" van de veronderstelde god te maken hoeft te hebben gehad.

Zoals 1 Tessalonicenzen 5:19-21 zegt : onderzoekt alle dingen en behoud het goede ;-)
Waarbij ik overigens nog wel de taak voel er op te wijzen dat er ook niet-religieuze stromingen zijn die het onderzoeken meer dan waard zijn.

Toegevoegd na 6 minuten:
Of je nog christen bent (volgeling van Christus) als je besluit bepaalde dingen uit de bijbel minder letterlijk te nemen maar de kern van het geloof volledig onderschrijft, mag je tot op zekere hoogte eigenlijk zelf bepalen ; daar zijn geen wetten of regels voor.
Of je echter op die voorwaarde nog welkom bent in een bepaalde kerk / groep Christenen is een ander verhaal ; hoe strenger en conservatiever in de leer, hoe moeilijker dat zal worden. Het kan betekenen dat je op zoek moet naar een groep (tolerantere) mensen die je wel accepteren zoals je bent.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Christenen geloven dat niemand precies zo kan leven als dat in de Bijbel staat. Dat is dan ook precies de reden waarom ze christenen zijn: ze geloven in Christus. En Christus is degene die gestorven is voor de zonden van de christenen.

Maar, om Paulus aan te halen: Betekent dit dan dat christenen gewoon kunnen blijven zondigen? En dat ze dan alleen maar meer genade krijgen? Nee, zeker niet! (Romeinen 6:1 en 2).

Christenen die zich bewust zijn van hun zonde, zullen juist extra dankbaar zijn voor de vergeving die God geeft, daarom willen ze juist minder zonde doen. Dat lukt (natuurlijk) niet, maar we mogen wel weten dat christenen geen slaaf meer hoeven te zijn van de zonde (dus je hoeft er niet aan toe te geven). Paulus zegt dat als: "Je bent dood voor de zonde, maar in Christus Jezus levend voor God." (Rom.6:11)

Ik denk dat je, juist als je je heel bewust wordt van de genade van God, anders gaat leven. Maar tegelijk vraag ik me een beetje af waar precies in de bijbel staat dat je niet mag masturberen. Je moet alleen er niet verslaafd aan worden, maar dat geldt voor zowel christenen als niet-christenen. Als je dat wel bent - en dat geldt volgens mij voor elke verslaving - moet je proberen daar vanaf te komen, genieten: tuurlijk, maar onder de plak komen van je genot, mwah.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het hoort bij begeren naar je naaste
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hoe dan ? Ik kan daar echt geen kronkel voor bedenken die van masturberen het begeren van je naaste kan maken - tenzij je specifiek aan iemand denkt waarmee je geen relatie hebt of wilt, maar dat is natuurlijk beslist geen voorwaarde. Hooguit een accelerator ;-)
Natuurlijk kan dat: geloven dat Jezus je Redder is, is iets anders dan ‘leven zoals in de Bijbel staat’. De Bijbel beschrijft een totaal andere tijd en cultuur dan de onze, dus die manier van leven kún je niet realiseren.

Jezus gaf wel zélf bepaalde richtlijnen om te leven, dus als je hem wilt navolgen, ligt het redelijk voor de hand dat je je ook wilt houden aan zijn regels over hoe je omgaat met God en met de mensen om je heen. Maar het christendom is bij uitstek de religie die leert dat de mens allesbehalve perfect is en dat we helemaal niet in staat zijn om precies te doen wat God van ons vraagt. En dat is volgens de Bijbel ook precies de reden dat wij mensen Jezus en zijn vergeving nódig hebben.

Daarbij is de interpretatie van de richtlijnen door de eeuwen heen én in verschillende groeperingen ook niet altijd eenduidig. Neem nu het voorbeeld wat je noemt: er staat nergens in de Bijbel dat je niet mag masturberen. Hiervoor wordt soms ten onrechte de geschiedenis met Onan aangehaald: volgens de geldende wetgeving was Onan verplicht om op naam van zijn kinderloos gestorven broer kinderen te verwekken door zijn schoonzus als vrouw tot zich te nemen. Maar omdat Onan wíst dat eventuele kinderen op naam van zijn broer zouden komen te staan, morste hij zeg maar zijn kwakje op de grond terwijl hij dééd alsof hij zijn schoonzus - inmiddels vrouw - probeerde te bevruchten. Hij werd dus gestraft omdat hij a) de wet overtrad: hij móest immers voor zijn broer kinderen krijgen; en b) hij de weduwe van zijn broer bedroog.

Daar komt nog bij (c) dat het feit dat hij verrekte om voor zijn broer kinderen te krijgen een behoorlijk issue was in die tijd omdat kinderen je oudedagsvoorziening waren, maar nog belangrijker: als je kinderloos stierf, kon de messias niet uit jou voortkomen en stierf jouw naam uit, wat gold als heel erg. Die wet van het zwagerhuwelijk was er natuurlijk niet voor niets. Met masturberen had het niets te maken.

Het enige wat je verder nog tegenkomt is dat volgens de oudtestamentische reinheidswetten een jongen of een man die een zaadlozing had gehad, tijdelijk onrein was. Maar datzelfde gold bijvoorbeeld voor menstruerende vrouwen of meisjes of mensen met bepaalde huidziekten. ‘Onrein’ betekende dus duidelijk iets anders dan ‘zondig'.

Jezus predikte vooral liefde en vergeving. Niet dat hij maar iets af wilde doen aan de wet van Mozes, maar als je de bedoeling achter een regel begrijpt, is het gemakkelijk hem toe te passen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Masturberen hoort bij je naasten begeren
Cryofiel
8 jaar geleden
Huh??? Hooguit als je in gedachten bij/met iemand bent tijdens het masturberen. Oplossing: denk bij het masturberen niet aan wie dan ook.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wat is er mis met het 'begeren van je naaste'? Verliefd zijn, verlangen naar de ander, verlangen om samen te zijn met die ander en ook het verlangen naar seks met die ander zijn hele normale zaken en worden ook zéker niet veroordeeld in de Bijbel. Lees het Bijbelboek Hooglied maar eens: dat is één en al begeerte, verlangen en ook doodnormale erotiek. Je zou kunnen stellen dat wanneer je tijdens het masturberen fantaseert over je lief of over een willekeurig persoon, dit niet past bij het idee om 'rein' om te gaan met je lichaam en geest. Ik ben het daar op zich wel mee eens en zou dan zoals Cryo zeggen dat je niet moet fantaseren over een ander (behalve misschien je eigen partner) wanneer je masturbeert. Ik moet zeggen dat ik dit ook nooit gedaan heb en dat ik daar ook gen behoefte aan heb: het is iets voor mijzelf en ik heb geen enkele behoefte om daar een man bij te fantaseren. Maar tegelijk realiseer ik me wel dat dat voor veel mannen anders kan zijn, omdat die over het algemeen meer gedreven worden door visuele stimuli wanneer het gaat om seksuele opwinding. Ik zou dan zeggen dat je in elk geval niet specifiek jezelf op moet winden met de gedachte aan een bestaand persoon in je hoofd. Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik los van de (seksuele) moraal die ik zélf na wil leven, ik het als vrouw totaal geen fijn idee zou vinden als een man zichzelf zou aftrekken met mij in gedachten of een foto van mij erbij. Ik begrijp het dus als je zegt dat dát soort dingen niet kies zijn of in elk geval slecht passen in de christelijke ideeën over seksualiteit, maar met begeerte en verlangen *op zich* en in het bijzonder het begeren van degene op wie je verliefd bent, met wie je verkering hebt of met wie je getrouwd bent, is ook vanuit Bijbels oogpunt helemaal niets mis.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
"Masturberen hoort bij je naasten begeren" Ja en, denk ik dan. Het wordt pas een probleem als je met iemands vrouw er vandoor gaat. Met masturberen heb je dat stadium nog lang niet bereikt, lijkt me.
Als jij gelooft dat God bestaat, en hij heeft jou gemaakt, dan zou hij jou toch niet straffen op dingen die jij doet? Ik denk dat als er een god is, deze wil dat iedereen gelukkig is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je wilt in God en Jezus geloven, maar niet volgens de Bijbel leven.

Mijn antwoord is: Dat zijn tegenstrijdige dingen, die niet gecombineerd kunnen worden.

Als je God/Jezus écht leert kennen (dat leer je door in de Bijbel te lezen en te bidden), dan wil je jezelf niet een beetje aan Hem geven, maar helemaal. Dan gá je ervoor!

Vergelijk het eens met de liefde. Als je verliefd wordt op iemand, wil je die persoon beter leren kennen. De liefde wordt steeds meer en je wilt altijd bij hem of haar zijn. Je hebt er alles voor over om bij elkaar te zijn en te blijven. Je past je leven en gewoontes eventueel aan, zodat niets je liefdesrelatie in de weg staat.

Nu wil jij in God geloven. Maar je wilt wel je eigen leven blijven leven. Wat is dan het nut van het geloven in Hem? Is het enige nut dat je denkt dat je dan in de hemel komt? Dan is het een kwestie dat je van twee walletjes wilt eten. Eerst je eigen leven leiden, en na je dood wil je met God leven. Vind je zelf ook niet dat dat een beetje vreemd is?

Ik hoop dat ik het goed heb uitgelegd en dat je het begrijpt. Ik wil je van harte uitnodigen om met God te leven. Het is waardevol in het leven, maar ook na de dood.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@nomen Maar de kern van een christen zijn is toch geloven in god en jexus accepteren als je redder
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Jezus bedoel ik
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja, dat klopt. Maar ik heb toch niet iets geschreven waaruit blijkt dat dat niet zo is? Dat was in ieder geval niet mijn bedoeling. Sorry als ik onduidelijk ben geweest. Als jij wilt dat Jezus jou redt, moet je wel weten waarvan Hij jou moet redden. Dat lees je in de Bijbel. Hij kan wat jij fout doet vergeven. Maar dan moet je wel proberen om te leven zoals Hij dat in de Bijbel van je vraagt. Een voorbeeld:
Je valt in het water en je kunt niet zwemmen. Je bent vreselijk bang en je roept om hulp. Er komt iemand voorbij en die redt jou. Heel fijn!
Maar stel je nu eens voor dat je daarna gelijk weer in het water springt. Dat zou toch gek zijn? En heel ondankbaar richting je redder. Dat kun je niet maken, dus dat doe je niet.
Zo is het ook met Jezus. Als jij om hulp roept (=bidt om vergeving van je fouten), dan wil Hij je redden. Maar het zou erg vreemd zijn als je daarna weer verder wilt gaan met je verkeerde leven. Begrijp je hoe ik dit bedoel?