Hebben moslims ook een soort evangelie?

Het evangelie als blijde boodschap is een kernactiviteit van de christenen. Hierbij zijn dan ook echte verkondigers zoals bijv de Jehovas. Maar heb je ook zoiets in de islam?

8 jaar geleden
in: Religie

Het beste antwoord

Evangelie komt uit het Grieks: Euangelion: Eu + Angelion = Goed + Boodschap. Evangelie betekent dus niets anders dan 'goede boodschap'. In principe zou je je aankondiging voor je bruiloft ook een evangelie kunnen noemen, ook dat is een goede boodschap!
Dus in die zin: Ja, moslims hebben een evangelie. Kort door de bocht lijkt hun verhaal in de Koran op de Tenach van de Joden + het nieuwe testament van de Christenen + hun verhaal over Mohammed (dat is erg kort door de bocht, ik doe nu alle groepen te kort).

Maar wat jij lijkt te bedoelen is 'zending'. Je noemt Jehova getuigen als voorbeeld, zij bedrijven zending. Christenen hebben daar ook een opdracht voor gekregen in het nieuwe testament (Matteüs 28: 'Ga dan heen en maak alle volken tot mijn discipelen').

En ja, ook moslims hebben zendelingen, moslims die hun goede boodschap over de wereld verspreiden. In de 14e en 15e eeuw heetten die zendelingen maulana, zij zijn te vergelijken met middeleeuwse monniken.
Maar ook nu zijn er nog moslimzendelingen, zie de 2e bron.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Goed antwoord, WinnyS (+).
Bedoel je met je laatste regel misschien de imams ?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
imams zijn volgens mij predikers in eigen ¨parochie¨ ze staan volgens mij nergens hun ¨evangelie ¨ te verkondigen op de straten of zalen , ik heb het idee dat imams hetzelfde doen als bv. priesters in de RK of dominees in protestantse kerken ,maar echt zending bedrijven is natuurlijk geheel anders , dat zijn zendelingen die het Woord brengen in landen die nooit nog iets van het geloof hebben gehoord , hun taal machtig worden en zo die mensen in hun taal zien te bereiken met jou geloof , ik heb geen idee of moslims dit ook doen, nooit van gehoord dat zij in volle liefde naar bv. Malawi of Tansania gaan om daar die mensen in hun talen zien te bereiken met het geloof. Ik ben benieuwd of hier echt antwoord op komt want een prediker in eigen kerk of moskee is natuurlijk geen zending bedrijven
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee, ik bedoelde inderdaad geen imams. Omdat dat inderdaad de voorgangers in bestaande moskeeën zijn.
Ik heb in Iran moslims gesproken die vertelden dat het volgens de Koran goed is hun boodschap te verspreiden.
Er zijn dus zeker moslim-zendelingen die 'de wijde wereld' in trekken om te evangeliseren. Ik weet alleen niet hoe die genoemd worden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Omdat niemand het weet zal er ook niet veel aan gedaan worden , anders zouden wij dat hier in Nederland toch zeker moeten weten , hier wonen zoveel moslims in het van ouds christelijk land , dan zouden de moslims toch zeker hun zendingsdrift hier kwijt kunnen , want wij zijn in hun ogen ongelovigen , dus als ze het al niet doen in een land die hoofdzakelijk christelijk is (in hun ogen ongelovig is) zou ik niet weten waar ze dan die zendingsdrift vandaan halen om in verweggiestan te gaan evangeliseren . Wellicht bestaat er niet eens een vaste naam voor , misschien dat een enkeling zich geroepen voelt om wat te gaan ¨evangeliseren¨ maar dat op eigen initiatief doet en dat daar geen naam aan gegeven wordt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik weet niet of je uit maar één antwoord kan concluderen dat er ook meteen niemand is die het weet. Ik geloof ook dat ik de naam wel eens heb gehoord, maar die weet ik niet meer. Verder is Nederland inderdaad vanouds een christelijke natie, maar christenen zijn in de ogen van veel moslims geen ongelovigen, ze missen alleen het laatste deel van het nieuws. Want ook voor moslims is Jezus een belangrijke profeet (maar niet Gods zoon).
Verder zijn er ook maar weinig christenen meer over in Nederland, als we jouw redenering volgen, zouden we ook meer christelijke zendelingen moeten tegenkomen. Maar inderdaad, ik verwacht dat het in Nederland meer aankomt op enkelingen op particulier initiatief, dan op een georganiseerde verkondiging.