Volgens Wikipedia is de betekenis van de eerste ruiter de antichrist die er overwinnend op uit trekt. De tweede staat voor oorlog en vernietiging. De derde voor honger en oneerlijke handel en de vierde voor ziekte en dood. De paarden De paarden hebben een symbolische kleur die bij de ruiter hoort.
Computoon
9 jaar geleden
Dit is uiteraard afhankelijk wie het je uitlegt.
Mijn uitleg ( niet alleen van mij ) is als volgt, dat dit over de (nabije) toekomst gaat.
Het betreft de laatste jaarweek van de aarde ( zoals die nu) is die 7 jaar gaat duren.
Het is de tijd van de grote verdrukking waar de Bijbel over spreekt.

Men vermoedt dat de gemeente van Christus dan is opgenomen van de aarde, in een oogwenk, als een dief in de nacht. Dit wordt de opname genoemd.

De volgen direct de eerste vier ruiters van Openbaring 6
- de eerste ruiter de antichrist die er overwinnend op uit trekt.
Hij is wit want de antichrist zal is voordoen alsof hij de messias is en dat hij de chaos in de wereld zal gaan corrigeren. Lijkt de leider te worden aan het hoofd van de EU.
Daarnaast hoofd van een soort wereldregering, wereld bank en valse wereld religie,
hij zal ook zetelen in Jeruzalem. Israel zal hem zelfs ontvangen als de Messias.
- De tweede ruiter staat voor oorlog en vernietiging.
Met de komst van de antichrist lijkt een strijd te komen met een vijand, wat oorlog en verderf brengt (mogelijk met het terrorisme in het midden oosten).
- De derde voor honger en oneerlijke handel
Er komen enorme tekorten in de wereld. De rijken zullen het eten voor de neus van armen wegkopen, want de wereld handel moet doorgaan.
Opb 6 vers 6 staat daarom "En breng de olie en de wijn geen schade toe".
- de vierde voor ziekte en dood.
Virussen en ziektes zullen doorbreken met vele doden tot gevolg.

3 1/2 jaar lang boekt de antichrist successen, de andere 3 1/2 jaar gaan de mensen zijn ware aard ontdekken, ook Israel. Maar dan is er geen weg terug meer.

Christus wordt in Openbaring 19 vers 11 ook uitgebeeld als een ruiter op een wit paard met een scherp waard en een kroon.
Christus zal aan het einde van de 7 jaar grote verdrukking terugkomen op aarde
om het Vrederijk op aarde te vestigen, zoals beloofd in de profetieen.
Het zal gebeuren bij Armageddon en de Olijfberg.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Jezus berijdt een wit paard en heeft de hemel ontdaan van Satan en zijn demonen.

De ruiter op een vuriggekleurd paard beeldt de oorlogen af die de mensheid hebben getroffen.

De ruiter op een zwart paard vertegenwoordigt hongersnood.

De ruiter op een vaal paard doodt met dodelijke plagen en maakt zo miljoenen slachtoffers

Openbenbaring 6:2-8
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je hoofdstuk 6, 7 en 8 achter elkaar leest, begrijp je dat het daar om een in vergelijkingen uitgedrukte toekomstvoorspelling gaat, die in chronologische volgorde opgeschreven lijkt te zijn (de boekrollen/zegels en trompetten zijn geteld/genummerd). Het zal een spannende tijd zijn. Maar voordat dat grote oordeel losbarst, zal er eerst sprake zijn van die figuurlijke ruiters, die kennelijk dood en honger afbeelden. Kenmerken van een bepaalde periode in de tijd.

Het is mijn mening dat we nu in die tijd leven. Dat die periode van de oorlogen (2e paard) is gestart met de 1e Wereldoorlog. Ook zijn er momenteel bijna een miljard mensen die honger lijden, meer dan ooit.

Overigens denk ik dat die eerste ruiter wel een specifiek persoon afbeeldt, namelijk Jezus zelf. Maar vooral daarover willen de interpretaties nog wel eens verschillen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@adriaanv Het profetische gedeelte maakt een duidelijk verschil tussen het eerste paard en de overigen. Van de eerste ruiter wordt namelijk juist NIET gezegd dat die dood en verderf brengt, in tegenstelling tot de paarden die er (ook chronologisch) achterna komen.
Ook is het eerste paard een WIT paard, wat in de bijbel symbolisch is voor reinheid/heiligheid. De profetieën lopen chronologisch door t/m hoofdstuk 11; daarna wordt er niet meer over de zegels, trompetten en weeën gesproken. Vervolgens is er in Openbaring hoofdstuk 12 een analogie met hoofdstuk 6, waar eveneens eerst over een strijd/overwinning wordt gesproken (vers 7-12) en vervolgens over te macht die de Duivel over de aarde zou uitoefenen. Die strijd/overwinning lijkt (dus) betrekking te hebben op het uit de hemel naar de aarde werpen van de Duivel. Het is mijn overtuiging dat het Lam Jezus in hoofdstuk 6 profetisch over zichzelf sprak als de ruiter op dat witte paard, immers het moet een "goede kracht" zijn geweest, de Duivel zal zichzelf niet uit de hemel hebben geworpen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@ adriaan, eigenlijk kan ik niet opmaken dat openbaring 3:10 over de opname gaat....
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@adriaanv De analogie met Matt.24 zie ik ook inderdaad. Even over die eerste ruiter; mijns inziens zie je iets over het hoofd. Je zegt: "Het Lam is op dat moment in de hemel.", alsof Jezus daardoor niet de betreffende ruiter zou kunnen zijn. Maar besef dat het profetische woorden zijn. Het openen van de zegel (het bekend maken van de profetie) gebeurt niet op hetzelfde moment als de vervulling ervan. Dat blijkt ook uit de zinsbouw zelf. Vermoedelijk als gevolg van bovengenoemde beweer je "Dit witte paard is iemand die zich voordoet alsof hij de messias is", maar dat is dus helemaal niet perse het geval. Sterker nog, volgens mij blijkt nergens uit dat het iemand moet zijn die zich voordoet als iemand anders. Dat die 3 ruiters die volgen ellende brengen, impliceert niet perse dat die eerste dat ook brengt. Ik zie juist redenen waarom (alleen) deze eerste ruiter een "goede" ruiter is. Die redenen gaf ik in mijn vorige reactie ook al even aan. Openbaring 12 is trouwens niet nog moeilijker, als het puzzeltje eenmaal gelegd is... dat klinkt waarschijnlijk protserig, maar zo bedoel ik het niet: ik heb het puzzeltje niet zelf gelegd, maar ik zie door het resultaat wel dat alle stukjes wel op hun juiste plek moeten liggen. Teveel voor 1 berichtje echter.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Adriaanv, bedankt voor je zienswijze, zal wat meer opzoekwerk doen hierover. @ artra, mee eens.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De chronologische volgorde klopt prima hoor. Waarom zou dat niet kloppen dan? Je hebt gelijk dat het er niet expliciet bij staat dat het Jezus is, maar gezien de analogie met Matt.24 volgt de ellende op zijn wederkomst. Eerst komt hij, dan de ellende. En dat stemt dan weer overeen met Openbaring 12, waarin wordt gesproken over zijn wederkomst. Mits je tenminste accepteert dat die wederkomst geen fysieke (her)verschijning op aarde betreft, maar zijn koningschap, wat hij zal aanwenden om de zaken hier op aarde te herstellen. En tot slot: ik wens jou niets minder!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je zegt dat er meer mensen dan ooit honger hebben. Niet alleen is dat getalsmatig niet waar, ipv 1 miljard in 1991 zijn het er nu nog circa 800 miljoen. Als je dan rekening houdt met bevolkingsgroei dan doen we dat als wereld dus heel erg goed. En je lost dit soort problemen nu eenmaal niet in een paar jaar op. Je moet volgens mij oppassen dat je zaken niet uit zijn verband rukt (in een door mij onbegrepen wens) om een doem scenario de waarheid te laten lijken plaatsvinden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@mullog
Bedankt voor je aanvulling. 870 miljoen geeft de FAO inderdaad weer. Onvoorstelbare cijfers. Vind je dat geen vervulling van de aangehaalde profetie? Overigens is er helaas nog meer dan voldoende reden voor zorg:
http://www.zie.nl/video/algemeen/Meer-honger-dreigt-door-klimaatverandering/czzz5t2f5gda Ik hoop maar dat dat mee gaat vallen. Helaas wordt ellende dus wel voorspeld.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dta klopt. Ik vind dat geen vervulling van de profetie. Het zijn minder mensen dan 25 jaar geleden terwijl er veel meer mensen op de wereld zijn. Ik heb de indruk dat je dat punt niet goed begrijpt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@mullog
Ik citeer (mezelf): "Het is mijn mening dat we nu in die tijd leven. Dat die periode van de oorlogen (2e paard) is gestart met de 1e Wereldoorlog." Ook 25 jaar geleden zaten we al in deze eindtijd. In de 20e eeuw stierven er in totaal zo'n 80 miljoen mensen aan honger. Meer dan ooit. Cijfers liegen niet. Gelukkig is er enige vooruitgang geboekt, maar de voorspelling is hoe dan ook uitgekomen!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoi AdriaanV, ik ben bekend met die visie, maar dan zit ik toch met een punt: http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Matt+24%3A23-27&id42=1&id18=1&id17=1&id47=1&id16=1&id37=1&l=nl&set=10
In Matt. 24:23-27 wordt gesproken over de wederkomst van Christus, en herhaaldelijk gezegd dat als iemand beweert dat hij op een specifieke geografische plaats is, dat je dat dan niet moet geloven. In Vers 27 wordt als verklaring toegevoegd dat zijn wederkomst voor iedereen zichtbaar/herkenbaar zou zijn, ongeacht de geografische lokatie van de betreffende toeschouwer. Deze teksten zetten dus een fysieke lokatie tegenover een alom "zichtbare" wederkomst. Het parelle verslag in Markus 13:21-27 geeft het nog iets generieker aan: "hier" of "daar" ... gelooft het niet.
Opvallend is in vers 26 dat er over "zij" wordt gesproken, die Hem zouden zien komen "met de wolken". De vraag is natuurlijk wie die "zij" dan zijn.
Hebr. 9:(26-)28 werpt hier verder licht op: hij zal verschijnen aan hen "die hem verwachten".
Het zichtbaar zijn als de bliksem, aangevuld met zijn opmerking dat hij niet op 1 fysieke lokatie te vinden zal zijn, geeft kennelijk aan dat hij niet zozeer visueel zichtbaar zal zijn, alswel dat zijn wederkomst HERKENBAAR zou zijn voor hen die hem verwachten. Ook kun je de wederkomst "op de wolken" kunnen zien als een verwijzing naar de wolken die hem van het gezicht onttrokken bij zijn hemelvaart, ofte wel, zijn wederkomst op de wolken kan juist duiden op een visueel onzichtbare wederkomst. Tijdens (in de loop van) zijn tegenwoordigheid zal het oordeel ook gaan plaatsvinden, waardoor het mogelijk zal zijn dat degenen die hem doorstoken hebben (Openb.1:7) hem zullen "zien". Ik zet "zien" hier tussen aanhalingstekens, juist vanwege de aangehaalde teksten uit Mattheüs en Markus. Want die teksten zijn niet voor niets opgetekend...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"Let hierbij op het woordje DAN - geloof het Dan niet.
Dan verwijst naar een tijdelijk niet geloven." Ik neem aan dat je NIET bedoelt: eerst niet geloven, en later met terugwerkende kracht alsnog geloven.
Wat bedoel je wel?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Trouwens, het "dan" uit Markus 13:21 is "tote", wat duidt op een volgorde in tijd, zoals het Nederlandse woord "vervolgens".
Dus niet met de betekenis "op dat moment". Ik denk dat je uitleg daar mank gaat... Bron:
http://www.scripture4all.org/OnlineInterlinear/NTpdf/mar13.pdf