Uit welke tekst in de christelijk bijbel kun je opmaken of rente vragen wel of niet is toegestaan ?

Ik vraag dus uitdrukkelijk naar de betrokken bijbelverzen waar dit staat.

De aanleiding is de vraag http://www.goeievraag.nl/vraag/maatschappij/religie/hoeverre-ontvangen-betalen-rente-christelijk.507955

Hierin wordt aangegeven dat volgens het nieuwe testament het wél toegestaan is rente te vragen via de tekst "Geef aan God wat aan God toekomt, geeft aan de keizer wat de keizer toekomt"

In een ander antwoord staat dat het natuurlijk niet mag volgens de bijbel, maar helaas worden er geen bronnen (bijbelverzen) genoemd.

En dáár ben ik nu precies nieuwsgierig naar !
(dus verzen voor zowel vóór als tegen het betalen van rente)

Poet
9 jaar geleden
Corsica krijgt binnenkort Christelijke banken!
Ik denk dat men per abuis gedacht heeft aan de scena waarin Jezus winkelkraampjes bij een tempel omver smeet. Dat was echter omdat hij vond dat die plek daarvoor niet passend was.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Maak je geen zorgen Poet, ik ga niet bankieren. Ik wist dat dit in de islam een issue was had er in een christelijke context nog nooit van gehoord. Dat prikkelde mijn nieuwsgierigheid.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je mag geen woekerwinst maken . Exodus 22 : 25 Indien gij Mijn volk, dat bij u arm is, geld leent, zo zult gij tegen hetzelve niet zijn, als een woekeraar; gij zult op hetzelve geen woeker leggen.

Het beste antwoord

In het oude testament mocht men geen rente vragen aan een een broeder of inwonende vreemdeling die hulpbehoevend was.
Het was de bedoeling om de tegenspoed te verlichten.

Leviticus:
“35 En ingeval uw broeder in uw nabijheid verarmt en hij daarom financieel zwak is,*+dan moet gij hem ondersteunen.+ Evenals een inwonende vreemdeling en een bijwoner+moet hij bij u in leven blijven.
36 Neem geen rente en woekerwinst van hem,+ maar gij moet vrezen voor uw God;+ en uw broeder moet bij u in leven blijven. 37 Gij moogt hem uw geld niet tegen rente geven,+ noch uw voedsel tegen woekerwinst.”

Maar er staat nergens letterlijk dat het ook niet mocht voor puur zakelijke doeleinden , men zou er dan Kunnen uit veronderstellen dat het wel mocht .

Zie exodus:
25 Indien gij geld leent aan mijn volk, aan de ellendige in uw nabijheid,+ moogt gij niet als een woekeraar worden jegens hem. GIJ moogt hem geen rente opleggen.+

Aan een buitenlander of iemand die niet bij Gds volk hoorde, mocht het wel, maar het moest niet.
Deuteronomium 23:21
“Van een buitenlander mag u wel rente heffen, maar niet van iemand uit uw eigen volk.
Als u zich hieraan houdt zal de HEER, uw God, u zegenen in alles wat u onderneemt in het land dat u in bezit zult nemen. “

Of het nu wel of niet mag volgens het nieuwe testament,

jezus zei zelf:
"Had mijn geld dan bij de bank in bewaring gegeven, dan zou ik bij terugkomst mijn kapitaal met rente hebben terugontvangen. " Mattheus 25:27

Maar Jezus zei ook:
„Blijft . . . lenen zonder rente, zonder te hopen iets terug te krijgen”
Lees voor de context lukas 6: 26-35 .
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ik heb een vermoeden :-)) de minnen zullen mij achtervolgen, maar we doen het voor de Heer. ;-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De min is inderdaad niet terecht.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
wat mij betreft een dikke + :) snap de min ook niet :s )
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+

Andere antwoorden (1)

Ik kon 13 Bijbelverzen vinden waarin staat dat rente niet mag, tenminste geen rente vragen van het eigen volk (buitenlanders/staanders, dat mag - blijkbaar - wel). Al deze verzen staan in het OT. Twee verzen zeggen dat rente vragen van een bank wel mag, beide verzen uit het NT. Deze verzen kun je vinden in een lijst in de link.

Toegevoegd na 32 seconden:
Moet ik wel de link toevoegen! ;)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als ik die teksten zo lees lijken ze me eerder vanuit tenmalige economische toestand in de bijbel geland dan door goddelijke inspiratie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Daar zijn we anders al eeuwen mee bezig, rijken rijker, armen armer. Daar heeft geen religie ooit aan geholpen.