Waarom moet je in God geloven?

Zoals ik het begrijp kom je in de hemel als je in God geloofd en in de hel als je dat niet doet. Is er een andere reden dan zijn wil die ten grondslag licht aan het idee dat je gestraft word als je niet in hem geloofd, zelfs als je goed wilt zijn voor de wereld en je verder misschien zelfs dezelfde waarden en normen hanteert als een gelovige?

Toegevoegd na 11 minuten:
De antwoorden tot zover lijken me niet slecht, maar het is niet helemaal wat ik bedoel. Ik begrijp zelf ook wel dat er een hele hoop subvragen te stellen zijn en dat een ongelovige sowieso niet zal 'moeten' geloven.

Ik stel de vraag meer hoe ik vermoed dat een gelovige er tegenaan kijkt. In zijn/haar ogen staat er een straf op niet geloven (klopt toch?) de hel. Als iemand van zijn geloof in god af zou stappen, maar wel blijft geloven dat er een hel en hemel is, dan zou die toch bijna wel gedwongen zijn weer in god te gaan geloven om die eeuwige straf te ontlopen?

Weet jij het antwoord?

/2500

je mag zelf bedenken of je in hem geloofd of niet, dat is je eigen keuze.

Je moet helemaal niks geloven.

Even voor de duidelijkheid: De hemel is de plaats bij God. De hel is de plaats waar God niet is. Je kunt zelf kiezen of je graag bij God wilt zijn. Hij wacht als een genadige en geduldige vader tot je bij hem wilt komen. Als je dat niet wilt, dan is dat je eigen keuze. Ieder mens maakt fouten cq. mist zijn doel (dat noemen we zonde). God wil je je fouten vergeven en je een nieuw leven geven. De vraag is of je je fouten wilt toegeven en een nieuw leven wilt beginnen? In de Bijbel staat in het boek Johannes 3 vers 16: Want zo lief heeft God de wereld dat Hij zijn eigen Zoon heeft gegeven, opdat niemand verloren gaat, maar dat en ieder die in Hem geloofd eeuwig leven heeft. Want als je fouten maakt, dan horen daar consequenties bij, maar God heeft ervoor gekozen om die door Zijn Zoon Jesus te laten vereffenen door te sterven aan een kruisdood. Wil jij inzien dat God zoveel van jou houdt?

Je gaat na je dood naar een plek waar je het meeste thuishoort. Heb je als een egoïst geleefd, en alleen maar rekening gehouden met jezelf, dan ga je ook naar zo"n plek, koud en liefdeloos in het schemerdonker, waar je je lotgenoten zult ontmoeten. Ben je een liefdevol mens geweest, rekening houdend met andere mensen, en altijd bereid het goede te doen, dan ga je naar een fijne warme lichte plek waar liefde zal heersen. Het heeft dus niets met straf te maken, maar het past gewoon het beste bij je. Nu nog het eeuwige, dat klopt niet. Er zijn allerlei niveaus van zeer donker en kwaadaardig, naar heel licht en liefdevol. Een mensengeest die in het donker vertoefd, en spijt heeft van zijn leven, en tot inkeer komt, zal bemerken dat het lichter om hem heen zal gaan worden, waardoor je in een ander verblijfsniveau, komt. Het allerbeste is om in dit leven bewust te leven, omdat je nu nog makkelijk gemaakte fouten weer goed kunt maken. Zo is het en zo zal het gaan.

Vreest God en houd Zijn geboden, dit betaamd alle mensen. Dit is een tekst uit de bijbel. Leest in de bijbel en vindt de weg die u kan leiden tot de eeuwige gelukzaligheid.

Ik denk dat je bedoelt: kun je als gelovige ook in de hel komen, of als ongelovige in de hemel? In dat geval lijkt mij dat hoe je als mens bent belangrijker is dan of je wel of niet gelooft... Een 'gelovig' mens die slecht is voor anderen, of erg hypocriet zal als er zoiets bestaat eerder naar de hel gaan dan naar de hemel, terwijl iemand die nergens in gelooft, maar altijd een zo goed mogelijk mens is geweest, best eens in de hemel zou kunnen komen, als die toch zou blijken te bestaan. Het kan zeker niet de bedoeling zijn dat je alleen gelooft uit angst om niet in de hemel te komen. Bovendien zijn er zoveel religies, die allemaal beweren de enige juiste kan zijn, dat niemand jou kwalijk mag nemen als jij niet kunt bepalen wie er gelijk heeft... Sterker nog, de meningsverschillen en oorlogen die daarover al gevoerd zijn, bewijzen toch wel dat het daar helemaal niet om gaat... Als er een almachtige alles begrijpende God bestaat, dan zal hij begrijpen dat je het niet zeker kunt weten, en je dus eerder beoordelen op hoe je je als mens gedraagt, dan hoevaak jij in de kerk zit. Maak je geen zorgen... gelukkig hoef je het ook niet te weten... volg gewoon je geweten, dan zit je altijd goed.

Een mens kan niet zo heilig worden als God. Het meeste wat een mens kan doen is God volgen. Daarom moet je in God geloven, dan zul je voor God heilig zijn.