Hoeveel Bijbelse figuren hebben een leeuw vermoord?

Denk dat de vraag duidelijk is.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Religie
3K
Amadea
10 jaar geleden
Is 'vermoord' wel de juiste term? Ik zou eerder 'gedood' gebruiken.

Het beste antwoord

Bekend in de bijbel is het verhaal van Simson (Richteren 13-16) die een leeuw doodde.
Simson werd verliefd op een Filistijns meisje in Timna. Onderweg naar zijn geliefde werd hij door een leeuw aangevallen, maar hij sloeg de leeuw dood. Toen hij later weer in Timna was geweest, ontdekte hij dat er een bijennest met honing in het kadaver was. Hij vertelde aan niemand dat hij een leeuw had gedood en waar hij de honing had gevonden.
Lees verder in de bron.

Toegevoegd na 7 minuten:
In Prediker 9 vers 4 staat te lezen: Beter een levende hond dan een dode leeuw. De betekenis van deze spreuk is dat het beter is met levenden om te gaan dan te letten op datgene wat dood en doods is.

Er zijn in de Bijbel voor zover ik weet geen andere personen dan Simson die een leeuw doodden.

Toegevoegd na 7 minuten:
In Prediker 9 vers 4 staat te lezen: Beter een levende hond dan een dode leeuw. De betekenis van deze spreuk is dat het beter is met levenden om te gaan dan te letten op datgene wat dood en doods is.

Er zijn in de Bijbel voor zover ik weet geen andere personen dan Simson die een leeuw doodden.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor de goede uitleg!

Andere antwoorden (3)

Zeker één nl Samson:
De naam Simson (ook wel Samson, Hebreeuws: שמשון, Sjimsjon) betekent "Zonnig", ofwel "klein zon".

Simson is een richter van Israël. Over hem wordt verteld in Richteren 13-16. Hij behoorde tot de stam Dan. Zijn vader heette Manoach.

In tegenstelling tot de andere richters gaf hij niet zozeer leiding aan het volk Israël, maar voerde wel met de hulp van God strijd tegen de Filistijnen. Hij was vanaf zijn geboorte een Nazireeër en mocht zijn hoofdhaar niet afscheren.

Aan zijn Nazireeërschap ontleende hij enorme fysieke kracht.

Simson werd verliefd op een Filistijns meisje in Timna. Onderweg naar zijn geliefde werd hij door een leeuw aangevallen, maar hij sloeg de leeuw dood.
fremar
10 jaar geleden
ook david heeft een leeuw vermoord
toen hij herder was voor zijn vader
http://collecties.meermanno.nl/handschriften/leeuwendoders

hier een link over david en simson
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
fisbel
10 jaar geleden
@hendrik96:
Leeuwendoder wordt in de link allegorisch bedoeld. Het is beeldspraak.
David doodde niet werkelijk een leeuw, maar was wel een held (leeuwendoder) door de reus Goliat te verslaan (doden)
fisbel
10 jaar geleden
@ hendrik96:
Je hebt wel gelijk hoor. David vertelt aan koning Saul in de voorbereiding op het gevecht met Goliath dat hij als herder wel eens een beer of leeuw doodde als er gevaar was voor de schapen of geiten (1 Samuel 17:34) Daar staat te lezen:
Ik heb altijd de kudde van mijn vader gehoed, antwoordde David. Wanneer er een leeuw of een beer kwam om een schaap of een geit uit de kudde te stelen, ging ik erachteraan, overmeesterde hem en redde het dier uit zijn muil. En als hij me wou aanvallen greep ik hem bij zijn kaken en sloeg ik hem dood. http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=1+Sam+17%2C1-18%2C5&id18=1&pos=0&l=nl&set=10
God zelf heeft het ook gedaan. Hij heeft alle leeuwen gedood, op twee na. Die twee gingen mee op de ark van Noach.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Plus voor jou!