Mag iemand bij het uitoefenen van het beroep Psycholoog kennis uit zijn/haar geloof gebruiken?

Met geloof bedoel ik: Alle religies waarbij de Oppermacht het middelpunt is.
Dus ik bedoel, is het oké om psychologie en geloof te combineren bij het uitoefenen van dit beroep?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
2.8K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zijn er religies zonder de Oppermacht als middelpunt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, die zijn er, maar dat is verboden.
Ik noem expres geen namen omdat ik iedereen respecteer en om geen discussie te veroorzaken over welke religie wel en niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou, uit ervaring kan ik nu zeggen: zoek beiden.
Maar dat geld niet voor iedereen en altijd omdat we geneigd zijn snel iets in een bepaald hokje te plaatsen.
Vandaar ook deze vraag.

Het beste antwoord

Ja, mits de psycholoog tevoren eerlijk en open communiceert vanuit welke basis hij psychologie bedrijft.

Iedere goede behandelaar handelt vanuit bepaalde grondprincipes. Een slechte behandelaar doet gewoon zijn standaard trucje voor het geld, zonder naar de achtergrond te kijken. In de bèta-wetenschappen kan het protocol volgen voldoende zijn, maar in de psychologie is onze kennis ontoereikend voor de beste handelswijze.
Het hebben van een mensbeeld is essentieel voor de psychologie, aangezien de psychologie werkt aan dit beschadigde mensbeeld, de psyche.

Gedeelde grondprincipes over de psyche komen de effectiviteit van de behandeling alleen maar ten goede.

Daarom is het zelfs beter dat psychologen zelfs vertellen wat hun mensbeeld is.
Iemand die gelooft dat het gaat om de dag te plukken gaat heel anders om met een bepaalde psychologische strijd, dan iemand die gericht is op de lange termijn van de psyche. Vragen over zelfbeeld, (zelf)doding en verminking, verslaving, of seks worden anders gezien door mensen met verschillende "religies", zoals: atheïsten, agnosten, boeddhisten, Hindoestanen, satanisten, christenen en moslims.

Een behandelaar zal altijd bewust of onbewust uitgaan vanuit zijn eigen "religie", zelfs als je dat zou verbieden. Bij een conflict in mensbeeld tussen behandelaar en cliënt, zal de effectiviteit van de interventie verminderen.

Daarom is het goed als een behandelaar zijn "religie" bekend maakt, zodat de cliënt kan kiezen vanuit welke welk "religieus" standpunt hij/zij behandeld wilt worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hier zit wat in, maar niet elke cliënt kan zelf kiezen.
Toch is het belangrijk denk ik dat een psycholoog zich wel bewust is van welke middelen zouden kunnen helpen in bepaalde situaties.

Andere antwoorden (10)

Persoonlijk vind ik van niet. Als mensen hulp uit die kant zochten, dan hadden ze wel een spiritueel persoon als een dominee, imam of waarzegger opgezocht. Bij de psycholoog moet de psycholoog zich gewoon bedienen van de dingen die hij/zij heeft geleerd uit de psychologische wetenschap.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat mag wel als het gebruikt wordt om de patient beter te begrijpen.
Maar dat mag niet gebruikt worden om de patient van iets te overtuigen. Dat laatste doet een goede psycholoog zo wie zo niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Esme
Een psycholoog die zichzelf respecteert gebruikt geen enkele kennis uit zijn geloof noch om de hulpvrager beter te begrijpen, noch om deze tips te geven, noch om hem/haar in een veranderingsproces te brengen, noch om hem te overtuigen....om geen enkele reden!!NOOIT ofte NOOIT!
Persoonlijk ben ik er van overtuigd dat DIT het allerbeste is en blijft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hè, hè! Hoe kan dat nou?
Hoe kan je kennis die je in je hoofd hebt zitten NIET gebruiken? Je gebruikt hem al als je hem bewust niet gebruikt.
En als je iets weet dan begrijp je het beter. Dat is gebruiken in de zin van je hersens gebruiken. Je kan toch geen laatjes in je hoofd open en dicht doen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus EVH zegt: Dit mag niet, want dit gaat ten koste van zelfrespect van de psycholoog. Oké, kan ik begrijpen.
Esme:
We doen allemaal wel eens onbewust dingen omdat dat ons eigen is, gewoonte. Vind ik niet erg. Onbewuste inmenging van je eigen persoonlijkheid. Maar het bewust inmengen van je geloof met je beroep als Psycholoog omdat je daarmee iemand zou kunnen helpen?
EVH zegt: Dit mag nooit. Duidelijk.
Ja

psychologie is ook opgedane kennis!

Wanneer een psycholoog zijn studie is aangevangen om zijn ware talent (wijsheid om de ander te kunnen helpen) te kunnen manifesteren, zal hij pas een 'goede' psycholoog kunnen zijn.

Elke andere psycholoog (met afwezigheid van talent aan de basis) doet het 'volgens het boekje, procedureel, zonder liefde)

Welk middel hij/zij inzet om zijn ware talent te manifesteren is minder belangrijk.

Psychologie is de aardse equivalent van spiritualiteit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dat is uiterst onprofessioneel. In mijn ogen moet een werknemer een maal gewaarschuwd worden en dan worden ontslagen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Neen!!Het maakt de uitleg complexer en daardoor ook moeilijker.Laat maar. Ik heb er ervaring mee.Er is een groot verschil tussen religie en psychologie.Beide apart houden is de boodschap
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hmmm. Als Psychologie als wetenschap beschouwd wordt en religie niet, dan ja, mee eens.
Hmmm. Denk denk......
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is psychologie een wetenschap? Is een geloof of religie, een wetenschap?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Precies, dat zijn ook vragen die ik zou willen stellen.
Een psycholoog zal zich professioneel moeten opstellen en zijn eigen mening over religie en andere levenszaken buiten de therapie houden. Jouw mening als therapeut over iets (geloof of andere zaken) is namelijk gewoon jouw mening en heeft niets met de client te maken.
Een client kan tegen de therapeut/arts opkijken en diens mening gaan overnemen terwijl het helemaal niet de mening van de client hoeft te zijn. Mensen die bij een therapeut, arts of andere hulpverlener komen zijn vaak gevoelig voor suggesties van hun therapeut. Daar moet je als professional erg alert op zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, mee eens, als de religie een mening zou zijn. Maar er zijn mensen waarbij religie niet een mening is.
Hmmm.
"Kennis uit geloof"... Da's een rare constructie. Kennis is weten. Geloven is niet (zeker) weten.

Wellicht kan geloof een basis vormen voor een werkhypothese, maar mag zeker geen basis zijn voor een behandeling.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Psychologie op zich is pure statistiek. Het gaat om een grote aantal mensen die worden geobserveerd vanuit bepaalde point of view.

Op basis hiervan worden algemene, abstracte persoonlijkheidstypen en gedragcodes gecreerd. Probleem echter is, dat geen enkele psycholoog zeker en volledig weet, wat er in een concrete hoofd zich afspeelt.

Aan de hand van kennis, kunnen psychologen alleen abstract praten. Alle observaties, alle statistische gegevens van alle alndere mensen, zeggen nog niets over een unieke concrete persoon waarmee psycholoog in elke willekeurige toeval te maken heeft.

Zonder intuitieve kennis van psycholoog zelf stelt de hele psychologie heel weinig voor.

Gezien, dat psychologie als wetenschap tot de laatste paar honderd jaar een onderdeel van religie vormde, waarom niet?

Toegevoegd na 8 minuten:
Waarom niet, bedoel ik, als het maar helpt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nonsens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor, loop verder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed, als jij je best gaat doen om fatsoenlijke antwoorden te geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor uw antwoord Kashmir.
De meningen zijn nogal verdeeld zo te zien.
Mag ik vragen om uitingen van gevoel achterwege te laten?
Respect voor ieders mening.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat mag je vragen en ik mag weigeren om daaraan mee te werken.
De term "psycholoog" is in Nederland niet beschermd. Iedereen in Nederland mag zich dus, ook zonder studie psychologie, een psycholoog noemen. Houdt dus ook in dat een zelfbenoemde psycholoog allerlei fratsen er bij mag halen tijdens zijn werk. Staat nergens dat dit verboden is.

In andere landen, zoals bijv Belgie, is de titel psycholoog trouwens wel beschermd.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedoelt u hiermee dat je die 2 mag combineren of niet van de wet van betreffend land?
Of dat dit alleen mag als "Psycholoog" een niet beschermde term is?
Nee dat mag niet. Daarvoor moet hij de patient naar een pastoor of imam sturen. Overigens denk ik niet dat veel psychologen religieus zijn.