Waarom mogen er in sommige (oud-gereformeerde) kerken geen andere muziekinstrumenten gebruikt worden dan het orgel?

Ik hoorde laatst van mensen dat in hun kerk alleen op het orgel mag worden gespeeld tijdens (en buiten de) kerkdiensten. Zo is een viool of gitaar 'not done'. Wat is hier de reden van?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Religie
3.4K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
hier is geen antwoord op te geven om de simpele reden omdat er (binnen een bredere stroming binnen de bevindelijke kerken dan alleen de oud ger gem) voor alleen orgel word gekozen vooral uit traditie niet uit "waterdichte" theologische beginselen. heb wat gegoogled maar kom in het antwoord op deze vraag elders op het web gesteld een cirkelredenering tegen: het is zo omdat het is, want het was al zo. het is wellicht een religieuze kwestie, maar om het dogmatiek te noemen vind ik de beargumentatie bijbels gezien te zwak. in gesprekken die ik met bevindelijke christenen heb gehad bemerkte ik dat sommige regels die ze volgen noch bijbels te staven noch een theologische hypothese kennen. in het geval van een theologische hypothese kan je bijv denken aan de rechtvaardiging van de kinderdoop door het aannemenlijk achten dat er in het huisgezin van stefanus kinderen werden gedoopt. zie 1 Korintiërs 1,16 http://www.biblija.net/biblija.cgi?l=nl&set=10&id18=1&m=1+Korinti%EBrs+1 verder http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic.php?f=40&t=5097 en een ander gezellig gesprek http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/6336/------waarom-wordt-er-in-de-refokerken-geen-gitaar-of-zo-gebruikt--dat-staat-toch-in-gods-woord--letterlijk-zelfs------/
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Goede antwoorden gegeven: Het is traditie geworden. Grappig detail: In de Oude Berijming van Psalm 150 is ineens het orgel opgedoken tussen een heleboel andere instrumenten die WEL in de bijbeltekst van deze psalm genoemd worden. En die dus niet meer in die kerken gebruikt mogen worden. Looft God, met bazuingeklank;
Geeft Hem eer, bewijst Hem dank;
Looft Hem, met de harp en luit;
Looft Hem, met de trom en fluit;
Looft Hem, op uw blijde snaren;
Laat zich 't orgel overal
bij het juichend vreugdgeschal,
tot des HEEREN glorie, paren. Het enige 'argument' dat ik wel eens gehoord heb is dat alle instrumenten al in het orgel zitten en dus overbodig zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
"Het enige ‘argument’ dat ik wel eens gehoord heb is dat alle instrumenten al in het orgel zitten en dus overbodig zijn." Ja want zo haal je heel makkelijk een drumpartij uit een orgel?! "Het is traditie geworden." Is ook een non-argument. Zo zijn er tig tradities waar gewoon vanaf geweken wordt als dat nodig is/gevraagd wordt/niet vol te houden is. Vaginale besnijdenis zou met dat argument ook altijd verdedigd kunnen worden, het is immers traditie. Er is gewoon geen echt goed antwoord, alleen halfzachte aangevoerde argumenten waarmee het in stand wordt gehouden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Tomaat: er wordt niet gevraagd naar argumenten, maar naar redenen. Het is een cultureel verschijnsel en historisch zo gegroeid. Dat hoef je niet goed te vinden, maar het is wel een feit.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat is het verschil tussen een reden en een argument? Ik dacht altijd dat ze zo goed als synoniem waren. http://www.woorden-boek.nl/woord/reden Overigens begint HeleneF zelf met argument. Verders maakt het me niks uit al zouden ze door middel van flatulentie klanken ten gehore brengen. Als ik echter iets zie wat in mijn ogen een drogreden is zal ik er altijd op wijzen.

Antwoorden (2)

Dat is eigenlijk vooral een soort van gewoonterecht dat het orgel als instrument voor de begeleiding van psalmen en gezangen heeft verworven in de loop der eeuwen. Het orgel is al heel lang het enige instrument in veel vooral traditionele protestantse kerken. Andere instrumenten associeert men met popcultuur. Zeker met de opkomst van de grote popmuzikanten in de jaren '60 en '70 werd die muziek vaak als geheel afgewezen door de kerkgaande ouders van de jeugd die thuiskwam met die platen van onder meer Beatles en Rolling Stones. Die muziek vond men verwerpelijk en in het destijds sterk verzuilde Nederland was het ondenkbaar dat instrumenten uit die cultuur ook gebruikt zouden worden in de kerk.

En hoewel er een verschuiving gaande is ook in veel traditionele kerken en het - al dan niet incidenteel - gebruik van een combo of band of inzet van andere instrumenten naast het orgel steeds meer in opkomst is, is dat vooral in de zeer conservatieve kerken als de gereformeerde gemeenten, gereformeerde gemeenten in Nederland, oud-gereformeerde kerken, hersteld hervormden etc. (in de volksmond de 'zwarte kousen kerken') absoluut nog niet aan de orde. Sommige mensen zullen thuis wél allerhande muziek draaien, maar het gebruik van andere instrumenten dan het orgel in de kerk niet gepast vinden.

Overigens is dit cultuurverschijnsel van alle tijden. In de tijd van reformator Luther was juist het gebruik van het orgel een groot issue omdat men tot dan toe a capella zong in de kerken. En zelfs in het oude testament komt een dergelijk probleem naar voren: als Nehemia bij de feestelijke heropening van de tempel in Jeruzalem een groot feest houdt met en voor het hele volk ter ere van God, zijn er mensen die hun beklag bij hem komen doen omdat er instrumenten worden gebruikt waarvan het volk Israël tijdens hun ballingschap in Babel zag dat die gebruikt werden in ceremonies en feesten voor de Babylonische goden. Het heeft dus heel erg te maken met wat een groep als geheel gewend is en welke associaties men heeft met bepaalde instrumenten of muziekstijlen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee Adriaan, helemaal niet. Ik denk dat meer aandacht voor muziek erg Bijbels is. In 1 kronieken 23 staat bijvoorbeeld:
"Toen David oud was geworden en zijn levenseinde naderde, riep hij zijn zoon Salomo tot koning van Israël uit. Nadat hij de leiders van Israël en de priesters en Levieten bijeen had geroepen, werden alle mannelijke Levieten van dertig jaar en ouder hoofdelijk geteld: het waren er achtendertigduizend. Vierentwintigduizend van hen kregen de verantwoordelijkheid voor de eredienst in de tempel van de HEER; zesduizend werden aangesteld als griffiers en rechters, vierduizend als poortwachters en vierduizend kregen tot taak de lofzang voor de HEER te begeleiden ‘op,’ zoals David zei, ‘de instrumenten die ik voor dat doel heb laten maken.’" -> Daarin zie je hoe belangrijk de rol van muziek blijkbaar was: nog vóór de tempel gebouwd was, liet David maar liefst 4000 instrumenten maken om het tempelkoor te begeleiden. En als je even rekent, zie je dat maar liefst één op de zes van de fulltimers in de tempel zich bezighield met muziek. Dat steekt armoedig af tegen wat veel kerken tegenwoordig hebben: fulltimers zijn vaak de koster en de dominee, en soms nog een pastoraal werker. Organisten en andere muzikanten zijn bijna altijd freelancer of vrijwilliger. Dus nee, ik heb absoluut geen bezwaar tegen het gebruik van welke instrumenten dan ook. Ik denk dat het iets toevoegt. Ik ben zelf lid van een relatief traditionele kerk, waar het orgel het belangrijkste instrument is om de samenzang te begeleiden. Dat wordt wel eens afgewisseld met piano, met een fluit, trompet, klarinet of viool bij het orgel en met name bij bijzondere diensten een combo. Maar in meer dan 80% van de diensten is het orgel het enige instrument. Maar op zich vind ik dat ook niet erg. Niet omdat ik zo'n fan ben van het orgel, maar omdat vooral voor veel ouderen in onze gemeente bepaalde veranderingen in de liturgie bijna niet meer bij te houden zijn. Bij ons in de kerk vaak niet om principiële redenen, maar omdat ze er maar moeilijk aan kunnen wennen en ze zich daarom soms niet meer thuis voelen in de kerk waar ze in opgegroeid zijn. Dát kan niet de bedoeling zijn van een op zich - naar mijn mening - goede ontwikkeling om meer te variëren met muziekinstrumenten. Die ontwikkeling komt er wel, maar ik vind het niet slecht dat dit soort veranderingen in een gemeenschap soms enkele jaren in beslag nemen. Zo zorg je ervoor dat het voor iedereen bij te houden blijft.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Leuk, dan zijn we het eens :-)
Een viool of gitaar? Dat zijn toch wereldse, zeg maar heidense instrumenten? Uitgevonden door de duivel om de gelovigen in verleiding te brengen? Maar zonder dollen: het heeft meer te maken met traditie dan met godsdienst. Wat in niet al te behoudende kerken vaak wel bespreekbaar is is het gebruik van harpen, trompetten en tamboerijnen. Dat zijn instrumenten die in de Bijbel voorkomen. Overigens lees je nergens in de Bijbel over een orgeltje, maar dat terzijde.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ja hoor in de bijbel is er echt geschreven over het orgel
psalm 150 vers 4, maar ook vermeld psalm 150 al de instrumenten waarmee de Heere geloofd en geprezen dient te worden , en dat zijn er best veel , dus de conservatieve kerken mogen bijbels gezien al deze genoemde instrumenten gebruiken , maar doen dit niet ,
(misschien een te dure kerk laten bouwen ?)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Inderdaad mag je God eren met alle mogelijke instrumenten. Dat de traditionelen dat niet doen heeft te maken met de angst dat het te mooi wordt en dat het een plezierig gevoel geeft. De traditionele kerk wil ook geen ritme horen, dus de psalmen moeten op hele noten worden gezongen. Jammer dat men in die kerken niet wijzer is. Want in zelfs de oudste psalmboeken staan de liederen allemaal ritmisch genoteerd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het orgel wordt niet genoemd in psalm 150 hoor. Het woord 'ugab', wat een soort fluit was die bestond uit verschillende rietjes, is om de één of andere reden door zowel de King James als Statenvertaling met 'orgel' vertaald. Geen idee waarom. Waarschijnlijk zou 'panfluit' of 'herdersfluit' het meest in de buurt komen. Alle andere vertalingen gebruiken op dit punt een woord als 'fluit', of iets wat daar sterk op lijkt. Ook in de Herziene Statenvertaling is het 'orgel' weer verdwenen en is het gewoon weer een 'fluit'. Lijkt mij veel correcter, want de psalmisten wisten écht niet wat een orgel was. Overigens is in alle gevallen de boodschap duidelijk: de Bijbel roept op tot het zingen van Gods lof met allerlei instrumenten en met dans. Al is de reidans uit deze psalm ook mysterieus verdwenen in veel (Nederlandse) vertalingen..
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@ lies12 de ugav is bijbels gezien niet definieerbaar, je kan dus niet stellen dat het een fluit is noch een soort van orgel. http://www.musicofthebible.com/ugav.htm http://www.bijbelaantekeningen.nl/blog/2011/11/07/orgels-in-de-bijbel/
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Panfluiten in de kerk dus!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
letterlijke vertaling ui de Bijbel
Psalm 150 1 Hallelujah! Looft God in Zijn heiligdom; looft Hem in het uitspansel Zijner sterkte! 2 Looft Hem vanwege Zijn mogendheden; looft Hem naar de menigvuldigheid Zijner grootheid! 3 Looft Hem met geklank der bazuin; looft Hem met de luit en met de harp! 4 Looft Hem met de trommel en fluit; looft Hem met snarenspel en orgel! 5 Looft Hem met hel klinkende cimbalen; looft Hem met cimbalen van vreugdegeluid! 6 Alles, wat adem heeft, love den HEERE! Hallelujah! en maar blijven beweren dat er niets over orgel in de Bijbel staat
lees nogmaals vers vier
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Interessant Menno! Die panfluit komt dus bij Onkelos vandaan. Ik heb wel ooit begrepen dat het ook een snareninstrument kon zijn inderdaad. Maar in elk geval zal het weinig te maken hebben met ons huidige orgel: het is een instrument dat al genoemd wordt bij Jubal waarmee het één van de oudste muziekinstrumenten is. Het gaat daarom ongetwijfeld om een eenvoudiger instrument dan ons kerkorgel. @Fixutmaris: heb je de reacties hierboven gelezen? KJV en Statenvertaling zijn de enige vertalingen die hier kiezen voor 'orgel'. Vrijwel alle andere vertalers kiezen voor 'fluit'. En als je de links van Menno leest, zie je dat we helemaal niet weten om wat voor instrument het hier gaat. Het is niet eens bekend of het een snareninstrument of een blaasinstrument is. Maar in elk geval zal het heel weinig geleken hebben op het kerkorgel zoals wij dat kennen. "Ugab" vertalen met "orgel" is niets meer of minder dan een keus van de vertalers van de Statenvertaling geweest. In dit geval een keus waarin ze redelijk alleen staan als je kijkt naar allerlei andere vertalingen.