In Johannes 18 vind een gesprek plaats tussen Jezus en Pilatus. Wie kon deze woorden gehoord hebben?

Het is wellicht een van de meest boeiende en beladen gesprekken die ooit zijn gevoerd: Jezus vs Pontius Pilatus. De vraag is echter... wie kan dit hebben opgetekend aangezien er niemand in de buurt was om dit gesprek te horen. Iedereen stond immers buiten! Ditzelfde gegeven kunnen we vinden bij het hogepriesterlijk gebed van Jezus. Wie kan deze woorden hebben gehoord? Immers... iedereen die het had kunnen weten sliep! Wie weet hier een gefundeerd antwoord op?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Religie
1.2K

Het beste antwoord

Net als bij andere verhalen wordt dit dus ingevuld door de verteller. Religieuze boeken zijn geen wetenschap of geschiedenis, het zijn vertellingen met een boodschap. Het gaat om de boodschap, niet om historische juistheid.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Alle evangeliën zijn ruim na de tijd waarin Jezus leefde opgeschreven. Dat zegt genoeg, als je er tenminste niet in gelooft dat een hogere macht ze heeft geschreven.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Evangelie_volgens_Johannes#Datering
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, maar met die gelovigen hoef ik verder niet van mening te wisselen, omdat over de waarachtigheid van "heilige teksten" niet te praten is. Jij stelde een feitelijke vraag en kreeg een antwoord, niet het antwoord.
"Heilige teksten" overigens met alle respect, want ik heb ook dingen die heel belangrijk voor me zijn vanwege een bepaalde symbolische waarde.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het probleem met dit soort vragen is dat je eigenlijk van te voren moet weten vanuit welk kader de vraagsteller een antwoord wil. Al te vaak stellen mensen zo'n vraag om hun gelijk te zoeken. Fijn dat jij er open in staat.

Andere antwoorden (2)

Op zich lijkt het me niet onwaarschijnlijk, dat een aanzienlijke Romein als Pontius Pilates altijd wel een persoonlijke assistent (slaaf) bij zich had die dit heeft onthouden/opgetekend, maar die in effect als een "niemand" werd gezien (te onbelangrijk). In het romeinse rijk waren _overal_ slaven voor.

Dan kan je je echter nog steeds de vraag stellen hoe die woorden dan bij de optekenaar van het Johannes-evangelie terecht zijn gekomen. Via 'officiele' weg zal dat vast niet gebeurd zijn, dan zou die slaaf later al contact gehad moeten hebben met de eerste navolgers van Jezus.

Of Jezus zelf heeft hier na zijn opstanding over verteld, natuurlijk.

Bovenstaande gaat allemaal uit van de gedachte dat het Evangelie van Johannes alles daadwerkelijk zo weergeeft als het ook gebeurd is.

Als je die aanname loslaat, lijkt me de meest aannemelijke verklaring, dat dit verhaal erbij bedacht is door de schrijver van het Johannes-Evangelie (of iemand voor hem) , om het lijdensverhaal 'mooier en dieper' te maken.

Toegevoegd na 57 minuten:
euh, typo : "Pilatus", natuurlijk, niet de fitness-oefening die ik typte :)
10 jaar geleden
kierkegaard47
10 jaar geleden
Ik geloof zelf ook niet in de aanname dat de evangeliën historisch betrouwbaar zijn . Maar de formulering van de vraag kwam op mij over als : 'Wie zou die woorden gehoord kunnen hebben, eventjes gesteld dat het verhaal in Joh 18 historisch juist is?'. Vandaar dat ik me 'verplicht' voelde om met de in-universe (zogezegd) redenen te beginnen, en pas later met de reden te komen die me het meest waarschijnlijk lijkt, en wel dat het gewoon later bedacht is door de eerste gelovigen (of de schrijver zelf).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Goede uitleg, kierkegaard.
kierkegaard47
10 jaar geleden
Overigens is er nog een andere "gelovige" verklaring mogelijk. Orthodoxe gelovigen geloven (doorgaans) dat bijbelteksten niet alleen maar een historisch verslag zijn, maar óók geïnspireerd door de Heilige Geest. Zo wordt het mogelijk dat bepaalde verslagen 'historisch juist' zijn, zonder dat de verslaglegger daar zelf per se hoefde te zijn, omdat de Heilige geest het -geheel waarheidsgetrouw- later overgebracht kan hebben. (Ik persoonlijk zou dit gewoon een verkapt-gelovige verwoording noemen van : 'jah het is gewoon verzonnen door de schrijver', maar daarmee ben ik waarschijnlijk te cynisch :) ) Als je bijvoorbeeld in de letterlijke waarheid van de bijbel gelooft, móet je haast wel aannemen dat het scheppingsverhaal op die manier tot stand gekomen is -- een ooggetuigenverslag kan het alvast niet geweest zijn :)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@ reuzekneus, het christelijk geloof waarvan Jezus de gronlegger is,
is een geloof naar "geest". Dit is geheel volgens het "nieuwe verbond " dat hij heeft ingesteld na zijn dood. Geloof naar geest in deze context wil zeggen dat de geest van Gd invloed heeft op elke christen die "oprecht" christen is".
Deze geest bepaald ook het leven van ieder christen.
Een christen zal zijn levenswijze volledig instellen naar zijn christelijk geloof.
Een christen zal ook bidden om deze geest te mogen ontvangen. Het belangrijktrijkste voor een christen is om mensen te helpen om "christen" te worden.
De evangelieschrijvers hadden ook deze ingesteldheid.
Als evangelieschrijvers zouden zij zeker een perfecte band gehad hebben met Jezus, Jezus heeft ook voorzegt dat zij deze geest zouden ontvangen.
Dit gebeurde met pinksteren.
Is dit falsifeerbaar ?
Neen, daarom is dit ook geloof.
Het middel of werktuig waardoor de inspiratie van „de gehele Schrift” tot stand is gekomen, is Gods heilige geest of zijn werkzame kracht. Deze heilige geest werd ten aanzien van mannen werkzaam om hen ertoe aan te zetten Gods boodschap op schrift te stellen en hen erbij te leiden. Daarom zegt de apostel Petrus over bijbelse profetieën: „Dit weet gij in de eerste plaats, dat geen profetie der Schrift door enige eigen uitlegging ontstaat. Want nooit werd profetie door de wil van een mens voortgebracht, maar mensen hebben van godswege gesproken zoals zij door heilige geest werden meegevoerd” (2Pe 1:20, 21).
Net zoals Jehovah’s geest mannen ertoe aanzette of bekwaam maakte om zich van andere goddelijke toewijzingen te kwijten — bijvoorbeeld het vervaardigen van priesterklederen en benodigdheden voor de tabernakel (Ex 28:3; 35:30-35), het dragen van bestuursverantwoordelijkheid (De 34:9), of het aanvoeren van strijdkrachten (Re 3:9, 10; 6:33, 34) — zo heeft deze geest ook mannen in staat gesteld de bijbel te schrijven. Door middel van die geest kon hun wijsheid, verstand, kennis, raad en kracht die datgene wat normaal was te boven ging, worden gegeven in precies de mate waarin zij die nodig hadden (Jes 11:2; Mi 3:8; 1Kor 12:7, 8).
Dit waarborgde de waarheidsgetrouwheid en de nauwkeurigheid van hun evangelieverslagen, met inbegrip van een groot aantal lange citaten uit Jezus’ toespraken, ook al werd bijvoorbeeld het Evangelie van Johannes tientallen jaren na Jezus’ dood opgetekend.Door „de hand van Jehovah” geleid. De bijbelschrijvers bevonden zich derhalve onder Jehovah’s „hand”, of leidende en besturende kracht.