Welke mensen noemen zichzelf op dit moment Verlicht ?

het gaat om Verlichting volgens de boeddhistische leer. Zij stellen zich gelijk met de Boeddha. Volgens sommigen zou die al onder ons leven (de Maitreya).

10 jaar geleden
in: Religie
1.5K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Iedereen die zich met de boeddhistische leer bezig houdt kan zich verlicht noemen. Maar ook mensen die mediteren kunnen zich verlicht voelen. Om boeddha te evenaren (althans pogingen doen tot) zou je een echte monnik moeten worden. Je vraag is nogal uh....onduidelijk. Op "dit moment" weet niemand welke mensen zichzelf verlicht noemen natuurlijk, dat is praktisch onmogelijk.

Antwoorden (1)

Geen idee welke mensen dit zijn. Wat bedoel je met de vraag?
Ik ken geen namen van die mensen.
Verlichting is die staat van Zijn dat er geen identificatie meer is met het ego. De 'ware natuur' is dan bereikt, oftewel de boeddhanatuur. Oftewel ontwaken.
Ik denk dat steeds meer mensen in een dergelijke staat Zijn en of komen. Verlichte mensen zijn er dus veel. Zoveel 'bijzonders' is daar ook niet aan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Amadea
10 jaar geleden
Hoe kan je stellen dat er veel verlichte mensen zijn terwijl je eerst vertelt dat je niet weet wie. Je kunt pas weten dat er veel zijn als je daar informatie over hebt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
hallo Amadea. ja ik begrijp de vraag ook niet goed. Welke mensen. Tja de mensen die dus in deze staat zijn, dit is geen groepering, maar gewoon mensen die in een hogere staat van bewustzijn zijn. Als je je hier een voorstelling van kunt maken kun je je ook voorstellen dat er wel mensen zijn die in deze staat zijn.
MrEinstein
10 jaar geleden
Het begrip Verlichting is wel erg verwaterd zo. Je kunt moeilijk stellen dat er veel mensen zijn die in een gelijke staat verkeren als de Boeddha tijdens zijn Verlichting.