Welke goden zijn afgebeeld op deze afbeelding?

Ik doe een werkstuk voor school over godsdienst en ik vroeg me af of iemand weet welke Griekse goden zijn afgebeeld op deze afbeelding die ik heb bijgevoegd.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Religie
1.1K

Antwoorden (2)

Dat zijn de Pleiaden, zeven nimfen: de dochters van de Titaan Atlas en de Oceanide Pleione. Maia, Electra, Alcyone, Taygete, Asterope, Celaeno en Merope.
De afbeelding is een gravure van Elihu Vedder (1836-1923). Je ziet de zeven zussen dansend, voordat zij door Zeus in druiven en daarna in sterren werden veranderd.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Aah okee bedankt!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
zooo? +
De Pleiaden. Dit waren zeven nimfen uit de Griekse mythologie, de dochters van de Titaan Atlas en de Oceanide Pleione. Ze werden geboren op de berg Cyllene. De Pleiaden waren samen met hun zusters, de Hyaden (gezamenlijk ook wel de Atlantides genoemd), de metgezellen van de godin Artemis. Deze nimfen zorgden ook voor de pasgeboren god Dionysos. Ze waren tevens de personificatie van het zevengesternte.

De zeven Pleiaden waren:
Celaeno, die Lycus aan Poseidon baarde
Alkyone, die Hyrieus aan Poseidon baarde
Elektra, die samen met Zeus de kinderen Dardanus en Iasion kreeg
Maia, de oudste van de zeven, die Hermes aan Zeus baarde
Sterope, die een affaire had met Ares en hem Oinomaos schonk
Taygete, die Zeus Lacedaemon baarde
Merope, die een relatie aanging met een sterfelijke man