Kun je als homostel trouwen in de kerk?

Is het aan de priesters/pastoren zelf om te bepalen of dit mag of niet of is dat uberhaubt niet mogelijk? Kan het in het buitenland wel/niet?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Religie
7.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daar je het hebt over priesters, ga ik er van uit dat je de Rooms-Katholieke kerk bedoelt.
Nee, daar is dat niet mogelijk. In het buitenland kan dat ook niet, daar de Rooms-Katholieke kerk een universele kerk is (katholiek betekent universeel) en niet per land verschillende regels over haar sacramenten heeft. Ik dacht dat de oud-katholieken wel homoseksuele relaties inzegenen, maar dat is anders dan een sacramenteel huwelijk sluiten. Bij de overige protestanten zijn er enkele kerken: Bijvoorbeeld de remonstrantse kerk, maar ook sommige gemeenschappen van de PKN. Bij de laatste kan het nogal verschillen en zoeken zijn. De dominee van de gereformeerde tak zal het huwelijk niet inzegenen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Pardon, bij de reacties gezet, maar had een antwoord moeten zijn...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als het trouwen voor God het belangrijkste is dan is het ook nog mogelijk om een dominee te vragen om te trouwen op een andere locatie, als in de kerk niet mogelijk is. Soms houden dominees er een andere mening op na als de kerkenraad.

Het beste antwoord

Hierover is in 2011 (ik kon helaas geen recentere informatie vinden) een interessant artikel verschenen in Trouw. Het antwoord op de vraag of je als homostel kunt trouwen in de kerk is: Ja, maar anno 2011 officieel nog slechts in 4 kerkgenootschappen. Bij de Oud-Katholieken en de Christengemeenschap kun je als homopaar je huwelijk laten inzegenen, maar dat is toch echt iets anders dan trouwen voor de kerk. De officiële lijn van de RK-kerk is helder: het kan niet. Punt uit. Ook de paus is er in zijn uitspraken heel duidelijk over. Maar toch zijn er lokaal soms mogelijkheden. Er zijn verschillende parochies die homostellen wel willen zegenen. Een volwaardige kerkelijke bruiloft is echter waarschijnlijk niet mogelijk.

Hieronder een voor de vraag relevant stukje uit het artikel:
"In Nederland zijn er vier kerkgenootschappen waar het huwelijk tussen hetero-stellen en homoparen geheel gelijk is gesteld. Dat zijn de Algemene Doopsgezinde Sociëteit, het Apostolisch Genootschap, het Remonstrants Broederschap en de Vrijzinnige Geloofsgemeenschap NPB.

In de Oud-Katholieke Kerk en de Christengemeenschap kunnen homoparen hun huwelijk laten zegenen. De Protestantse Kerk in Nederland zegent homohuwelijken ook, maar dat verschilt per lokale kerkgemeente.

De Rooms-Katholieke Kerk zit volgens de makers van de gids 'nog in de kast', wel zijn er volgens Mikkers parochies die homostellen willen zegenen. 'Uit verscheidene onderzoeken blijkt dat priesters positief te staan tegenover een kerkelijke zegening van homoseksuele relaties', aldus Mikkers.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Computoon
11 jaar geleden
Een priester die hieraan meewerkt, kan een reactie van de bisschop tegemoet zien als dit bij hem bekend wordt. Een priester die hieraan meewerkt neemt wat dit betreft de Kerk niet serieus, zijn ambt niet serieus en het betrokken stel niet serieus. Kerkelijk heeft zo'n viering geen betekenis. Een priester is een helper van de bisschop die ook gehoorzaamheid heeft beloofd aan de bisschop. Met 'particulier initiatief' op dit gebied gaat hij zijn bevoegdheid ver te buiten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
och waar bemoeit die bisschop zich toch mee. als de priester iets verkeerd doet moet hij dat toch tov god zien te verantwoorden?
Computoon
11 jaar geleden
Die bisschop heeft het recht en de plicht om zich ermee te bemoeien. "Losse" priesters hebben we namelijk niet in de katholieke Kerk, ze vallen altijd onder een bisschop. Verder: een priester is dienaar van de Kerk. Geen eigenaar van de sacramenten. Hij mag ze toedienen aan degenen die er in geloof om vragen en die ervoor in aanmerking kunnen komen. Stel dat jij bij een bedrijf werkt en de diensten van je werkgever buiten de regels die in het bedrijf gelden "onder de tafel" in de uitverkoop gooit. Dan moet je niet raar staan te kijken als de werkgever terecht ingrijpt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik heb er verder ook geen mening over, maar ik zet gewoon neer zoals het is. of je het nu leuk vindt, en of de bisschop dat nu leuk vindt of niet, het gebeurt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Excuus voor mijn late reacti,e hartelijk dank voor het toch wel positieve en duidelijke antwoord.

Andere antwoorden (5)

In bepaalde kerken kan dit wel, dat ligt echt aan de kerk. Je kunt dit het beste navragen bij de kerk waar je het liefste wilt trouwen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
oke tof. ik ga nog niet trouwen ook niemand om mee te trouwen, maar dit is echt een droom van mij...haha
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zullen waarschijnlijk steeda meer kerken homo huwelijken sluiten, nu kan het sowieso wel ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
:D
Powergen
11 jaar geleden
Trouwen in een kerk hoeft ook niet specifiek he, kan ook gewoon in het stadhuis doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt maar dat wil de vraagsteller niet weten ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De Rooms Katholieke kerkem kunnen sowieso niet, gezien de uitspraken van de paus. Volgens hem zijn homo huwelijken een bedreiging voor de wereld vrede.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt maar er zijn wel katholieke kerken die het doen.
Antoni
11 jaar geleden
De paus zou niet letterlijk hebben gezegd, dat homo's of homohuwelijken een bedreiging zijn voor de wereldvrede, maar wat hij nu precies wel heeft gezegd, weet ik echter ook niet.
Daar je het hebt over priesters, ga ik er van uit dat je de Rooms-Katholieke kerk bedoelt.
Nee, daar is dat niet mogelijk. In het buitenland kan dat ook niet, daar de Rooms-Katholieke kerk een universele kerk is (katholiek betekent universeel) en niet per land verschillende regels over haar sacramenten heeft.
Ik dacht dat de oud-katholieken wel homoseksuele relaties inzegenen, maar dat is anders dan een sacramenteel huwelijk sluiten.
Bij de overige protestanten zijn er enkele kerken: Bijvoorbeeld de remonstrantse kerk, maar ook sommige gemeenschappen van de PKN. Bij de laatste kan het nogal verschillen en zoeken zijn. De dominee van de gereformeerde tak zal het huwelijk niet inzegenen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet in de katholieke Kerk, ongeacht in welk land. Dat volgt uit de geloofsleer en is dus niet afhankelijk van de pastoor of welke priester ook.
Computoon
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Dat heeft Canicus het al uitgebreider uitgelegd...
Computoon
11 jaar geleden
Ja. Maar dat antwoord stond er nog niet toen ik via de smartphone begon te typen in schildpaddentempo...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik begrijp dus dat het niet mag, maar dat het wel kan
Computoon
11 jaar geleden
Het 'kan' op dezelfde manier zoals je ook door het rode licht 'kunt' rijden. Maar dat is ook foute boel. Even voor het idee: in een ononderbroken geloofstraditie (ook al vanuit het joodse geloof) is de Kerk tegen het praktiseren van homoseksualiteit Het is een zonde.. Zolang het kerkelijk huwelijk al bestaat, is een van de doelstellingen het voortbrengen van nieuw leven vanuit de eenwording van man en vrouw. Als je die twee feiten combineert, is het ondenkbaar dat de Kerk ooit het 'trouwen' van mensen van gelijk geslacht mogelijk maakt. Het gaat tegen het geloof in en het gaat tegen datgene in waar het huwelijk voor staat. De Kerk kan niet iets 'legaliseren' wat zij als zonde afwijst. Natuurlijk zijn er ook kerkelijke regels. Kerkelijke regels kan de leiding van de Kerk (paus/paus + bisschoppen) veranderen. Zoals ooit bijv. het besluit genomen is dat de Mis ook in de volkstaal gevierd kan worden. Zo zou ook bijv. een paus ooit kunnen besluiten, dat het celibaat niet meer verplicht is (voor degenen die nog niet gewijd zijn).
Maar een 'huwelijk' tussen mensen van gelijk geslacht was, is en blijft voor altijd onmogelijk.Dat is geen kerkelijke regel, maar een goddelijke regel. Die kan de Kerk niet afschaffen, net zo min als de Kerk een van de 10 geboden kan afschaffen. Daarom is het katholiek gesproken ook zo kwalijk te noemen wanneer priesters mee zouden werken aan zo'n soort privéviering-op-persoonlijke titel in een kerkgebouw. Iedere viering IN de kerk (met kleine letter) moet gelijktijdig een viering zijn VAN de Kerk (met hoofdletter) zijn. Er wordt dan verwarring geschapen, want ook een niet-katholiek weet dat een priester 'iemand van de Kerk' is en zou door de omgeving in de gedachte kunnen komen 'dat het iets van de Kerk is'.
Bovendien weet de priester zelf dat hij hier aan mee mag werken; het gaat tegen de gehoorzaamheid in die hij aan zijn bisschop beloofd heeft. Hij is dienaar van de Kerk, niet iemand die de geloofsleer naar zijn hand mag zetten.
En ook het stel dat denkt te 'trouwen' in zo'n viering wordt feitelijk voor de gek gehouden. Er gebeurt niets sacramenteels terwijl de indruk wordt gewekt door de entourage.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dat zeg ik. het kan dus wel, maar het mag niet ;)
voor zover ik weet kan dat gewoon.
Al heb je sinds kort wel een weigeringsambtenaar, dat houd in dat hij/zij zelf mag weten wie trouwt, ik ben het hier persoonlijk niet echt mee eens.
dus het ligt er aan of je een eigenwijse priester/pastoor hebt.

Gr. Mij
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De vraag is of het kan....
Natuurlijk kan het, zelfs in in toenemende mate in diverse kerken.
Wel is het zinnig zich af te vragen of je dit werkelijk wilt?
Vanuit bijbels oogpunt zou dit niet moeten kunnen daar het huwelijk een instelling van God is, voorbehouden aan man en vrouw.
Wanneer je dit niet zo ziet en dat kan, dat mag, dan zou ik daar zeker goed over nadenken welke geestelijke meerwaarde dit heeft.
Een geestelijke van welke denominatie ook kan moeilijk een zegen uitspreken over over een verbintenis welke lijnrecht tegen Gods woord ingaat.
Dan nog gebeurt dit als gevolg van de postmoderne tijdgeest waarin alles moet kunnen......