Hoe zit het met de verering van Jezus Christus in het Christendom, mag dat volgens de tien geboden?

Ik krijg mijn gedachte maar niet om het idee heen dat Jezus de zoon van God is. En vooral de aanbidding die hierop volgt naar Jezus toe. Ik vind dit moeilijk te begrijpen binnen het Christendom, kan iemand mij dit uitleggen. Is het geen afgoderij?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Religie
6.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is nou de essentie van geloven, sommige dingen kunnen wij met het menselijke verstand niet bevatten. De gedachte dat het daarom dan niet waar kan zijn is pure onzin, en dat is ons allemaal door deze maatschappij aangeleerd. Eerst zien/begrijpen, dan aannemen/geloven is dus subjectief en niet de absolute waarheid. De drie eenheid is niet als de som 1+1+1= 3 verschillende goden maar meer als 1x1x1=1 dezelfde God. Dit kan een mens maar moeilijk inbeelden, maar dit is wel wat je terugvindt in de bijbel als je het boek bestudeerd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mattheus 4:10 zegt:
Toen zei Jezus tot hem:
„Ga weg, Sa̱tan! Want er staat geschreven: ’Jehovah, uw God, moet gij aanbidden en voor hem alleen heilige dienst verrichten.’”
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Vermaas52 Ik weet niet wat je wilt bereiken met deze vers op zichzelf, maar als je de context van vers 8 en 9 erbij pakt, lees je dat de Satan, Jezus verleidt met alle macht en schatten die de Aarde kan bieden. Hiermee doelt Satan ermee dat Jezus in deze verleiding overgaat tot het vereren en dienen van de aardse schatten/koninkrijken/heerlijkheden. Jezus antwoordt hiermee in vers 10 hetgeen wat jij citeerde.
Als je de vers los pakt trek je het uit z'n verband, omdat je Jezus dan niet meer goddelijk maakt, terwijl Hij zich altijd in de evangeliën als de Christus heeft bekend gemaakt. Mat 3: 17 "En ziet, een stem uit de hemelen, zeggende: Deze is Mijn Zoon, Mijn Geliefde, in Denwelken Ik Mijn welbehagen heb!" Mat 11:27 (Citaat van Jezus) "Alle dingen zijn Mij overgegeven van Mijn Vader; en niemand kent den Zoon dan de Vader, noch iemand kent den Vader dan de Zoon, en dien het de Zoon wil openbaren." Johannes 3:17 en 18 (Citaat van Jezus) 17 Want God heeft Zijn Zoon niet in de wereld gezonden opdat Hij de wereld zou veroordelen, maar opdat de wereld door Hem behouden zou worden.
18 Wie in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld, maar wie niet gelooft, is al veroordeeld, omdat hij niet geloofd heeft in de Naam van de eniggeboren Zoon van God.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voordat je een antwoord op jou vraag kunt accepteren(Jenesy) zul je moeten onderzoeken of jij gelooft dat God en Jezus éen zijn.
Dat is geen gemakkelijke vraag met een gemakkelijk antwoord. Hieraan zijn al veel studies gewijdt. Er zijn hiervoor en hiertegen heel veel argumenten te geven. Je kunt niet op basis van 1 stuk text in de bijbel zeggen:"het zit zo". Op internet zijn zeer veel theologische teksten te vinden die gaan over dit onderwerp. Het is dus goed om al deze argumenten te bekijken.

Het beste antwoord

Door de eeuwen heen hebben velen Jezus Christus aanbeden alsof hij de Almachtige God was. Jezus zelf echter richtte de aandacht en aanbidding uitsluitend op Jehovah God. Toen Jezus bijvoorbeeld werd aangespoord een daad van aanbidding jegens de Duivel te verrichten, zei hij: „Jehovah, uw God, moet gij aanbidden en voor hem alleen heilige dienst verrichten” (Mattheüs 4:10). Later gebood Jezus zijn discipelen: „Noemt . . . niemand op aarde uw vader, want één is uw Vader, de Hemelse.” — Mattheüs 23:9.
Eerbiedige verering dient echt alleen aan God te worden geschonken. Aanbidding schenken aan iemand anders of aan iets anders zou een vorm van afgoderij zijn, hetgeen in zowel de Hebreeuwse als de Griekse Geschriften wordt veroordeeld. — Exodus 20:4, 5; Galaten 5:19, 20.
’Maar’, voeren sommigen misschien aan, ’geeft de bijbel niet te kennen dat wij ook Jezus moeten aanbidden? Zei Paulus niet in Hebreeën 1:6: „Alle engelen Gods moeten Hem [Jezus] aanbidden”?’ (Petrus-Canisiusvertaling) Hoe kunnen wij die schriftplaats begrijpen in het licht van wat de bijbel over afgoderij zegt?
Eerst moeten wij begrijpen wat Paulus hier met aanbidden bedoelde. Hij gebruikte het Griekse woord pro·sku′ne·o. Unger’s Bible Dictionary zegt dat dit woord letterlijk betekent: ’iemands hand kussen als blijk van eerbied of hem hulde bewijzen’. An Expository Dictionary of New Testament Words, door W. E. Vine, zegt dat dit woord „duidt op een daad van verering, verricht hetzij jegens een mens . . . hetzij jegens God”. In bijbelse tijden hield pro·sku′ne·o vaak in zich letterlijk voor iemand met een hoge status neer te buigen.
Zulke daden van eerbetoon, of uitingen van respect, waren in bijbelse tijden vrij gebruikelijk in de Oriënt. Jakob boog zevenmaal toen hij zijn broer Esau ontmoette (Genesis 33:3). Jozefs broers wierpen zich voor hem neer, of brachten hem hulde, uit respect voor zijn positie aan het Egyptische hof (Genesis 42:6). In dat licht kunnen wij beter begrijpen wat er gebeurde toen de astrologen het jonge kind Jezus aantroffen, die zij erkenden als „degene die als koning der joden geboren is”. Volgens de King James Version zegt het verslag ons dat zij „neervielen en hem aanbaden [pro·sku′ne·o]”. — Mattheüs 2:2, 11.
Het is daarom duidelijk dat het woord pro·sku′ne·o, dat in sommige bijbelvertalingen met „aanbidden” wordt weergegeven, ook betrekking kan hebben op het respect en de eer die een ander persoon wordt betoond.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Jezus is de zoon van God. Hij is eigenlijk God zelf, want God bestaat uit de Vader, de Zoon en de Heilige Geest.

Het aanbidden van God is niet verboden volgens de wet, je aanbidt God en niemand anders als je Jezus aanbidt.

Verder zijn er in de Bijbel tal van voorbeelden van mensen die Jezus aanbidden en daarna door Jezus bekeerd (en genezen) worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar inde tien geboden staat, U zult de naam van de Heer uw God niet lichtzinnig gebruiken. U zult geen andere goden hebbenten koste van mij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met betrekking tot de eerste zin, als je Jezus aanbidt, aanbidt je dus de Heer uw God. Dan gebruik je de naam niet lichtzinnig. Dat doe je pas als je ermee gaat schelden, of gaat gebruiken zonder een of andere geloofsovertuiging erachter.
Met betrekking tot de tweede zin, de Heere Jezus is (zoals in het antwoord al staat) de Heer uw God. De Vader, de Zoon en de Heilige Geest zijn 1 God.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Ytje. Goed antwoord. Ik zou hier aan toe kunnen voegen: vloeken, en spottende "humor", denk hierbij bijv. aan sommige cabaretiers, enz.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
klopt! in het derde gebod wordt het lichtzinnig gebruiken en/of spotten met Gods naam gebruikt. Maar ik denk dat de vraagsteller het eerder over het eerste gebod had(gij zult geen andere goden voor mijn aangezicht dienen)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eigenlijk wel een goed antwoord dus.
Eerste regel in de 10 geboden.
Bovenal bemin één God. En aangezien God en Jezus één zijn is daar niks verkeerd mee :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar hoe kunnen Jezus en God nu ëén zijn? Jezus is toch een profeet en geen God? God is geen mens en niemand heeft ooit God gezien. Begrijp me niet verkeerd, ik houd veel van Jezus, maar kan de verering heel moeilijk bevatten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe kun je van Jezus houden als je niet eens weet dat Jezus en God één zijn, en dat je de verering niet kan bevatten?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@ Ytje veel christenen kunnen de 31igheid niet totaal bevatten. en van iemand houden geen God is schijnt ook vaker voor te komen. waarom zou ze onder deze voorwaarden niet van Jezus kunnen houden?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou ja, ik vind het gewoon raar.
Je houdt toch ook niet van iemand hier op aarde als je niet eens weet wie hij precies is?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
veel christenen houden van Jezus omdat hij voor onze zonden is gestorven, maar dan in de hoedanigheid van God indd. dus snap je punt ook wel een beetje. maar religie is qua gevoel vaak erg complex.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oke, ik snap het wel een beetje ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Jenesy. Met betrekking tot jouw eerste vraag heb ik elders antwoord gegeven.
Wat betreft jouw overige vragen het volgende ter overweging. Over het feit dat Jezus Christus, als Gods Zoon zijnde, een mens is
geworden zoals jij en ik met de mogelijkheid dus om te zondigen, schrijft de apostel Paulus aan de Filippenzen: “Laat die gezindheid bij u zijn, welke ook in Christus Jezus was, die, in de gestalte Gods zijnde, het aan God gelijk zijn niet als een roof heeft geacht, maar Zichzelf ontledigd heeft, en de gestalte van een dienstknecht heeft aangenomen, en aan de mensen gelijk geworden is”.
http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Fil+2&id16=1&l=nl&set=10 Dat God als mens op aarde heeft rondgelopen bevestigen ook Zijn tijdgenoten: “ . . . . hetgeen wij gezien hebben met onze (eigen) ogen, hetgeen wij aanschouwd hebben en met onze handen getast hebben van het Woord des levens . . . .”
http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=1+Joh+1&id16=1&l=nl&set=10 Zijn taak en roeping was dus hoger dan die van een profeet zoals Jesaja, Jeremia, Ezechiël, en alle andere in de Bijbel genoemde profeten. Dat Hij de persoonlijke strijd tegen de satan uiteindelijk heeft gewonnen door niet voor hem te knielen en
tenslotte te sterven om ons te kunnen redden is alle reden om Hem te vereren (= aanbidden).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@ Ytje, omdat ik houd van hem als profeet. Hij is erg belangrijk in mijn leven als ik het even niet zie zitten vraag ik me af wat hij zou doen, als ik me rot voel, voelt hij als een vriend. Daarom houdt ik van hem, maar God is degene tot wie ik bid en die te groots is om te bevatten, aan Hem vraag ik vergeving, in Zijn handen leg ik mijn leven, Hij is het alles wat er om me heen is, alle elementen alle dingen zijn Hem. In die zin zou Jezus dat ook kunnen zijn, maar ik bid ook niet tot de bloemen, niet oneerbiedig bedoelt. Het is alsof je dan één element pakt om tot te bidden en dan ko je toch heel dicht tegen een geloof in meerdere goden aan. Is zo'n mijn idee. Dat Jezus een belangrijke betekenis heeft gespeelt in de geschiedenis en dat het iemand is naar wie dient opgekeken te worden daar heb ik geen twijfel aan. Hij was/is een groot man en een die ik vertrouw. Daarom op gevoelsbasis snap ik het Christendom ook wel, maar mijn 'angst' is de geboden te breken, daar ben ik al goed in, maar deze is wel erg essentieel in mijn ogen. Ook omdat binnen de Islam en het Jodendom het wordt gezien als afgoderij.
@Wolfijntje48, Ik snap wat je bedoeld. Wat houdt het woord des levens in, in deze context. Is dat het deel waar Jezus en God samenkomen tot één?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Jenesy. Het Woord des Levens is alles wat in Gods Woord, de Bijbel, geschreven staat. Een mogelijk duidelijker beeld om jouw ‘angst’ ongegrond te verklaren geeft 1 Korinthe 15 met de versnummers er ook bij:
http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=1+Kor+15&id16=1&l=nl&set=10 met ter verduidelijking tussen (...) van mij:
“24 daarna het einde, wanneer Hij (Jezus) het koningschap aan God de Vader overdraagt, wanneer Hij (Jezus) alle heerschappij, alle macht en kracht onttroond zal hebben. 25 Want Hij (Jezus) moet als koning heersen, totdat Hij (Jezus) al zijn vijanden onder zijn voeten (van Jezus) gelegd heeft. 26 De laatste vijand, die onttroond wordt, is de dood, 27 want alles heeft Hij (Jezus) aan zijn voeten (van Jezus) onderworpen. Maar wanneer Hij (Jezus) zegt, dat alles onderworpen is, is blijkbaar Hij (God) uitgezonderd, die Hem (Jezus) alles onderworpen heeft. 28 Wanneer alles Hem (Jezus) onderworpen is, zal ook de Zoon zelf Zich aan Hem (God) onderwerpen, die Hem (Jezus) alles onderworpen heeft, opdat God zij alles in allen”.
Vers 24: Jezus’ Koningschap wordt ook bevestigd in:
http://www.biblija.net/biblija.cgi?l=nl&set=10&id16=1&m=Mat+28
“Mij is gegeven alle macht in de hemel en op [de] aarde”. 27: is een logisch gevolg. Immers wanneer alle macht en kracht aan Jezus onderworpen is, blijft God nog over. Want God is Degene Die aan Jezus alle macht gegeven heeft om de gebroken relatie tussen Hem (God) en Zijn schepping te herstellen. Het heeft geen enkele zin voor Jezus om als een mens op aarde geboren te worden die “anders” is dan jij en ik. Hij was alleen niet belast met “de erfzonde” van Adam; daarom wordt Hij in de Schrift “de tweede Adam” genoemd. Vergelijk onze God niet met afgoden als Islam, Boeddha, enz. en houd je aan wat Hij zegt in Zijn Woord, de Bijbel.
Wat je trouwens al doet gezien jouw reactie hierboven. Tenslotte, als jij je vast blijft houden aan jouw opmerking “omdat ik houd van hem als profeet” dan doe je jouw geloofsleven onnodig tekort door een onnatuurlijke scheiding te maken tussen Zijn Vader en Hem. Als profeet alleen zal Hij niet veel voor jou kunnen betekenen maar als Vriend, zoals jij dat al aangeeft, des te meer!
er is niet een eenduidig antwoord te geven:

ten eerste is de drie enigheid een hypothese en komt als term in de Bijbel niet voor. het is de naam die mensen zelf hebben gegeven aan hun duiding van de Bijbel.

veel christenen hangen deze hypothese wel aan, maar hierbij moet gelijk gemeld worden dat de Bijbel niet eenduidig is. Jezus roept namelijk naar zijn Vader (God) "waarom heeft U Mij verlaten?" duidend op een ander persoon dus, jezelf verlaten is vrij lastig.

dit gezegd hebbende geloven veel christenen dus wel in de drie enigheid wat inhoud dat God, Jezus en de Heilige Geest een zijn. van deze gedachte uitgaande zou je kunnen zeggen dat als je God vereerd je dus ook Jezus vereerd en daarmee zou het niet om afgoderij of polytheisme gaan (uit het oogpunt van christenen).

in de praktijk liggen de nuances echter anders, christenen zijn onderling (vooral per denominatie in bredere zin de stroming) verdeeld over wie van de 3 in de prediking en muzikale prijzing het meeste aandacht krijgt.

in de evangelische stroming staat Jezus meer centraal in prediking en worship muziek dan God. dit valt te herleiden naar het feit dat de evangelische stroming sterk op het nieuwe testament is gericht.

bij de gereformeerde en bevindelijke stroming staat God in de drie enigheid meer centraal dan Jezus in prediking en zeker ook muziek daar zij veelal oudtestamentische psalmen zingen.

een specifieke verering van van de Heilige Geest komt het minst voor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
minder zou indd ook niet kunnen zijn als je het over specifiek hebt. maar de implicatie van een 31ig God is dan weer dat aanbidding van die God ook de Heilige Geest behelst. abstract is een goed woord indd. maar zonder de Geest geen geloof, dus voor christenen is de Geest even nodig als God de schepper en Jezus de verlosser.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dankjewel voor je antwoord, maakt iets meer duidelijk..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Van mij heb je al een + gehad ! ben er volledig mee eens dat er geen eenduidig antwoord op te geven is! Maar dit is volgens mij persoonlijk.
Er zijn gelovigen die oprecht geloven dat God 3enig is en er zijn gelovigen die geloven in een monotone God naar de letterlijke zin van het OT in de hoedanigheid dat God (JHWH) één is volgens het Hebreeuws(J (j) joodse geloof..
Zelf ben ik nog steeds op zoek naar een duidelijkantwoord hierop, maar misschien wil ik steeds te verstandelijk benaderen.
Alle hulp is welkom.
In de katholieke Kerk wordt het begrip 'verering' gebruikt bij heiligen. Dat zijn 'gewone' mensen van vlees en bloed -net als wij dus- maar die zodanig Jezus Christus hebben nagevolgd dat de Kerk ervan overtuigd is dat ze bij God in de hemel zijn en daar voor ons kunnen voorspreken. Alle zielen in de hemel zijn overigens heilig, niet alleen de gecanoniseerde heiligen ('de heilig verklaarden').

Bij Jezus Christus spreken we van aanbidding. Dat gaat veel verder. Alleen God mag worden aanbeden, niemand anders. (Het eerste gebod). God is van eeuwigheid Drie-enig: Vader, Zoon en heilige Geest. Jezus is de naam die de Zoon van God als mens kreeg. Omdat Jezus volledig mens is en gelijktijdig volledig God komt Hem ook aanbidding toe. Net als de Vader en de heilige Geest.

Zo staat het ook in de geloofsbelijdenis die de grote christelijke kerkgenootschappen met elkaar delen:
"Ik geloof in één God de almachtige Vader
(...)
En in één Heer, Jezus Christus,
eniggeboren Zoon van God,
vóór alle tijden geboren uit de Vader.
(...)
Hij is voor ons, mensen, en omwille van ons heil uit de hemel neergedaald.
Hij heeft het vlees aangenomen door de heilige Geest uit de Maagd Maria
en is mens geworden."
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als die vóór alle tijden geboren is uit de Vader, zou Jezus dan niet Adam kunnen zijn?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er is toch maar één God, Jezus is nog steeds een geneesheer. Maar Adam was ook aanbidding waard, naar de engelen toe, omdat God hem geschapen had. Ze hebben allebei een rol moet vervullen waarvan Jezus en Adam niet in geslaagd zijn, nu is zijn wederkomst nog een kwestie van afwachten. Maar wat is er overgebleven van de aanbidding voor Adam, die Jezus had kunnen zijn? Het is dat Adam geen opstanding heeft gekregen, maar sterfelijkheid is door hem en zijn hulpje verwezenlijkt. En daardoor had Jezus niet hoeven leven en sterven en opstaan, als dat niet zo was. Jezus is de levende, Adam is de gestorvene. Had God niet een doel met beide, of alleen met Jezus?
Jezus wees aanbidding af, want die komt alleen God toe

(Mattheüs 4:10) 10 Toen zei Jezus tot hem: „Ga weg, Sa̱tan! Want er staat geschreven: ’Jehovah, uw God, moet gij aanbidden en voor hem alleen heilige dienst verrichten.’”

Hij beschouwde de hem gebrachte hulde echter als erkenning van de hem door God verleende autoriteit.

Toen de engel die door Jezus Christus werd gezonden om Johannes de Openbaring mee te delen, weigerde zich door Johannes te laten aanbidden, wees hij op het beginsel dat alleen God door de mens aanbeden mag worden. — Opb 19:10
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ Goed punt. In de naam van Jezus een gebed doen, mag dat dan wel?
Computoon
11 jaar geleden
Ik raad je aan om als je verzen citeert ze over te nemen uit een betrouwbare bijbelvertaling (= vertaling uit de grondtekst) en de verzen in hun contekst te citeren. Dan lezen we in het evangelie volgens Matteüs: (4, 8-10): 8 "Tenslotte nam de duivel Hem (Jezus, C.) mee naar een heel hoge berg, vanwaar Hij Hem alle koninkrijken der wereld toonde in hun heerlijkheid. 9 En hij zeide: 'Dat alles zal ik U geven, als Gij in aanbidding voor mij neervalt.' 10 Toen zei Jezus hem: 'Weg, satan; er staat geschreven: de Heer uw God zult gij aanbidden en Hem alleen dienen.' Kortom, Jezus weigert (terecht en uiteraard) de duivel te aanbidden. Want aanbidding komt alleen God toe. De Drie-eenheid van God staat (uiteraard) niet als kant-en-klaar leerstuk in de bijbel -de bijbel is immers geen catecheseboek maar heilsgeschiedenis)- maar is wezenlijk voor het christelijk geloof. De gelijkheid van de Zoon aan de Vader zie je bijv. in deze bijbelverzen (er zijn er veel meer) En wat denk je van:
Evangelie volgens Johannes 1,1: "In het begin was het Woord en het woord was bij God en het Woord was God." -> Johannes noemt Jezus het Woord d.w.z. de openbaring van God aan de mensen. Evangelie volgens Johannes 1, 18: "Niemand heeft ooit God gezien: de Eniggeboren Zoon, die in de schoot des Vaders is, Hij heeft Hem doen kennen." Hebreeën, 1, 1-4: [1] "Nadat God vroeger vele malen en op velerlei wijze tot de vaderen gesproken had door de profeten, [2] heeft Hij nu, op het einde van de dagen, tot ons gesproken door de Zoon, die Hij tot erfgenaam gemaakt heeft van al wat bestaat, door wie Hij ook het heelal heeft geschapen. [3] Hij is de afstraling van Gods heerlijkheid en het evenbeeld van zijn wezen, en Hij houdt alles in stand door zijn machtig woord. En na de reiniging van de zonden te hebben voltrokken, heeft Hij zich neergezet aan de rechterhand van de majesteit in den hoge, [4] even hoog verheven boven de engelen als de naam, die zijn erfdeel is geworden, de hunne overtreft."
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
maar wat vinden jullie dan van die eenheid tussen God en Jezus? Hoe bestaat die? Waarom is die? Als Jezus de zoon van God zou zijn dan breek je toch nog steeds het eerste gebod?
Computoon
11 jaar geleden
Om op het laatste in te gaan: dat zou inderdaad het geval zijn als Jezus alleen mens was. Maar Jezus is mens en God tegelijk., Hij heeft een goddelijke natuur en een menselijke natuur. In alles is Hij aan mensen gelijk geworden behalve in de zonde. En dat kwam omdat Hij ook God is. Als mens is Hij geboren ("geïncarneerd, in het vlees gekomen") rond het begin van onze jaartelling, in Bethlehem. We vieren die menswording van God, zoals bekend, met Kerstmis. Maar God is van eeuwigheid Drie-enig, dus Vader, Zoon en heilige Geest.. Gods Zoon is niet pas 'ontstaan' toen Hij als mens, die Jezus genoemd werd, geboren werd in die stal. Ten diepste is de goddelijke Drie-eenheid natuurlijk een geloofsmysterie. Je kunt het met het verstand proberen te benaderen maar een mysterie stijgt boven het verstand uit terwijl het tegelijkertijd niet tegen het verstand in gaat. Hoe zou je duidelijk moeten maken dat er één Goddelijk wezen is, dat in drie Personen (Persoonlijkheden) bestaat die je wel van elkaar kunt onderscheiden maar niet wezenlijk van elkaar kunt scheiden omdat ze van het ene en zelfde goddelijke wezen zijn?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
over johannes 1:1 iedereen weet inmiddels hoe het zit. punten en komma's zijn veel later in de hebreeuwse geschriften opgenomen. dus hoeft het geen disscussie te zijn. Daarbij kan je nergens in de bijbel terug vinden dat er letterlijk het woord drie-eenheid staat. dit is pas vanaf de 3de eeuw in het catechismus opgenomen. de oorsprong licht ook bij de heidenen. Ga maar eens naar hoeveel triade's zij hadden. er wordt overal in de bijbel gesproken dat Jezus de zoon van god is. zelfs Jezus noemt zijn vader (Jehovah) vader.
Zoals ik het bezie zie ik de vader de zoon en de heilige geest als iets wat heel nou samen werkt zoals maar niet 1 is. jouw vader en moeder en jij zijn ook 1 gezin. maar toch alledrie aparte personen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@contignente, Natuurlijk mag dat !!! Jezus is onze Hogepriester en Koning. onze gebeden naar God gaan via Jezus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@ computoon, ik kan je redenering best volgen.
Maar als dit zo zou zijn, dan zou dit betekenen dat de bijbel zichzelf tegenspreekt.
Als christen kan ik het niet eens zijn met deze zienswijze. Echter, een zorgvuldige studie van de context, vertalingen van Griekse woorden/passage’s, vergelijkingen en aanhalingen uit de Hebreeuwse geschriften, vergelijkingen met meerdere vertalingen vertaald uit verschillende grondteksten, vergelijkingen van Griekse met Aramese teksten, en algemene geschiedkundige achtergrondinfo, heeft me tot hiertoe nog niet aangetoond dat de bijbel zich op dit vlak tegenspreekt. Vertalingen kunnen zichzelf tegenspreken maar nooit het Woord dat uit Gods mond komt.
Grondteksten zijn neveneens overschrijvingenb of vertalingen van het origineel en zijn niet feilloos.
Ook de textus resep)tus niet. volgens mij.! Trouwens is het me nog steeds niet duidelijk met welk een recht dat het tetragrammeton YHWH/JHWH is weggelaten uit de bijbel, (sterker nog…. Passages die in de griekse geschriften uit de hebreeuwse geschriften letterlijk worden aangehaald ), en vervangen is met het griekse woord kurios wat wordt vertaald met Heere/Here/Heer naargelang de vertaling, welke door sommigen van toepassing wordt gebracht op Jezus

Lees even de volgende bekende tekst in Deuteronomium 18:15
http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Deuteronomium+18%3A1-20&id42=1&id18=1&id47=1&id37=1&id16=1&id35=1&id17=1&l=nl&set=10
(( zie ook de sv met kanttekeningen genesis 2:4 kantteken nr 7
http://bijbel.coas.nl/BijbelMetKantTekeningen/ ))
Handelingen 3:22 is een verwijzing naar deut. 18:15, lees even en vergelijk. http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Handelingen3%3A15-25&id42=1&id18=1&id47=1&id37=1&id16=1&id35=1&id17=1&l=nl&set=10
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
vergelijk nu filippenzen 2:11
http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Filippenzen+2%3A11&id42=1&id18=1&id47=1&id37=1&id16=1&id35=1&id17=1&l=nl&set=10 Volgens de Statenvertaling komen we tot de volgende conclusie: Het tetragrammeton JHWH wordt vertaald in de hebreeuwse geschriften met HEERE. ( genesis 2:4 sv met kanttekening HEERE is Jehovah; Deuteronomium 18:15)
In de griekse geschriften wordt JHWH vervangen door kurios wat wordt vertaald met de Heere.
( Handelingen 3:22 ) De Heere wordt van toepassing gebracht op Jezus Christus volgens filippenzen 2:11.
Dit betekent dus dat de Griekse geschriften leert dat Jezus Christus in het nieuwe testament dezelfde is als JHWH in het oude testament.
Vergelijk de volgende vertaling: http://www.peshitta.nl/book.aspx?booked=9&ch=3
http://www.peshitta.nl/book.aspx?booked=32&ch=2 Als men het tetragrammeton in de hebreeuwse geschriften zou vertalen met Jehovah ( en dat zou ook logisch zijn, want het zijn letterlijke aanhalingen uit de hebreeuwse geschriften )zoals ook de Statenvertaling met kanttekeningen het leert, dan zou men de verwijzingen van de Griekse naar de Hebreeuwse geschriften waar de Gods Naam JHWH voorkomt logischerwijs ook moeten vertalen met Jehovah . Als men dit had gedaan zou men tot de conclusie komen dat Jezus nooit Jehovah kan zijn. Begrijp me niet verkeerd, dit commentaar is niet bedoeld als kritiek op jou reactie naar aimeeTJE toe, ik zoek zelf nog naar antwoorden op mlijn vragen. ;-)
Alle hulp is van harte welkom !!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Even een kleine samenvatting van bovenstaande of ik het goed begrijp: De vertaling van het woord JHWH is in de Bijbel, mijn Here. En dit had moeten zijn: God, want nu kan men er ook Jezus mee bedoelen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@ computoon, (en ieder ander die wil reageren) als Jezus mens is geworden, maar hij is ook God dan mag je hem aanbidden? Maar dan bid je toch tot twee Goden en dat is nu juist wat niet mag? Als hij God is, waarom is hij dan de zoon en niet de vader zelf? Ik bedoel dit niet aanvallend, absoluut niet, het is dat een groot deel van mijn kennissenkring dit erg logisch/normaal lijkt te vinden en ik er gevoelsmatig veel moeite mee heb.
Computoon
11 jaar geleden
Er is slechts één God. Maar God de Zoon - die we als mens Jezus noemen - is van hetzelfde goddelijke wezen als de Vader en de heilige Geest. Niet twee goden dus maar één God.
Het is een geloofsmysterie maar geloof is niet 'een gevoel'. Zoals ik eens gelezen heb: een daad van het geloof is een menselijke daad, dat wil zeggen: een daad van het menselijik verstand dat vrijwillig instemt met de goddelijke waarheid op aandrang van de wil die door God daartoe is aangezet. Waarom is Jezus de Zoon? Ik heb geen theologie gestuurd maar ik zou zeggen: omdat Hij als de mens Jezus (die gelijktijdig ook God is) God de Vader aanspreekt als zijn Vader. Denk ook eens aan het Onze Vader, dat Jezus ons geleerd heeft: "Onze Vader, die in de hemel zijt..." Maar ik besef dat dit niet hét antwoord is, want Gods Zoon was al één van de drie goddelijke personen van eeuwigheid, alleen is Hij rond het begin van onze jaartelling mens geworden. En waarom niet twee of meer goden? Omdat we met alle joden en christenen van vroeger, nu en altijd het geloof delen dat er één God is, die er al was 'in den beginne'. En die heilsgeschiedenis van God met het joodse volk en Christus met zijn Kerk is vastgelegd door mensen, die door God geïnspireerd waren. Daarrom is de bijbel ook tijdloos. Bedenk verder dat Jezus Christus gestorven is voor onze zonden. Hij maakt het mogelijk dat wij in de hemel kunnen komen, buiten Hem gaat het niet: "Ik ben de weg, de waarheid en het leven, niemand komt tot de Vader tenzij door Mij'" , zijn Jezus woorden. Na de zondeval (zie Genesis) was de kans om in de hemel te kunnen komen verkeken en een mens zou niet in staat zijn om dit weer goed te maken. Jezus wel, omdat Hij ook God is. Niet een andere God - want er is er maar één. Bedenk verder, dat in de hele geschiedenis van God met de mensen nooit iemand 'uit zichzelf' uit de dood is opgestaan. Jezus heeft dodenopwekkingen verricht (zie het verhaal van Lazarus) maar Lazarus ging op een gegeven moment toch dood. De verrijzenis van Jezus Christus is wezenlijk anders: Hij is 'uit eigen kracht' uit de dood opgestaan. Hij kon alleen verrijzen omdat Hij ook God is. De heilige Drie-eenheid is wezenlijk voor het christelijk geloof. Het onderscheidt de christengelovigen van alle andere gelovigen die het geloof in de ene, eeuwige, persoonlijke God met ons delen. Maar wat ik al eerder schreef: het is een mysterie en het kan alleen in geloof worden aanvaard.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@jenesy Een voorbeeld ter verduidelijking van het begrip drie-eenheid. Water bestaat uit 3 fasen: (vast, vloeibaar en gasvormig), toch is en blijft het in welke vorm dan ook nog steeds water. Zo moet je het ook zien met de drie-eenheid. Ze zijn allemaal één, maar bestaan in verschillende vormen met ieder zijn eigen taken. Van de drie-eenheid is God het hoofd. De Schriftteksten tonen dat de Heilige Geest ondergeschikt is aan de Vader en de Zoon, en dat de Zoon ondergeschikt is aan de Vader. Dit is een interne relatie die de godheid van geen van de personen van de Drieëenheid zou ontkennen. Het feit dat Jezus God "vader" noemt, wil niet zeggen dat het verschillende individuen zijn. Jezus spreekt met een andere persoon binnen de drie-eenheid. Jezus zegt immers zelf dat hij en de vader één zijn(Johannes 10:30). Het is niet lastig om dit te begrijpen, maar het is lastig om deze (fasen) voor te stellen omdat niemand God ooit heeft gezien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
adriaanv, Jezus verwijst naar het oude testament.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er staat HEERE ipv Here, soms staat er ook wel HERE of HEER.
D
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit verwijst niet naar God maar zoals in de statenvertaling staat, naar
Jehovah (de Vader.)
Door in het NT dit te vertalen met kurios (Here of Heer) wordt dit van toepassing gebracht op Jezus in het NT. Hierdoor IS Jezus Jehovah, 1 persoon die zich in het OT manifesteerd als Jehovah, en in het NT als Jezus.
Het zijn dus geen twee peronen die 1 zijn. Satan verleid idd Jezus, alhoewel Jezus mee overgaat in deze verleiding zoals je aanhaalt vestigt hij er toch de aandacht op dat alleen zijn Vader Jehovah mag aanbeden worden.
Een beetje vreemde redenatie van jou. In het nieuwe testament is Jezus Jehovah wat volgens mij onterecht is door de aanhalingen uit het OT te vertalen met Kurios. Als men het correct vertaald zoals het in het OT staat, krijgt men een
ander beeld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als alleen de Vader aanbeden mocht worden wat Jezus reciteert, waarom komt die dan door een ezel gedragen Jeruzalem binnen met palmtakken aangemoedigd?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
adriaanv, Gronteksten zijn de bron van vertalingen, het is logisch dat deze
worden aangehaald om bepaalde zaken op te helderen. Of de uitspraak Jehovah nu een vergissing is of niet, dit laat ik in het midden. Zelf geloof ik dat Jahweh de juiste uitspraak het dichtst benaderd
maar nog niet geheel correct is. Maar ik vraag me dan wel af waarom de statenvertaling vermeld in een voetnoot dat overal waar HEERE staat, men Jehovah of Jah dient te lezen.
De statenvertaling is een vertaling uit de textus receptus. Kijk adriaan, ik wil niet discussieren over wie nu gelijk heeft.
Ik haal alleen zaken aan waar ik mij vragen bij stel. HEERE wordt in het nieuwe testament vertaald met kurios Heer.
wat volgens mij verkeerd is.
De Gods naam JHWH wordt vervangen door een titel Heer, en deze titel
is van toepassing op Jezus christus.
Wat betreft jouw eerste vraag of de verering van Jezus Christus geoorloofd is volgens de Tien Geboden is het antwoord: ja.
Want Jezus zegt: Ik en de Vader zijn één.
http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Joh+10&id16=1&l=nl&set=10

Deze eenheid tussen Vader en Zoon blijkt ook uit het Hogepriesterlijk gebed in Johannes 17.
http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Joh+17&id16=1&l=nl&set=10

Dat wij Hem nodig hebben voor ons behoud lees je in tal van andere Schriftplaatsen waarin Hij Zichzelf de deur der schapen noemt in de reeds aangehaalde tekst en in Johannes, de ware wijnstok:
http://www.biblija.net/biblija.cgi?l=nl&set=10&id16=1&m=Joh+15 en het
ware Brood in http://www.biblija.net/biblija.cgi?l=nl&set=10&id16=1&m=Joh+6.

Onze dankbaarheid hiervoor uit zich immers, hoe kan dat ook anders, dan in aanbidding.

Tenslotte is afgoderij het dienen van alle andere goden dan de God, die ons Zijn Woord, de Bijbel, heeft gegeven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Wolfijntje48 een dikke plus voor je bijbelse onderbouwing op de vraag.
Mijn antwoordt zal ongeveer dezelfde strekking als mijn eerste reactie op de vraag hebben. Dit is het kern van Geloven. Jezus heeft volgens de Bijbel continu zichzelf getoond als de Zoon van God (kijk maar voor een tipje van de ijsberg naar de teksten die in mijn tweede reactie op de vraag plaatste).

Het grote, enge punt van tot geloof komen (wat ik reeds heb bereikt) is het aannemen van deze teksten zonder ervoor enig aantoonbaar bewijs te hebben. Het is simpel, de Bijbel zegt dat Jezus dit predikte en ik neem het aan. Dat is de essentie van geloven.

Ik kan zelf ook niet helemaal begrijpen hoe een zoon een vader kan zijn en tegelijk een geest en vice versa, maar daarvoor ben ik een mens.

Het grappige hiervan is, zodra je dit aanneemt de puzzelstukjes langzamer duidelijker worden en dus bevredigender zullen worden aangezien God een levend persoon in dagelijks leven zal gaan worden zodat, de drie eenheid empirisch feitelijk voor je wordt. Je hebt dan geen drang meer naar bewijs dat God bestaat want je hebt een relatie met Hem. Hierdoor is het vereren van Jezus dus vanzelfsprekend net als je God en de Heilige Geest vereert.

Dit gebod waar je mee zit slaat dan op "andere" goden zoals Allah, Krishna, Zeus etc. die dan afgoden worden genoemd, want ze halen je van het werkelijke pad af.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Respect voor je antwoord maar geen voldoening voor mij! geen + of -
Je schrijft:
"Ik kan zelf ook niet helemaal begrijpen hoe een zoon een vader kan zijn en tegelijk een geest en vice versa, maar daarvoor ben ik een mens". "
Ik ben zelf ook een mens maar dit belet mij niet om te MOGEN begrijpen of Jezus nou God is of niet, OF , hij nou tegelijk de VADER en de ZOON is of niet.
Ik ken persoonlijk héél veel christenen die gedoopt zijn IN de Heilige Geest. Christenen van verschillende christelijke denominaties.
Geen enkele van deze christenen kan mij uitleggen hoe het nou werkelijk in mekaar zit. Hoe kan Jezus nou De Vader zijn en tegelijk De Zoon. Zij beweren toch geleid te zijn door de Geest die gezonden is DOOR JEZUS ??? Wat ik wel begrijpis het volgende: het tetragrammeton JHWH is vervangen in het OT door HEER, HERE, HEERE.
In het NT vervangen door het woordje KURIOS dat vertaald woord met Heer en zo van toepassing wordt gebracht op Jezus. Op deze wijze wordt De Zoon de Vader door wijze van een vertaling. zie mijn reactie op computoonj bij de vraag van aimeeTJE . Ik probeer het alleen maar et begrijpen, is dit nou zo vertkeerd ???
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik begrijp je reactie, ik weet dat dit antwoord niet voor iedereen voldoening kan bieden, het is immers mijn persoonlijke ervaring over mijn geloof in God en relatie die ik met Hem heb. Ik verlang er ook naar te begrijpen hoe God in elkaar zit (dus ook de drie-eenheid) en lees daarvoor ook actief mijn bijbel, heb een gebedsleven en relatie met Hem. Ik ben zelf ook gedoopt IN de Heilige Geest, maar dat maakt mij als mens nog steeds niet alwetend en verheven boven anderen. De Heilige Geest is meer als een soort van voelsprieten die je waakzaam maakt over de aanwezigheid van God in je dagelijks leven (soort van extra zintuig), misschien herken je het wel? Het willen begrijpen van hoe God werkelijk in elkaar zit vindt ik dus helemaal niet verkeerd, ik moedig het juist aan. Zeker omdat ik daar ook elke dag naar verlang!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Allah, Jaweh en God zijn verschillende woorden voor dezelfde God. Ik geloof zelf ook in God, of Allah of Jaweh of welke naam je aan Hem geven wilt, maar dat betekend niet dat ik minder vragen heb naarmate mijn geloof versterkt. Ik de tijd dat het oude testament geschreven werd waren er veel godsdiensten met veel goden, en in de tijd van de Koran was dat niet anders, dus het monoteisme (zeg ik het goed) is vooral gericht tegen de geloven die meer dan één God aanbaden. Nu is mijn vraag dus vooral hoe men in het nieuwe testament als het ware een tweede naast God plaatst die eveneens aanbeden dient te worden en dan toch één God is met Hem, dat is het stuk wat ik niet begrijp en ook niet echt durf te geloven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Historisch taalkundig gezien kunnen de benamingen zeker door elkaar lopen, dat is inderdaad zo. Ik neem aan dat wat jij dus niet durft te aan te nemen, dat de persoon Jezus in werkelijkheid gewoon God zelf was die naar Aarde kwam. Wat jij hier aanstipt is grappig genoeg de essentie van het Christendom: Neem je Jezus aan in de hoedanigheid zoals het in de Bijbel staat op basis van geloof, of niet? Hierbij horen dus ook de teksten die ik in mijn tweede reactie op je vraag had aangehaald. In de hedendaagse maatschappij ken ik vele mensen die geloven in 1 algemene God (waaronder ook mijn ouders). Ik ben zelf Christelijk. Ik geloof niet dat er alleen 1 God bestaat, maar dat deze enige God, de God is die in het Nieuwe Testament beschreven is, met name hoe Jezus (dus God) zichzelf beschreef hoe hij in elkaar zit. Helemaal bevatten zal ik het nooit kunnen, hoe goed mijn relatie met Hem ooit zal worden, dus het lastigste is, is dat je dat punt dan ook eigenlijk in geloof moet laten rusten. Dit is een goede eigenschap die ons zeer onterecht in de huidige maatschappij wordt afgeleerd. Wij mogen volgens de maatschappij enkel uitgaan van onze eigen menselijke kennis. Hierdoor hebben wij onszelf dus zeer beperkt, terwijl er nog veel meer bestaat dan wij ons kunnen inbeelden (Denk maar aan Plato's grot allegorie: wij zitten met de huidige maatschappij in die grot vast).
In het Christendom draait alles om Jezus Christus. De tien geboden zijn van lang voordat Jezus geboren is, dus die kunnen daar nog niets over zeggen. Maar Jezus vereren dat is het zelfde als God de Vader vereren: onze God is een Drieëne God: Vader, Zoon en Heilige Geest. Dus als je de Zoon eert, dan eer je de Vader. "Niemand komt tot de Vader tenzij door Mij". En die namen die we aan Jezus geven, dat noemen we hoogheidstitels die allemaal iets zeggen over wie Hij is en wat Hij voor de mensen betekent. Bijvoorbeeld: Emmanuel (God met ons), Redder van de Wereld, Zoon van God, de Messias, de Christus, de Gezalfde, de Mensenzoon, Koning, Vredevorst. Je kunt Jezus en God de Vader het beste eren door zijn Woord te onderhouden en door je naaste lief te hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De meeste Christenen geloven in de stelling dat God, Jezus en de heilige geest samen één zijn(drie-eenheid of triniteit). Jezus en God zijn dus één. Op basis hiervan is er niets dat geschreven staat in de 10 geboden dat het aanbidden van Jezus niet geoorloofd is. Er zijn 3 regels in de 10 geboden die betrekking hebben tot God:
"Ik ben de eeuwige uw God die u uit het land Egypte, uit het diensthuis, geleid heeft" en "Gij zult geen andere goden voor mijn aangezicht hebben." en"Gij zult de naam van de Eeuwige, uw God, niet ijdel gebruiken."

En verder wil ik nog even het volgende kwijt. De 10 geboden zoals ze oorspronkelijk geschreven zijn moeten we respecteren maar behoren niet meer gebruikt te worden als wet, omdat God een nieuw verbond heeft gesloten met de mensen.
Dit nieuwe verbond is ingegaan op het moment dat Jezus stierf en daarmee werd het oude verbond(wet van Mozes) vervangen. Dit is te lezen in Hebreeers 8 en 9(Het eerste verbond en het nieuwe verbond).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Blijkbaar is de leerstelling van de drie-eenheid voor velen een belangrijk punt .Als christen dienen we in het geven van onderricht Jezus en zijn door heilige geest geïnspireerde apostelen en discipelen nauwkeurig na te volgen ,doch Ik kan nergens in hun onderwijs vinden dat zij hamerden op de zogenaamde drie -eenheid. Wel hebben bijbel vertalers zich hier soms ook een te grote vrijheid toegeëigend ,zoals het 'Comma Johanneum.' http://nl.wikipedia.org/wiki/Comma_Johanneum
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@AimeeTJE
Het begrip drie-eenheid is een Katholiek dogma en het begrip komt voort uit de filosofie. Het begrip werd niet door Jezus behandeld en ook niet door zijn apostelen.Zijn apostelen zagen hem echter wel duidelijk als een goddelijke persoon, op uitzondering van zijn eigen broers. Die kwamen pas tot inzicht nabij zijn dood. Soms gebeurt het dat een woord of begrip niet voortkomt in de schrift maar dat dit zonder problemen toch gebruikt kan worden. Het dogma speelt een zeer belangrijke rol in de oecumene, want het afwijzen van dit dogma betekent namelijk dat deze kerk niet erkend wordt als Christelijke kerk.
Dat dit dogma niet afgewezen mag worden is niet onterecht. Afwijzen van het dogma betekent namelijk dat je Jezus niet erkend als God. De bijbel laat zeer duidelijk merken dat Jezus goddelijk is. Jesaja 7:14:(voorspelling goddelijke aard Jezus)
Jesaja 9:6(voorspelling goddelijke aard Jezus)
Daniël 7:13-14(voorspelling goddelijke aard Jezus)
Matteüs 2:11(Jezus werd als kind door de Magiers vereerd)
Matteüs 14:32-33(Jezus accepteerde aanbidding discipelen)
Johannes 8:58-59: "‘Waarachtig, ik verzeker u,’ antwoordde Jezus, ‘van voordat Abraham er was, ben ik er.’
Johannes 10:30-33: “‘En de Vader en ik zijn één.’
Johannes 20:27-29:(reactie van Tomas op de herrezen Jezus)
Het lijkt tegenstrijdig maar de Here Jezus is zowel de Zoon van God als God zelf.
Jezus noemt God zijn Vader en tevens zegt Hij: Ik en de Vader zijn één Joh 10:30
Hoe valt dit te begrijpen, zoals licht en warmte een onderdeel uitmaken van de zon.

Een kind is ons geboren, een zoon is ons gegeven; de heerschappij rust op zijn schouders. Deze namen zal hij dragen: Wonderbare raadsman, Goddelijke held, Eeuwige vader, Vredevorst. (Jesaja 9:5)
De Here Jezus wordt ook Eeuwige Vader genoemd.

Omdat Jezus volledig God is kan Hij God tegenover de mens vertegenwoordigen. Omdat Hij volledig mens is, kan Jezus de mens tegenover God vertegenwoordigen. Verzoening is hierdoor mogelijk gemaakt. Jezus is de bemiddelaar van een nieuw verbond tussen God en de mensen.
Want er is maar één God, en maar één bemiddelaar tussen God en mensen, de mens Christus Jezus,’ (1 Timoteüs 2:5)

In enkele uitspraken stelde Jezus zich op één lijn met God zelf, iets wat hem veel vijanden opleverde. Verder vergaf Jezus zonden die tegen God waren bedreven.
Zijn tegenstanders vonden dit godslasterlijk, want “wie kan zonden vergeven dan God alleen?” (Lucas 5,21).
Joh.14:9 “Wie Mij (Yeshua) gezien heeft, heeft de Vader gezien”
De Joden hebben Hem gekruisigd voor godslastering.

Ik ben de Alfa en Omega, het begin en het einde, zei de Heer, die is en was en komen zal, de Almachtige" (Openbaring 1:8) - en dat zijn de woorden, die ook Jesaja (41:4/44;6/48:12 gebruikt voor JHWH.

Vele vergelijkingen kunnen er worden met het oude testament gemaakt.
De Here Jezus is de Goede Here Herder en God is de God de Herder Psalm 23.

Ph. 2:5-11 , de woorden van apostel Paulus, geleid door de Heilige Geest: “Yeshua ,
in de gestalte Gods zijnde, heeft het Gode gelijk zijn niet voor Zich alleen gehouden, maar dit afgelegd om voor ons (tijdelijk) mens te worden.

Het aanbidden van de Here Jezus gaat vanzelf wanneer je ontdekt Zijn Grootheid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Grappig dat er al veel antwoorden gegeven zijn maar dat er niet wordt gekeken naar de 10 geboden zelf, maar slechts naar de eigen interpretatie ervan. Ik probeer in mijn antwoord daarom zo objectief mogelijk te blijven.

Het is niet helemaal duidelijk op welke tien geboden je doelt, want er zijn verschillende versies in omloop. Hieronder 12 geboden die in de vier hoofdstromingen van de Joods-christelijke religies terugkomen (via de bron zie je precies welke waarbij hoort).
1 Ik ben de Heer uw God
2 Gij zult geen andere goden hebben
3 Gij zult geen afgodsbeelden maken
4 Gij zult de naam van God niet misbruiken
5 Gedenk de sabbat en houd hem in ere
6 Eer uw moeder en vader
7 Gij zult niet doden
8 Gij zult geen overspel plegen
9 Gij zult niet stelen
10 Gij zult geen valse getuigenis afleggen
11 Gij zult de vrouw van uw medemens niet begeren
12 Gij zult het huis van uw medemens niet begeren.

De laatste 10 hebben geen relevantie met het vereren van anderen dan God zelf dus die laat ik even buiten beschouwing. Het eerste gebod (dat overigens niet wordt erkend door Anglicanen, Gereformeerden en andere Protestanten) hoeft niet te bijten met het aanbidden van Jezus. Je kunt God erkennen als de heer uw God en daarnaast ook Jezus aanbidden. Als het dus in strijd is met de tien geboden dan zou het slechts in strijd zijn met het gebod 'gij zult geen andere goden hebben'.

Vanwege het vage karakter van zo'n gebod kun je zowel verdedigen dat aanbidden van Jezus in strijd is met dit gebod als dat je kunt verdedigen dat het geen probleem is.

Argument voor in strijd zijn met het gebod:
- Jezus is niet God dus hem vereren is in strijd met het gebod;

Argumenten tegen in strijd zijn met het gebod:
- Jezus en God zijn (samen met de heilige geest) 1 dus JEzus aanbidden = God aanbidden;
- Jezus is geen God. Het verbod betreft alleen andere goden dus Jezus aanbidden is geen probleem.

Welke argumentatie je kiest is een persoonlijke afweging op basis van je persoonlijke geloof. De tien geboden bieden hierover geen duidelijkheid.