Waarom zijn er twee kerst-, paas- en pinksterdagen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Religie
2.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is omdat je in 1 dag al dat eten niet opkrijg.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En dan te denken dat de Kerst heel vroeger 12 dagen duurde
http://www.isgeschiedenis.nl/nieuws/geschiedenis-van-tweede-kerstdag/

Het beste antwoord

Omdat dit in Nederland bij wet is geregeld. In de Algemene termijnenwet staat dat “Algemeen erkende feestdagen in de zin van deze wet zijn: de Nieuwjaarsdag, de Christelijke tweede Paas- en Pinksterdag, de beide Kerstdagen, de Hemelvaartsdag, de dag waarop de verjaardag van de Koning wordt gevierd en de vijfde mei”. Deze wet van 25 juli 1964 betreft de berekening van termijnen in verband met de zaterdag, de zondag en algemeen erkende feestdagen.
Het was de kerk die zich in de Middeleeuwen sterk maakte voor het houden van een tweede vrije feestdag, gekoppeld aan de drie hoofdfeesten Kerst, Pasen en Pinksteren. De gedachte daarachter was dat de vrije dagen de gelovigen in staat stelden tot meer dan één kerkgang.
Amadea
11 jaar geleden
jc54
11 jaar geleden
En tegenwoordig is die tweede dag nodig voor de stoelgang........
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Of voor de commercie.

Andere antwoorden (1)

Dat is per wetgeving per land verschillend geregeld en is ondertussen onze cultuur.
De meeste kerken zijn ook niet open op deze dagen en doen er weinig aan.

Er zijn landen die er een extra vrije dag(en) achter hebben, maar
dit dan geen tweede kerst,- of paasdag noemen.
Bijvoorbeeld in Engeland ; wanneer de kerstdagen en nieuwjaarsdag in het weekend vallen, wordt dit gecompenseerd met een bank holiday.

Wij in Nederland hebben al weinig feestdagen, als je dit vergelijkt met
Katholieke landen en Azie.
Het is verstandig deze dagen te houden, omdat het cultuur is.

Sommige politici ( waaronder van de VVD/D66 ) willen dit afschaffen onder
het mom van de economie, dit lijkt onzin voor de werknemer.
In China en Singapore heeft men veel feestdagen en doet de economie het prima.
Deze feestdagen zijn goed voor de samenleving en saamhorigheid.
5 mei zou ook een feestdag behoren te zijn.